Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Hostarns og9-3 cab

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Hostarns og9-3 cab

    Efter en lång dag igår (7 timmars tåg och sedan 7 timmars motorväg hem igen) så är den nu hemma på infarten.



    Efter att Pumba och Bollman tipsat mig inför besöket så gick jag igenom min checklista och bedömde bilen som extremt prisvärd. Det är en -01a, automatlåda, 2.0t med 23 tusen mil (i mesta laget ja).

    Jag köpte den för en spottstyver. Nej inte riktigt men jag fick ett juste pris därför att bilen hade lindriga (beroende på definition) krockskador. Jag anser dem lindriga därför att det endast rör vänster framskärm och dörr. Pumba såg till att jag ordentligt undersökte för att se om balken bakom eller under tagit skada. Bollman i sin tur förklarade för mig hur viktigt det var på denna modell att lyssna om kamkedja väsnades vilket tydligen ofta på dessa motorer gett oilsludge. Det visade sig att bilen var relativt fin. Seriöst ifylld service bok med jämna intervall hos två verkstäder och motorn spinner som en katt. Lådan verkar juste också.

    Här är min andra gamla bil som jag skall länsa på lite godsaker innan försäljning (varför? Jo därför att jag inte kommer att få någonting för den i alla fall då ACn är kaputt). Jag skall i alla fall ta fäljarna och dimljusen fram som av någon underlig anledning inte finns på caben, att de skulle vara tillval?



    Jag skall snart posta lite info och bilder om vad som är problematiskt och förklaringen till bilens relativt låga pris. Anledningen till varför jag startar denna projekttråd är inte nödvändigtvis att jag tror att min bil är så ball att ni bara måååste se den, men snarare att bespara forumet från för många enskilda problemlösningstrådar från min sida. På detta sätt är mina problem samlade på ett ställe. Jag skall försöka hålla mig i denna tråd i alla fall.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Skick
    Här kommer lite bilder.


    Här är en bild på det värsta stället där skinnet är "slitet", kan man förbättra här på något sätt?


    Bilden visar hur sömmen släppt under förarsätet, jag gissar att man bara drar upp och syr dit?


    Taket är juste, hur ofta skall man impregnera, hur tvättar man?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    383
    Medlem#
    7502

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Det är bara att grattulera till köpet! Blir säkert fint att glida runt i den där i värmen.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 568

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Taket skall enligt Saab inte impregneras, faktiskt.
    Dimljus tillhörde något paket, du har väl inte lackade backspegelkåpor heller va? Och inte acc
    Farthållare är ju bara att ta från en annan 9-3 med T7, kanske även T5, funktionen för farthållare sitter ändå inbyggd i själva systemet eftersom det är elektriskt spjällhus.
    Fixa stolen går absolut, en polare fick en hel skinnbit utbytt för bara en 500ing. På og9-3 är dock just den där biten inte lätt att fixa eftersom sömmen är en vital del av sidoairbaggen (som sitter där).
    Mitt tips är att skaffa en ny inredning från skroten. Finns att välja på och då kan du få elstolar också.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Det är bara att grattulera till köpet! Blir säkert fint att glida runt i den där i värmen.
    Tack skall du ha!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Taket skall enligt Saab inte impregneras, faktiskt.
    Dimljus tillhörde något paket, du har väl inte lackade backspegelkåpor heller va? Och inte acc
    Farthållare är ju bara att ta från en annan 9-3 med T7, kanske även T5, funktionen för farthållare sitter ändå inbyggd i själva systemet eftersom det är elektriskt spjällhus.
    Fixa stolen går absolut, en polare fick en hel skinnbit utbytt för bara en 500ing. På og9-3 är dock just den där biten inte lätt att fixa eftersom sömmen är en vital del av sidoairbaggen (som sitter där).
    Mitt tips är att skaffa en ny inredning från skroten. Finns att välja på och då kan du få elstolar också.
    Jo jag har lackade backspegelkåpor, märkligt. Ingen ACC dock, och någon sa att jag inte kunde bara byta ut enheten med min andra bil där jag har ACC.

    Farthållare kunde du sälja sa du? Eller har du ändrat dig?

    Sitter sidoairbagen på ett sätt att det hindrar mig att sy ihop det där under lädret? Det låter konstigt. Men jaja, då är det bäst att jag inte fipplar med det där då?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab


    Här är anledningen till det bradiga priset.


    Hmm, lådoljestickan visar för mycket? Det står "cold" på ena sidan och då går det en bra bit över max när lådan är kall. Så skall det väl inte vara eller?


    Hmm, ok, inte så bra. Är det någon som kan tala om för mig vad det är frågan om här. Referens? Var kan jag köpa en ny? Tacksam för hjälp.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 568

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Oljenivån i automatlådan kräver speciell taktik för att kollas. Läs i instruktionsboken, fast den är kanske på utrikiska
    Du måste köra oljan varm först. Minst 2 mil har jag för mig det står.
    Farthållarspak skall jag kolla efter, någonstans har jag nog en

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    607

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    Här är anledningen till det bradiga priset.


    Hmm, lådoljestickan visar för mycket? Det står "cold" på ena sidan och då går det en bra bit över max när lådan är kall. Så skall det väl inte vara eller?


    Hmm, ok, inte så bra. Är det någon som kan tala om för mig vad det är frågan om här. Referens? Var kan jag köpa en ny? Tacksam för hjälp.
    Grattis!

    Men den där slangen skulle jag byta innan bilen får rulla igen. Saab lär ha den, säg att det är vevhusslangen från ventilkåpan till spjällhuset, med tillhörande bussning. När du byter, så tryck i bussningen i ventilkåpan först, och sedan trycker du i slangen i bussningen så låser den fast.

    Det blir nämligen tryck från motorn genom slangen när motorn går för att ventilera ut kondens, bränslerester och skit från motorn, och då följer det med olja ut om slangen är av.

    Brorsans gick av i bussningen, och på ett par mil fick han hela baksidan av motorn och huvmattan indränkt i olja. Gissa vem som fick plocka reda på det kaoset?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  10. #10
    Steg 6 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    6 044

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Hade jag varit du hade jag bytt hela vevhusventilationen, är den slangen så pass kass är kanske resten också det, behöver förstås inte va så, men byter du till den senaste versionen har du en bättre fungerande vevhusventilation & du vet garanterat att den är frisk!

    Kan va bilden som luras men ser inte automatlådans olja lite brun ut, den ska vara röd, är den brun är det dax att byta, den ska absolut inte lukta bränt!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Ok, tack gubbar. Vad kan man få för typ av problem vid dålig vevhusventilation? Är det någon som vet referensnummer på slangen? Eller länk till var jag kan hitta vevhusventilationssatsen. Är det denna jag skall ha? http://shop.speedparts.se/sv/prod/vevhu ... ation.html

    Oljan är lite brun jag. Snubben sa att han just bytt men det kanske var skitsnack då?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 568

    Re: Hostarns og9-3 cab

    "Problemet" heter motorras. Därav att få vill köpa bilar med t7-motor.

    Blinkersspak med farthållarknappar upphittad i garaget

  13. #13
    Steg 6 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    6 044

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Japp... det är den senaste versionen av vv! Dock ingår inte den slangen som är sprucken på din bil, den får du köpa separat! Saab säljer den satsen för samma pengar som SP, det skiljer i alla fall inte många kronor! Den slangen som är sprucken kostar c:a 300kr! Du bör även kolla upp den lilla slangen med en backventil som går från anslutningen i ventilkåpan till spjällhuset, den ska bara släppa igenom mot spjällhuset!!! Även den kostar c:a 300kr! Finns en slang från oljfällan som går till oljetråget också, den behöver man kanske inte byta, dock gjorde jag det då jag köpte allt nytt bara för att!

    Beskrivning på hur du byter... http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf Det är inget svårt, dock är det bra om du kan komma under bilen då det förenklar det betydligt!

    Såg att SP hade den spruckna slangen för lite mindre pengar... http://shop.speedparts.se/sv/prod/vevhu ... gummi.html

    Backventilen... http://shop.speedparts.se/sv/prod/vevhu ... ation.html Saab säljer den tillsammans med slangen, dyrare men man vet att det är nytt & fräscht!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Börne: Tack så mycket, men bussningen du snackade om då? Ingår den i det där kitet eller måste även den inhandlas separat?

    Bollman: Motorras? Det låter mycket oroväckande, då byter jag hela vevhusventilationen då som Börne rådde om. Då är man "safe" eller är man adrig "safe" med t7?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 568

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Det beror helt på hur bilen skötts. Du bör kanske mäta upp kamsträckaren för att se hur kamkedjan mår.

  16. #16
    Steg 6 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    6 044

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Börne: Tack så mycket, men bussningen du snackade om då? Ingår den i det där kitet eller måste även den inhandlas separat?
    Det var nog inte jag som nämnde den men den ingår i satsen! Det är den runda gummibussningen som man trycker in i ventilkåpan där sedan anslutningen till slangen sitter! Syns i mitten/längst ner på bilden du länkade till!

    Det man kan göra för att vara lite räddare om sin B205/235 (T7) motor är att byta olja lite oftare än vad servicedirektiven säger, jag byter olja var 1000'e mil istället för var 2000'e!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Börne: Tack så mycket, men bussningen du snackade om då? Ingår den i det där kitet eller måste även den inhandlas separat?
    Det var nog inte jag som nämnde den men den ingår i satsen! Det är den runda gummibussningen som man trycker in i ventilkåpan där sedan anslutningen till slangen sitter! Syns i mitten/längst ner på bilden du länkade till!

    Det man kan göra för att vara lite räddare om sin B205/235 (T7) motor är att byta olja lite oftare än vad servicedirektiven säger, jag byter olja var 1000'e mil istället för var 2000'e!
    Sorry, det var Slaktarn som nämnde den. Aja, då bestäler jag allt och sätter igång. Sedan byter jag oljorna, fixar en till nyckel, mäter kamsträckaren. Då har jag lite på listan nu då.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 568

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Hur många nycklar tycker bilen att det finns? Slå på tändningen och sen trycker du på "öppna bagageluckan" på nyckeln så står det i sid hur många nycklar som finns. Finns det fler enligt sid än vad du har fått bör du omedelbums åka till Saab och få nycklarna bortplockade. Annars kanske någon kommer och tar din ny bil

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    827

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Bilen tycker att det finns två nycklar, men jag har bara en. Du menar att jag bör passa mig för att en tidigare ägare kommer hit mitt i natten med en gammal nyckel och tar bilen? Ja det vore förargligt. Självklart skall jag göra detta när jag får tid och har bytt vevhusventilationen, för innan det är gjort så åker bilen ingenstans har vi ju sagt?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 568

    Re: Hostarns og9-3 cab

    Låter bra det
    Nu är det väl högst otroligt att tidigare ägare orkar ta sig till Sverige för att "sno tillbaka" bilen som han sålde för en spottstyver

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •