Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    20

    Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    har ganska nyligen köpt en 9-3sc, -08 som har gått en hel massa mil (13700) men den har servats bra och är i bra form.

    Nu har det blivit dags för service för första gången sen jag köpte den och har i tidigare trådar hittat den här länken där det verkar som att det enbart är olje- och filterbyte samt nollställning av serviceräknaren som ska göras.

    Det där är ju saker jag kan göra själv, men jag förstår ju också värdet av en väl ifylld servicebok. Ursäkta om frågan är dum, men vad rekommenderar ni att jag gör?

    hade bilen inte gått så många mil redan hade jag ju givetvis lämnat in den, men hur länge håller man på med det?

    Jag bor i Linköping och har läst mycket gott om Thoréns. Om någon annan från trakten har något att tipsa om så är det givetvis välkommet. Fått hjälp i två frågor tidigare här så jag förväntar mig utmärkta råd även denna gång!
    Saab 9-3sc -08

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Biva Linköping är jag inte imponerad av.
    Bilbrodd Skänninge, Sådär.


    Jag gillar dock Kjell Askling bil i Motala. De har auktoriserade Saab verkstad.
    Holmgrens bil i Jönköping är riktigt bra med.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Nej, Biva har jag hört en del negativt om också. Bl.a. prioriterar de privatkunder väääldigt långt ner på listan. Jag kan i viss mån förstå att bilfirmor vill hålla sig på god fot med företagskunder, men på Biva ska det vara extra svårt att få bra hjälp som privatkund..
    Saab 9-3sc -08

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    jag hade fortsatt att serva bilen på verkstad, kommer man över 20000mil kanske man kan överväga, tråkigt nog är det ju den där förbaskade stämpeln som man vill åt.

    jag har iaf resonerat som så att jag servar på verkstad fram till 20000mil och sen servar själv, känns som många bilar har någon magisk gräns just när de passerat 20000mil som gör att bilen går från vanlig bil till brukshäck.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor _Hydra_s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    76
    Medlem#
    7446

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Inte Biva!! Jag servar på Thoréns - dom är mkt bra och har schyssta priser.
    Ägaren före mig gjorde alla service'ar där. Ring och prata med dom.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Ok, sätter också min gräns till 20000 mil då

    På maptun.com där de listar vad som ska göras i varje service så listar de ju inte längre än 13500. Slutar det vara uppstyrt vad som ska göras efter 13500 och man "servar det som behövs" efter det eller hur funkar det?

    Ni får ursäkta om mina frågor är väl nybörjaraktiga, men what can I say.. jag är nybörjare på området.

    Thoréns får det bli! Ringer dom i veckan...
    Saab 9-3sc -08

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Kan hålla med om att stämpeln är ganska viktig om man avser att sälja bilen senare. Byta olja, filter och tändstift kanske inget som man behöver SAAB utbildning för annars. På min 9-5:a byts inga andra delar i förebyggade syfte.

    Dock, i SAAB reklamen står det att de också uppdaterar mjukvaran i bilen - och det är det som gör det "extra viktigt" att serva bilen just på SAAB. Är det någon som vet hur ofta det sker uppgraderingar av mjukvaran, eller om det bara är "bullshit"? Om man servar själv blir det i alla fall inga uppdateringar.

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Jag förstår verkligen inte hur man kan behandla kunder på olika sätt beroende på om det är dom som betalar själv eller deras företag.

    Jag behandlar alla likadant dvs man gör det man kan för att alla ska bli nöjda , sen om det är dom själva , deras mamma , gud eller någon annan som betalar det spelar ingen roll för mig.

    Pengar som Pengar och Kund som Kund.

    Alla vill väl bli nöjda?

    Aja det var lite OT men blir irriterad när jag läser om sådana företag/människor.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Jag förstår verkligen inte hur man kan behandla kunder på olika sätt beroende på om det är dom som betalar själv eller deras företag.

    Jag behandlar alla likadant dvs man gör det man kan för att alla ska bli nöjda , sen om det är dom själva , deras mamma , gud eller någon annan som betalar det spelar ingen roll för mig.

    Pengar som Pengar och Kund som Kund.

    Alla vill väl bli nöjda?

    Aja det var lite OT men blir irriterad när jag läser om sådana företag/människor.
    Du har ju givetvis helt rätt och jag har inte själv upplevt detta på Biva i Linköping, men jag har hört det från ett par olika håll så antingen utsätts de för en smutskampanj eller så ligger det något i det.
    Av mina kollegor som har tjänstebil genom just Biva har jag iofs hört att de inte heller blir speciellt bra bemötta så det kan ju vara ett allmänt problem de har. Att få ryktet att ha dålig service måste ju vara något av det värsta som kan hända en bilverkstad.

    De tappar ju kunder som jag som står i och väljer var de kommer serva sin bil de närmaste åren..
    Saab 9-3sc -08

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Jag vet inte om verkstaden på BIVA behandlar privatpersoner så mycket sämre än företagskunder då jag bara har erfarenhet som vanlig kund. Bilförsäljningen är dock helt hopplös att köpa bil av. De orkar inte masa sig ut från kontoren ut i bilhallen. Det gjorde att jag köpte min nuvarande bil i Norrköping istället. Tyvärr är ju den handlaren också en del av BIVA nu så frågan är var jag ska köpa min nästa SAAB.

    Däremot är det så att de ofta slarvar med uppenbara saker vilket gör mig åtminstone lite fundersam på hur det står till med de sakerna jag inte kan kontrollera på ett enkelt sätt.
    Sen har jag en känsla av att de väldigt gärna vill byta saker utan att det egentligen behövs.

    En gång ringde de mig när jag hade bilen inlämnad på en vanlig service och tryckte på att jag var tvungen att byta strålkastarglas på ena framlyktan då det var fullt av vatten.
    Jag hade ett litet stenskott i överkant av lampan där det var en liten prick, inget hål. Jag sa som det var att om det fanns vatten där var det vatten de hade hällt in själva.
    Efter en liten stund backade de... Jag gjorde för övrigt inget åt den pricken innan jag sålde bilen tre år senare och det var fortfarande inget vatten innanför glaset.

    En annan gång hade de tydligen rengjort vevhusventilationen, vilket ju var bra, men det hade varit mycket trevligare om de hade satt tillbaka slangen på ventilkåpan efteråt.

    En sak som de aldrig gör är att sätta tillbaka skyddslocket över diagnostikkontakten.
    När de inte gör sådana lätta och uppenbara saker blir man som sagt lite rädd att de låter bli att göra de sakerna som sitter sämre till.

    jag har även haft andra problem med dem men det kanske räcker så här?
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Citat Ursprungligen postat av OveS
    Jag vet inte om verkstaden på BIVA behandlar privatpersoner så mycket sämre än företagskunder då jag bara har erfarenhet som vanlig kund. Bilförsäljningen är dock helt hopplös att köpa bil av. De orkar inte masa sig ut från kontoren ut i bilhallen. Det gjorde att jag köpte min nuvarande bil i Norrköping istället. Tyvärr är ju den handlaren också en del av BIVA nu så frågan är var jag ska köpa min nästa SAAB.

    Däremot är det så att de ofta slarvar med uppenbara saker vilket gör mig åtminstone lite fundersam på hur det står till med de sakerna jag inte kan kontrollera på ett enkelt sätt.
    Sen har jag en känsla av att de väldigt gärna vill byta saker utan att det egentligen behövs.

    En gång ringde de mig när jag hade bilen inlämnad på en vanlig service och tryckte på att jag var tvungen att byta strålkastarglas på ena framlyktan då det var fullt av vatten.
    Jag hade ett litet stenskott i överkant av lampan där det var en liten prick, inget hål. Jag sa som det var att om det fanns vatten där var det vatten de hade hällt in själva.
    Efter en liten stund backade de... Jag gjorde för övrigt inget åt den pricken innan jag sålde bilen tre år senare och det var fortfarande inget vatten innanför glaset.

    En annan gång hade de tydligen rengjort vevhusventilationen, vilket ju var bra, men det hade varit mycket trevligare om de hade satt tillbaka slangen på ventilkåpan efteråt.

    En sak som de aldrig gör är att sätta tillbaka skyddslocket över diagnostikkontakten.
    När de inte gör sådana lätta och uppenbara saker blir man som sagt lite rädd att de låter bli att göra de sakerna som sitter sämre till.

    jag har även haft andra problem med dem men det kanske räcker så här?
    Efter att ha läst allt gott du har att säga om Biva tror jag att det får bli Biva ändå! *joke*
    Saab 9-3sc -08

  12. #12

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Serva själv!

    Rent garantimässigt kan du serva bilen själv. Spara alla kvitton. Det är tveksamt om man får igen de dyra servicepengarna, transporter till/från verkstaden när allt summeras. Om du är någorlunda händig bör du kunna utföra enklare service själv. Självservice tror jag inte detta kommer avspeglas negativt i priset, speciellt inte efter att ha hört allt ovan om BIVA.

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Saab 9-3 -08, dags för service, Linköping

    Vi var där och kollade på en 9-5:a som varit fotobil.
    Det slutade med att de ringde och tjata om vi skulle köpa bilen.

    Och som ni säger, de kan inte ens ta sig ut ur kontoret.
    De lever väl på Saab(flyget) att de köper sina bilar där.

    Holmgrens är så mycket trevligare och bättre. Fick med nya vinterdäck och service gratis när vi köpte våran där. Nästa Saab lär köpas där med.


    Men det är precis sådana handlare som Biva i Linköping som Saab INTE behöver i detta läget. Jag mailade även till Saab och sa hur dåliga dem var på Biva. De skulle kolla upp det.
    Bästa vore ju om de skickade ut folk och gjorde stick prover.

Liknande ämnen

  1. Dags för service (Saab 9-5 Aero)
    Av imported_Häggis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-09, 14:51
  2. Service i Linköping / Åtvidaberg
    Av tore i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-04-03, 09:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •