Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorolja försvinner.

  1. #1

    Motorolja försvinner.

    Som tråden säger så försvinner motorolja för mig. Häromdagen när jag körde in på avfartssträcka från 2+1väg så låg jag i ca 60-70 km/h och svängde ganska snävt, då såg jag att motoroljelampan började lysa men slocknade snabbt när jag rätade upp. Har inte kört med den sedan dess och fyllde på 1 L ny olja nyss.

    Jag har inga yttre läckage då det inte finns några pölar där bilen står parkerad och har heller inte sett något under bilen. Det är en 9-5:a 2.0t -98 så den har ju några år på nacken och har gått ca 25280 mil. Kan det va så att den snor lite olja p.g.a åldern och miltalen eller är det något annat? Senaste servicen gjordes vid 23876 mil så det är ju dags för en ny snart.

    Tacksam för tips.

    Mvh Jonas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: Motorolja försvinner.

    Färg på avgaserna? OM de är blåa i färgen så kan man med stor säkerhet säga att din bil förbränner olja. (vit = vatten)

    Om jag var dig skulle jag försöka se hur mycket den verkligen drar i olja.. Hur många mil kör du och hur mycket olja fyller du i? MIn Aero 9-5 2002 drog tex 1 liter per 150 mil.. och det visade sig vara kolvringarna.

    Sedan finns det en ett antal olika fel som kan vara orsaken till att den drar olja..

    Kolvringar - turbo etc etc

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Motorolja försvinner.

    1 liter på knappt 2k mil är inget att oroa sig för, men håll koll på oljenivån.

    Om du inte redan har senaste vevhusventilation så byt till den, kan ev hjälpa mot förbrukningen och minskar risken för framtida problem.

    /Johan

  4. #4

    Re: Motorolja försvinner.

    Tack för tipsen. Grejen är den att senaste servicen vart inte jag som gjorde då jag inte var ägare av bilen då. Så frågan är ju hur mycket olja dom slog i. Med tanke på att det var så pass låg nivå nu att lampan började lysa så har den ju dragit en hel del om dom fyllde fullt.

    Mvh

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Motorolja försvinner.

    Citat Ursprungligen postat av jonasolin
    Tack för tipsen. Grejen är den att senaste servicen vart inte jag som gjorde då jag inte var ägare av bilen då. Så frågan är ju hur mycket olja dom slog i. Med tanke på att det var så pass låg nivå nu att lampan började lysa så har den ju dragit en hel del om dom fyllde fullt.

    Mvh
    Sök på oil sludge, vevhusventilation & kolvringar så får du en del att läsa! Det är inte helt ovanligt att motorn B205/B235 som sitter i din bil drar en del olja, oftast pga att kolvringarna har koksat igen!

    Byt olja & ha koll på nivån så du ser hur mycket den drar, om jag inte minns fel så anser saab att 1 liter/1000mil är normalt!

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Motorolja försvinner.

    Citat Ursprungligen postat av jonasolin
    Grejen är den att senaste servicen vart inte jag som gjorde då jag inte var ägare av bilen då. Så frågan är ju hur mycket olja dom slog i.
    Att inte kontrollera oljenivån mellan servicearna är ju väldigt dumt om du frågar mig. Det är ju trots allt för sin egen skull (eller sin plånboks skull snarare) som man bör sköta om sin bil och nästan viktigast där är ju vätskekontroller.

    Om du inte är så att du redan gör det så rekommenderar jag STARKT att du hädanefter regelbundet kontrollerar och vid behov fyller på främst olja men även de andra vätskorna (kyl/servo/broms/spolar) under huven. Varför inte varannan tankning eller liknande när du ändå väntar på att du tankat klart? Det tar ju faktiskt inte längre tid än så..

    Hade du gjort det så hade du dels märkt långt innan oljetryckslampan börjar lysa att det är lite olja i bilen, och dels så hade du tidigt märkt ungefär hur mycket/snabbt bilen drar olja.

    Dessutom vet jag inte omständigheterna kring ditt bilköp, men lite smånaivt kan jag tycka det är om du har köpt en bil utan att snabbt göra en koll på just hur vätskor ser ut, även om köparen SAGT att bilen är nyservad och tipptopp...

    Jag hoppas det löser sig för dig och att det inte är något stor fel på bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Motorolja försvinner.

    "Dessutom vet jag inte omständigheterna kring ditt bilköp, men lite smånaivt kan jag tycka det är om du har köpt en bil utan att snabbt göra en koll på just hur vätskor ser ut, även om köparen SAGT att bilen är nyservad och tipptopp...

    Jag hoppas det löser sig för dig och att det inte är något stor fel på bilen."




    Det har du helt klart rätt i, dock har jag känt personen i fråga som jag köpte bilen av sedan jag var 2 skitar hög och 1 nedgrävd i marken. Klart man inte ska lita fullt ut, men kände att ställa sig och kolla alla oljenivåer vore lite väl, då man inte räknar med såna här resultat när man köpt bilen av en så nära vän. Vet även att killen har skött om bilen väldigt väl, då hans far är väldigt kunnig och intresserad.

    Nu ska jag i varje fall kolla oljan regelbundet tills servicen ska göras så vet jag på ett ungefär vad den drar på ca 650 mil då det är dags att serva.


    mvh

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Motorolja försvinner.

    Citat Ursprungligen postat av jonasolin
    men kände att ställa sig och kolla alla oljenivåer vore lite väl
    Skojar du... varför skulle det vara överdrivet vid ett bilköp

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: Motorolja försvinner.

    Att kolla oljor vid bilköp gör man inte bara för att kolla nivån.. utan också se hur oljan mår..

    Tex.. om oljan är gulgladdig.. så kan det vara dags att byta topplockspackning. svart olja är heller inte bra..... Genom att kolla alla nivår får man en bra bild över hur motorn mår och om det finns någon "risk" med att köpa bilen.

    Om det är så att du märker att det försvinner olja så finns det en rad olika åtgärder som du kan göra.. En kallas här på forumet för wd40 metoden och skall avhjälpa att olja förbränns. Läs gärna lite om den. Det kan också vara värt att kolla vevhusventilationen som skrevs om tidigare.. Vidare så kan det var värt att kolla lite runt motorn. Saab 9-5 motorn som sitter i din bil är lite känd för att läcka olja.. På varje garageplats runt om sverige kan man se om det är en saab9-5 som står där.. för det brukar vara svart av olja under motorn :o).

    Lycka till .

  10. #10

    Re: Motorolja försvinner.

    Citat Ursprungligen postat av jonasolin
    men kände att ställa sig och kolla alla oljenivåer vore lite väl
    Att kolla oljan innan köp är ett måste!

    Var med en kompis och tittade på en 850, hur vi än försökte kunde vi inte se tillstymmelse till olja på stickan. Affär? Knappast!
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Ljus försvinner.
    Av 8301 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 16:13
  2. Försvinner kylarvatten
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 20:23
  3. Turbon försvinner!
    Av prkle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •