Jo tror det var han! Lät lite väl domedagslik måste jag säga. Trots allt: jag är optimistUrsprungligen postat av AndersJoh
Jo tror det var han! Lät lite väl domedagslik måste jag säga. Trots allt: jag är optimistUrsprungligen postat av AndersJoh
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Vi behöver folk som talar på det här sättet. Men det är trist att inse att det han säger i första stycket är sant. Helt sjukt ju, vad fan håller vi svenskar på med? Perverst.Ursprungligen postat av Recon
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Det är framför allt den där skadeglada attityden som retar mig.
Trodde ni att ni kunde tillverka bilar? Det visste jag att ni inte kunde...hahaha.
Man viftar bort saker som handelsbalans med en förbluffande enkelhet. En intjänad krona i exportindustrin är värd så mycket mer än en inhemsk tjänstekrona.
Jag är en ganska lugn person. Har egentligen inte slagits med någon sedan jag gick i lågstadiet men känner ibland en lust att bara dra till en sån där smilkäft. Ibland blir jag riktigt rädd att jag faktiskt kommer att göra det.
Fredrik J
Jag kan förstå dig, jag jobbar själv på ett företag som det då och då skrivs om i media, ofta i negativa sammahang.Ursprungligen postat av Fredrik J
Då får man alltid kommentarer och påhopp från vänner och släkt som tycker att det är så roligt att skadeglatt kritisera "mitt" företag.
Förut tog jag alltid illa vid mig och blev förbannad inombords och skulle försvara "mitt" företag, men nu har jag lärt mig att bara låta det rinna av. Huvudsaken att jag trivs och vet att jag gör ett bra jobb. Nu brukar jag ofta låtsas att jag håller med i kritiken mot mitt företag, då brukar folk inte tycka att det är lika roligt att vara skadeglada längre. Man får inte ta det personligt helt enkelt.
Nej jobbar man på Saab har man blivit ganska duktig på att negligera skiten men jag har börjat tröttna nu. Man tillbringar ju en ganska stor del av sin tid på jobbet och där sitter ju alla i samma båt även om det finns smutsiga käftar här också...
Fredrik J
http://www.svd.se/naringsliv/antonov-vi ... 160617.svd
"Antonov vill gå in med 1 miljard till Saab"
Än finns det hopp för saab.
Jag förstår inte varför Antonov inte får komma in som ägare.
Ursprungligen postat av granberg85
Jag läste någonstans att det fastnat hos EIB.
Bara Antonov kommer in med pengar så kan Saab förhandla i Kina i lugn och ro.
Många medier verkar ha glömt Antonov.
Medias logik är väl att alla som vill investera pengar i Saab är by default galna och inte värda att ta på allvar.
Med kineserna är det annorlunda. Dom är listiga och är bara ut efter Saabs teknik. Dom är seriösa.
Fredrik J
Börjar kännas lite kört nu tyvärr, jobbar som konsult för semcons räkning inne på saab, från och med idag har semcon tagit ut alla konsulter på saab eftersom dom inte fått betalt, så nu blir det och gå hemma och vänta, känns rätt frustrerande när jag vet hur mycket vi har och göra.
Saab får ro utav helvete för att komma iland nu.
Det nästan jävligaste av allt är om dom som lägger negativa kommentarer på di DI får rätt
Kör: 9000 Aero -91
Det här börjar bli löjligt. 2008 sa Saab-hatarna att bolaget var sämst och att det illustrerades av att "ingen ville köpa Saab" eller investera i det.
Nu har vi en massa kapitalstarka intressenter men de ska utredas i oändlighet medan Saab och deras underleverantörer förblöder och ruttnar bort. Jag kan inte fatta att inget beslut ännu tagits om Antonov - det är vansinne helt enkelt. Hur länge har killen suttit utanför med pengar som politiker inte tillåtit honom investera?
Det hela påminner om Fanderdun-projektet i Kalmar där kineser avsåg att investera miljarder i ett handelscenter och bostäder, men när man väl tog hit kapital och arbetskraft så stoppades projektet av facket och Arbetsmiljöverket som hade sina säregna synpunkter på allt. Dråpslaget kom i ett möte med Kalmars byggnadsnämnd, av vilken den kinesiske investeraren hade hoppats få byggnadslovet för några bostadshus godkända på någon vecka, i synnerhet som nämnden känt till planerna i förväg.
Ett tiotal gubbar och tanter förklarade dock för honom att det skulle ta flera månader för dem att titta igenom detta (eftersom tio tjänstemän inom byggnadsnämnden i Kalmar säkert är upptagna med mycket annat). De var i det närmsta upprörda över hur kinesen kunde vara så arrogant och tro att myndighetsbeslut ska behöva gå snabbt.
Resultatet blev att centret var en byggnadsplats vid invigningsdatumet och projektet övergavs strax senare. Oavsett vad man tycker om affärsidén i fråga så är det skrämmande att se politikers och andra tjänstemäns inställning till företagande och investeringar, och deras okunskap om detsamma.
Som lekman vid ett tangentbord i ett vårigt Sverige utan någon som helst insyn.....tror jag att det första och största misstaget begicks redan när Spyker fick vända ut och in på sitt uppköpsförslag till GM där Antonov ratades. Den reviderade versionen som gick igenom hade därför hål i finansiering redan från dag1. Att 1år senare försöka fylla detta hål, blir då lika svårt som innan uppköpet då samma klassråd (GM, Riksgälden, Regeringen, EIB) som underkände nu tillfrågas för att godkänna.
Att ha en känslig finasiering, som vid behov av förändring det måste hållas klassråd om...blir oflexibelt.
Hoppet står nu till Kina och jag tror det går vägen. Fast lösningen kanske hade varit Kina (BAIC) redan dag1, vem vet... inte jag, inte DI. Bara Müller, Jan-Åke, klassrådet och några till.
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Ja fasen, det är tungt nu och ett fullkomligt mysterium att Antonov inte skyndsamt släppts in för länge sedan. Ger intrycket av en handlingsförlamad regering. Jag efterlyser tydliga och seriösa försök från regeringshåll att påverka den här utvecklingen. EIB ska väl inte kunna lägga krokben för viktig svensk industri utan att våra företrädare försöker göra något åt det? F ö - blotta misstanken om att EIB kan tänkas gynna fransk, tysk och italiensk bilindustri borde få EIB att agera blixtsnabbt och med SAAB´s bästa för ögonen. Regeringen borde trycka på utav h-vete med alla tillgängliga medel. Den allmänna lamheten framstår för mig som rejält pinsamt.
Jag tycker det här känns jättejobbigt, men tankarna går till SAAB-fabriken och de anställda där. Fortsätt vara tappra - än är det här inte över!
Den senaste tiden har jag roat mig flitigt med min nya SAAB! En nocturne-blå skönhet med inredning och alu-pedaler från Hirsch: F-N vad snyggt det blev Ett Hirsch-trim blev det också. Gör inte bilen till någon räserbil, men den blir trevligt pigg och bränsleekonomin med etanol i tanken tycker jag blir lysande. Har aldrig tappat tron på etanol som bra drivmedelskomplement och för mig blir det nu klart billigare än att tanka bensin (+ 20 hk extra!). Körde nercabbat 35 mil första dagen - hur härligt som helst! Körde nercabbat igår kväll, på väg hem från flygplatsen och stup i kvarten för övrigt. Snacka om förlängd sommarsäsong
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
EIB och Antonov har en historia som ryktet går. Dem tycker helt enkelt inte om honom eller hans banker. Om inte svenska regeringen lobbar hårt för Antonov nu, kommer han nog aldrig in..
Det blev lite tomt här i huset när alla Semcon-anställda försvann. Det kändes väldigt tråkigt att vara näst intill själv på tåget upp imorse
Nej, det är just det. Regeringen kan inte stå och titta på med händerna i byxfickorna: Efter vad jag förstår händer ingenting utan lobbying inom den europeiska gemenskapen.Ursprungligen postat av beatone
Sverige står ju hela risken i det här fallet, men då handlar det inte i första hand om lånen utan om vad det får för konsekvenser för landet om SAAB skulle försvinna - det är den verkliga risken. För lånen finns det ju fullgod säkerhet i reservdelsverksamheten. Jag kommer att kunna köra mina nuvarande SAAB:ar till döddagar (det är exakt vad jag kommer göra om det skulle gå illa för SAAB).
EIB sitter bara och rakar in höga räntor och obstruerar, efter vad det verkar. De tar ingen annan risk än att framstå som intresseorgan för mäktigaste EU-länderna. Kan inte se att det är acceptabelt att EIB ska kunna vara avgörande för utvecklingen, oavsett vad de tycker om Antonov.
Blotta misstanken om att EIB kan gynna de mäktigaste EU-ländernas bilindustri genom att lägga krokben för SAAB, gör den synbara svenska passiviteten allvarlig. Lägg därtill att åtminstone Tyskland och Frankrike stöttat sina biltillverkare med enorma stödpaket, så framstår den svenska regeringen som feg, svag och handlingsförlamad. Vi har väl inte gått med i EU för att gynna de största EU-länderna på vår bekostnad? Maud Olofsson m fl - TA ERT ANSVAR NU och visa att ni är värda det förtroende ni fått. Börja spela spelet efter de regler som gäller och se till att Sverige är med i matchen!!
Följande scenario skulle inte förvåna mig det minsta, för det hypotestiska fall att det skulle gå illa för SAAB: Plötsligt börjar media ifrågasätta varför regeringen inte räddade SAAB. Hur kunde den tillåta att EIB fick lägga ner SAAB, när hela risken för projektet låg hos Sverige? SAAB kommer plötsligt (och äntligen, men för sent) att framställas som det bästa och mest lovande av företag och oppositionen kommer att haka på. Regeringen förlorar nästa val, till stor del p g a "SAAB-affären". Det är förvånande att regeringen inte ser den här risken, tycker jag. Att oppositionen är tyst - beror det på att den inte ser ett regeringsmisslyckande nu som en risk, utan som en chans att vinna nästa val?
Du har min fulla sympati och ni på SAAB är mina hjältar! Fortsätt att hålla i - det verkar ju som det finns många spelare på världens största bilmarknad som är heta på SAAB! Synd bara att en lösning dröjer, eftersom fördröjningar försvagar VM:s förhandlingsposition och ger maktförskjutningar österut (hade återigen kunnat undvikas om Antonov släppts in...)Ursprungligen postat av beatone
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
Taktik. Man är rädd för att få frågan vad man själv hade gjort om man varit i regeringsställning.Ursprungligen postat av SAAB amateur
Fredrik J
[quote=Fredrik J]Taktik. Man är rädd för att få frågan vad man själv hade gjort om man varit i regeringsställning.[/quote:1tzgeoak]Ursprungligen postat av "SAAB amateur":1tzgeoak
Det är nog så - de har mest att vinna på att regeringen sjabblar. Tycker det är märkligt/overkligt tyst kring den här uppenbart befängda situationen! Har också svårt att frigöra mig från minnet av försöket att slå samman Volvo och Scania och hur det stoppades av EU (men det är finfint att VW köper upp MAN och SCANIA). Eller hur Continental köpte Gislaved och direkt med EU-stöd flyttade tillverkningen till Portugal. Eller hur vi är bland de absolut största nettobidragsgivarna till EU, så vi stöder t ex Frankrikes jättejordbruk efter att ha lagt ner vårt egna. Det är nästan som om vi gillar att bli våldtagna och att vi är med i EU som dess självpåtagna Jesus. Skulle föredra ett JÄVLA liv och dissikerande kring EIB:s ovilja att släppa in Antonov i matchen. Enough is enough!
Nu tjänar EIB riskfria pengar på SAAB:s försök att bli ett självständigt företag och har samtidigt makten att putta SAAB över kanten utan att det ifrågasätts från något håll. Det är ju en fullkomligt orimlig situation. Eftersom det är Sverige som tar risk, så ska Sverige också styra, det säger ju sig självt! Går det inte att verkställa på offentligt väg så får det forceras fram på annat sätt och där har regeringen ett jobb att göra. Bara gör det!
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
Ja...jag är definitivt en av de största förespråkarna av marknadsekonomin - privat ägande och fri konkurrens. Problemet är bara att det endast fungerar om alla är med på det. Och vad anbelangar bilindustrin så är det bara Sverige som följer spelreglerna, tyvärr med resultatet att vi snart inte har någon sådan kvar.
Även för Volvo PV så ligger väl produktionsrekordet kvar från 70-talet.
SAAB amateur, du var ju övertygad om att produktionsstoppet bara berodde på att media hade förstorat upp Saabs och underleverantörernas förhandlingar. Så dina teorier ger jag inte mycket för.
Alla får ha åsikter men det blir bara så tröttsamt att läsa utläggningar där det ska skyllas på allt och alla, det är hela tiden någon utomstående som gör fel och som leder till att det går dåligt för Saab.
Jag gillar själv Saab och känner för dem som jobbar där och hos underleverantörerna.
Men hur många tror du blir varslade eller byter jobb i Sverige totalt under ett år? Sverige går inte under med Saab.
Man kan också hålla fram vad som gjorts inom bolaget. Som sagt hade Saab knappast överlevt om inte GM hade tagit över. GM har lyft Saab i många avseenden. Inte minst för att man gjort ingenjlrsstyrkan mer internationellt gångbar. Viktor Muller platsar definitivt på listan över personer som gjort varumärket Saab en tjänst.
Fredrik J