Sidan 101 av 199 FörstaFörsta ... 519199100101102103111151 ... SistaSista
Resultat 2 001 till 2 020 av 3973

Ämne: SAAB i konkurs - igen?

  1. #2001
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Perponken


    Ja! och för mej personligen så bort med alla styrelse inblandade, MULLER i synnerhet!!!!...,samt Gustavs och Geers med Ja! jag vet att Gustavs och Geers INTE är eller vart i styrelsen men anser att de också inte gjort något för att upprätthålla SAABs lilla anseende det en gång haft! !!!!... fan!! det är inte seriöst någonstans...

    Muller har sänkt SAAB så inihe.....
    Håller inte med. Utan Muller hade Saab varit nerlagt nu. I och med Mullers inhop har Saab sannolikt en framtid, om denna är med eller utan Muller återstår att se. För att rädda Saab från nedläggning av GM var Muller rätt man på rätt plats, och ingen kan ta ifrån honom äran för (första?) räddningen av Saab. Det var också uppenbart från start att 2010 och 2011 skulle bli förlustår.
    Om inte Muller fanns så hade redan SAAB varit nedlagt, som sagt. Jag är ytterst tacksam att i alla fall jag hann att få en ny fin SAAB!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  2. #2002
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    [quote=9-5 NORDIC]
    Citat Ursprungligen postat av "Långmilare":2lh6nec4
    Håller inte med. Utan Muller hade Saab varit nerlagt nu. I och med Mullers inhop har Saab sannolikt en framtid, om denna är med eller utan Muller återstår att se. För att rädda Saab från nedläggning av GM var Muller rätt man på rätt plats, och ingen kan ta ifrån honom äran för (första?) räddningen av Saab. Det var också uppenbart från start att 2010 och 2011 skulle bli förlustår.
    Om inte Muller fanns så hade redan SAAB varit nedlagt, som sagt. Jag är ytterst tacksam att i alla fall jag hann att få en ny fin SAAB! [/quote:2lh6nec4]


    Förstå mej rätt: jag önskar inget hellre än att SAAB klarar sej men UTAN Muller i framtiden!!!!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  3. #2003

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    I nuläget skiter Muller i de anställda. Nu är det en bra exitstrategi som gäller för att rädda pengar åt egna plånboken och åt skumrasklånegivarna.
    Vid en konkurs tappar han kontrollen och det är enda anledningen att han trollar/ljuger om diverse avtal för att förhala.
    Tror dock kineserna avvaktar en konkurs för att roffa åt sig så mycket som möjligt.

    Jag har gett upp. Hoppas att vissa bitar (typ Powertrain) kan överleva och ge lite grogrund för kommande idéer och bilprojekt. Har själv varit fem år på utvecklingssidan och lider med gamla kollegor som inte har det så kul i dessa dagar.

  4. #2004
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Det sista kineserna vill är att SAAB ska gå i KK... Då är det nämligen helt andra spelregler som gäller för då köper man inte ett bolag, utan man köper inkråmet, och där har GM en del att säga till om. Tror ngn GM kommer låta Kineserna köpa upp all teknologi etc????

    Nej, Saabs största chans är att bolaget får sin rekonstruktion, alt att pengar kommer in på Saabs konto som räcker till att betala löner samt de lev.skulder som löpt ut.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #2005

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Rekonstruktionen lär inte gå igenom såvida inte x antal miljarder dyker upp på måndag.

    Är osäker på hur gränsnittet mot GM är vad gäller produktionsbiten. Exempelvis de motorer och styrsystem som de levererar idag till SAAB behöver väl inte nödvändigtvis hamna i kommande Kina-SAAB:ar. Pressverktyg och dylikt hör väl till SAAB?
    9-5 plattformen: visst - där är ju GM med.

    Vad är poängen för Pang Da/Youngman med att driva en fabrik i Sverige med trolig förlust för att sedan försöka sälja dessa på en mördande konkurrensutsatt marknad?
    Enda rimliga svaret är väl att all produktion kommer flytta till Kina, eller?

  6. #2006
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Agent Cooper
    Citat Ursprungligen postat av csan
    [...] SAAB har idag eller inom de närmaste 3-4 åren inte någon konkurrensmässig modell som kan ta marknadsandelar från sina konkurrenter i premiumsegmentet.
    Hur kan du säga något om hur det blir dom närmaste 3-4 åren, är du synsk?
    Nya 9-5'an har ju knappt fått chansen stt konkurrera än känns det som eftersom fabriken inte spottar ur sig några kombi-varianter och folk är ängsliga att köpa eftersom det är så skakigt med saabs framtid. [...]
    Håller med till 100 %.

    Vad rör det sig om, 8-9000 styck nya 9-5, vet inte så noga. När lanserades den? Hösten 2010, ungefär; när stoppades produktionen, cirka 6-8 månader senare. Den har m.a.o. inte fått en fullständig marknadsföring ännu. Och framförallt inte då ekonomin var ansträngd under tiden.

    Den uppdaterade 9-3, med helt nya motorer (som det finns starkt intresse av i Europa) etc., när kom den? Tja, Genève-mässan, och sedan tog produktionen stopp någon månad senare. Inträffade vid absolut sämsta tillfälle (även om man visste att våren skulle bli en svår period).

    M.a.o. två modeller, varav en helt ny, som inte har fått chansen.

    Vad händer sedan, jo, under krisen, och produktionsstoppet, lanseras 9-4X i USA, alla andra skulle få vänta på MY12, som kanske under optimala förutsättningar hade lanserats i Kanade och Europa under senhösten. Trots många goda recensioner, och viss uppmärksamhet, finns det inte så stora möjligheter f.n. att skapa mer uppmärksamhet kring den modellen. (Jag har förstått att Tim Colbeck, SCNA, bl.a. har talat om alternativa marknadsföringslösningar. Vi vet alla att i Internet-eran har det många gånger varit lyckat att just använda Internet i stället för traditionella dagstidningar eller TV; men även olika typer av "events" har diskuterats, och vi har sett en del.)

    Under hösten skulle även nya 9-5 SC lanseras, och som jag förstått på de flesta marknader, en bil som många har väntat på.

    Med andra två helt nya modeller som inte har fått lanseras på ett korrekt sätt.

    Det är sant att det finns ett starkt behov av ersättaren till 9-3; även om jag tycker, och det var säkert tanken, att 9-3 Griffin, med sina nya motorer etc. förtjänar 2 års produktion. Klart att många skulle vilja se ersättaren, gärna i s.k. hatch, kombicoupé, med drag från tidigare 900. Det finns ett stort sug efter sådant vad jag förstår.

    Att då säga att de behöver nya modeller är lite feltänkt enligt min uppfattning. Klart man kan alltid önska sig en tulipanaros, fem helt nya modeller eller liknande.

    De som de har f.n. har ju antingen knappt fått chansen ännu, eller, har inte lanserats (fullt ut). Man får ju utgå ifrån vilken situation Saab befanns sig i februari 2010, man kan inte begära det omöjliga. De visste att det skulle bli 2-3 svåra år. Att då säga att de skulle ha stått färdiga med en helt ny 9-3, i alla varianter, 9-5 i alla varianter, 9-4X i alla varianter, samt ett år senare i år lanserat ytterligare en helt ny modell, är litet verklighetsfrämmande. Då kan man lika gärna säga att de inte skulle ha försökt i februari 2010.

  7. #2007
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jag måste bara få fråga....hur har Muller sänkt Saab? [Utelämnat citat i Perponkens svar till Sasjjj ovan, adderat av mig för ökad förståelse. ]
    Tycker du att Muller har skött SAAB bra???.... tycker inte jag mkt snack liten verkstad... skiter i leverantörsskulder.. anställdas löner ... Hoppas och lovar en massa gång på gång och som han sedan måste backa på!....
    Ja alldeles utmärkt har det väl inte skötts, men man kan fråga sig hur mycket som kan göras under vissa förutsättningar. Sant, om JÅJ flaggade sin avgång i oktober/november så skulle processen med ersättare ha startat genast, den kanske gjorde det, vem vet.

    Men i övrigt? Kan man inte betala alla skulder, kan man inte sätta igång betala de som man kan, de ska tas allt eftersom de förfaller till betalning; kan ej heller gynna den som skriker högst, man är m.a.o. begränsad.

    Vad har sagts om att EIB stoppade en utbetalning i våras? Jag har läst mycket, men inte riktigt hela tråden. Då brukar folk vara snabba och kritisera att Saab minsann inte ska använda det lånet till produktionsdetaljer utan forskning och utveckling. Jaha, men som jag förstått så betalar först Saab, redovisar, och får sedan 50 % i en delutbetalning från EIB. Om den uteblir, och Saab kan ju ha klantat till det, så har Saab lagt mer på utvecklingen än tänkt och mindre på produktionen. Då kan man bli ställd.

    Tror inte heller man kan säga att han eller Saab har struntat i de anställdas löner. Men de stabilare lösningar som vi ser nu, skulle naturligtvis ha varit på plats tidigare.

    Sedan har jag litet svårt för en företeelse som är allmän oavsett ämne, och det gäller inte enbart diskussionen här, och det är när det sprids en uppfattning av att "jomenvisst, så är det", enbart p.g.a. att man fått den uppfattningen från rykten och struntprat som upprepats, missuppfattningar, ett högst begränsat nyhetsintag eller helt enkelt därför att man inte har hela bilden klar för sig (vilket är ganska svårt för någon på utsidan).

    Vad jag menar i detta fall är t.ex. att somliga har sagt att han lovat så mycket, t.ex. att sen lön aldrig ska upprepas. Så vitt jag vet sade han något vid talet till de anställda 17 maj (tror jag) att de skulle göra allt vad de kan för att ett produktionsstopp inte ska upprepas. Lova? Jag vet inte. Men de har vart fall inte startat produktionen för att sedan stoppa igen (undantaget enstaka test).

    Efter den sena juni-lönen tror jag han bad om ursäkt, men inte lovade att det aldrig ska upprepas (klart ingen önskar det). Men sedan finns det dem som säger det; och då faller andra in "jomenvisst, så är det"; utan att ha kontrollerat, om ens möjligt, vad som sagts eller gjorts.

    Swade kommenterade ett sådant påstående, om löften kring produktionen, i kommentarerna på SU:
    http://www.saabsunited.com/2011/08/from ... ent-151894

    Citat Ursprungligen postat av Perponken
    SAAB skrattas åt idag tråkigt nog och Muller var den som satte stenen i rullning efter förra rekonstruktionen...
    [...]
    Som Jan-Åke Jonsson en gång sa i en intervju 2010:" Han är lite väl överoptimistisk ibland" slutcitat
    Knappast direkt efter förra rekonstruktionen, den avslutades augusti 2009; och då var Spyker upptagna med annat. Vid den tidpunkten höll väl GM på att sälja till "ägget"; de drog sig sedan ur; Muller hoppar in; GM får kalla fötter något senare, och bestämde sig för "wind down"; likvidation inleds (i början på året tror jag), men tillslut lyckas Spyker köpa Saab.

    Det hände m.a.o. en hel del, som skadade Saab, efter rekonstruktionen, som kan ha gjort att Spyker kom in med dåliga förutsättningar. Sedan kanske de hade orealistiska förhoppningar om försäljning. Att de underskattade kostnaderna för att skapa egna strukturer har de redan nämnt i sin ansökan. Det blir gärna problem när man ska karvas ut ur ett så stort bolag och lära sig stå på egna ben och gå vidare.

    Sen har vi väl alla bra och mindre bra sidor. Ingen är helt genomrutten, så som Muller har utmålats av vissa, i kommentarer till medierna. Kan tänka mig långt värre personer än en som är för optimistisk. Sedan är det tråkigt att det har fått en prägel av mindre seriöst, det håller jag med om, men där finns det många som har hjälpt till.

  8. #2008
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    554

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Så..imorgon eller tisdag är dagen D om det blir en fortsatt process mot att få igenom en rekonstruktion eller ej.

  9. #2009
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Dippen
    Så..imorgon eller tisdag är dagen D om det blir en fortsatt process mot att få igenom en rekonstruktion eller ej.
    Tja, jag skulle bli förvånad om man inte får prövningstillstånd (dvs möjlighet att ompröva ärendet). Det är omprövningen som är det intressanta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #2010
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Nu säger muller att han tänker betala lönerna i slutet av veckan om inte rekonstruktionen går igenom.

    /Jonas

  11. #2011
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Nu säger muller att han tänker betala lönerna i slutet av veckan om inte rekonstruktionen går igenom.

    /Jonas
    Hoppas det blir verkstad och inget snack bara...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  12. #2012
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Nu säger muller att han tänker betala lönerna i slutet av veckan om inte rekonstruktionen går igenom.
    Det förutsatte nog flera, jag gjorde det, när det s.k. brygglånet presenterades den 12 september, även om kanske inte det exakta datumet för betalningen, vid ev. avslag.

    Sedan kan man stapla hur många olika scenarier som man önskar ovanpå varandra. Även om de inte får prövningstillstånd, vilket jag håller för osannolikt, och även om konkursförhandlingar startar den 26, och även om delar av brygglånet i form av löner inte anländer förrän, säg, den 27-28, så kan förhandlingarna då avbrytas.

    Sedan kan det kanske vara värt att påminna de i media som spekulerar om plan si och så, (B, C, D etc.), att det som kanske var första alternativplanen inte nödvändigtvis blir den som sätts i verket, beroende på utfallet, vad motparten gör. M.a.o. kan "plan D" bli "plan C" etc. kan jag tänka mig. Förvirrande för de små journalisterna kanske. VM talade i P1-morgon dagen efter avslaget, 9 september, som jag nämnde tidigare, något om överklagandet etc.

    "... if we would fail to convince the higher court, there is still a higher court, the Supreme Court, and if we would fail there, then we would need to find a way to stave off those bankruptcy applications. And probably the only way to do that is to find someone who would be willing to pay the salaries to the employees from outside Saab."

    Men i samband med överklagandet presenterades som sagt brygglånet, vilket kanske gör ytterligare ev. överklaganden ointressanta.

    Hovrätter är ju som bekant roade av akademiska spörsmål, de lever så att säga i en något högre del av atmosfären, till skillnad från tingsrätternas harvande med vardagliga spörsmål. Skämt åsido, de har en uppgift att ta sig an fall som kan ge vägledning, så den kan säkert finna det intressant att ta tag i frågan om hur mycket underlag som måste presenteras, och hur omfattande prövningen ska vara, för att tillåtas en rekonstruktion (ett av de skäl, kanske inte det tyngsta, som Saab anförde för att få prövningstillstånd). Om det nu inte är en fråga för Högsta domstolen. En snabbkoll på några rättsfall från hovrätterna ang. företagsrekonstruktioner visar på att den frågan inte har varit uppe, något som jag tror även har sagts i media. Men som sagt Saabs (första) ansökan var i vissa delar allmänt hållen, och det var olyckligt; de borde ha presenterat översikten om den kinesiska processen, med de olika datumen.

  13. #2013
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    46

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ska han betala ut två löner då?

    Sent from a phone using an app.

  14. #2014
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ja; det vore den enda rimliga slutsatsen.

    (Nu borde väl alla underleverantörer hålla tummarna extra hårt för prövningstillstånd och meddelande om företagsrekonstruktion, då de anställdas löner i så fall täcks av lönegaranti, vilket innebär att mer av brygglånet kan användas till förfallna skulder.)

    Sen tror jag inte det är "han" som betalar.

  15. #2015
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Ja; det vore den enda rimliga slutsatsen.

    (Nu borde väl alla underleverantörer hålla tummarna extra hårt för prövningstillstånd och meddelande om företagsrekonstruktion, då de anställdas löner i så fall täcks av lönegaranti, vilket innebär att mer av brygglånet kan användas till förfallna skulder.)

    Sen tror jag inte det är "han" som betalar.
    Jo det vore ju smutt, blir en kamp mot klockan.

    Betalas löner ut för lånade pengar så lämnar inte facken in konkursansöken men mindre pengar
    går till leverantörer/detaljer för produktion.

    Många bollar som hänger i luften och beroende på vad som händer först så påverkar den bollen alla andra bollar.
    Många bollar blir det...
    Till mitt garage: Garaget

  16. #2016
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Då får vi hoppas det blir några Saabar av bollarna.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  17. #2017
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Ett steg vidare.
    Prövningstillstånd meddelas.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4703363

  18. #2018
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Tripod
    Ett steg vidare.
    Prövningstillstånd meddelas.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4703363
    Yees

    Nu håller vi tummarna för att det blir bättre situation!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  19. #2019
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    61

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Skall bli intressant att få veta på vilka grunder prövningstillståndes godkändes...

  20. #2020
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: SAAB i konkurs - igen?

    Citat Ursprungligen postat av Recon
    Skall bli intressant att få veta på vilka grunder prövningstillståndes godkändes...
    Lite synd är ju dock att man inte säger vilka grunder som gjorde detta...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Realcar i konkurs
    Av Helios i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 13:08
  2. Nordic i konkurs?!
    Av saabjakob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 22:05
  3. Nordicuhr AB i konkurs
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 16:20
  4. Konkurs!?
    Av Piotr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •