Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

    Hej hopp..

    Jahaja, då får man kanske dra sitt strå te stacken o trilskas med en trasig soppapump då..

    Skulle starta bilen efter att varit på donken... den hostade till för att sedan dö helt, hörs inte heller det klassiska surret när man vrider på tändningen...

    Nu vill jag veta om jag måste byta hela armaturen i min bil eller bara skifta pumpen o hur jobbigt är detta att klara av.?

    Vilken pump är det som gäller för min bilmodell 9000 -98'a 2.3t

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    46

    Re: Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

    Hejsan
    Det går att köpa bara pumpen o byta den, det är inte så krångligt o byta den, jag gjorde det o det tog max 1 timma allt som allt
    Autoexperten har lös pump till din, du kan gå in på deras hemsida o kolla, slå in ditt reg nr så får du rätt till din bil
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    7

    Re: Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

    Citat Ursprungligen postat av gregge12
    Hejsan
    Det går att köpa bara pumpen o byta den, det är inte så krångligt o byta den, jag gjorde det o det tog max 1 timma allt som allt
    Autoexperten har lös pump till din, du kan gå in på deras hemsida o kolla, slå in ditt reg nr så får du rätt till din bil
    Om du ska byta bara pumpen så se till att du får dit slangarna ordentligt, har fått in bilar på jobbet där dom säger att dom "bytt pump nyligen o nu får den inte soppa igen".. Då är de slangen som lossnat från pumpen så se till att slangarna sitter bra efter bytet Lycka till..

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

    Tack för svaren ..

    Hmm, dom bilder jag sätt så verkar det juh sitta härdade slangar.. alltså nån form av "krymp" slang.

    Måste jag göra skarvar när jag sätter dit den nya pumpen eller?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207

    Re: Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

    Ja bytte på min 94a, antar att det är samma, biltemas pump passar bra.
    Men sätt slang klämmor på dom nya slang stumparna i armaturen, annars lossar dom efter ett tag, det fick jag lära mig den hårda vägen :-(


    Sen är det väldigt bra att ha saabs verktyg och mutterknack till plastringen, eller så tittar du på det och svetsar ihop ett eget.

    Mvh
    Robert
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Bränslepumpstrassel.....9000 -98'a

    Ny fråga, .. köpte nipplar idag o det är en som har en backventil, på vilken av anslutningarna på pumpen skall den sitta?

    Tittar jag på mekonomens sida där dessa är köpta så står det att det är trycksidan som skall ha backventil, men vill minnas när jag tog isär min pump att retursidan har backventil.

    Vet dock inte om trycksidan har backventil oxo, då den gåt av och jag har inte fått ut den sista biten som kan visa om det är en sådan..

    Iaf, nån som kan bringa lite klarthet i frågan..?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •