Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Justera handbroms OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Justera handbroms OG900

    Min gamle far besikta sin gamla Saab för nån vecka sedan och fick då nerslag på bla. handbromsen. Tänkte att jag skulle ta mig en titt på problemet innan han lämnar in den gamla bilen på verkstad och gör av med massa pengar.

    Så jag undrar hur man justerar handbromsen på en Saab 900 85:a? Det är alltså den med handbromsen fram. Och hur ska den vara justerad för att fungera optimalt? Han hade även anliggande broms på nån sida så ska kolla över de också. Vet inte om det kan hänga ihop med handbromsproblemet också men det lär väl märkas.

    Vore tacksam om jag kan få lite tips och råd
    Har förövrigt sökt på forumet men ej hittat det jag söker.
    [Turbolover]

  2. #2

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Handbromsen är självjusterande, trampa på bromspedalen och ryck i spaken samtidigt. Risken finns att bromsen ligger på ordentligt efter det, om oken kärvar. Vajern måste vara rätt justerad, ska vara nån mm mellan klack och hävarm har jag för mig. Hävarmen måste gå lätt tillbaka annars måste oket fixas.

    För att byta klossar måste du ha ett verktyg för att skruva tillbaka kolven, finns på Biltema.
    Signaturlös

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Jag har för mig att det i verkstadshandboken står att man ska ha handbromsen på 2 eller 3:e hacket och sen trycka några gånger på bromspedalen. Men för att det här ska fungera krävs som sagt ok som inte kärvar. Har de en gång börjat jävlas så är det inte lätt att få det bra.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-15 klockan 14:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Skulle försöka fixa handbromsen idag men gick inge vidare. Den tog ganska dåligt. Smörjde upp armen på bromsoken på båda sidor och sen justera jag lite på skruven i bilen för att se vad som hände då jag inte hitta nått annat sätt att justera och då vart den lite sämre. Går det att justera nånting eller är det bara som det är? Inget fel på bromsarna i övrigt. I stort sett nya belägg och ena bromsoket är väl 2 år gammalt nånting....
    [Turbolover]

  5. #5

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Som jag skrev tidigare, den är självjusterande. För att det ska fungera måste vajern vara rätt spänd. Det vanligaste felet som görs är att vajern spänns för hårt så att hävarmen inte går tillbaka, och du fungerar inte självjusteringen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Signaturlös

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    rör inte wirarna som sagt, justera tillbaks så du ser att armen på oket precis går tillbaks till anslaget, det är grundinställningen.
    Är oken gamla och trötta och kärvar en aning så är det enklare att justera ut kolven manuellt med verktyget du använder vid beläggbyte. Skruva ut tills du nästan knappt får ner beläggen igen. Då blir det nog handbroms igen. Detta föruutsätter naturligtvis att du inte har nå väldeliga kanter ytterst på skivan. De får du slipa bort isåfall.

    Original förfaringssätt att justera med pedalen förutsätter snudd på fabriksnya ok, kärvar de det minsta så hänger inte justeringen med iallafall. Den snurrar med så makalöst lite då du bromsar iallafall så den är nog mest tänkt som justering under tiden beläggen slits. Kärvar det och justeringen står still och halkar efter så får man skruva ut kolven manuellt istället.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Okey så man ska alltså skruva ut kolven på oket så det precis är så att man får ner bromsbelägget.

    Finns verktyget man behöver på biltema eller på nått annat ställe?
    För det är väl inte detta verktyg: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... sverktyg1/

    Ska väl va en rund skiva med 2 piggar som sticker upp med ett platt handtag på. Svårt att förklara men :P
    [Turbolover]

  8. #8

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Okey så man ska alltså skruva ut kolven på oket så det precis är så att man får ner bromsbelägget.
    Ska inte behövas men för att hjälpa självjusteringen på traven så funkar det.
    Annars ska det räcka att trycka ner fotbromsen och rycka typ 30 ggr i kryckan.

    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Ska väl va en rund skiva med 2 piggar som sticker upp med ett platt handtag på.
    Just så ja, men det verkar inte finnas på Biltema längre.
    Men det finns ändå att få tag i.
    T.ex.
    http://www.tradera.com/saab-900-99-brom ... _130646284
    Signaturlös

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    Okey tack för hjälpen. Får väl slå en kik på det igen nån dag.
    [Turbolover]

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    244

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    En gammal tråd som kanske inte har betydelse längre men andra kanske söker på ämnet och då skall det vara rätt info.
    Bilen är en 85.a med handbromsen på framhjulen. Således är beskrivningen hur man justerar helt uppåt väggarna!!

    Så här gör man: Vid handbromsspaken så finns det två st justerskruvar, en på varje vajer.
    OBS! Tänk på att vajrarna är korslagda så höger skruv är vänster sida och tvärtom.
    Justera skruvarna tills handbromsen tar på ett bra sätt.
    Smörj upp mekanismen vid oken också.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    eftersom du inte har rätt du heller så är det onödigt att fylla på med felaktiga påståenden.........
    Handbromsen justeras i oken automatiskt, wirarna grundjusterar man vid montering. Man spänner INTE handbromsen med wirarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-15 klockan 14:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    244

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    det är inget felaktigt påstående. Skruvar på vajrarna
    finns för att skruva på dem . Du vet nog
    lika bra som jag att det går utmärkt att
    justera på vajern, mekanismen i oken
    är självjusterande ja, men har du någongång
    justerat 3 hack på oken inför en besiktning?
    Nej trodde väl det!
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 915

    Re: Justera handbroms Saab 900 85:a

    nej du har fel så det sjunger om det............spänner du wirarna med muttrarna i kupen så går inte armen på oket tillbaks till anslaget och då sätter du justeringen ur spel om inte armen får röra sig hela vägen.

    Det är klart att man tillfälligtvis kan få handbroms genom att justera på wiren men det är knappast rätt väg att gå. Wirarna ska endast grundjusteras och får man inte handbroms då så är det fel i oket som inte ska repareras genom att spänna wiren mer.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    416
    Medlem#
    -
    Såhär justeras handbromsen på 88-93.

    6 Skruva på justermuttern vid handbromsspaken.

    7 Innan mittkonsolen monteras ska handbromsen justeras enligt följande:
    Placera ett bladmått 1.0 mm mellan hävarmen och anslaget på den bakre bromsenheten och skruva sedan justermuttern, under handbromsspaken, tills bladmåttet faller ner.
    Jag hade lite svårt att fatta först men de menar man ska justera här alltså:


    Jag antar sedan självjusteras resten enligt vad som sagts ovanför.
    Saab 900 T16 -1990

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    416
    Medlem#
    -
    Detta ovanför stämmer inte, jag har bilder hur man gör nu men det måste vänta.
    Saab 900 T16 -1990

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    416
    Medlem#
    -
    Ja alltså här ska man lägga bladmåttet, det svårt att se om man inte ligger på rygg och har ljus. Men jag justerar ut vajern så bladmåttet hålls kvar, sen går jag in i bilen och börjar spänna tills jag hör det faller i golvet.



    Saab 900 T16 -1990

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 005
    Medlem#
    5849
    Irrelevant information i just denna tråd dock då detta gäller tidigare modellår med en helt annan typ av handbroms, som dessutom är aktiv på framaxeln...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    416
    Medlem#
    -
    Jag är medveten om det, men tyckte det kunde va bra med informationen på ett ställe då man hittar denna tråd då man googlar. Jag nämnde detta gäller för 88-93 så jag hoppades det skulle bli tydligare. Om det inte passar kan det flyttas av moderator. Syftet var att hjälpa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. Justera handbroms OG9-3
    Av montahue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-03-12, 21:30
  2. Justera handbroms og9-3
    Av olof102 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 13:44
  3. Justera handbroms 9-5
    Av Robban_GBG20 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 19:17
  4. Justera handbroms? (9-3 Aero -01)
    Av Sinner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 11:41
  5. Hur justera min handbroms på min 9-5:a
    Av bluetaily i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •