Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte parkeringsljus 9-3 -08 "ögonbryn"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Byte parkeringsljus 9-3 -08 "ögonbryn"

    Hej!

    Har lite problem med att högra "ögonbrynet" inte tänds ibland på min faceliftade 9-3ss. Tänkte att jag skulle byta höger och vänster diod för att se om det är är dioden som är felet, men hur byter man dem?! Hittar absolut ingenting på lykthuset.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skärhamn
    Inlägg
    3

    Re: Byte parkeringsljus 9-3 -08 "ögonbryn"

    med tanke på hur långt fram ljuskällan verkar sitta så sitter den nog en bra bit in i huset. om du kan borde du plocka loss huset och undersöka det noga så du inte bryter nått. jobbigt att behöva limma/köpa nytt. sen är det bara att testa ideer:P

  3. #3

    Re: Byte parkeringsljus 9-3 -08 "ögonbryn"

    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Hej!

    Har lite problem med att högra "ögonbrynet" inte tänds ibland på min faceliftade 9-3ss. Tänkte att jag skulle byta höger och vänster diod för att se om det är är dioden som är felet, men hur byter man dem?! Hittar absolut ingenting på lykthuset.


    Hej. Jag tror inte det är något fel på dioden om den tänds lite då och då.

    Har du xenon konverterat dim eller helljus? Har märkt att när jag konverterade så får mitt högra ögonbryn för sig att ibland slockna, just högra. Det räcker då med att jag stänger av bilen och låser den, sedan starta bilen som vanligt och då så lyser dioden igen.

    Jag misstänker att det har något med canbus ljusövervakningen att göra och det blir någon konflikt i systemet då jag xenonkonverterat helljus och dimljus.

    Vill du ändå titta till dioden så lär du först montera bort strålkastaren, 2 skurvar ovan och 1 skruv som sitter under lyktan, vilket medför att du lär skruva bort fronten ( 3 skruvar under bilen, 4 skruvar i varje hjulhus samt 2 skruvar och plast pluggar ovan grillen.

    Lyktan är sedan stiftad och limmad så det kan nog vara lite bökigt att öppna. Lyktan är nog inte gjord för att kunna byta diod då man förmodligen räknat med att den skall hålla bilens längd.

    Lycka till!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    427

    Re: Byte parkeringsljus 9-3 -08 "ögonbryn"

    Citat Ursprungligen postat av znobben79
    Citat Ursprungligen postat av asuskic
    Hej!

    Har lite problem med att högra "ögonbrynet" inte tänds ibland på min faceliftade 9-3ss. Tänkte att jag skulle byta höger och vänster diod för att se om det är är dioden som är felet, men hur byter man dem?! Hittar absolut ingenting på lykthuset.


    Hej. Jag tror inte det är något fel på dioden om den tänds lite då och då.

    Har du xenon konverterat dim eller helljus? Har märkt att när jag konverterade så får mitt högra ögonbryn för sig att ibland slockna, just högra. Det räcker då med att jag stänger av bilen och låser den, sedan starta bilen som vanligt och då så lyser dioden igen.

    Jag misstänker att det har något med canbus ljusövervakningen att göra och det blir någon konflikt i systemet då jag xenonkonverterat helljus och dimljus.

    Vill du ändå titta till dioden så lär du först montera bort strålkastaren, 2 skurvar ovan och 1 skruv som sitter under lyktan, vilket medför att du lär skruva bort fronten ( 3 skruvar under bilen, 4 skruvar i varje hjulhus samt 2 skruvar och plast pluggar ovan grillen.

    Lyktan är sedan stiftad och limmad så det kan nog vara lite bökigt att öppna. Lyktan är nog inte gjord för att kunna byta diod då man förmodligen räknat med att den skall hålla bilens längd.

    Lycka till!
    Hej!

    Jag har ingen xenonkonvertering utan det sitter xenon original, dock är bilen faceliftad så jag förmodar att det har något med det att göra (ljusövervakning osv). Räcker som du säger att stänga av och sedan starta bilen igen för att det ska funka, men det är lite tråkigt att behöva göra :P Kikade även i senaste WIS (2011) och där finns ingen dokumentation som visar hur man byter denna diod, så det är förmodligen så som du säger.

    Har märkt att dioden endast slocknar om man med startad bil börjar pilla med ljusreglaget, alltså stänger av halvljus > sätter på halvljus, och gör så ett par gånger. Får helt enkelt ge fan i att röra det

  5. #5
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Re: Byte parkeringsljus 9-3 -08 "ögonbryn"

    Hej,
    Såg din tråd sent...

    Dock ligger här en guide nu på hur man löser problemet genom att montera motstånd.

    viewtopic.php?f=6&t=329813&p=2244169#p2244169
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

Liknande ämnen

  1. Blinkande parkeringsljus/diodslinga "9-3 08-"
    Av Weggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 14:15
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 19:32
  3. "Xenonlook" till dim- och parkeringsljus 9-5 MY04
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 22:58
  4. Byte "långmotor" -91 till "kortmotor"-96
    Av PJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •