Sidan 42 av 199 FörstaFörsta ... 3240414243445292142 ... SistaSista
Resultat 821 till 840 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #821

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Dyr beror på vad man jämför med. 296 000 börjar NG9-5 på.
    Har för mig jag läst det ska sänkas till 289 000?

    Går man sedan in på BMW.se, och kolla BMW 1 serie 5 dörrars, står det: "Från 286 000".
    Volvo tar t.ex 308 000 för din V70 D3.
    9-5 Tid4 315 000.

    Saaben är inte enligt mig dyr om man tar ovanstående exempel.
    De andra tillverkarna erbjuder något helt annat som gör att man just köper dem.
    Eller som jag tror det ligger till. Det handlar om prestige. Tyskarna är så mycket mera prestige än Saab. Och Volvo säljer för det är just Volvo. Det är skit samma vad som rullar ut ur Torslanda.
    Ta ett exempel, man får en ny 9-3a för drygt 240":- och då är bilen tom utrustad med parkeringsensor /xeon ljus, vad jag vet så tar Tyskarna betalt för det? Är det verkligen prestige att ta betalt för allt och lite till... Nej tack, lura kan ni göra Magda på 80

  2. #822
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Om ni skulle undra varför jag skrev att Muller är en ny fiende för mig så får ni svar här idag, mitt förtroende för han tog slut idag efter detta! Han lovade ju att akuta pengaproblem inte skulle få ske igen men vad är detta nu?? Nu hoppas man ju bara på det bästa, vet att jag kan bli tjatig ibland så därför får vi avvakta nu på det bästa för Saab och alla deras anställda!


    Lite off topic här:
    http://www.automotorsport.se/news/22960 ... i-konkurs/

    Slut på off topic

    No more comments, utan avvaktar och tror på Saabs framtid, mer kan man inte säga...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #823
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag kan faktiskt inte annat än hålla med Reinfeldt (från DN.se):

    Han påpekar att det inte går att trolla bort grundproblemet: Det måste produceras bilar som går att sälja med vinst.
    – Svaret har Saabs ägare och ledning. De måste svara på hur man ska få Saab lönsamt så att det kan överleva, säger Reinfeldt.
    Regeringen har mer en stödfunktion, enligt Reinfeldt:
    – Svenska regeringen har återkommande funnits till stöd när det gällt utvecklingsmöjligheter och när det gällt att möjliggöra lånekonstruktioner.


    Staten ska inte stödja företag bara för att de inte lyckas sälja sina produkter...och det gäller stora som små företag. Däremot kan de underlätta genom att genomföra t.ex. skrotningspremier, avsätta pengar för forskning, se till att det finns utbildningar på högskolor m.m.

  4. #824
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    När man inte betalar löner till världens bästa bilbyggare, då är man illa ute och jag kommer nu i midsommar tänka en extra tanke på de tusentals som lagt sin själ i SAAB och är beroende av sin inkomst därifrån. Det här är inget som uppstått över en natt och jag är besviken på ledningen som inte talat klarspråk.
    Visst förstår jag att de vill hålla kvar den personal de har men var ärlig och var mot andra som du vill att de ska vara mot dig. Det gäller även i en hård affärsvärld.

    Kan inte tänka mig att nån investerare vill gå in nu bara för att täcka upp alla gamla förfallna fordringar utan de flesta väntar nog till skulderna går in under konkursboet för att sen starta från ett finansiellt sett bättre läge.
    Man kan anta att det inte är helkört för SAAB men det är väldigt osäkert vad det blir för nånting sen. Müller räknar jag inte med finns med i nästa version av AB Nya Saab.

    Hoppas jag spånar helt galet men jag tror tyvärr inte det.

  5. #825
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    När man inte betalar löner till världens bästa bilbyggare, då är man illa ute och jag kommer nu i midsommar tänka en extra tanke på de tusentals som lagt sin själ i SAAB och är beroende av sin inkomst därifrån. Det här är inget som uppstått över en natt och jag är besviken på ledningen som inte talat klarspråk.
    Visst förstår jag att de vill hålla kvar den personal de har men var ärlig och var mot andra som du vill att de ska vara mot dig. Det gäller även i en hård affärsvärld.

    Kan inte tänka mig att nån investerare vill gå in nu bara för att täcka upp alla gamla förfallna fordringar utan de flesta väntar nog till skulderna går in under konkursboet för att sen starta från ett finansiellt sett bättre läge.
    Man kan anta att det inte är helkört för SAAB men det är väldigt osäkert vad det blir för nånting sen. Müller räknar jag inte med finns med i nästa version av AB Nya Saab.

    Hoppas jag spånar helt galet men jag tror tyvärr inte det.
    Nej du har faktiskt en mycket bra poäng här Om det värsta inträffar så tvivlar jag garanterat att Victor Muller kommer att finnas med det nya Saab i fortsättningen om det skulle bli så! Men jag hoppas på det bästa trots det som skrivs i media nu, avvaktar vidare information och hoppas på bra nyheter.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  6. #826
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: SAAB i konkurs - igen?


  7. #827
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    När man inte betalar löner till världens bästa bilbyggare.......
    men uppenbarligen är du ganska ensam om den uppfattningen? Sorgligt att inte övriga bilkonsumenter "worldwide" delar den uppfattningen. Jag tror att det egentligen bottnar i en undermålig marknadsföring och där får SAAB´s ledning ta på sig det fulla ansvaret. Med en rätt aggressiv marknadsföring kan man ju även sälja konserverad gröt ???
    Det räcker inte att tro att SAAB säljer sig själva bara genom varumärket "SAAB" !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #828
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Jag kan faktiskt inte annat än hålla med Reinfeldt (från DN.se):

    [i]Han påpekar att det inte går att trolla bort grundproblemet: Det måste produceras bilar som går att sälja med vinst.
    Ja det får vi ju aldrig veta. Hade 9-5 kombi sålt? Hade nästa 9-3 gått att sälja?
    Fredrik J

  9. #829
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Jag kan faktiskt inte annat än hålla med Reinfeldt (från DN.se):

    [i]Han påpekar att det inte går att trolla bort grundproblemet: Det måste produceras bilar som går att sälja med vinst.
    Ja det får vi ju aldrig veta. Hade 9-5 kombi sålt? Hade nästa 9-3 gått att sälja?
    9-3 är ju den bil nästan alla Saabkunder skriker efter. Hur det kan bli med 9-5 kombi vet man aldrig men den har ju också fått väldigt bra kritik den med.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  10. #830
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja det får vi ju aldrig veta. Hade 9-5 kombi sålt? Hade nästa 9-3 gått att sälja?
    Vadå, "aldrig veta"?! Vi vet väl att SAAB inte säljer sina bilar, annars hade det ju aldrig varit något problem...

  11. #831
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Lite bättre nyheter även om det inte är helt perfekt men alltid nånting

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1263707- ... till-ttela
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  12. #832
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Frågan är om man ska skratta eller gråta...förlänger lokalaffärerna bara pinan en månad till eller är det andrummet som SAAB behöver? Vem vet?

  13. #833
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag skulle säga att lokaltidningen ttela utmärkt sig som ganska neutrala och faktainriktade. Man är troligtvis ganska välinformerade med fördelen att Saab ringer dom istället för tvärt om. I det här fallet vet jag dock inte...
    Fredrik J

  14. #834
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ser ju inte helt bra ut detta, hur kommer avtalet med underleverantörerna se ut när dem vet att det inte finns några pengar?
    300miljoner är ju inget i sammanhanget..

    Man kan ju sedan fråga sig om varför det säljs så dåligt med Saab-bilar, man får ju jämt och ständigt på jobbet massa "lustig-kurre" kommentarer från folk som inte har en aning om vad det snackar om.
    Varifrån kommer alla myter och hitte på gällande Saab?

    Tycker mycket verker grunda sig i dålig marknadsföring för mycket av det man hör är ju bara rent dravel från folk som aldrig ens suttit i en Saab, märker man ju inte minst när väl någon åker med i bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #835
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Lider oerhört mkt med de anställda på fabriken i THN!!!!! sitter sj i skiten pga regeringens fas 3 och utförsäkringar även fast jag har de högsta överläkarna på SÖS ryggklinik på min sida och får ut 3000kr rent varje månad.... sedan i April.... så tyvär så förstår jag deras oerhörda klump i magen tyvär....

    Trots det så är jag inte inbiten pessimist utan jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det på ngt vis kommer att lösa sej både kort OCH långsiktigt vet att ni anser att jag anses gnällig och så vice versa men det skiter jag i....
    Kan iaf säga att jag anser oavsett, att regeringen med Reinfeldt,Olofsson,Borg samt EIB suger . . .

    En oerhörd jävla klysch nu men med IRONI: Glad Midsommar....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  16. #836
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Ja det får vi ju aldrig veta. Hade 9-5 kombi sålt? Hade nästa 9-3 gått att sälja?
    Vadå, "aldrig veta"?! Vi vet väl att SAAB inte säljer sina bilar, annars hade det ju aldrig varit något problem...
    Nej, lyckas de inte få igång fabriken igen så får vi aldrig veta hur många bilar Saab kan lyckas sälja. Det modellutbud man kommer att ha senare i år skiljer sig nämligen väldigt kraftigt mot det man hade så sent som förra året och ett stort lyft väntas också nästa år. Likaså hade man inte ens återförsäljare på många marknader, i sig inte speciellt konstigt då Saab har varit tvungna att bygga upp en ny säljorganisation eftersom GM tidigare hanterade detta.

    Saab har tidigare sålt över 100,000 bilar per år, man räknar med att kunna gå runt vid ungefär 100,000 bilar, varför skulle man inte igen kunna komma upp i dessa volymer? Hur många bilar måste man sälja för att det ska räknas som att "sälja bilar" enligt dig?

    Att pengarna skulle ta slut om man inte fick igång produktionen borde väl inte förvåna någon!

  17. #837
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Lider oerhört mkt med de anställda på fabriken i THN!!!!! sitter sj i skiten pga regeringens fas 3 och utförsäkringar även fast jag har de högsta överläkarna på SÖS ryggklinik på min sida och får ut 3000kr rent varje månad.... sedan i April.... så tyvär så förstår jag deras oerhörda klump i magen tyvär....

    Trots det så är jag inte inbiten pessimist utan jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att det på ngt vis kommer att lösa sej både kort OCH långsiktigt vet att ni anser att jag anses gnällig och så vice versa men det skiter jag i....
    Kan iaf säga att jag anser oavsett, att regeringen med Reinfeldt,Olofsson,Borg samt EIB suger . . .

    En oerhörd jävla klysch nu men med IRONI: Glad Midsommar....
    Det spelar ingen roll om du är gnällig då du ändå har en stor poäng när det gäller regeringen i sverige och EIB faktiskt! Men jag blev lite lugnare när nyheten om att fastighetsaffären snart är i hamn.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #838

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    +300 MSEK fabriksfast
    -2000/12 = -167 MSEK löpande kostnader per mån
    -obet fakturor
    dvs fastighetsaffären löser endast problemen idag, imorgon behövs nya pengar för tillverkning

    Inget är omöjligt. Ytterligare en utmaning.

  19. #839
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    +300 MSEK fabriksfast
    -2000/12 = -167 MSEK löpande kostnader per mån
    -obet fakturor
    dvs fastighetsaffären löser endast problemen idag, imorgon behövs nya pengar för tillverkning

    Inget är omöjligt. Ytterligare en utmaning.
    Visst må så kanske vara.. men nu måste vad fan som helst till och det gärna redan igår... typ... Som flera föregående talare i denna tråd före mej Släpp in Antonov samt släpp på EIB-navelsträngen för h.....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  20. #840
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4571232

    Intressant.

    Vet inte om det är misstolkning av "GEM" eller "GM" . Om det nu är GM så är frågan vad ligger på agendan?

    -Att sälja fastigheterna till GM?
    -Kortsiktig finansiering via lån eller komma in som minoritetsägare?

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •