Sidan 159 av 199 FörstaFörsta ... 59109149157158159160161169 ... SistaSista
Resultat 3 161 till 3 180 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #3161
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    http://www.expressen.se/gt/geely-och-yo ... ---i-vast/

    Undrar vad som hänter om fem år?
    Okej inget företag (eller någon annan heller för den delen) kan ge några garantier men det känns ändå lite konstigt
    att man går ut med detta.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #3162
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    GM är en fruktansvärd koncern med massvis med välbetalda chefer, dyra skrytbyggen mitt i städer, enorma representationskonton osv.
    Hur bromsar det den fantastiska kinesiska arbetaren som skruvar bilar dubbelt så fort?
    Jag vet inte vilka erfarenhet du har av kinesiska företag men jag har arbetat en del med kinesiska verktygsmakare av formsprutningsverktyg och generellt resonerar man så att eftersom inte arbetskraft kostar så mycket kan man alltid göra om när det inte blir bra. Man sätter bara in ett par gubbar till. Som ett exempel var hela verktygen putsad med smärgelduk. Effektivitet är inte det första man tänker på.
    Ska jämföras med koreanska verktyg som normalt håller hög klass och kvalitet med en hög andel semiautomatisk bearbetning (precis som europa).

    Kineserna blir säkert bättre och bättre men att påstå att en kinesisk organisation är effektiv by default är felaktigt.
    Fredrik J

  3. #3163
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    GM är en fruktansvärd koncern med massvis med välbetalda chefer, dyra skrytbyggen mitt i städer, enorma representationskonton osv.
    Hur bromsar det den fantastiska kinesiska arbetaren som skruvar bilar dubbelt så fort?
    Inte på något vis. Det är inte arbetaren som är oeffektiv, det är organisationen runt om.
    Tvivlar på att kinesiska arbetare skruvar dubbelt så fort, det är snarare så att det är fler arbetare för samma kostnad, längre arbetspass, mindre dötid och mer skruvande.

    Finner det smått fascinerande att jag faktiskt argumenterar för att kinesiska fabriker är mer effektiva än västerländska, trodde aldrig att det ens skulle komma upp till diskussion.
    Kvalitetsmässigt må dom vara långt efter, men när det gäller ren massproduktion till lågt pris så spöar dom skiten ur oss, så enkelt är det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #3164
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Inte på något vis. Det är inte arbetaren som är oeffektiv, det är organisationen runt om.
    Tvivlar på att kinesiska arbetare skruvar dubbelt så fort, det är snarare så att det är fler arbetare för samma kostnad, längre arbetspass, mindre dötid och mer skruvande.
    Effektivare organisationer i kina? Min erfarenhet är att man tycker om hirarkiska organisationer lika mycket som i resten av asien. Man har den som sitt kännetecken.
    I sverige slår, och andra sida, inte sällan mätaren över åt andra hållet. De absolut plattaste organisationerna måste ju finnas i sverige.

    Dessutom tror jag du missuppfattar hur stor del av europeiska bilar som verkligen tillverkas i europa idag.
    Vi pratar oftast om ren montering vilken naturligt ligger nära utvecklingsavdelningen.
    Komponenttillverkning ligger redan där det blir billigast, inte sällan i kina. Man kan säga att dagens bilar till stor del är "byggda" i östeuropa.
    Fredrik J

  5. #3165
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Effektivare organisationer i kina? Min erfarenhet är att man tycker om hirarkiska organisationer lika mycket som i resten av asien. Man har den som sitt kännetecken.
    I sverige slår, och andra sida, inte sällan mätaren över åt andra hållet. De absolut plattaste organisationerna måste ju finnas i sverige.

    Dessutom tror jag du missuppfattar hur stor del av europeiska bilar som verkligen tillverkas i europa idag.
    Vi pratar oftast om ren montering vilken naturligt ligger nära utvecklingsavdelningen.
    Komponenttillverkning ligger redan där det blir billigast, inte sällan i kina. Man kan säga att dagens bilar till stor del är "byggda" i östeuropa.
    Hierarki behöver inte betyda ineffektivt. Så länge dom i toppen har tillräcklig makt och inte är rädda för att använda den kan det snarare vara väldigt effektivt.

    Att tillverka komponenter i Kina och sedan frakta dom till Östeuropa är även det en kostnad som måste läggas på varje bil, en kostnad kineserna inte har.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #3166
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Kan ni hålla er till Saab och inte hålla på att prata om hur snabbt kineser bygger bilar och blablabla
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  7. #3167
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Det finns nog många smarta snubbar och damer på LTH och KTH som kan ta över.
    Jorå, för historik och erfarenhet är ju överskattat...
    Nya ideer och infallsvinklar är också överskattat

  8. #3168

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    "In all seriousness, SAAB has a great and quirky heritage and BMW has done well with similar brands (MINI, RR)."
    "I think it's genius!!!"
    "If BMW buys Saab, I will buy a Saab for the first time in my life!"

    http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=651702

  9. #3169
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Att tillverka komponenter i Kina och sedan frakta dom till Östeuropa är även det en kostnad som måste läggas på varje bil, en kostnad kineserna inte har.
    Frakta färdiga bilen från Kina kostar mer.
    Fredrik J

  10. #3170
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Volvo har lagt ett bud på Saabs konkursbo.

    http://www.expressen.se/gt/volvo-har-la ... konkursbo/
    Till mitt garage: Garaget

  11. #3171
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Volvo har lagt ett bud på Saabs konkursbo.

    http://www.expressen.se/gt/volvo-har-la ... konkursbo/
    Att de bara törs! Det känns för min egen del j-t politiskt inkorrekt att försöka hindra en försäljning av hela företaget genom att lägga bud på delar av det.

  12. #3172
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Volvo har lagt ett bud på Saabs konkursbo.

    http://www.expressen.se/gt/volvo-har-la ... konkursbo/
    Att de bara törs! Det känns för min egen del j-t politiskt inkorrekt att försöka hindra en försäljning av hela företaget genom att lägga bud på delar av det.
    Finns ju risk att det bara är rykten pga nyhetstorkan...

    Förvaltarna har ju upprepade gånger sagt att det är en helhetslösning man vill ha! Men visst, jag håller med Roger här till fullo om det stämmer att det är politiskt inkorrekt att försöka ens såhär Därför som jag aldrig i livet kommer köpa Volvo.

    Håller andan och tummarna för det bästa!

    EDIT:
    Jag läser lite på Facebook, där har en artikel från GP länkats, och där har det även sagts via GP att Volvo väntar för att se först om Saab kommer bli sålt i sin helhet eller inte! Så vi kan hålla oss lugna och inte ge upp hoppet!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  13. #3173
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    klart att man passar på att köpa modern utrustning som ligger 8mil bort till vrakpris?

    Hoppas att köpare som köper allt och vill bygga bilar har första tjing.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  14. #3174
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    55

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    [quote=9-5 NORDIC]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":29e9zlnc


    Realist kan man också säga.
    Träffade tre f.d. Saabare på Volvo i morse.
    Alla tre började i måndags och satt på geometrisäkring på Saab innan. Inga man ersätter från arbetsförmedlingen om man säger så...
    Fredrik, tror du inte att de kan komma tillbaka till SAAB om det behövs då?? Jag hoppas att de har så mycket SAABanda i sig att de gör det![/quote:29e9zlnc]

    Jag jobbade på saab i nästan 6 år. jag sa upp mej i juni för att gå till volvo där jag började i september. trots att det 17 mil om dagen är det värt det...

    saabanda eller inte... det ställer fanimej ingen mat på bordet.
    jag väljer volvo och lön framför saab och ingen lön alla dagar i veckan.
    jag tror inte jag är ensam om att tänka så...
    V70 Classic D4 2016
    9-3 OG 2,0t 185 2001

  15. #3175
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av friction
    saabanda eller inte... det ställer fanimej ingen mat på bordet.
    jag väljer volvo och lön framför saab och ingen lön alla dagar i veckan.
    jag tror inte jag är ensam om att tänka så...
    Nä... tänker man annorlunda är man ju inte realistisk, dagens samhälle kräver pengar för att kunna leva ett normalt liv!

    Om jag varit i den sits alla saabanställda varit under en relativt lång tid hade jag nog tänkt både en & två gånger innan jag hade gått tillbaks till saab om dom nu skulle klara sig. Har man idag en annan arbetsgivare som är lite mer stabil så vetef*n om jag hade brytt mig om den så kallade saabandan, men såklart svårt när man inte jobbat där & upplevt den

    Jag är själv en som jobbar för att leva & då är det lönen jag är ute efter, finns ju även dom som lever för att jobba!

  16. #3176
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Lätt för alla icke-saab anställda att sitta hemma och tycka kring fd Saab-anställda, deras saab-anda och lojalitet o.s.v.

    Vi som jobbar på andra ställen får ju våra löner. Det får ju inte de... Är ju en viss skillnad.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #3177
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Lätt för alla icke-saab anställda att sitta hemma och tycka kring fd Saab-anställda, deras saab-anda och lojalitet o.s.v.
    Som jag skrev är det svårt att säga hur man skulle gjort när man själv aldrig jobbat där, men jag menar bara att jag förstår ju helt klart om man väljer Volvo eller vilket annat företag som helst där man får sin lön varje månad!

    Hur som helt skittrist att det skulle behöva bli så här, vi får hoppas det löser sig till det bästa!

  18. #3178
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Optimist är man ju och hoppas på det bästa

    MEN!! Samtidigt gäller det ju att vara realist också eftersom man måste inse verkligheten som brukar komma! Trist men det är ju bara att ta det sura äpplet... Pengar behövs för att betala alla räkningar... samt för att leva livet också


    Hoppas dock på det bästa fortfarande för Saab. Andan lever i mig fortfarande iaf
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  19. #3179
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag blir lite besvärad när jag hör talas om den där beryktade Saab-andan. Jag har jobbat där sedan -94 men aldrig känt någon speciell "anda" på Saab. Visst har man haft en sammanhållning men det finns väl mer eller mindre på alla arbetsplatser?
    Fredrik J

  20. #3180
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Andan ligger säkert mer hos köpare och journalister. Säga vad man vill men Saab har ofta fått lovord och och varit uppmärksammat under åren sett till den relativt lilla marknadsandelen
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •