Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

    Om man funderar på att köpa en nyare 9-3 som bruksbil finns det någon anledning att fokusera på bilar med den 6-växlade lådan eller duger det lika bra med 5 växlar framåt om man inte skall toktrimma eller skall imponera på någon? Man läser ju en del om problem med den 6-växlade lådan medan det är knäpptyst om den 5-växlade...

    Primärt rör sig tankarna kring antingen 1,8t eller 2,0t som sedan skall begåvas med ett litet steg 1.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Om man funderar på att köpa en nyare 9-3 som bruksbil finns det någon anledning att fokusera på bilar med den 6-växlade lådan eller duger det lika bra med 5 växlar framåt om man inte skall toktrimma eller skall imponera på någon? Man läser ju en del om problem med den 6-växlade lådan medan det är knäpptyst om den 5-växlade...

    Primärt rör sig tankarna kring antingen 1,8t eller 2,0t som sedan skall begåvas med ett litet steg 1.
    Jag är intresserad av vilka problem som folk har haft med den 6vxl lådan, jag har faktiskt inte hört om det förr.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

    Det finns ju en aktuell tråd just nu om svårigheter med vissa växlar på den 6-växlade.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=301665
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

    Finns det verkligen ingen som har någon åsikt om vilken växellåda som är att föredra - då verkar det ju verkligen vara en "skit samma"-fråga...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

    Hehe. Jag har automaten, och jag antar att det mera var mellan 5-växlade och 6-växlade manuella du menade. Hursom, automaten (5-stegade i mitt fall) är väldigt trevlig att köra, men tyvärr lite törstig. Hade jag kunnat välja så hade det blivit manuell låda. Fast bäst hade varit ngn form av DSG-låda, men det har jag inte ens sett i utvecklingslinjen för framtiden ännu...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Vilken växellåda till 9-3 ss/sc?

    för mig var det helt avgörande att bilen skulle ha den 6vxl lådan när jag köpte min 9-3

    dels förhålbarheten samt möjligheten att få ner soppa förbrukningen.


    att man kan uppleva att den kuggar över när det är kallt ut eller är trög går att bota med upp till 90% med olje nivå i lådan. men som sagt det är bara när den är kall som det brukar känns som att låda kuggar över på min bil och det verkar var så för dom flesta....

    ångrar inte att jag valde den 6vxl. sen så kan det även upp komma en del knackningar samt skrpa ljud från lådan om du står på tom gång med växelni friläge. men som sagt lådaerna är helt enkelt på det sättet

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passande manuell växellåda till 9000 2,3t -91
    Av rejsa_jon86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 17:10
  2. Vilken växellåda till 9-3 Aero -02?
    Av Wendy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 17:41
  3. Vilken växellåda till 900 -96?
    Av Katana i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •