Sidan 12 av 199 FörstaFörsta ... 210111213142262112 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #221

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Kan uppstå likviditetsproblem trots att man säljer många bilar. Beror på hur transaktionsflödena är koordinerade.

    DS > Finns ytterst lite riskkapital att investera med. Med så hög risk är kostnaden för kapital mkt högt, sannolikheten för att lyckas minimal. Men inte omöjligt. En Saab 99 TwinAir, årsm 2013!

  2. #222
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab




    Jag är övertygad över att man ska få igång produktionen igen, förr eller senare. Men dock så tycker jag att man ska investera i att få igång en småbil som många vill ha idag. De måste även få ut 9-5 SportCombi och 9-4X ut på marknaden så snabbt som möjligt och börja sälja mer bilar iallafall. Bränslesnåla bensin och etanolbilar skulle lämpa sig mycket dessutom!

    Länge leve Saab och deras anställda!
    Hur skall man kunna investera om man inte har pengar till den dagliga driften?
    Hade Saab haft gott om pengar tror jag säkert de hade gjort allt för att få kulorna att rulla.
    Investera för att få igång driften och sedan investera i att utveckla de modeller jag nämnde.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #223
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    [Men dock så tycker jag att man ska investera i att få igång en småbil som många vill ha idag.
    Kan vi inte försöka gå till botten med den där skrönan en gång för alla? Vad menar du med att många vill ha en småbil? Var finns dom i försäljningsstatistiken?
    Menar du en bil likt Volvo C30 som harvar runt i botten av statistiken? En bil med mindre plats än V50 för nästan samma pengar....
    En mindre bil till samma pris som en 9-3 riskerar att bli en flopp som verkligen sänker företaget. Saab har definitivt inte råd att göra en C30.
    Fredrik J

  4. #224
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    [Men dock så tycker jag att man ska investera i att få igång en småbil som många vill ha idag.
    Kan vi inte försöka gå till botten med den där skrönan en gång för alla? Vad menar du med att många vill ha en småbil? Var finns dom i försäljningsstatistiken?
    Menar du en bil likt Volvo C30 som harvar runt i botten av statistiken? En bil med mindre plats än V50 för nästan samma pengar....
    En mindre bil till samma pris som en 9-3 riskerar att bli en flopp som verkligen sänker företaget. Saab har definitivt inte råd att göra en C30.
    Precis, dom flesta som vill köpa småbilar vill inte betala mkt(där volymerna finns).. o det finns en uppsjö av billiga crappy småbilar.. och även dyra (Audi,Bmw,Mb,Lexus,Subaru bla) som Saab inte har en chans att konkurera mot för dom köparna skulle aldrig köpa välja en Saab pga av bla status..

    ps: Sålde en 9-3 SC TTiD Griffin idag

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  5. #225
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av wiffe
    och även dyra (Audi,Bmw,Mb,Lexus,Subaru bla)
    Ingen av de du räknar upp har väl någon "småbil" som är så värst mycket mindre än 9-3?
    Volym är det enda sättet att tjäna på en småbil och det skulle verkligen vara att ta sig vatten över huvudet.
    Jag tror att de som tjatar om en liten bil egentligen pratar om en billig bil. Man vill att saab ska tillverka en bil ungefär som 9-3 fast betydligt billigare. Det är naturligtvis inte realistiskt.
    Fredrik J

  6. #226

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    A1 o till viss del A3.

    Nej, jag tror fler verkligen vill ha en mindre bil även om den inte är särskilt mkt billigare.

  7. #227
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    A1 o till viss del A3.

    Nej, jag tror fler verkligen vill ha en mindre bil även om den inte är särskilt mkt billigare.
    Vad är det som stoppar alla dessa människor från att köpa en liten bil redan idag?
    Varför säljs det fler V50 än C30?
    Varför säljer BMW så många 3-serie när kunderna egentligen vill ha en 1-serie?
    Golf ligger ju ganska högt på försäljningslistan och Polo betydligt längre ner. Varför? Småbilar har ju funnits på marknaden i ganska många år nu.

    Att Saab skulle sälja billiga småbilar till Kineserna och Indierna är ju minst sagt naivt. Det finns en marknad i Europa/USA för mellan/stora bilar. Det är där Saab har störst chans.
    Fredrik J

  8. #228
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Fysiskt (yttermåtten) skiljer inte så mycket på ovan nämnda bilmodeller troligen för att
    de är byggda på samma plattform.

    Volvo C30 är byggd på plattformen P1 samma plattform som till S40 och V50.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #229
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag vet. Men C30 är ju en mindre variant av V50 och borde då vara attraktiv för alla som vill ha en mindre bil. Eller inte.
    Fredrik J

  10. #230
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det är ju priset folk pratar om,iaf alla jag känner som snackar bil pratar alltid om hur jäkla billig bilen var, att det är en liten skitbil de köpt billigt är det dock ingen som nämner.

    Själv kollar jag nog i första hand på trafiksäkerhet, sen är det klart att priset är en faktor med, och då med tanke på priserna på 9-5orna var valet tämligen enkelt då jag för samma peng har svårt att hitta en så bra och säker bil.

    Är dock bra sugen på nya 9-5an men känner att det är lite väl saftigt pris om man vill ha lite utrustning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #231
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Tror också det är så. De som tjatar om mindre bilar tjatar egentligen om billigare bilar som framtiden vilket ju inte heller är logiskt med tanke på att det redan finns billiga bilar på marknaden men ingen av dom ligger speciellt högt upp på försäljningslistorna.
    Fredrik J

  12. #232

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Tydligen är det någon pres.konf. nu kl. 17:30. Bara att hålla tummarna!

    (P.S körde precis hem i min nyservade 9-3 2,0t SC Vector 2008 som ÄR sjukt mycket skönare/mer inspirerande att köra än den Audi A4 Avant 2010 jag lånat över dagen)

  13. #233
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nu sa Maud detta: Att Saab får minska sitt lån på 400 miljoner till 280 miljoner euro istället! Och hörde att Saab får sälja delar av sina lokaler med!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  14. #234

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Nu sa Maud detta: Att Saab får minska sitt lån på 400 miljoner till 280 miljoner euro istället!


    JJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nu kör vi!!! (phew....).

  15. #235
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Ian_Superfly
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Nu sa Maud detta: Att Saab får minska sitt lån på 400 miljoner till 280 miljoner euro istället!


    JJJAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nu kör vi!!! (phew....).
    Jag sitter och tittar på presskonferansen nu Jag tror på framtiden iallafall.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  16. #236
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det är alltså Antonov som ska köpa lokalerna?
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  17. #237
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Det är alltså Antonov som ska köpa lokalerna?
    Det hörde jag inget prat om, ägarfrågan är inte klar dock.

    Här finns info:
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1185471- ... ana-pengar
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #238

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Det är alltså Antonov som ska köpa lokalerna?
    Maud var inte supertydlig (där heller) men jag fattade det så i alal fall

  19. #239
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det känns som dom har agerat rätt.. Saab är på G och det har förmodligen regeringen insett/vetat om.. Ge dem lite "andningshjälp" ett tag till.. Funkar det inte om några år så kan vi nog alla inse att slaget är förlorat.. Men inte än! Det är mycket på G o köparna verkar komma tillbaka enlig några försiktiga rapporter

    Så nu får "stackarna" på fabriken börja jobba igen hehe

  20. #240
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Varför säljer BMW så många 3-serie när kunderna egentligen vill ha en 1-serie?
    Vill vi ju verkligen inte är ju en LITEN bil precis som A2, MB 150, is 200

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •