Sidan 2 av 199 FörstaFörsta 12341252102 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Någon påpekade att Jonsson arbetar ändå till maj. Borde han inte uttala sig? Eller är det så han har det driftmässiga ansvaret och att det är helt naturligt att bara VM uttalar sig som huvudägare när det gäller ekonomiska frågor?

    Ett redigt framförande av JÅJ skulle nog lugna många. Han har trots allt större trovärdighet än VM
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Egentligen kvittar det om det är vedertagen praxis i branschen att hålla inne betalningarna eller inte.
    Ett företag i Saabs sits - som fortfarande har så mycket att bevisa, som ännu inte bedöms tagit sig ut ur krisen än och som framförallt vet att de har ögonen på sig - har helt enkelt inte råd att ta sig sådana friheter.

    Vid sidan av reklambolaget har även fraktbolaget Schenker tagit beslut om att hålla inne med viss del av transport av delar på grund av uteblivna betalningar.
    Inte heller de ett företag som tjänar ett dyft på att jäklas med Saab utan anledning.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Utan att vara synisk är ju transportbolag av typ Schenker säkert inte prio1 att betala. Konsekvenserna blir ju så mycket större om en Tier3 leverantör skulle sluta leverera. Uppstartskostnaderna (och tiderna) blir ju så oändligt mycket längre. Håller Schenker prylarna kan man ju köra produktionen igen en kvart efter räkningen är betald...
    Andra företag gör det i syfte att tjäna räntepengar. Saabs syfte är sannolikt att man inte har direkt överfylld kassa...
    Fredrik J

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag köper ditt resonemang.
    Min poäng var dock att Saab inte har råd med denna publicitet och borde därmed, i den yttersta mån man kan, göra allt för att undvika att den uppkommer från första början.

    Schenker menar att de försökt få besked från Saab kring fakturafrågorna, utan resultat. Då VD för Schenker anger beloppen till miljonbelopp så bör de nog ha gjort vissa ansträngningar att få svar på sina frågor.

    Om likvida medel saknas så vore det ändå smidigare av Saab att i god tid möta deras frågor, förklara situationen och nå någon form av avbetalningsplan/kompromiss som fungerar för båda parter än att bara lämna fordringsägaren med en rad frågetecken.

    Bränder släcker man.
    Man lämnar dem inte bara vind för våg.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det är väl samma grej hos Saab som det alltid varit?

    Vi hade samma problem på mitt gamla jobb redan 2006, man fick ringa och hota med att vi inte släpper grejerna till fraktbolaget förräns de betalt ifatt fakturorna.

    Det är ju som tidigare nämnts praxis i branchen att göra så, i Saabs fall är det väl ännu mer "viktigt" att hitta sätt att behålla så mycket kapital i huset så länge som möjligt, så egentligen ser jag inget konstigt i det.

    Men det var ju iaf roligt att dessa små grupper med Saab-hatare fick lite nya rubriker att kommentera med stor brist på verklighetsförankring.
    Kul iaf med alla som tycker man ska lägga ner osv så fort nått går dåligt, hur många företag hade det varit kvar i landet då om man skulle lägga ner så fort det blev lite motigt, det är ju faktiskt många företag som varit farligt nära att gå åt skogen där man ändå har kunnat rädda situvationen och kunna gå med vinst igen, det räcker ju i många fall att man får en intresserad och kunnig ledare för att det ska börja hända grejer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Som anställd på det omtalade fraktbolaget i detta fall kan jag säga att det är ytterst ytterst ovanligt att man fryser leveranser för företag i SAABs storlek. Det måste isf röra sig om väldigt stora summor pengar som inte har betalats. Oftast har dessa företag 90 dagars kredit om inte mer. Mindre företag är det betydligt nogrannare med, och dom har mycket kortare kredittid.

    Måste säga att mitt förtroende för herr Muller sjönk som en sten efter hans påstående om att fraktbolaget skulle ha mer betalt, när det endast handlade om att överhuvudtaget få betalt för levererade tjänster.

    SAAB har förtroendemässigt inte råd med den här typen av klanterier och pajaserier om man vill få folk att våga köpa deras bilar igen.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Låt Saab-hatarna ha sitt lilla party. Det är inte de som styr företagets framtid.
    I regel lyser deras illa dolda förakt igenom betydligt tydligare än några sakliga argument och säger nog mer om dem själva än om Saabs produkter.

    Däremot går det inte att blunda för att något just nu är allvarligt fel.
    Oavsett om det är praxis i branschen eller ej så har övriga bolag som tillämpar den ändå haft en dialog och skött sina fakturor tillräckligt bra för att behålla goda relationer med sina leverantörer och samarbetspartners. Så till den grad att en och annan försenad faktura inte påverkat den dagliga driften.

    I Saabs fall har något bevisligen gått riktigt snett.
    Varken Schenker eller reklambyrån Lowe Brindfors (som har ett mycket långt förflutet med Saab) har något att vinna på att ljuga om situationen.
    De har tyvärr lika lite att vinna på att bryta samarbetet och förhala leveranser.

    Reklambyrån och Saab går mycket långt tillbaka i tiden. Båda parter menar att det är från deras sida som samarbetet är brutet, men man får komma ihåg att Lowe Brindfors kunngjorde det först. Dementin från Saab, att det var de som tagit initiativet att bryta med reklamfirman, kom först någon timma senare. I första skede direkt från VM, som tyvärr har mest att vinna på att ljuga om Saabs ekonomiska status.

    Utgår vi från att reklamfirman ljuger så är de alltså redo att spola många års nära samarbete med en av deras viktigaste uppdragsgivare rätt ned i toaletten för ... Vad?
    Och vilken signal ger det till reklamfirmans övriga kunder?

    Talar reklamfirman sanning, så är beloppet så höga att man är redo att säga upp bekantskapen med en så stor uppdragsgivare som Saab. Då bör det inte röra sig om några småsummor längre.

    Nej, detta faller utanför allt vad praxis heter ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag tror det var så att media ringt runt till Saabs leverantörer för att samla ihop ett helt gäng beredda att ställa produktionen. Man fann Schenker (som om man ska vara ärlig inte är en leverantör. Naturligtvis inte oviktig för att produktionen ska rulla men komponentleverantör är man ju inte) samt reklamfirman. Plus att man fick intervjua fordonkomponentgruppen. Jag tror att media själva tycker det var ett ganska knapert resultat.
    Närmaste dagarna får ju visa. Rullar det på som vanligt nu när Schenker fått betalt så...

    Vem vet.

    Om man nu ser det från den pessimistiska sidan kan man ju undra varför Antonov står i kulisserna och viftar med sina pengar? Det är ju faktiskt egna pengar han tänker satsa. Det gör ju honom till modigast hittills...
    Fredrik J

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Fredrik J

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12807946.ab

    Dörrmattor?
    Spännande vad det kan tänkas vara för del, finns det i EPCn?

    Dock ganska spännande i artikeln där VM hävdar att det är en form av spel för att sätta press på Saab.

    Frågan är ju vem man ska våga lita på, men håller schenker på med lite småhyss så finns det ju alltid andra fraktbolag som vill ha ett så pass stort kontrakt, även om betalningarna kan tänkas bli lite sena.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12807946.ab

    Dörrmattor?
    Spännande vad det kan tänkas vara för del, finns det i EPCn?

    Dock ganska spännande i artikeln där VM hävdar att det är en form av spel för att sätta press på Saab.

    Frågan är ju vem man ska våga lita på, men håller schenker på med lite småhyss så finns det ju alltid andra fraktbolag som vill ha ett så pass stort kontrakt, även om betalningarna kan tänkas bli lite sena.
    Jag tror att Schenker tycker de sitter väldigt säkert med tanke på deras integration, så det är de nog inte så rädda för.

    Däremot så fick Saab efter rekonstruktionen sämre villkor (30 dagar) än GM-tiden (90 dagar?), och många stora företag har tillförskansat sig bättre villkor än Saab. Detta skulle kunna vara en del i en oren förhandling om betalningstid, för 90 dagar har väldigt stor betydelse när man tillverkar bilar eftersom man då kan tillverka, leverera och få betalt för bilarna (på 30 dagar) innan man behöver betala underleverantörerna, med resultat att man kan låna rörelsekapital av underleverantörerna för att klara volymökningar. En kvalificerad gissning är att Schenker har 30 dagar, och därför är noga med att inte släppa en djävel över bron.

    Det är allmänt känt att vissa storföretag betalar på 90 dagar även när kontraktet säger 30 dagar...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag var själv för några månader sedan tillfällig underleverantör åt ett av världens största fordonsbolag. Berättar ogärna vilket, men de är tyska och har ett namn som rimmar på 'Ercedes.

    För en affär som normalt betalas omedelbart med kontanta medel krävde de 30 dagars kredit. Det är extremt ovanligt, men jag ville att affären skulle bli av och accepterade villkoret men vägrade leverera tills dess att betalningen fullgjordes. Det var förvisso okej med dem, men samtidigt fick jag ett muntligt förfogandeförbud av varan under perioden. Efter två veckor valde jag att leverera ändå då jag åtminstone skulle haft en tveklöst giltig fordran. Efter att min faktura förfallit hade jag ännu inte sett några pengar, och all telefonkontakt med ansvariga resulterade endast i "Vi jobbar på det". Jag stod helt maktlös och funderade över att lämna över ärendet till Kronofogden, men det är inget man gör som underleverantör om man inte vill glömma alla framtida samarbeten.

    Närmare tre månader tog det för mig att få betalt - det blev dock aldrig en stor mediahändelse och bolaget anklagades aldrig för att vara konkursmässigt. En controller på bolaget förklarade att alla betalningar måste godkännas av sisådär tre chefer innan de sedermera skickas till Spanien där de betalas. Dessa tjänstemän har emellertid en tendens ta dagar eller veckor ledigt, med följden att diverse ärenden ackumuleras hos dem och sedermera tappas bort, vilket ska ha varit vad som hände i mitt fall.

    För att göra en lång historia kort - ja, sådant händer hela tiden och fordonsbranschen i synnerhet tycks vara drabbad av denna problematik.

    Vad som nu händer i Saab är desto svårare att spekulera i. Underleverantörerna kanske utsätts för samma villkor som hos andra kunder, men har möjligen en lägre toleranströskel mot Saab eller rentav en genuin oro för att aldrig få betalt, vilket inte hade varit fallet med sena betalningar hos en mer likvid kund. Å andra sidan måste en viss desperation finnas hos de omtalade leverantörerna och transportörerna när man väljer att offentliggöra problematiken i media och föra debatten där.

    Det enda som är klart i fallet är att Victor Müller har tappat en del av trovärdigheten han hade som en seriös megaentreprenör. På mindre än ett dygn har vi fått det förklarat att produktionsstoppet beror på att en transportör vill ha mer betalt, på strandade förhandlingar, på dörrmattor mm, för att slutligen ändå erkänna att leverantörer inte fått betalt, men endast på grund av ett illa fungerande betalningssystem. Retoriken som förts har varit aggressiv och främmande för vår svenska företagskultur. Även om man är illikvid men inte vill erkänna det, så finns det betydligt vackrare lögner att framföra än de som gjorts av Saab-ledningen det senaste dygnet.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Varför inte en liten "konspirationsteori":

    Är det bara ett sammanträffande att det uppstår en osäkerhet runt Saabs ekonomi samtidigt som Antonov lobbar för att få bli delägare? ;-)
    Kanske ligger det i VMs & Antonovs intresse att ge sken av att Saab lider brist på pengar...

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Brynar
    Varför inte en liten "konspirationsteori":

    Är det bara ett sammanträffande att det uppstår en osäkerhet runt Saabs ekonomi samtidigt som Antonov lobbar för att få bli delägare? ;-)
    Kanske ligger det i VMs & Antonovs intresse att ge sken av att Saab lider brist på pengar...

    Ha ha. Vem vet - kanske JÅJ:s avgång också ingår i denna masterplan

    Bra signatur för övrigt "Brynar"
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja det är ju knappast till Antonovs nackdel. Är det förresten någon journalist som gjort ett seriöst försök att spekulera i varför Antonov är så ivrig att få trycka in pengar i Saab? Om nu bolaget ska ses som konkursmässigt. Vad har Antonov att vinna här om han inte tror att Saab kan generera vinst framöver? Att han skulle kunna rymma med EIB-pengar är ju inte troligt...
    Fredrik J

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tror det var så att media ringt runt till Saabs leverantörer för att samla ihop ett helt gäng beredda att ställa produktionen. Man fann Schenker (som om man ska vara ärlig inte är en leverantör. Naturligtvis inte oviktig för att produktionen ska rulla men komponentleverantör är man ju inte) samt reklamfirman. Plus att man fick intervjua fordonkomponentgruppen. Jag tror att media själva tycker det var ett ganska knapert resultat....
    Du menar att media ringde runt till alla sedan de fått kännedom om stoppet (ovanstående kan också tolkas som att de "coachade fram" stoppet)?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Du menar att media ringde runt till alla sedan de fått kännedom om stoppet (ovanstående kan också tolkas som att de "coachade fram" stoppet)?
    Nej, jag menar att man fick nys om att Schenker stoppat lastbilstrafiken och ville gärna skriva att fler leverantörer (helst alla) stoppat sina leveranser. För att få en story ringde man väl runt lite och fick napp hos reklamfirman. Så en åkerifirma och en reklambyrå har slutat leverera sina tjänster och på det spinner man vidare.
    Fredrik J

  18. #38
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Varför kan inte Jan Åke gå ut och meddela något?
    Han skulle väl inte avgå först 19 maj?
    Ett uttalande från honom tror jag skulle lugna ner situationen mycket.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Ha ha. Vem vet - kanske JÅJ:s avgång också ingår i denna masterplan
    :
    VM: "JÅJ, jag skulle så gärna vilja få in min polare VA..."
    JÅJ: "Ja..."
    VM: "Och jag har en plan. Om vi låtsas som att vi börjar få ont om pengar så kanske de stora pojkarna släpper in VA om han säger att han kan hjälpa till med lite sparpengar".
    JÅJ: "Nä, jag vill bygga bilar och inte hålla på med sådant här trams! Hej då!"
    JÅJ lämnar rummet
    VM: (hehe) "Två flugor i en smäll..."

    That's a master plan!

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Bra signatur för övrigt "Brynar"
    Tackar!

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    121

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Varför kan inte Jan Åke gå ut och meddela något?
    Han skulle väl inte avgå först 19 maj?
    Ett uttalande från honom tror jag skulle lugna ner situationen mycket.
    Jag tror JÅJ kommer hålla en låg profil till dess att han slutar. Tiden fram till den 19/5 handlar nog mest om att avveckla sig själv och lämna över arbetsuppgifterna.
    Saabs nuvarande och framtida problem låter han nog de andra sköta, annars hade han nog uttalat sig redan. Och en VD med 1.5 månad kvar är så att säga "förbrukad"...

    Och vem har sagt att han får gå ut och säga något? ;-)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •