Sidan 49 av 199 FörstaFörsta ... 3947484950515999149 ... SistaSista
Resultat 961 till 980 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #961
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1268742- ... de-antonov

    Och Reinfeldt är "vår" statsminister?

    Antonov har ju varit godkänd av riksgälden i 8 veckor!

    Det är väl viktigare att glassa i Bryssel eller nåt

    Mvh. Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  2. #962
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Ilskan mot de blir bara större för varje dag som går, så enkelt är det
    Det är kanske så att EIB vet mer om Antonov än vad GM och Riksgälden gör. Uppenbarligen så är det i vart fall något som får dem att tveka och det kan man förstå med tanke på summorna det handlar om. EIB vill nog känna sig säkra på att de inte hamnar i fel fickor.

    Och i slutändan är det inte EIB:s fel att SAAB har det svårt. SAAB valde att söka pengar från EIB och då får man finna sig i att ett lånegivare dikterar villkoren.
    Hade SAAB lyckats få rätt finansiärer från början så hade man inte haft detta beroende.
    Man kunde ju förvänta sig en respons från EIB. Speciella krav på Antonov? Besked om var pengarna kommer ifrån? Transaktioner genom en av EIB godkänd bank utan koppling till Antonov. Bara tystnad borde ifrågasättas kraftigare.
    Fredrik J

  3. #963
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Bäst kanske ändå hade varit om Saab struntat i EIB?
    Kanske är mera att stjälpa än hjälpa.

  4. #964
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Bäst kanske ändå hade varit om Saab struntat i EIB?
    Kanske är mera att stjälpa än hjälpa.
    Men var det inte heller sagt att Saab vänder EIB ryggen till innan?
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #965
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Vad säger kineserna med alla sina inskickade miljoner om bolaget likvideras om ett par veckor? De måste ju också veta om hur det ligger till - man undrar vilka dealar de har fått igenom med den risknivån...

    En helt annan sak: Jag har rest en del i Europa och Kanada de senaste åren och som SAAB-älskare kan man inte låta bli att notera hur många SAABar som rullar på vägarna. I två länder kunde jag inte se en enda SAAB trots massor av mil på motorvägen. Kanada och Schweiz. I England såg jag en enda SAAB på motorvägen mellan London och Wales. (kan tilläggas att det syntes ett större antal Volvo)

    I programmet som sändes på TV talades det om att det är ingenjörerna som styr SAAB. Och är kanske därför som vi faktiskt älskar SAAB? Men med tanke på mina observationer borde nog marknadsavdelningen fått mer resurser. Det känns som 90% av världen fortfarande är en vit fläck för SAAB. Och nu är det kanske för sent.

  6. #966
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    England är väl stor marknad för Saab?

  7. #967
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    England är väl stor marknad för Saab?
    Tredje största brukade den vara. Efter US och Sverige. Sverige och UK tillsammans var större än US vill jag också minnas....
    Fredrik J

  8. #968

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag har sett massvis med Saabar både i England och Irland. På den sistnämnda ön var jag i mars, och under min korta vistelse där hann jag till och med se två nya 9-5or. Det är ju typ lika många som jag hade sett i Stockholm innan.

    Den ena av dem var parkerad på en stor parkering. Den utklassade precis alla andra bilar på parkeringen med hästlängder - som en skinande enhörning bland vanvårdad nötkreatur. Det är synnerligen en revolutionerande vacker bil. Skulle det varit en tysk skapelse hade den hyllats av allmänhet och journalister och sålt som smör till det dubbla priset. Nu är det en Saab istället och folk anmärker på att vissa knappar är av plast och annat konstigt.

  9. #969
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Man kunde ju förvänta sig en respons från EIB. Speciella krav på Antonov? Besked om var pengarna kommer ifrån? Transaktioner genom en av EIB godkänd bank utan koppling till Antonov. Bara tystnad borde ifrågasättas kraftigare.
    Vilken tystnad menar du? Bara för att de inte pratar med/via massmedia kanske de har en dialog med Antonov och de andra parterna.

    EIB sa väl för någon månad sedan något i stil med "alla ägarförändringar måste utredas grundligt" så då får vi väl utgå ifrån att det är detta de nu sysslar med. Sedan kan man såklart som utomstående tycka att det tar tid, som SAAB inte har, men vem av oss vet hur komplicerad ekonomisk "bakgrund" Antonov har? Underlättar säkert inte att mycket skett i Ryssland med all sin historia av ekonomisk brottslighet...även om han själv inte begått några fel.

    Jag kan egentligen bara tycka synd om SAAB som inte fick till "rätt" finansiärer från början. Låt säga att Antonov istället hade varit en amerikanare utan en suspekt bakgrund, då hade vi troligtvis sluppit allt strul med EIB.
    Sedan är det långt ifrån säkert att SAAB skulle gå en ljus framtid ändå - hörde att det funnits runt 5000 biltillverkare de senaste 100 åren. Nu finns det ca 100 st varav 10-20 st klarar sig skapligt. Inte helt lätt att slå sig in där...

  10. #970
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Vilken tystnad menar du? Bara för att de inte pratar med/via massmedia kanske de har en dialog med Antonov och de andra parterna.
    Naturligtvis deltar jag inte i förhandlingarna men jag befinner mig trots allt innanför väggarna och stämningen har en förmåga att sippra ner i organisationen...
    Man är frustrerad över bristen på intresse.

    Med Antonov som finansiär från början hade GM inte sålt.
    Fredrik J

  11. #971
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Naturligtvis deltar jag inte i förhandlingarna men jag befinner mig trots allt innanför väggarna och stämningen har en förmåga att sippra ner i organisationen...
    Man är frustrerad över bristen på intresse.
    Såklart man blir frustrerad när man inte ser att något händer. Samtidigt kan vi kanske inte göra mer än hoppas på att EIB inte sitter och slöar. Frågan är också hur prioriterat detta är hos EIB, de kanske har större frågor sitt bord (krisen i Grekland, o.s.v.) och avsätter resurser därefter.

    Under tiden så får nog SAAB leva efter devisen "själv är bäste dräng". Och finns det en livskraft hos SAAB så måste det väl finnas fler investerare än Antonov som kan se detta.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Med Antonov som finansiär från början hade GM inte sålt.
    Som jag skrev, SAAB kunde ha haft bättre tur med sina investerare från början.

  12. #972
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det är inte alla oligarker som har rent mjöl i påsen, kanske hade det gått lättare om han hade köpt en Engelsk fotbollsklubb istället?

    De ryska oligarkerna är snor rika men har som sagt inte alltid tillskanskat sig rikedomen på ett helt sjysst sätt.

    Jag har läst att det finns 32 oligarker på Forbes lista över världens rikaste.
    I Ryssland finns det 77 miljardärer. (Mer än 1 000 miljoner).

    Oligarkerna fick ofta sina pengar i samband med Sovjetuniionens upplösning 1989-91 då många tillgångar skulle
    privatiseras och bjöds ut till löjligt låga priser. (Mycket råvaror, olja, metaller mm).
    Tyvärr skedde detta ofta under korrumperade former.

    Vad vet jag men det kan ju vara något här som EIB anser inte vara helt vitt.
    Till mitt garage: Garaget

  13. #973
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    DI och SU skriver att Antonov kan komma in som delägare i Saab genom att köpa ut GM för en rabatterad peng. Lät väldigt bra först men när jag funderat lite så undrar jag hur det ska hjälpa Saab. Det kommer ju inte in mer kapital i Saab på det sättet. Det är ju bara ett ägarbyte av befintliga poster. Nån som förstår bättre och kan förklara varför det skulle vara bra för Saab?

    Även om det kan anses billigt att betala 800 miljoner för en konvertibel som GM anser är värd drygt 2 miljarder så är ju den närmast värdelös om Saab går i konkurs. De pengarna borde ju satsas på Saab, inte på att lösa ut GM.

  14. #974
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Varför hänger alla upp sig på EIB? De pengarna får enbart användas för långsiktiga investerings och utvecklingsprojekt ändå och inte användas till löner eller att betala leverantörer. Det är ju där det stora problemet ligger för tillfället.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  15. #975
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    DI och SU skriver att Antonov kan komma in som delägare i Saab genom att köpa ut GM för en rabatterad peng. Lät väldigt bra först men när jag funderat lite så undrar jag hur det ska hjälpa Saab. Det kommer ju inte in mer kapital i Saab på det sättet. Det är ju bara ett ägarbyte av befintliga poster. Nån som förstår bättre och kan förklara varför det skulle vara bra för Saab?

    Även om det kan anses billigt att betala 800 miljoner för en konvertibel som GM anser är värd drygt 2 miljarder så är ju den närmast värdelös om Saab går i konkurs. De pengarna borde ju satsas på Saab, inte på att lösa ut GM.
    Det köper i praktiken ett godkännande av Antonov som ägare. Eftersom en brist på godkännande från EIB skulle ge amerikanska staten en bristande intäkt så blir det antagligen politiskt omöjligt att säga nej.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #976
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Varför hänger alla upp sig på EIB? De pengarna får enbart användas för långsiktiga investerings och utvecklingsprojekt ändå och inte användas till löner eller att betala leverantörer. Det är ju där det stora problemet ligger för tillfället.
    Ehh, naturligtvis får pengarna gå till löner och leverantörer, dock bara i samband med sagda utvecklingsprojekt. Men vad får dig att tro att dessa utvecklingsprojekt inte fortgår, troligen ska en hel del av dessa resultat in i nya 9-3:an. Att döma av hur mycket som hitttills utbetalts för EIB:s 50%:iga andel så kostar denna utveckling runt 400 miljoner per månad, vilket då på tre månader betyder att Saab måste täcka ett hål för EIB-lånet med 500 miljoner för de senaste tre månaderna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #977
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Varför hänger alla upp sig på EIB? De pengarna får enbart användas för långsiktiga investerings och utvecklingsprojekt ändå och inte användas till löner eller att betala leverantörer. Det är ju där det stora problemet ligger för tillfället.
    Därför att EIB blockerar tillskott av kapital från Antonov. Därför att EIB tillåts göra detta utan att ta någon som helst egen risk - eftersom lånen garanteras av den svenska regeringen. Som inte heller tar någon risk, eftersom det finns mer än fullgoda säkerheter för lånen. Därför att EIB utan att ta egen risk sitter och plockar in räntor från SAAB på 7-10%. Situation som helhet framstår som absurd.

    Det har ju spekulerats i värdefall på befintliga SAAB:ar i fall av konkurs. Kan det finnas 500 000 SAAB:ar i Sverige idag? Skulle en konkurs ge ett värdefall på 20%? Kan genomsnitts-SAAB:en före en konkurs ha ett försäljningsvärde på 80 000 SEK? I så fall pratar vi ett värdetapp i Sverige på 500 000 x 0,2 x 80 000 = 8 miljarder. Över en dag, typ. De som betalar är andelen i det svenska samhället som äger SAAB:ar och den andelen kan inte vara liten, eftersom SAAB under lång tid varit Sveriges näst mest sålda bilmärke. Hur EIB agerar bestämmer om den här "beskattningen" kommer att verkställas eller inte.

    Av hänsyn till svenska skattebetalare tillåter Regeringen/EIB inte Antonov att träda in i SAAB med kapital för att lösa likviditetsproblem, däremot riskerar man gärna att åderlåta skattebetalare på 8 miljarder (eller vad det nu kan bli). För räkna med att en överväldigande majoritet av alla SAAB-ägare är skattebetalare.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  18. #978
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Varför hänger alla upp sig på EIB? De pengarna får enbart användas för långsiktiga investerings och utvecklingsprojekt ändå och inte användas till löner eller att betala leverantörer. Det är ju där det stora problemet ligger för tillfället.
    Precis som det är tänkt så styr EIB-pengarna inriktning på utvecklingsprojekt. Saabs 1500 ingenjörer ska också ha lön denna veckan...
    Fredrik J

  19. #979
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Men om det nu ramlar in pengar till löner( får vi hoppas) inte kommer väl tillverkningen av bilar sätta igång. Fabriken lär väl stå still tills Antonovs pengar godkännes. Men vars har Pang das pengar tagit vägen?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  20. #980
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Men om det nu ramlar in pengar till löner( får vi hoppas) inte kommer väl tillverkningen av bilar sätta igång. Fabriken lär väl stå still tills Antonovs pengar godkännes. Men vars har Pang das pengar tagit vägen?
    Det var väl en myndighet som skulle godkänna köpet eftersom inte Kina vill ha en överetablering av bilindustri i landet.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •