Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Service cid 14700 mil ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    130

    Service cid 14700 mil ?

    Hejsan

    Jag fick i dagarna upp servicemeddelande. Bilen har rullat 14700 mil och jag funderar lite över om det är en liten service "olja och filter" som bilen säger till om eller om det är en större service!?
    Jag utgår ifrån att det är en stor service vid 15000 mil och därför känns det liter surt att göra en mellanservice när det är så lite kvar till den stora.

    Om det är en mellanservice med olja och filter som är viktig funderar jag på varför jag inte kan göra detta själv för att få ner kostnaden. Visst "dags för service" lampan kommer lysa men åh andra sidan är det ju snart dags för den stora servicen och då kommer ju verkstaden att släcka den.
    Om jag får för mig att göra oljebyte själv är frågan vilken olja som ni rekomenderar.

    Jag kör en 95 -06 2,0t bio med steg 1 chip

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Det skulle ju kunna va så att den varnar i god tid för just 15000 mils servicen, vid vilket miltal servades den senast?

    Min varnar ett tag innan det är dags, kommer dock inte ihåg exakt hur god tid innan!

    Här ser du vad som ska göras & när... http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=13

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Som Börne skriver när servades den senast, både milmässigt och tidsmässigt?

    Jag skulle inte tveka att göra 15k mila servicen vid ditt miltal, det enda som händer är att nästa mellanservice behöver göras lite tidigare.

    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    130

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Senaste service var i höstas så jag upplever att det är med ganska kort intervall. Kommer inte riktigt ihåg vid vilket miltal det var men kommer ihåg att detta också var en mellanservice med byta av olja och filter.

    Självklart kommer jag göra service vid 15k mil men det är ju lite frågan i mitt inlägg om det är värt att lämna in bilen på en mellanservice där man byter olja och filter när det bara är några hundra mil kvar. Är det verkligen så viktigt att byta olja och filter nu så att det inte klarar sig till den servicen. Eller bör jag kanske byta olja och filter redan nu själv ?`

    Frågan om rekommenderad olja kvarstår, ska man köra på en helsyntetisk 5 40 eller lyxa till det med en 0 30 eller vad är det som gäller tycker ni !?

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_ff
    Frågan om rekommenderad olja kvarstår, ska man köra på en helsyntetisk 5 40 eller lyxa till det med en 0 30 eller vad är det som gäller tycker ni !?
    Som jag skrev så varnar den ju i god tid så det är väl varning för 15k service om det nu va en mellanservice förra gången!

    Saab säljer GM Dexos 2 5W-30 som har rätt klassning! 5 liters dunk & brukar inte vara så dyr! Vill du köra på annan olja ska den uppfylla GM-LL-A-025!

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Du ska inte göra någon mellanservice , du ska göra en 15.000 mila och bilen varnar i tid för denna.

    Så boka tid på verkstan.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tierp, Uppsala
    Inlägg
    104

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Absolut, gör 15000 servicen nu eller när den har gått 1500 mil från föregående service.

    Det är ju 1500 mils intervall på Biopower så det blir ganska tätt mellan servicetillfällena om man kör mycket.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    130

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Jag var lite inne på att det var 15 000 mil service den varnade för, men blev lite förvånad då intervallen mellan servicearna var så korta. Men som någon nämnde fick jag nog till svar senast när jag servade den att det är korta intervaller på just biopower.

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Service cid 14700 mil ?

    Hur många mil har den gått sedan servicen i höstas?
    /Johan

  10. #10

    Service cid 14700 mil ?

    Gjorde den större servicen på min 06a i somras. Men då hade den gått precis över 12000 mil. Kollade runt på ett flertal ställen då de va olika uppgifter om detta skulle vara vid 12 eller 15 tusen mil. Saab hävdade i alla fall då att de var vid 12000 som drivrem bl.a. Skulle bytas. Nu har ja gjort den lilla med oljebyte då de rullat 1500 mil ytterligare.

Liknande ämnen

  1. Service + ss?
    Av EmilSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •