Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Någon större skillnad mellan B204L och B205R block?

    Hej.
    Ska helrenovera min 9-3 aero i vinter ock motorn ska uppgraderas med värre kolvar och topp.
    Min tanke är att jag kan tjuvstartade genom att bygga Blocket färdigt redan nu då jag har ett B204L block liggandes.

    Frågan är då vilka, om några, skillnaderna är mellan dessa block?

    MVH Daniel
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Någon större skillnad mellan B204L och B205R block?

    Har efter MYCKET läsning kommit fram till att skillnaden egentligen bara är balansaxelbiten och eftersom jag ändå ska plocka bort den så ska det inte spela någon roll, am i right?

    Om jag nu tar detta block, monterar i
    en 2,3L vev, behåller orginal T5-stakar (153mm?) och sättet i smidda B235R kolvar, vilken topplockspackning ska jag då åka med?
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Någon större skillnad mellan B204L och B205R block?

    Rätt, om du kör utan balansaxeldelen så spelar det ingen roll vilket block du har, bägge passar i bilen.

    Välj T7-packning om du kör med T7 2.3-stakar och T7-kolvar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Någon större skillnad mellan B204L och B205R block?

    Om jag kör med T5 stakar då? Dessa är väl starkare än t7?
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Någon större skillnad mellan B204L och B205R block?

    Tänkte på längden. Vill minnas att T5 2.0 stakar är lika långa som T7 2.3. Vilka som är mest hållbara får nån annan svara på, men det brukar ju vara kolvarna som är problemet.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Hej.
    Eftersom de blivit några ändringar nu så får jag smälla ihop en motor med mycket mindre budget. Frågan gäller maximal hållbarhet för minimalt med utlagt kapital

    Som jag förstått det så tar man och svarvar ner T5 kolvarna 1.1mm gör att kunna åka med T7 topplockspackning. Men vilka stakar rekommenderas, T5 eller T7?
    Och vilket ger mest körglädje på t.ex en banträff 2.0 eller 2,3? Kommer montera min T5 topp med bl.a. Vassare kammar, portad, hårdare ventilfjädrar.

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 870

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Är det tänkt att användas i kombination med E85? Om inte, skippa svarvningen av kolvar.

    När det gäller litervolym skulle jag nog välja att gå på 2.0 alternativet med tanke på att du ändå har en topp som tillåter lite högre varv.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 836

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    det är fårn person till peron det där... jag är en av dom få som föredrar 2.0 framför 2.3L motorn. men det finns ju inte något rätt eller fel i den frågan.

    vill man varva lite mera så är det något driftsäkrare med 2.0. jag tycker personligen att vridet samt responsen ur 2.0 är tillräckligt bra

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Ok.
    Går nog bli 2.0L. Känns som det räcker för stunden. Men är det något som skiljer mellan T7 och T5 2.0L stakarna? Vilken rekommenderas isåfall?
    Och varför bör jag skippa snarkningen av kolvarna om jag väljer BF98?

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 801
    Medlem#
    10069

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    2,0 T7 stakarna rekommenderas eftersom dem är längre 159mm mot T5s 153mm och då ger mindre vinkel och sidobelastning när kolven vänder. fast då finns det inga billiga alternativ till T7 kolvarna eftersom 2,0 T5 kolvarna inte passar.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    2,0 T7 stakarna rekommenderas eftersom dem är längre 159mm mot T5s 153mm och då ger mindre vinkel och sidobelastning när kolven vänder. fast då finns det inga billiga alternativ till T7 kolvarna eftersom 2,0 T5 kolvarna inte passar.
    Ok så om jag vill åka med T5 kolvar så är det tvunget att köra med stakar från t5.
    Och om jag vill ha T7 packning måste kolvarna svarvas 1.1mm?

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 801
    Medlem#
    10069

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av lehegarat
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    2,0 T7 stakarna rekommenderas eftersom dem är längre 159mm mot T5s 153mm och då ger mindre vinkel och sidobelastning när kolven vänder. fast då finns det inga billiga alternativ till T7 kolvarna eftersom 2,0 T5 kolvarna inte passar.
    Ok så om jag vill åka med T5 kolvar så är det tvunget att köra med stakar från t5.
    Och om jag vill ha T7 packning måste kolvarna svarvas 1.1mm?

    Mvh
    exakt!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Så me andra ord är det egentligen lite dumsnålt att inte slänga dit smidda B205 kolvar när man ändå har allt isär och gör vid allt...
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 216

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av lehegarat
    Så me andra ord är det egentligen lite dumsnålt att inte slänga dit smidda B205 kolvar när man ändå har allt isär och gör vid allt...
    Det beror ju på många saker: Effektmål, pengar man vill plöja ner, tillgång på fräscha T5 dito m.m.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 836

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av lehegarat
    Så me andra ord är det egentligen lite dumsnålt att inte slänga dit smidda B205 kolvar när man ändå har allt isär och gör vid allt...
    orginal från B204 (T5) hade jag valt rakt av om det inte skall handla om en massa effekt

  16. #16
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    det är fårn person till peron det där... jag är en av dom få som föredrar 2.0 framför 2.3L motorn. men det finns ju inte något rätt eller fel i den frågan.

    vill man varva lite mera så är det något driftsäkrare med 2.0. jag tycker personligen att vridet samt responsen ur 2.0 är tillräckligt bra
    Det går alldeles utmärkt att varva med 2.3 oxå - hyffsat mycket vilket fall
    Sen är ju frågan vad som är mycket varv oxå...
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    [quote=Johan H]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":1400ofbt
    det är fårn person till peron det där... jag är en av dom få som föredrar 2.0 framför 2.3L motorn. men det finns ju inte något rätt eller fel i den frågan.

    vill man varva lite mera så är det något driftsäkrare med 2.0. jag tycker personligen att vridet samt responsen ur 2.0 är tillräckligt bra
    Det går alldeles utmärkt att varva med 2.3 oxå - hyffsat mycket vilket fall
    Sen är ju frågan vad som är mycket varv oxå...[/quote:1400ofbt]

    Tål bara drivlinan det högre vridmomentet så är ju inte ökad cylindervolym någon nackdel, snarare tvärtom.

  18. #18
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Det går alldeles utmärkt att varva med 2.3 oxå - hyffsat mycket vilket fall
    Sen är ju frågan vad som är mycket varv oxå...
    Tål bara drivlinan det högre vridmomentet så är ju inte ökad cylindervolym någon nackdel, snarare tvärtom.
    Om inte annat så får man se till att lägga vridet på en lagom nivå
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 836

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    handlar inte om för och nackdelar utan en karaktär som jag föredrar. sen så måste man väl räkna in dom högre cylindertrycken förslitningar i loppen samt vxl

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 216

    Re: Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    handlar inte om för och nackdelar utan en karaktär som jag föredrar. sen så måste man väl räkna in dom högre cylindertrycken förslitningar i loppen samt vxl
    Kan ju hända att du har högre förbränningstryck i en 2,0 än i en 2,3 med samma effekt.
    Vridet talar ju inte per automatik om vad du har för tryck och man jämför olika motorer med olika slag.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Dimljus saker
    Av Nick3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 17:51
  2. behöver lite hjälp med diverse saker...
    Av imba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 01:35
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 03:20
  4. Ni som gör saker med glasfiber
    Av Dirq i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •