Kan bara hålla med!Ursprungligen postat av Soundcorp
Kan bara hålla med!Ursprungligen postat av Soundcorp
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Nya konkursförvaltare behövs. ????????
http://www.garaget.org/?car=144123
SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.
I sverige har Saabs gamla modeller sålt fantastiskt bra trots att folk bläddrat i biltester. I betydligt fler antal än konkurrenternas mycket modernare modeller.Ursprungligen postat av H-M
Att 9-5 låg på topp5 så sent som 2008 är ju häpnadsväckande för en modell som lanserades -97...
I många andra länder vet vi inte hur Saabs rykte hade varit om man överhuvudtaget känt till märket.
Fredrik J
Inte mkt ide att se bakåt. Men många köpte Saab för att stödja svensk industri och av nostalgiska skäl. Men det är historia nu
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
H-M, finns väl all anledning att se bakåt. Historik har en avgörande betydelse vid inköp av en dyr bil. Biltester görs inte på ngt vetenskapligt sätt och är i allra högsta grad subjektiva, visst undantag finns, men oftast baseras testerna på urval av bilar. Bättre då att läsa bilprovningens resultat. Där utmärkte sig väl Saab varken åt ngt håll, men i krocktester alltid bra.
Jo jag är galen i historia! Visst skall den vårdas. Tänkte mest på denna tråd att det inte är så meningsfullt att se bakåt. Ger inte så mkt i diskussionen om vad som skall hända nuUrsprungligen postat av turbo4ever
Men räkna med att jag återkommer i andra trådar
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Fast historia är ju inte nödvändigtvis ointressant. Du tror att många köpte SAAB av lojalitet. Jag tror att många fler köpte SAAB därför att det är en bra bil och säker bil, utvecklad för våra breddgrader. Håller inte med om att biltester skulle peka ut SAAB som en dålig bil, mitt intryck är snarare tvärtom och jag har inte missat många biltester där SAAB varit med. Dessutom ligger SAAB klart hyfsat till i Bilprovningens statistik.Ursprungligen postat av H-M
En liten delhistorik som kan summeras nu, är stödet från EIB. Helt riskfri utlåning till SAAB med räntor på 7-10%, där finansiering ströps av EIB halvägs. Riksgälden som hela tiden garanterat lånen fick sedan ta över SAAB parts och återbetala lånen till EIB. Helt riskfritt för EIB alltså, såväl i teorin som i praktiken. Slutresultatet blev en överföring av medel från Sverige till EU, bestående av riskpremien (Riksgälden tar risken, men EIB tar riskpremien = en ohemult bra affär för EIB). I praktiken ska alltså Sverige straffbeskattas av EU när Sverige vill stötta sin industri genom lån. Varför då? Jag gissar att SAAB-älskare och SAAB-hatare kan förenas i synpunkten att svenska skattepengar inte ska sippra iväg till EU-byråkrati bara för att en svensk regering bestämmer sig för att mot fullgod säkerhet låna ut pengar till inhemsk industri.
EIB fick ju också nöjet att under sin verksamma tid som stöttare av SAAB, förhindra tillskott av annat kapital, utan krav på vidare argumentering. En sådan stöttning skulle inte jag vilja ha om jag var företagare i uppstartsfas med stort kapitalbehov. Fältet är fritt för spekulationer eftersom EIB aldrig förklarat sig, men jag undrar om någon kan utesluta att SAAB skulle klarat sig genom sin likviditetskris, om det inte varit för EIB:s förhalande.
Allt det där är som sagt historia nu och den går inte att göra ogjord. Den går däremot att analysera och jag hoppas att någon ambitiös och kunnig ekonomireporter lyckas bena ut det som försiggått. Om EU/EIB förtjänar svidande kritik, ska EU/EIB ha svidande kritik. Om Sverige som medlemsland förhindras att stötta egen industri på ett rimligt sätt, bör Sverige markera sitt missnöje och i allians med andra EU-länder se till så att förhållandena ändras. Tillåts de stora EU-länderna stötta sin industri (Tyskland och Frankrike har stöttat sin bilindustri med enorma belopp), men inte de små, kastar det en skugga över hela EU-bygget, som då börjar likna en inom-europeisk form av kolonialism, sanktionerad genom fördrag.
Mvh
9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch
Kul. Riktigt kul.Ursprungligen postat av SAAB amateur
Fredrik J
SAAB amateur: Man kan ju önska att det blir utredning men det är knappast troligt. Tyskland och Frankrike är i nuläget de ledande länderna inom EU och de vill inte bli ifrågasatta.
Ibland funderar jag också på hur konkurrensregler, regler om otillåtet statsstöd med mera var förenligt med stadsstödet från europeiska regeringar till bilindustrin. Och hur fn svenska regeringen kan prata om att marknaden ska sköta det när andra regeringar snedvridit konkurrensen med sina stöttningar.
Det gjorde jag, så när jag skulle köpa kombi så undvek jag og9-5... Enligt biltestarna var det en usel bil med "uråldrig inredning" etc. etc.Ursprungligen postat av H-M
Blev en billigare, mindre nyare och modernare bil istället, en Focus Flexifuel 2007. Läser man tester så är det biltestarnas favorit, bättre än golf, bättre än ng9-3. MEN, jag förstår inte storheten i bilen De har snålat in på tamefanimej allt.
Nu, efter knappt två år har jag gett upp. Har köpt mig en og9-5 SC Bio istället. Så grymt nöjd trots jag är en "loser"
Jag vet att det är att jämföra äpplen o päron, men det bevisar åtminstone för mig att man skall ta testresultaten med en (stor) nypa salt....
Collin har antytt att Saabs dåliga resultat i testerna har en hel del med alkoholfri representation att göra...Ursprungligen postat av Dab
Allvarligt talat, något lika bekvämt att sitta i och titta på (instumentbrädan) som en og9-5 är svårt att hitta... (Om man undantar andra Saabar ...). Väghållning och driftsäkerhet är bonus.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Bara för att Ford togs upp måste jag dela med mig av min erfarenhet.
Alltså Ford och dess Focus. Hela inredningen påminner om en klockradio från kina för 29:-
En kollega plockade hem en sprillans focus (detta var år 2009), hela inredningen knakade, var man än kände och knapparna på stereon var ju i samma nivå som panelen, och för små för uttaget i panelen så knapparna rörde sig i sidled när man tryckte på dem. USCCHH!
Bitar av texten på knapparna >>SAKNADES<<, som om det legat damm under deras pappmall när dem sprayat på färgen.
Ännu värre var det när nästa kollega ett par veckor senare stolt kom gåendes på parkeringen med sin nya Mondeo (också 2009). Föreställ er upplevelsen ovan gånger 10. Har aldrig i hela mitt liv sett så många 15x10mm knappar i hela mitt liv. Överallt, kantfria knappar som fnattrade när man drog fingrarna över dem. Haha
Ford kan nog namnen på ett par bra bordeller när dem ringer in biljournalister.
Mvh
Måste man läsa biltester för att välja inredning är man sannerligen inte bilintresserad. Inredningar är ju otroligt subjektivt. Jag har t.ex. aldrig gillat Audis intriörer trots att dom alltid vinner i biltester.Ursprungligen postat av Dab
Fredrik J
Jag tror ändå ni vet vad jag talar om. När 9000 var ny och flera år framåt valdes den även av de som kanske bara valde utifrån tester och vad grannar antogs tycka. Likadant med 9-5 när den var ny. Båda var rikigt attaktiva och prydde vilken garageuppfart som helst. Detta gällde förstås nya 900 och sedan 9-3.
En bit in på 2000 talet falnande en del av Saabs glans. Många upplevde programmet lite föråldrat. GM:s prat om premiumbilar kanske inte riktigt hade täckning. Jag kan inte detta men minns man klankade ner på vissa inredningsdetaljer som kom direkt från Opel. Var det inte blinkerssspak som kändes lika robust som skaftet från en diskborste från Rusta tex? Små saker som egentligen inte är så viktiga men ändå spelar roll. 9-5 var trots olika face liftar ändå i mkt samma bil som den från 1998. Man sparade in på många detaljer ( läs tråden om snik på 9-5 tex)
Jag gillar Saab och försöker inte svärta ner utan bara hitta en förklaring. Finns säkert fler förklaringar.
Konkurrensen är också stenhård där modellcyklerna är ganska korta hos andra tillverkare.
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
Lugn nu, nu missförstod du mig lite. Det jag menade var att jag fick intrycket att og9-5 gen3 var hopplös omodern jämfört med andra märken, så bl.a. därför så ville jag testa något helt annat. Det där med inredningen var bara ett exempel. Om du kikar lite i min signatur så ser du att jag haft en 9-5 Aero, så jag vet hur utredningen ser ut/funkar. Jag är i högsta grad bilintresserad.Ursprungligen postat av Fredrik J
Första intrycket av Focus var nog ganska ok, men sedan dalade det. Droppen var när jag insåg att de sparat in på lampa i baksätet, så det är nästan omöjligt att spänna fast mina barn utan att ha ficklampa med sig. Och detta på en kombi som utger sig för att vara någon sorts familjebil.
Tror också man förlorade kunder på att man hade svårt få fram en fyrhjulsdriven bil. Efter Audis kampanjer verkar många tro att det är ett måste....
Ja ja. I botten ligger förstås pengar som alltid. Det fanns inte tillräckliga resurser. Man fick trolla med knäna(och klarade det otroligt bra under många år)
Edit
Tänk 9-5 4x4 kombi från kanske 2000 och framåt. Tror den sålt väldigt bra. Kunde blivit "nya turbon"
9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)
[quote=SAAB amateur]Fast historia är ju inte nödvändigtvis ointressant. Du tror att många köpte SAAB av lojalitet. Jag tror att många fler köpte SAAB därför att det är en bra bil och säker bil, utvecklad för våra breddgrader. Håller inte med om att biltester skulle peka ut SAAB som en dålig bil, mitt intryck är snarare tvärtom och jag har inte missat många biltester där SAAB varit med. Dessutom ligger SAAB klart hyfsat till i Bilprovningens statistik.Ursprungligen postat av "H-M":3f9utt13
En liten delhistorik som kan summeras nu, är stödet från EIB.
...
Mvh[/quote:3f9utt13]
Vad jag vet så var det ingen som tvingade Muller och Spyker att låna pengar från EIB. Hade man tillräckliga säkerheter borde man kunna ha sökt pengar från annat håll?
EIBs hårda (?) villkor borde man ju ha känt till när man skrev under lånet.
Man kan ju inte först gå med på att EIB måste få godkänna alla nya ägare och sen komma och grina för att de inte vill att en skum ryss ska få ta över Saab.
Ja, jag tycker fortfarande att första generationens 9-5 är riktigt skön att sitta i, dessutom är det mindre vägljud och brus än i de faceliftade 9-5:orna. Dessutom gillar jag den gamla instrumentpanelen även om den ser lite föråldrad ut.Ursprungligen postat av Långmilare
Men väghållning, nja
Hmm, vi har en Ford Mondeo -09 2,0Tdi som frugan kör med. 0,53 blandad körning, kanonsköna stolar, bra plats, känns modern, storlastare av rang, bättre än Saab på krocktester, aldrig några problem med den och då körs det 4000mil/år, osv.Ursprungligen postat av Almy
Min Saab 9-3 sc 1,9 Tid -08 har sen jag köpte den mest stått på verkstad med div problem. Inredningsdetaljer lossnar, inredningen är gammaldags (känns som en gammal bil jämfört med Mondeon) 0,67 blandad körning och inte alls så bekväm som Forden. Min uppfattning är att Ford Mondeo på alla vis är en bättre bil. Man måste vara lite Saabfantast för att tycka om just Saab och det är väl det Saab faller på. Själv gillar jag Saab men någon premium är det inte. Det är INTE..Audi, Bmw, Mercedes osv som Saab konkurerar med, de måste nog komma ikapp märken som Ford, Volvo, Honda, Mazda, osv först.
Håller med om att inredningen i en Ford Mondeo ser ut som en Goldstarstereo från ÖB. Förvånande.
Allvarligt talat:
Ford Mondeo har en häpnadsväckande plastig mittkonsol.
Av dom du räknar upp har alla utom Volvo legat bakom Saab i försäljningslistan...
Fredrik J