Sidan 3 av 199 FörstaFörsta 123451353103 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nu är det betalt , varor levereras igen. Skönt nu kan vi luta oss tillbaka och njuta.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  2. #42
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Nu är det betalt , varor levereras igen. Skönt nu kan vi luta oss tillbaka och njuta.

    http://di.se/Artiklar/2011/3/31/231783/ ... editbetyg/

    "Nu har Saab ett betyg från Soliditet på 81, medan snittet i branschen ligger på 77, skriver Dagens Industri."

    Enligt mig är det inte så dåligt. Det är inte perfekt.
    Men inte jätte dåligt heller.

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Jag var själv för några månader sedan tillfällig underleverantör åt ett av världens största fordonsbolag. Berättar ogärna vilket, men de är tyska och har ett namn som rimmar på 'Ercedes.

    För en affär som normalt betalas omedelbart med kontanta medel krävde de 30 dagars kredit. Det är extremt ovanligt, men jag ville att affären skulle bli av och accepterade villkoret men vägrade leverera tills dess att betalningen fullgjordes. Det var förvisso okej med dem, men samtidigt fick jag ett muntligt förfogandeförbud av varan under perioden. Efter två veckor valde jag att leverera ändå då jag åtminstone skulle haft en tveklöst giltig fordran. Efter att min faktura förfallit hade jag ännu inte sett några pengar, och all telefonkontakt med ansvariga resulterade endast i "Vi jobbar på det". Jag stod helt maktlös och funderade över att lämna över ärendet till Kronofogden, men det är inget man gör som underleverantör om man inte vill glömma alla framtida samarbeten.

    Närmare tre månader tog det för mig att få betalt - det blev dock aldrig en stor mediahändelse och bolaget anklagades aldrig för att vara konkursmässigt. En controller på bolaget förklarade att alla betalningar måste godkännas av sisådär tre chefer innan de sedermera skickas till Spanien där de betalas. Dessa tjänstemän har emellertid en tendens ta dagar eller veckor ledigt, med följden att diverse ärenden ackumuleras hos dem och sedermera tappas bort, vilket ska ha varit vad som hände i mitt fall.
    Hur funkar det med dröjsmålsränta i sådana fall ?
    Batalar storfräsarna dröjsmålsränta utan att knorra?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #44

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Hur funkar det med dröjsmålsränta i sådana fall ?
    Batalar storfräsarna dröjsmålsränta utan att knorra?
    Bra fråga. Berört bolag tillämpar själva ca 10% dröjsmålsränta per påbörjad månad gentemot sina kunder i småföretagarklassen. Jag hade dittills aldrig haft bekymmer med betalningar överhuvudtaget och trodde inte att det skulle börja med detta bolag som är störst i världen i sitt segment. Därför angav jag inte heller någon dröjsmålsklausul, vilket är en förutsättning för att kunna ta ut högre ränta än de i lag stipulerade satserna, vilket om jag inte missminner mig hade gett mig ungefär 8% räknat på årsbasis, dvs hela tolv gånger mindre än de tar ut av sina kunder. Summan blev då alltför liten för att jag skulle bemöda mig att fakturera på nytt och åter dra igång en process som hade fortsatt i all evighet.

    Även om jag tagit ut samma ränta som de tar ut av mig, så hade jag med största sannolikhet aldrig fått betalt ändå. Knappa två månaders försening hade i sådant fall kostat dem 140 000 kr, och även om jag har stor tilltro till svensk avtalsrätt och domstolsväsendet, så ser jag aldrig hur jag hade fått de pengarna. Jag tror inte ens jag hade fått betalt om jag debiterade tolv gånger mindre. Regelbundna underleverantörer till stora företag tror jag inte ens vågar tänka tanken att någonsin debitera dröjsmålsränta.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Och nu är det strul med IAC:

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1168860- ... -till-saab

    Hur ska man se på detta?
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Vad gäller Antonovs avsikter kan man ju endast spekulera...

    Varför skulle han vilja gå in med så mycket pengar i ett bolag som tyvärr verkar ha stora problem med likviditeten och försäljningen?

    Självklart vill han ju inte gå in med pengar bara för att vara snäll och rädda Saab.

    Någonstans har han ju en plan, att det ska gynna honom på något sätt.

    Och eftersom Saab för de flesta skulle vara en väldigt osäker investering kan man ju undra om hans planer är särskilt rumsrena...

  7. #47

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Varför skulle han vilja gå in med så mycket pengar i ett bolag som tyvärr verkar ha stora problem med likviditeten och försäljningen?
    Kanske för att bli ihågkommen som en räddare av något slag istället för en maffiaboss? För att göra något kul, utmanande och meningsfullt? Jag tror inte att det skulle lida nöd på honom även om han förlorade alla investerade pengar, och jag tror inte heller att en miljardär (?) gör så stora ansträngningar för att sno lite EIB-pengar som han ändå inte skulle märka av i plånboken.

    Jag hade nog redan idag jobbat gratis för Saab om jag fick en intressant, beslutsfattande position. Hade nog givit mig mer stimulans och personlig tillfredsställelse än jag kan köpa för pengarna det hade kostat mig.

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Tycker det låter som man kör någon form av publik prisförhandling, iaf om man läser om IAC som tydligen fört diskutioner under en längre tid, vilket iaf för mig låter som de prisförhandlar och IAC utnyttjar de senaste dagarns skriverier för att få bättre betalt för sina prylar..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Men man måste ju tänka på att all dålig publicitet som Saab får nu även är till underleverantörernas nackdel.

    Om läget kring Saab blir osäkert, Saab säljer sämre och i värsta fall går omkull, är det klart att det påverkar underleverantörerna negativt.

    Självklart inser väl underleverantörerna att det bästa för både deras och Saabs del skulle vara att förhandla i tysthet och låta allmänheten tro att Saab går bra!

    Saab har svårigheter att betala för sig, där kan vi väl alla vara överens?

    Att då som underleverantör gå ut med detta offentligt, samt stoppa leveranser osv. är ju rena självmordet på flera sätt.

    Så självklart är det här en extraordinär situation.

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det är ju lite som att rymma hemifrån när man är 12år. För eller senare måste man ju komma hem igen...
    Fredrik J

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är ju lite som att rymma hemifrån när man är 12år. För eller senare måste man ju komma hem igen...
    Vad syftar du på då?

    Jag blir bara irriterad på att så många skyller på underleverantörerna och försöker ställa dem i dålig dager.

    Det är klart att underleverantörerna har någon form av konsekvenstänkande, många är ju helt beroende av att Saab går bra för att gå runt och kunna sysselsätta personal.

    Så jag tror INTE att de skulle börja jävlas med Saab och gå ut i pressen i första taget, om läget inte var väldigt akut!

    Det ligger ju verkligen i deras intresse att allmänheten har intryck av att Saab går bra och att man har goda relationer med sin i många fall viktigaste kund!

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag säger detta: Det blir INTE slutet för Saab förrän feta damen sjungit som många säger! Att produktionen stannar såhär e ju inte jätte ovanligt, kolla bara hur lång tid produktionen inte höll på sen man tittar tillbaka till början av 2010.

    Jag tror på det bästa för Saab trots allt, att vara orolig gör att man inte mår bra av det som händer som många här vet. Så jag tänker behålla mitt lugn och hoppas bara på det bästa nu!!

    Men borde inte man göra detta: Att man bara bygger bilar som kunden beställt, och säljer ut alla lagerbilar som finns?

    No more comments!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Bateman
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är ju lite som att rymma hemifrån när man är 12år. För eller senare måste man ju komma hem igen...
    Vad syftar du på då?

    Jag blir bara irriterad på att så många skyller på underleverantörerna och försöker ställa dem i dålig dager.
    Jag syftar på att IAC ju måste fortsätta vara leverantör till Saab om man inte tänkt sig att skära ner kraftigt i sverige. Med andra ord kan de tjänstemän som bestämmer att sluta leverera också bli personligen påverkade om Saab lägger ned. Betydligt mer påverkade än någon av leverantörerna som Saab delar med GM...

    Jag jobbar förövrigt själv för en underleverantör till Saab.
    Fredrik J

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Men borde inte man göra detta: Att man bara bygger bilar som kunden beställt, och säljer ut alla lagerbilar som finns?
    På många marknader accepteras inte väntetid. Tyckte själv inte att det var kul att vänta 10 veckor på min bil...
    Fredrik J

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Men borde inte man göra detta: Att man bara bygger bilar som kunden beställt, och säljer ut alla lagerbilar som finns?
    På många marknader accepteras inte väntetid. Tyckte själv inte att det var kul att vänta 10 veckor på min bil...
    Själva så beställde vi en helt ny Saab förra året, det var 8 veckors väntetid. Tänkte då vad fasiken va länge, men jag började tänka på massa annat istället, spenderade tiden med kompisar plus lite annat och tiden gick fortare än vad jag trodde då man var sysselsatt med annat. Men hellre lite längre väntetid som gör att byggaren/byggarna får tid att montera in utrustningen helt ordentligt än att vänta bara te.x 4 veckor o inte få bilen ordentligt ihopsatt!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Men hellre lite längre väntetid som gör att byggaren/byggarna får tid att montera in utrustningen helt ordentligt än att vänta bara te.x 4 veckor o inte få bilen ordentligt ihopsatt!
    På många marknader vill man svänga ner till handlaren och åka hem i den nya bilen direkt. Från Saabs perspektiv byggs i.o.f.s. även dessa bilar på beställning eftersom det är återförsäljaren eller generalagenten som köper på sig lagerbilar.
    Fredrik J

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Men hellre lite längre väntetid som gör att byggaren/byggarna får tid att montera in utrustningen helt ordentligt än att vänta bara te.x 4 veckor o inte få bilen ordentligt ihopsatt!
    På många marknader vill man svänga ner till handlaren och åka hem i den nya bilen direkt. Från Saabs perspektiv byggs i.o.f.s. även dessa bilar på beställning eftersom det är återförsäljaren eller generalagenten som köper på sig lagerbilar.
    Tyvärr verkar de isåfall inte begripa att nya bilar måste finnas på lager eller antingen byggas från början...

    Men jag vill passa på att säga att jag e 98% på att det löser sig för Saab och underleverantörerna, löste de problemet med Schenker så varför ska det inte lösa sig denna gången?
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Om man skulle bygga bilar på beställning från slutkund i USA skulle det ta betydligt längre tid än 8 veckor. 8 veckor tar det om man köper sin Saab hos Saab Ana i Trollhättan 5 minuter från fabriken...
    Fredrik J

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Om man skulle bygga bilar på beställning från slutkund i USA skulle det ta betydligt längre tid än 8 veckor. 8 veckor tar det om man köper sin Saab hos Saab Ana i Trollhättan 5 minuter från fabriken...
    Det e ju det som e problemet tyvärr, att många inte orkar vänta
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nu är de överens igen

    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1169273- ... ac-overens

    Men jag tror lite på det som Saab säger att betalningssystemet kan vara ett problem eftersom man inte alltid litar på såna system numera.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •