Sidan 11 av 199 FörstaFörsta ... 9101112132161111 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #201

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kanske är man rädd att återförsäljaren som garanterar restvärdet går i konkurs, eller nått.
    Titta i denna artikel. Inte ett ljud om garanterat restvärde. Existerar det ? Går det att läsa om det i någon officiell text från något leasingbolag ?
    http://www.e24.se/business/verkstadsind ... 735667.e24

    /Fred
    Jag har ett avtal här i lådan bredvid beträffande restvärdet, så nog existerar det.

    Det är tecknat med återförsäljaren, och jag fick det förklarat att det är de som är återköpspliktiga, och inte Saab. För de flesta tjänstebilsköpare utgör således Saabs existens ingen större finansiell risk. Det är därför synd att många större företag bannlyst märket från tjänstebilsutbudet av just detta skäl, men det första jag lärde mig i arbetslivet är att de flesta människor inte ens kan sitt jobb ordentligt, och det verkar gälla tjänstebilsansvariga också.

  2. #202
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Kanske räcker det inte med ett ekonomiskt avtal utan måste även ha "förtroende" för tillverkaren av fordonen man tänkt använda. Ordet "förtroende" börjar närma sig ordet "kränkt" som floskel...
    Fredrik J

  3. #203
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Tråkigt, men förståeligt, att diskutera restvärden. En attraktiv bil säljer. Tänk Alfa som i alla fall tidigare haft en beklaglig kvalite. Det har ändå alltid funnits en viss kundkrets trots att de vetat att andrahandsvärdet skulle bli dåligt och bilen ev kunde rosta delvis bort redan under förste ägaren. Men visst; att det diskuteras här på forumet beror ju mkt på tjänstebilsavtal. Ingen klok ekonomiavdelning köper ett märke om restvärdet riskerar att rasa. Så därför är det väl bra att klargöra att det inte verkar vara en ekonomisk risk att köpa en Saab

    Lider med er som är anställda och sitter som underleverantörer. Ovissheten måste vara jobbig. Men det blir väl lite som en kär anhörig som långsamt går bort. Först kommer några småproppar, sedan en större. När den anhörige till slut kilar vidare har man redan sörjt och det kan kännas som en lättnad. Måhända en dålig liknelse men något finns det i den

    Och igen; situationen verkar ju mycket mer prekär än den framstod för någon vecka sedan. Och att JÅJ hoppade nån dag innan problemen börjar får en att undra.... säkert kommer hela historien en dag att skrivas. Då får vi hoppas att Saab är kvar och det blir en "lustig" parentes i dess historia
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #204

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ehum, vad är det som händer egentligen? Produktionsstoppet tycks utökas allt mer samtidigt som det blir tystare och tystare från ledningen. Sitter och funderar på om man inte ska magasinera 9-5an i trettio år och sedan sälja den som en relik till någon samlare

    Njä, detta var inte kul alls längre.

  5. #205
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Lider med er som är anställda och sitter som underleverantörer. Ovissheten måste vara jobbig. Men det blir väl lite som en kär anhörig som långsamt går bort. Först kommer några småproppar, sedan en större. När den anhörige till slut kilar vidare har man redan sörjt och det kan kännas som en lättnad. Måhända en dålig liknelse men något finns det i den
    Det är kanske olika från person till person men om man ska spinna vidare på dina liknelser skulle jag hävda att det mer känns som en polare som fått en ny njure...
    Fredrik J

  6. #206
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "H-M":l6h407ln
    Lider med er som är anställda och sitter som underleverantörer. Ovissheten måste vara jobbig. Men det blir väl lite som en kär anhörig som långsamt går bort. Först kommer några småproppar, sedan en större. När den anhörige till slut kilar vidare har man redan sörjt och det kan kännas som en lättnad. Måhända en dålig liknelse men något finns det i den
    Det är kanske olika från person till person men om man ska spinna vidare på dina liknelser skulle jag hävda att det mer känns som en polare som fått en ny njure...[/quote:l6h407ln]


    OK. Skönt höra att ni upplever det så. Och jag menar det verkligen! Min liknelse var mer allmän, Skulle det värsta hända tror jag inte medelsvensson skulle reagera så starkt längre. Sverige var chockat när GM meddelade nedläggning. Men nu med alla "småproppar" tror jag, tyvärr, att det inte skulle bli samma sak.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #207

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Jag tror inte man ska utesluta att företaget säljs vidare heller, som en utväg före nedläggning.

  8. #208
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Nikola_Tesla
    Jag tror inte man ska utesluta att företaget säljs vidare heller, som en utväg före nedläggning.

    Vem skulle det säljas till?
    Antonov är mycket intresserad av Saab och vill gå in med kapital.

  9. #209
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ponera att det värsta skulle ske och likviditetskrisen inte går att lösa tillräckligt snabb skulle jag bli mycket förvånad om företaget bara skulle upphöra att existera. Det finns värden...
    Fredrik J

  10. #210
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Ponera att det värsta skulle ske och likviditetskrisen inte går att lösa tillräckligt snabb skulle jag bli mycket förvånad om företaget bara skulle upphöra att existera. Det finns värden...
    Om Saab rent hypotetiskt skulle gå i konkurs så kan normalt konkursförvaltaren bortse från avtal, bara värden räknas. Specifikt skulle det betyda att en konkursförvaltare skulle kunna sälja vidare alla Saabs tillgångar till t.ex. Antonov utan förbehåll. Konkursförvaltaren kommer säkert också att föreslå ett accord, som också Antonov skulle kunna dra nytta av. Så det är nog inte så sannolikt att Saab går i konkurs just nu, få har något att tjäna på det, i grund och botten tjänar alla på att få in Antonovs pengar i Saab.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #211
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Det är kanske olika från person till person men om man ska spinna vidare på dina liknelser skulle jag hävda att det mer känns som en polare som fått en ny njure...
    Men operationen gick snett och polaren ligger i koma? Ingen vet när och om han ska vakna. Och de enda som vet något, läkarna, kommer med ursäkter och bortförklaringar.

    Sorry, kunde inte låta bli...

  12. #212

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Frågan är vad flertalet av oss inte vet, snart vet vi lite mer (kl 15.45). Att Saab kommer leva vidare är högst sannolikt (med det massiva intresse som fanns före Spykers övertagande). Just nu blöder företaget ngt fruktansvärt, enkom utgifter.

  13. #213
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    SÅ, NU HÅLLER JAG TUMMARNA OCH TROR PÅ ATT SAAB ÖVERLEVER

    Och jag struntar i vad andra säger som te.x att de inte överlever nu. Jag tror på det bästa trots allt negativt från medierna!!

    Inga kommentarer, det blir inte slut förrän feta damen sjungit klart som många sagt.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  14. #214
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    antonov twittrar hoppas nu detta går vägen
    vore trist att inte få se nya 9-3 den bilen är annars tänkt att bli mitt nästa åk


    @vladantonov1975
    Vladimir Antonov
    ok nownearly donekeep fingers cross!!!

  15. #215
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Hela en här historien känns som ett bilspel där man precis orkar fram till nästa check point för lite extended time....
    Fredrik J

  16. #216
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hela en här historien känns som ett bilspel där man precis orkar fram till nästa check point för lite extended time....
    Utan Saab

  17. #217
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det känns faktiskt lite bättre efter senaste dagarnas utveckling. Klarar man bara att få igång produktionen och hålla ut tills hela modellprogrammet är presenterat så är jag övertygad om att det finns en framtid.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  18. #218
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det känns faktiskt lite bättre efter senaste dagarnas utveckling. Klarar man bara att få igång produktionen och hålla ut tills hela modellprogrammet är presenterat så är jag övertygad om att det finns en framtid.



    Jag är övertygad över att man ska få igång produktionen igen, förr eller senare. Men dock så tycker jag att man ska investera i att få igång en småbil som många vill ha idag. De måste även få ut 9-5 SportCombi och 9-4X ut på marknaden så snabbt som möjligt och börja sälja mer bilar iallafall. Bränslesnåla bensin och etanolbilar skulle lämpa sig mycket dessutom!

    Länge leve Saab och deras anställda!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  19. #219
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det känns faktiskt lite bättre efter senaste dagarnas utveckling. Klarar man bara att få igång produktionen och hålla ut tills hela modellprogrammet är presenterat så är jag övertygad om att det finns en framtid.



    Jag är övertygad över att man ska få igång produktionen igen, förr eller senare. Men dock så tycker jag att man ska investera i att få igång en småbil som många vill ha idag. De måste även få ut 9-5 SportCombi och 9-4X ut på marknaden så snabbt som möjligt och börja sälja mer bilar iallafall. Bränslesnåla bensin och etanolbilar skulle lämpa sig mycket dessutom!

    Länge leve Saab och deras anställda!
    Hur skall man kunna investera om man inte har pengar till den dagliga driften?
    Hade Saab haft gott om pengar tror jag säkert de hade gjort allt för att få kulorna att rulla.

  20. #220
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Hur skall man kunna investera om man inte har pengar till den dagliga driften?
    Hade Saab haft gott om pengar tror jag säkert de hade gjort allt för att få kulorna att rulla.
    Lån från EIB är väl avsedd/nyckelmärkt för investeringar i miljövänlig teknik/utveckling.

    Försäljning av bilar ska täcka den dagliga verksamhten, har man som nu inte sållt tillräckligt så uppstår
    likviditetsproblem.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •