Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ny styrbox, funderingar...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    9

    Ny styrbox, funderingar...

    Jag har precis fått hjälp av en händig kompis att byta styrbox i min 9-5 2.3t -03 till en box avsedd för en Aero -02. Bilen går bättre än innan, särskilt på högre varv men jag har en del funderingar och frågor kring bytet.

    För det första frågar jag mig givetvis om det kan vara skadligt på något sätt att byta burkar "rakt av" på detta vis?

    När det gäller laddtrycket har jag märkt två saker, det ena är att den laddar tidigare och laddar mer vid höga varv än tidigare. Problemet (?) är att nålen aldrig går in mot det röda området, den stannar ca en cm innan. Vad beror detta på? Kan en adaption hjälpa (det gjordes ingen efter boxbytet)? "Blir det så" eftersom jag inte har Aeron's insug och turbo?

    Hur gör jag lämpligast en ny adaption i det läge jag befinner mig nu? Skall jag göra bilen spänningslöd för att tömma alla gamla värden?

    Tacksam för synpunkter...
    Har haft SAAB’ar hela mitt liv. Nästan alla modeller. Ingen just nu men har vårdnaden om dotterns 9-3. Saknar SAAB-känslan så det känns kul att fixa med den. För övrigt har jag en som eventuellt skulle ha blivit SAAB Sonette lV, en Opel GT Roadster. Nästan SAAB…

    https://www.vibilagare.se/framtida-k...ande-hog-klass

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    E ju en del hårdvara som skilljer. Jag skulle iaf. aldrig göra det bytet utan att följa med på hårdvarusidan.

    Finns det inte även lite chassinummerstrul om man gör ett sådant byte? Dice (heter det så?) kommer ställa till det för dig om den inte e anpassad som AERO?
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

Liknande ämnen

  1. Funderingar om AC i 9k CS -92.
    Av descrator i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 17:12
  2. [LÖST] T7 Styrbox 2002 vs T7 Styrbox 2005 - Skillnader
    Av ime95mos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 20:07
  3. gps funderingar
    Av henko85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 16:03
  4. Styrbox-funderingar
    Av Meken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 09:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •