Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte bottenstock og900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Byte bottenstock og900

    Hej.

    I ett tappert försök att få min 900 klar till Knutstorp så har jag tagit tag i min rasade låda.
    Förra helgen revs lådan ner och och bottenstock + ingående axel byttes från en donatorlåda.
    Problemet som uppstod efter det är det blev svårt att gå från 1-2 till 3-4 och tillbaka.
    Jag ska kolla gafflarna ikväll och hoppas lösa det då.

    Det jag är osäker på är ett vinande ljud som finns på 1:an och backen.
    Det yttrar sig som om dreven vore rakskurna.
    Eftersom jag bara bytte bottenstocken så antar jag att det är ett kompabilitetsproblem mellan de "gamla" dreven och den "nya" bottenstocken.
    Att jag inte tog hela drevsatsen från reservlådan är att synkringarna på 2:an och 3:an är obefintliga samt att det var lättare att bara byta bottenstocken. Genvägar är senvägar?

    Frågan är om det räcker att byta "backdrevet" som sitter på växelföraren för backen eller om man måste byta dreven på pinjongaxeln (backen och 1:an) också?
    Eftersom växel 2-4 är tysta så måste felet vara knutet till "1:ans" drev på bottenstocken tycker jag.

    Kommer att lyfta ut lådan ikväll och försöka felsöka.
    Skulle helst slippa att demontera pinjongaxeln då jag ej har utrustning för att mäta in och shimsa om den.

    Värt att veta om lådorna.
    Slaktlådan är en 4-växlad låda från 84-85 (GM 345 05?)
    Lådan som ska lagas är en 4-växlad kokill från -78(?) som är byggd av EBB.
    Allt ser helt ut i denna för närvarande. Raset är antagligen relaterat till de 2 gånger jag kört av primärkedjorna och panikmekat ihop den. Det kan ha funnits lösa delar kvar vilket har dödat synkningen på ingående axel och delarna i sin tur trasat sönder drevet på ingående axel och motsvarande på bottenstocken. (min gissning).


    Värt att veta är även att jag inte kan mer om detta än vad jag lyckats läsa mig till i verkstadshandboken för växellådor och förra helgen var första gången jag rev en låda.

    Mycket text men jag hoppas att någon orkar läsa allt och komma med tips på en lösning.

    Mvh Per, som förhoppningsvis tar 900:an till Knutan i år...
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Det jag är osäker på är ett vinande ljud som finns på 1:an och backen.
    Det yttrar sig som om dreven vore rakskurna.
    Eftersom jag bara bytte bottenstocken så antar jag att det är ett kompabilitetsproblem mellan de "gamla" dreven och den "nya" bottenstocken.
    Det kan mycket väl vara så.
    Vinljudet som uppstår när pinjonglaget blir dåligt kommer inte från lagret utan det uppkommer när dreven inte längre jobbar med optimalt spel. Detta är anledningen till att pinjong och kronhjul är "parade" för att passa ihop och ge en ljudlös?!? transmission.

    Vinljudet kan komma av att dreven är olika mycket slitna så det antagligen orsaken till ljudet.

    Kan väl nämnas att det är ganska vanligt med ett visst vinljud på 1-2:an i 9-5:or
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Det kan mycket väl vara så.
    Vinljudet som uppstår när pinjonglaget blir dåligt kommer inte från lagret utan det uppkommer när dreven inte längre jobbar med optimalt spel. Detta är anledningen till att pinjong och kronhjul är "parade" för att passa ihop och ge en ljudlös?!? transmission.

    Vinljudet kan komma av att dreven är olika mycket slitna så det antagligen orsaken till ljudet.
    När du skriver kronhjul antar jag att du menar "diffen"?
    Pinjongdrev, diff och drivklockor är samma som innan.

    Det enda drev jag hittat som är "aktiverat" både på back och ettan är det drev som kopplar ihop bottenstock backdrevet. Å andra sidan så "frikopplas" det nog inte bara för att jag växlar till 2:an. Det borde ligga kopplat till 1:an på bottenstocken hela tiden?

    Missljudet låter inte som lagerljud utan mer som om dreven skulle vara olika snedskurna.
    Det är ett väldigt tydligt ljud. Inte sjungande, mer "skorrande".

    Om problemet låg i skillnaden i slitning mellan 1:an på pinjongaxeln och 1:an på bottenstocken så borde det inte låta på backen eller tänker jag fel?

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    När du skriver kronhjul antar jag att du menar "diffen"?
    Pinjongdrev, diff och drivklockor är samma som innan.
    Visst menar jag diffen men jag tog det bara som ett exempel på att det är jäkligt känsligt med kuggspelet för att slippa ljud.

    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Det enda drev jag hittat som är "aktiverat" både på back och ettan är det drev som kopplar ihop bottenstock backdrevet. Å andra sidan så "frikopplas" det nog inte bara för att jag växlar till 2:an. Det borde ligga kopplat till 1:an på bottenstocken hela tiden?

    Om problemet låg i skillnaden i slitning mellan 1:an på pinjongaxeln och 1:an på bottenstocken så borde det inte låta på backen eller tänker jag fel?
    Kanske även jag tänker fel nu men nog är det så att alla drev utom backen ligger i ingrepp hela tiden och snurrar med?
    När backen läggs i står väl övriga växlar i friläge och backdrevet flyttas så det börjar driva istället.
    Som sagt kan tänkas att jag tänker helt galet nu

    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Missljudet låter inte som lagerljud utan mer som om dreven skulle vara olika snedskurna.
    Det är ett väldigt tydligt ljud. Inte sjungande, mer "skorrande".
    Skorrande låter lite oroväckande..
    Kan det vara något drev som glappar på axeln som orsakar detta ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Visst menar jag diffen men jag tog det bara som ett exempel på att det är jäkligt känsligt med kuggspelet för att slippa ljud.
    OK
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Kanske även jag tänker fel nu men nog är det så att alla drev utom backen ligger i ingrepp hela tiden och snurrar med?
    När backen läggs i står väl övriga växlar i friläge och backdrevet flyttas så det börjar driva istället.
    Som sagt kan tänkas att jag tänker helt galet nu
    Det är så jag förstår det också, dock så driver bara det kugghjul som "muffarna" låser.
    Dock så verkar drevet som flyttar kraften till backdrevet ligga kopplat mot bottenstocken hela tiden?
    Då borde det iofs generera missljud även på högre växlar....?
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Skorrande låter lite oroväckande..
    Kan det vara något drev som glappar på axeln som orsakar detta ?
    Det är det jag inte vet. Hade det varit knutet till en enda växel så hade det varit lite enklare känns det som men när det är både 1:an och backen och ljudet är så gott som identiskt och hastighetsberoende men knäpptyst på andra växlar så blir jag lite fundersam..

    Frågan är vilka drev som är gemensamma för 1:an och backen?
    Ska lyfta ur motor och låda ikväll och försöka "identifiera ljudet" via inspektionsluckan.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  6. #6

    Re: Byte bottenstock og900

    Det skiljer i vinkeln på dreven på backväxeln i alla fall, och så är det nått med längden på backväxeln om jag minns rätt. Har du tur löser det sig med att byta backväxeln.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Det skiljer i vinkeln på dreven på backväxeln i alla fall, och så är det nått med längden på backväxeln om jag minns rätt. Har du tur löser det sig med att byta backväxeln.
    Längdmässigt ser jag ingen skillnad på backväxeln. Har jämfört och inspekterat avigt och rätt hela kvällen. Jag ser ingen skillnad i stigning heller men det kan ju vara minimala skillnader. Den enda skillnad jag sett med blotta ögat är att toppen på kuggarna skiljer.
    Det ena är mer spetsig och avsmalnande medan det andra är mer "avhugget".
    Ungefär som att jämföra botten på bokstäverna "V" och "U".

    Vågar man chansa på att lyfta i skiten efter att bara ha bytt backväxeln eller ska man försöka byta alla dreven på pinjongaxeln också?

    Jag provade att demontera slaktlådan men kom inte längre än in än "hylsan" som sitter under 2:ans drev.
    Den sitter som berget på axeln och jag har inte verktyg att få loss den. Ingen avdragare som passar.
    Att pressa ut pinjongaxeln är inte ett alternativ pga shimsningen/inmätningen som tydligen måste göras vid ihopsättnignen.

    Jag skulle behöva börja montera ihop imorgon för att hinna klart till besiktningen
    det är därför jag är lite ivrig...

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  8. #8

    Re: Byte bottenstock og900

    Det är inget man ser, det at det skiljer på vinkeln på skärningen. Men om man rullar backväxeln mot drevet på bottenstocken, så hör man det. Jag lärde det av Jörgen Ericsson.
    Om du vil byta drevet til första växlen, så går det bra att lossa pinionghuset från växellådshuset och knacka loss hela axeln bakåt. Man man måste vara försiktig, då man risikerar att slå sönder pinionglagren om man slår för hårdt. Använd gummiklubba. Shimsen bak pinionglagerhuset är bara att montera tilbaks.
    Jag tror nog att det är så att det ena drevet på bottenstocken som driver första växeln, har felaktig vinkel. Detta hör man mycket bättre när man belastar dreven (bilen i första växeln, eller backen). Du får nog troligen byta första växeln med. Jag kom inte ihåg allt detta igår. Det är några år sedan jag byggde sånna lådor nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Det är inget man ser, det at det skiljer på vinkeln på skärningen. Men om man rullar backväxeln mot drevet på bottenstocken, så hör man det. Jag lärde det av Jörgen Ericsson.
    Om du vil byta drevet til första växlen, så går det bra att lossa pinionghuset från växellådshuset och knacka loss hela axeln bakåt. Man man måste vara försiktig, då man risikerar att slå sönder pinionglagren om man slår för hårdt. Använd gummiklubba. Shimsen bak pinionglagerhuset är bara att montera tilbaks.
    Jag tror nog att det är så att det ena drevet på bottenstocken som driver första växeln, har felaktig vinkel. Detta hör man mycket bättre när man belastar dreven (bilen i första växeln, eller backen). Du får nog troligen byta första växeln med. Jag kom inte ihåg allt detta igår. Det är några år sedan jag byggde sånna lådor nu.
    Ok.
    Då är det bara att bita i det sura äpplet och försöka få bort hela pinjonghuset + axel utan att skada något.
    Är det lika bra att försöka byta alla dreven på pinjongaxeln, inklusive backdrevet då?
    Går det att få bort synkringarna hela och återmontera på de andra dreven?
    2:ans och 3:ans synkringar är helt mosade på donatorlådan.
    Jag får hoppas att inte dreven tagit för stor skada pga detta.

    Stort tack för all hjälp hittills!!

    Kanske kan tyckas märkligt att man haft en och samma 900 i 11 år utan att ha demonterat en låda förut men är man feg så är man.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av yellow car
    Jag tror nog att det är så att det ena drevet på bottenstocken som driver första växeln, har felaktig vinkel. Detta hör man mycket bättre när man belastar dreven (bilen i första växeln, eller backen). Du får nog troligen byta första växeln med.
    Det verkar som om du hade rätt. Försökte få loss pinjonghus + axel i donatorlådan igår med gummiklubba men det var precis hopplöst. Eftersom den ändå var skrot så mosade jag på med en handslägga och efter alldeles för mkt våld så fick jag bort den.
    Jag är medveten om att det skulle sabba lager mm men jag ville få loss dreven så att jag kunde jämföra med den trasiga bottenstocken och snurra dem i varandra för att känna om det kändes fel.
    Det kändes som om de skulle kunna funka ihop. Det i kombination med att jag inte kan bruka så mkt våld på min kokill-låda gjorde att jag tog beslutet att chansa på att bara byta backväxeldrevet.
    Färdigställde idag och provkörde. Mkt mindre missljud men det låter fortfarande.

    Nu är bara frågan om jag kan få tag i prylar för att kunna demontera pinjongen kontrollerat men framför allt om jag orkar med att lyfta ur motor och låda en 3:e gång på mindre än 2 veckor.
    Vi får se vad orken och familjen säger.....

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Nu är alla drev utom backdrevet bytt i hela lådan och se på f*n, missljudet försvann.
    2 veckor av slit och släp kulminerar imorgon med ett besök hos bilprovningen.
    Slipper jag "Spansk flagga" så blir det knutstorp.
    Tack för alla råd och tack Alexander på Saab för lånet av specialverktyg. Jag lämnar tillbaka dem imorgon.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    726
    Medlem#
    3309

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Kanske kan tyckas märkligt att man haft en och samma 900 i 11 år utan att ha demonterat en låda förut men är man feg så är man.

    /Per
    Kan man ju tycka men jag är inne på mitt 10:e år också utan att öppna låda, så det stämmer nog med fegande Hoppas på att få se bilen på knutan på söndag då!
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Re: Byte bottenstock og900

    Citat Ursprungligen postat av dea
    Citat Ursprungligen postat av Per 2676
    Kanske kan tyckas märkligt att man haft en och samma 900 i 11 år utan att ha demonterat en låda förut men är man feg så är man.

    /Per
    Kan man ju tycka men jag är inne på mitt 10:e år också utan att öppna låda, så det stämmer nog med fegande Hoppas på att få se bilen på knutan på söndag då!
    Det ser det faktiskt ut som.
    Var hos SBP igår och samlade på mig 8 poäng.
    Avgasmätning ej utförd pga läckage. Har nog kört på röret för många ggr med motorlyften så det har vridit sig lite i skarven.
    Höger framlyse stod lite lågt. Har nog fått dit det lite snett.
    Skyltbelysning ur funktion. En lampa trasig och en lös dagen innan. Nu var båda släckta.
    Sedan måste man tydligen fylla på spolarvätska ibland? Pumpen skrek efter vatten när han drog i spaken.

    Vi ses där nere.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

Liknande ämnen

  1. Byte av urtrampningslager, og900
    Av NIzmO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 07:46
  2. byte av kylarbalk og900
    Av popeye i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 19:17
  3. Byte, Kedjespännare (OG900 T16).
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •