Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Gjorde ett tappert försök idag till att byta bränsle filter på min 9000 2.3 Ltt -97, men i vanlig ordning som på dom andra bilar jag bytt på så sitter alltid en av banjoskruvarna stenhårt och är sönder rostade, så efter lite bråkande är den ena nu runddragen...



    Hur ska man då göra för att få loss filtret? Kan man klippa bränsle slangen precis innan kopplingen sedan köpa en ny sådan och trä på? Slangen verka ju vara tillräckligt lång för detta men den kanske är sten hård? Så man inte orkar trycka på en ny koppling? Det är kopplingen som pekar mot motorn sätt när bränsle filtret sitter på plats som bråkar, vet inte om detta är ledningen fram till motorn eller upp till pumpen vid tanken?




    Tack på förhand.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Skaffa en liten rörtång med den får du ett supergrepp trots den svarvade skruven.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Har testat med en rörtång med ja, men skruvskallen är helt skrot.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Då finns bara en sak kvar att demolera filtret,såga sönder skiten (filtret)eller klipp med plåtsax.

    Att såga av skallen på skruven är väl för trångt misstänker jag,det är ju inte lämpligt att använda något högvarvigt redskap pgr av brandrisken med bensin.

    Men innan du demolerar filtret se till att ev kvarvarande banjokoppling i andra änden är lossad om det går!

    Slangar o bränslerör ska man undvika att kapa o skarva,i ett sådant läge är det bättre att byta ut den rörstumpen (slangstumpen) mot en ny istället.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Vad har jag för nytta av att såga sönder filtret? Muttern och det sitter ju fortfarande kvar lika hårt så det är ju skit samma. Funderade på att lossa hela ledningen från pumpen och ta med mig detta och filtret upp i skruvstädet men ledningen verka klamrad eller nåt ovanpå tanken så det alternativet blir det inte.



    Det som står närmast till hands är att klippa ledningen precis bakom banjo kopplingen, sen upp med skiten i skruvstädet och få isär det sen trycka ditt den på slangen igen, vill bara vara säker på att man orkar trycka på kopplingen på slangen igen, den slangen verka ju något hård? Får man bara på den kan man ju säkra med en eller två slangklämmer. men det bör ju gå för uppe vid pumpen bruka man ju knäcka dom plaströren som gårner i pumpen och det är ju samma slang där och där orkar ju folk trycka på dom nya plast kopplingarna så det borde ju gå lika bra vid filtret?

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Stopp nu.

    Vet du hur en banjo ser ut och hur det sitter i filtret?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 855

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000



    såg av skallen på banjon ta bort filtret montera det nya med en ny banjo skruv alt såga sönder filtret. så undviker du att sabba kopplingens tätnings yta.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Bra bild.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Ligga och såga under bilen? jodu... lär ta en hel dag. Och såga sönder filtret, vad vinner jag på det? Grejjerna sitter ju fortfarande lika hårt som innan, skulle isåfall vara om man fick på en mutter knäckare om man sabbar filtret tillräckligt men som sagt all sån skit är bökigt under bilen.




    VARFÖR kan man inte klippa slangen är trä på kopplingen igen? är ju absolut enklast?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 855

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    Citat Ursprungligen postat av Andersson__
    Ligga och såga under bilen? jodu... lär ta en hel dag. Och såga sönder filtret, vad vinner jag på det? Grejjerna sitter ju fortfarande lika hårt som innan, skulle isåfall vara om man fick på en mutter knäckare om man sabbar filtret tillräckligt men som sagt all sån skit är bökigt under bilen.




    VARFÖR kan man inte klippa slangen är trä på kopplingen igen? är ju absolut enklast?

    att såg av mutter delen på filtret med en båg fils blad skull inte ta mer än 10-15 min. när den är av sågade kan du ju bara dra ut banjo skruven och kasta den så är allt löst.


    slangen är på pressad och du kan garanterat inte pressa den på plats så att den skull hålla tät med tanke på bränsle trycket som kommer att gå igenom

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    42

    Re: Banjo kopplingar bränslefilter 9000

    okej ja jag förstår, får bli till att såga då.

  12. #12
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Nån som vet vart man kan få tag i en ny banjokoppling? Min är sönderrostad...
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 444
    Den tjockare banjo skruv passar från vatten banjo till turbo från blocket. Den mindre hittar jag inget i mina skrot lådor. Viktigt är att man byter nya o-ringar och dom köpte jag på Swedol, ca 1kr styck.Dimension kan jag skriva ty det finns org plast påse.
    I en vecka bilen var uppallad och rostlösnings spray användes varje dag samt stålborste tills nu. Idag vågat jag att lossa. Använde ringnyckel 19 och 16 . 18 skulle vara bäst att använda men fick inte in. 16 gick trögt men de funkade ändå.Som mothugg använde jag skiftnyckeln
    Nu startade man bilen och de känns tät. Imorgon blir underredsmassa på alla banjo så blir rostfri till nästa byte, förhoppningsvis. Någon plast lock, som skydd till filter, fanns aldrig på mina Sabbar


    ----

    ---
    Senast redigerat av George den 2015-03-17 klockan 21:50.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Original bränslefilter med E85 i 9000?
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 20:20
  2. Banjo kopplings bult..
    Av coolkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 17:48
  3. byte av bränslefilter på 9000
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 01:22
  4. Gängsnitt på banjo skruv
    Av LinköpingRacing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •