Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Hostarns og9-3 cab

  1. #21
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 020

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Låter bra det
    Nu är det väl högst otroligt att tidigare ägare orkar ta sig till Sverige för att "sno tillbaka" bilen som han sålde för en spottstyver
    Har förstått det som att TS bor i Frankrike!

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Låter bra det
    Nu är det väl högst otroligt att tidigare ägare orkar ta sig till Sverige för att "sno tillbaka" bilen som han sålde för en spottstyver
    Har förstått det som att TS bor i Frankrike!
    Jag bor har ja.

    Jag har en fraga angaende taket. Igar nar jag skulle falla ned det sa ville det inte riktigt hela vagen, sa jag drog upp det lite igen och sedan gick den ned ok. Men den kandes lite trott, fast iofs. vet ju inte jag hur det "ska" kannas. Hur som helst skulle jag vilja inspektera hydraliken, nivan pa oljan, hur gor man och ar det nagot annat som kan kollas?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Kolla i bruksen. Oljenivån kollas bakom baksätet.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Du bör även kolla upp den lilla slangen med en backventil som går från anslutningen i ventilkåpan till spjällhuset, den ska bara släppa igenom mot spjällhuset!!!
    Du Börne, hur kollar jag det? Skall jag blåsa i den från båda hållen eller?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Jag har hittat en skrot som har en cabdorr och en skarm med samma fargkod. de vill ha 250 euro for dorren och 75 euro for skarmen. Ar det rimligt? Det later inte sa farligt och det kanns som att jag borde sla till atminstone for cabdorren med samma fargkod lar ju inte vara varje dag man hittar?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #26
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 557

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Lät kanske som i dyraste laget, men är det samma färg så är det ju bara slå till.
    Cabdörrar växer ju inte på trän direkt..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Lät kanske som i dyraste laget, men är det samma färg så är det ju bara slå till.
    Cabdörrar växer ju inte på trän direkt..
    Hur mycket borde den kosta? Skall jag pruta eller gor man inte sa hos skrotnissarna? Jag vill ju inte irritera honom sa att jag blir bannlyst pa den skroten.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #28
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 020

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Hur mycket borde den kosta?
    Tänk på det också att du behöver inte lackera om varken dörr eller framskärm om det nu va samma färg, bara det kostar ju en del! Kan ju va värt nån kr extra att bara smäcka dit grejerna!

  9. #29
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 557

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Kollade nu på bildelsbasen.se
    Och dom låg i samma prisklass (2000-3000), så då är det väl inte så dyrt.

    Bara jag som tyckte det lät lite väl..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Jag har som vanligt börjat i fel ände. Nya vevhusventilationen är inte ännu installerad men jag har hunnit få på 17 tummarna och börjat fippla med taket. Taket krånglade ju ett par gånger så jag vill veta varför.

    Jag bifogar här bilder på hydraliken. Jag antar att det är rätt nivå? Vätskan ser väldigt vattnig ut, skall den vara det eller kan den vara påfylld med fel grejer?


    Mycket kondens härinne dock.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Nu har vevhusventilationen åkt in i kärran. Här är den gamla:


    Nya på plats, det drygaste var helt klart den här biten;


    Jag tog isär den gamla fällan, inte direkt en komplicerad konstruktion. Inte heller tycker jag mig se något fel på den. Jag hade nog inte behövt ta ur den här:
    Men som sagt så var ju slangen till den trasig så det är väl inte så konstigt att den var så himla ren.

    Det jag inte har bild på är när jag tittade in i ventilkåpan så såg det ut att ligga lite skit därinne, typ små flarn, avlagringar liksom. Skall man behöva bli nojjig för det? Skall jag ta bort kåpan? Eller är det högre prioritet på att mäta kamsträckaren? Eller är det ÄNNU högre prio på att lossa tråget och checka, rengöra?
    Jag skulle gärna sova lite bättre om nätterna trots allt. Det var ganska oljigt under motorn märkte jag, när jag låg där och pillade.

    En annan sak. Kolla växellådan:

    Renoverad eller vad är det frågan om? Ser inte så profsigt ut eller vad tycker ni?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Så här såg det ut när jag tog paus:
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Jag mätte kamkedjesträckaren idag,


    16,5mm ute var den. Jag antar att det kunde vara både värre och bättre. Jag fick tag på förre ägaren som haft den sedan 2003 (jag köpte den av en snubbe som haft den bara 3 månader) och han sa att han aldrig bytt kedjan vad han kunde minnas. Han berättade också att han sålt bilen för 10 tusen spenar då växellådan var paj (fan jag glömde fråga efter symptomen). Detta kom iofs. inte riktigt som en överraskning då jag sett de flytande packningarna i lådan. Hoppas bara den renoveringen var ordentligt gjord (men varför sa inte min säljare att han renoverat lådfan?).

    Tillbaka till kedjan, vad skall jag ta mig till? Skall jag vänta och chansa på att det håller ett tag till eller skall kedjan och kugghjul bytas genast?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Jag har för mig att kedjebyte är påbjudet vid 15mm sträckare. Och skall du byta så kan du lika gärna byta dreven. Dock skall man vara medveten om att det oftast är balansaxelkedjan som är värst däran så du bör ta av bröstkåpan och byta hela shittet när du ändå är på det. Då kan du sova betydligt lugnare

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Börne: Tack så mycket, men bussningen du snackade om då? Ingår den i det där kitet eller måste även den inhandlas separat?
    Det var nog inte jag som nämnde den men den ingår i satsen! Det är den runda gummibussningen som man trycker in i ventilkåpan där sedan anslutningen till slangen sitter! Syns i mitten/längst ner på bilden du länkade till!

    Det man kan göra för att vara lite räddare om sin B205/235 (T7) motor är att byta olja lite oftare än vad servicedirektiven säger, jag byter olja var 1000'e mil istället för var 2000'e!
    Ok, men även om jag byter olja som om jag var sponsrad av Castrol så kommer väl kamkedjan bara att bli slackare och slackare från och med nu? Eller? Jag har som sagt 16,5mm på spännaren. Fasen jag kanske skulle lyssnat på Pumba när han avrådde mig från att tjacka denna bilen. Jag har inte direkt lust att spendera semestern med ett kamkedjebyte, det verkar skitjobbigt.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Släppte ned sumpen på garageinfarten idag. Det var mycket tråkigare jobb än jag hade trott. Det tog större delen av dagen, två grova svordomar, ett par bira, och flera grejer visade sig vara väldigt struliga. Speciellt struligt att komma åt de tre muttrarna till downpipen och o2 sensorerna satt som fanken (DrBoost menade att det är brukligt att behöva ta i så att det smakar björnskit i käften). Och sedan var man ju tvungen att släppa ned bärarmen. Men nu är det gjort i alla fall. Såhär såg den ut.


    Jag antar att det kunde varit värre. Inget sludge men jag hade en hel del avlagringar och koksad olja längs väggarna, i motorblocket också förstås. Hur som, silen såg ut såhär.

    och under silen låg detta, inte så fräscht, vad är det frågan om?:


    Men nu ser det ut såhär:


    Skönt att ha gjort det så jag kan rulla med lite lugnare sinne. Jag bytte även ventilkåpepackningen och gjorde rent kåpan. Det var ingen större katastrof där heller, men inte heller var det optimalt. Men jag kunde inte se något synligt slitage när jag inspekterade ned, och upp i motorblocket bland prylarna.

    Näst blir väl lite jobb med dörren och skärmen, samt lädret. Har en del lackjobb också. Jag återkommer, är väldigt nöjd med att börja rulla lite med den nu i alla fall med tvättad kåpa, ny vhventilation och tvättad sump. Trots att jag har 16,5mm på kedjesträckaren så anser jag mig för tillfället klar med motormek nu, jag orkar inte byta kedjor och drev, kanske i vinter.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Min elantenn åker inte hela vägen ned. Den sticker alltid upp typ 15 cm. Vad göra?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #38
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 557

    Re: Hostarns og9-3 cab

    byt ut den mot en fungerande.

    Testa smörja, men det har inte funkat så bra för mig iaf..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Nej byta ut mot fungerande existerar inte i min DIY-ordlista. Jag måste laga den. En annan grej; Min blinkers låter ingenting. Vad kan det bero på?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Fixa stolen går absolut, en polare fick en hel skinnbit utbytt för bara en 500ing. På og9-3 är dock just den där biten inte lätt att fixa eftersom sömmen är en vital del av sidoairbaggen (som sitter där).
    .
    Stämmer det verkligen Bollman? Det är väl bara att ta av den, såhär? http://photo.platonoff.com/Auto/2004121 ... Bottom.jpg
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •