Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skärhamn
    Inlägg
    3

    Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

    Hej o ärade SAAB-gurus, ljud-gurus och käng-gururs(?!) ny medlem här med lite funderingar och frågor.

    Skickade höger dörrhögtalare i torsdags pga för massiv basgång (dubstep is bad ass! ) och hinkade i JBL GT5or utan delningsfilter då as3 steget har delning. men jag oroade mig över ohm lastningen, då gt5orna var 4 ohms specade mot as3 stegets 2,4.
    och med sakerna på plats vill jag tycka att djupet på basen är försämrat. skall jag bita i det sura äpplet och sakna djupet tills backes saab2 adapter och jbl gto steg kan köpas nästa månad eller försöka lasta ner högtalarna?

    sen funderar jag över fasen på kablarna till högtalarna. höger dörr spelar renare än vänster. kan jag ha kastat om ledningarna trots att jag kopplade enligt samma utgångsläge?!

    Sen kommer det bara hamna JBL i bilen framöver. i form av 2 steg, ett 2kanals till bak, ett 4kanals till dörrar och instrumentpanel. samt 6/9or bak isf 4" som original.
    skall jag satsa på hög>lågomvandlare att koppla på kablarna bak eller gå in redan vid stereon med backes saab1?
    baslåda är av platsskäl inte aktuellt. om man inte kan "slimma" den redigt och behålla maximalt med bagageutr. men med steg på samtliga högt borde väl baslåda inte krävas?! om man inte är basgalen :P

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

    Nått som jag upplevde i min ng900 var att dörrarna var väldigt bullriga och förstörde ljudet, så jag dämpade mina med 2 lager 5mm bitumenmattor, blev som att slå näven i en ekdörr typ och ljudet fick ett klart lyft.

    orgsteget är ingen höjdare, dock så är ju as3 steget specat för 4 ohm och inte 2,4 i og9-3, samma gamla steg som i ng900, inte mycket att hänga i granen dessvärre...

    Kör riktig lågnivå eftersom du har det på stereon (om du har org.) blir bättre ljud och den dagen du vill byta ut enheten så har du lågnivå osv redan klart.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skärhamn
    Inlägg
    3

    Re: Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nått som jag upplevde i min ng900 var att dörrarna var väldigt bullriga och förstörde ljudet, så jag dämpade mina med 2 lager 5mm bitumenmattor, blev som att slå näven i en ekdörr typ och ljudet fick ett klart lyft.

    orgsteget är ingen höjdare, dock så är ju as3 steget specat för 4 ohm och inte 2,4 i og9-3, samma gamla steg som i ng900, inte mycket att hänga i granen dessvärre...

    Kör riktig lågnivå eftersom du har det på stereon (om du har org.) blir bättre ljud och den dagen du vill byta ut enheten så har du lågnivå osv redan klart.
    Okay. well. jag vill tycka att högerdörren har ett bullrigt och förorenat ljud efter bytet ja... då får jag hoppas att lokala ljudfirman är kloka nog att ha ett gäng BT-mattor inne. hoppas bara originalmattan mellan dörrsida och plåten inte går åt helvete när jag lyfter ner den.

    ok, så ett jbl gto på 4x75w @4ohm är att sikta på mao. men frågan är om man kan köra lågpass på 2 kanaler på det steget. eller om jag skall brygga det och mata gt5orna med 150wrms med tanke på att det är peak-effekt på dom :P

    Mao, skall jag köra på backes adaptrar saab1 och saab2. 2an för dörrsteget och 1an för hatthyllan?!

    sen en fråga som jag nog vet svaret på. men bör jag sätta båda steg i bagaget sen eller kan jag smyga in det för dörrarna där originalsteget göms? tänkte köpa bort momentet med att dra kablar från skuffen ut i dörrarna och följa originalkablaget från originalplaceringen :P

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

    Dämpmattorn köper du med fördel hos Meca, mekonomen mfl mycket billigare än hos ljudfirmorna som tar lätt dubbla priset.

    backes adapter Saab1 duger bra, 2an är bara om du ska ha kvar orginalsteget, vilket du inte ska.

    Steget hade jag kört 4X75 och inte bryggat, du kan ju köpa till ett aktivt filter om det som är inbyggt inte är tillfredställande.

    Steget blir svårt att få in där framme, mycket begränsat med utrymme, man kan ju dra kablarna från bagagen och fram där orgsteget sitter och koppla på sig på kablaget där för att slippa dra extra kablar till dörrarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    35

    Re: Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nått som jag upplevde i min ng900 var att dörrarna var väldigt bullriga och förstörde ljudet, så jag dämpade mina med 2 lager 5mm bitumenmattor, blev som att slå näven i en ekdörr typ och ljudet fick ett klart lyft.

    orgsteget är ingen höjdare, dock så är ju as3 steget specat för 4 ohm och inte 2,4 i og9-3, samma gamla steg som i ng900, inte mycket att hänga i granen dessvärre...

    Kör riktig lågnivå eftersom du har det på stereon (om du har org.) blir bättre ljud och den dagen du vill byta ut enheten så har du lågnivå osv redan klart.

    Hur dämpar du då menar du?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ljudfunderingar, 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av Mannee
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Nått som jag upplevde i min ng900 var att dörrarna var väldigt bullriga och förstörde ljudet, så jag dämpade mina med 2 lager 5mm bitumenmattor, blev som att slå näven i en ekdörr typ och ljudet fick ett klart lyft.

    orgsteget är ingen höjdare, dock så är ju as3 steget specat för 4 ohm och inte 2,4 i og9-3, samma gamla steg som i ng900, inte mycket att hänga i granen dessvärre...

    Kör riktig lågnivå eftersom du har det på stereon (om du har org.) blir bättre ljud och den dagen du vill byta ut enheten så har du lågnivå osv redan klart.

    Hur dämpar du då menar du?
    Hur man använder bitumenmattor?
    Du klistrar dem mot plåten inne i dörren, gärna tillsammans med värmluftspistol.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •