Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Ang Trimmning Saab 900ng

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Ang Trimmning Saab 900ng

    Hejsan!
    Tänkte fråga om lite tips o trix vad man ska göra och inte göra.
    Har en 900ng 2.0t -95 i min ägo.
    Har precis satt på rostfritt 3" med 100 cells katalysator som en början på detta , nu är då frågan TANKEN var steg 3 på detta.

    Man har hört mycket om växellåda m,m att det e lite sunk men är inte jätteinsatt i detta så frågan är VAD ska jag tänka på innan jag slänger i steg 3 så jag inte för en trevlig och dyr överrsakning senare?.

    Bilen har gått ca 25.000 och har den trevliga sensonicen , dock funkar det helt prima och har aldrig vart till besvär.
    Kamkjeda bytt vid 16.000 enligt serviceboken och den har varit kontinuerligt servad ända fram tills till idag.

    Så förslag på vad ja behöver göra innan osv uppskattas mycket varmt.

    Tack på förhand!
    Saab 900 2.0T -95

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Ny bra olja i lådan och ingen attack-körning så kan även kopplingen orka hålla i. Ett viggenkoppling skulle sitta fint för säkerhets skull.

    Motor klarar sig fint men som med alla bilar ska det skötas och inte missbrukas med hård körning vid kall motor och låt motorn kyla av med lugn körning innan den stängs av.

    Att sparra mycket gör att lådan kan lämna in i förtid också.

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Tack för svar!
    Nej precis jag förstår , så med steg 3 så ska orginal sakerna hålla om man kör med lite vett i skallen då vad ja kan förstå ?
    Saab 900 2.0T -95

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Jag är en av många som har kört med steg 3 i en ng900.
    Kopplingen, om den är original, kommer inte att klara effekten, så den måste bytas, annars kommer den att börja slira. Många kör med Viggen-koppling med gott resultat. Tyvärr så är det ju rätt dyrt att byta koppling om man inte kan göra det själv.
    Växellådan är ju, som du säger, en svag punkt, och det är ju vridmomentet vid låda varv som dödar den, så om du bara håller dig ifrån att gasa fullt från låda varv så ska även den klara sig bra.
    Motorn i sig har ju folk kör med 500 hk i utan att den gått sönder
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Först och främst tack för svar!

    Så koppling är kanske prio 1 då kan tänkas , mja den lär ja nog byta själv.
    Frågan är men det ska ju iof inte spela någon roll bilen har ju det underbara hatade/älskade sensonic såklart men det ska ju iof inte spela någon roll.

    Travis du verkar ju va en liten allvetare vilket gillas.
    Bytte bränslearmatur idag (köpte en på skroten för 400) med pump osv.
    Allt monterat o klart och några plastnipplar senare så var allt på plats.

    Men efter en provkörning så märker ja att bilen inte alls är lika pigg? Den tvekar där vid 3000rpm när turbon peakar ungefär o då händer de inget mer.

    Så var det INTE innan jag bytte pumpen , frågan är då har ja råka sätta i en sunk pump som inte klarar o leverera eller vad är det frågan om ?
    Saab 900 2.0T -95

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Hej!

    Vid trimmning av NG900 är:
    Prio 1A är en fet effektiv laddluftkylare.
    Prio 1B är Viggenkoppling

    Betr. dina förmodade bränslepumpsproblem, MÄT bränsletrycket så vet du!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Någon allvetare vet jag inte om jag är, men ibland känner jag mig hjälpsam och söker upp svar på frågot som folk har om jag inte vet själv

    Angående Sensonicen så spelar det egentligen ingen roll, växellådan är ju densamma som den manuella, det är bara styrningen av kopplingen som skiljer.
    Jag själv hade Sensonic från början med lät bygga om den till manuell, lustigt nog i samband med ett steg 3.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Sådär nu ligger det Nordic Steg 3 i bilen och en walbro 255/lh fick även köpa en viggen IC för en billig peng , helt plötsligt vart det mycket roligare o köra.

    Nu blir det koppling , frågan är vad som kommer härnäst är det spridare må tro ?
    Saab 900 2.0T -95

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jörlanda
    Inlägg
    151

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Chaoz
    Sådär nu ligger det Nordic Steg 3 i bilen och en walbro 255/lh fick även köpa en viggen IC för en billig peng , helt plötsligt vart det mycket roligare o köra.

    Nu blir det koppling , frågan är vad som kommer härnäst är det spridare må tro ?
    Stressfläkten är är just en stressfläkt vid steg 3 och bör bytas till en större beroende på önskad effekt om man går längre.

    Med Vänliga Hälsningar

    EtZi11

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Hej!

    Du läste inte vad jag skrev??
    Kort o gott, du är grundlurad, den laddluftkylen är inte nå't att ha i sammanhanget.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Det är "x-flow-intercoolern" väl?

    Den är väl avsevärt bättre än original med både inlopp och utlopp på samma sida?

    mvh

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Hej!

    Bättre, jovisst! Men fullt otillräckligt i detta fallet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Jag hade en som hade inlopp & utlopp på samma sida alltså orginal , Xflow Icn gav ja inte mkt för alls så ingen förlorad peng där kan tyckas.

    Problemet är att vid gaspådrag så vill den inte riktigt ibland utan spikar lite o tvekar. Inga större spikar men känns lite.
    Kom fram till att det var soppapumpen som sagt.

    Men nu när den är bytt har jag fortfarande sammma problem dock bara ibland.

    Så en liten fråga kan det va BTR som strular?
    Pumpen går endast så fort jag vrider så startmotorn hoppar igång alltså inte bara om ja vrider på tändningen ?
    Saab 900 2.0T -95

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Chaoz
    Jag hade en som hade inlopp & utlopp på samma sida alltså orginal , Xflow Icn gav ja inte mkt för alls så ingen förlorad peng där kan tyckas.

    Problemet är att vid gaspådrag så vill den inte riktigt ibland utan spikar lite o tvekar. Inga större spikar men känns lite.
    Kom fram till att det var soppapumpen som sagt.

    Men nu när den är bytt har jag fortfarande sammma problem dock bara ibland.

    Så en liten fråga kan det va BTR som strular?
    Pumpen går endast så fort jag vrider så startmotorn hoppar igång alltså inte bara om ja vrider på tändningen ?
    Hej!

    Pengar eller ej, tyvärr så kvarstår fakum att laddluftkylen är otillräcklig.
    Mät bränsletrycket, finns inga genvägar.
    Pumpen går som den skall.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Mitt råd är att du säljer bilen och köper en manuell , eller byter till dito!
    Lägg ner med sensonic.
    Jag testade med en sån för 13 år sedan.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Du läste inte vad jag skrev??
    Kort o gott, du är grundlurad, den laddluftkylen är inte nå't att ha i sammanhanget.
    Han orkar nog inte lyssna på dig.

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Mitt råd är att du säljer bilen och köper en manuell , eller byter till dito!
    Lägg ner med sensonic.
    Jag testade med en sån för 13 år sedan.
    Motivera gärna varför du tycker så.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Mitt råd är att du säljer bilen och köper en manuell , eller byter till dito!
    Lägg ner med sensonic.
    Jag testade med en sån för 13 år sedan.
    Motivera gärna varför du tycker så.
    För 13 år sedan trimmade jag min ng900 med 18T#7 , grönisar , extractorgrenrör mm.
    En välrenomerad firma med bla del i utvecklingen av kopplingen/anställda bytte då till en tryckplatta med högre "anläggningstryck" , det gav i resultat havererade ställdon och icke önskvärd kalibrering av , ja fan ska man säga.
    Resultatet var en huggande koppling vid start och stadskörning mm , jag körde av en drivaxel vid start på strippen mm.
    Vill du att ja ska gå in på mer detaljer eller är du nöjd , vi kan gå till botten med det hela.
    Vad vill du veta?

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Motivera gärna varför du tycker så.
    För 13 år sedan trimmade jag min ng900 med 18T#7 , grönisar , extractorgrenrör mm.
    En välrenomerad firma med bla del i utvecklingen av kopplingen/anställda bytte då till en tryckplatta med högre "anläggningstryck" , det gav i resultat havererade ställdon och icke önskvärd kalibrering av , ja fan ska man säga.
    Resultatet var en huggande koppling vid start och stadskörning mm , jag körde av en drivaxel vid start på strippen mm.
    Vill du att ja ska gå in på mer detaljer eller är du nöjd , vi kan gå till botten med det hela.
    Vad vill du veta?
    Jag menade inte att vara uppkäftig på något vis, vilket du verkar vilja vara. Jag tycker bara det är dumt att skriva något utan att motivera varför.
    Trådskaparen verkar ha hygglig koll på bilmek då han säger att han antagligen byter kopplingen själv, då bör det inte vara något problem för honom att bygga om kopplingen till manuell, vilket är enklare än att sälja bilen och hitta en likvärdig. Dessutom är det ganska billigt att bygga om till manuell koppling om man köper det mesta begagnat.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Ang Trimmning Saab 900ng

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880

    För 13 år sedan trimmade jag min ng900 med 18T#7 , grönisar , extractorgrenrör mm.
    En välrenomerad firma med bla del i utvecklingen av kopplingen/anställda bytte då till en tryckplatta med högre "anläggningstryck" , det gav i resultat havererade ställdon och icke önskvärd kalibrering av , ja fan ska man säga.
    Resultatet var en huggande koppling vid start och stadskörning mm , jag körde av en drivaxel vid start på strippen mm.
    Vill du att ja ska gå in på mer detaljer eller är du nöjd , vi kan gå till botten med det hela.
    Vad vill du veta?
    Jag menade inte att vara uppkäftig på något vis.
    Ok.

Liknande ämnen

  1. saab 93 2,0 lågtrycks t 99. Trimmning
    Av Spongan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 16:44
  2. ang trimmning av saab 9-3 2,0t sc biopower 2009
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 18:07
  3. Trimmning av saab?
    Av johanandersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 23:26
  4. Trimmning av SAAB 9000i -88
    Av delta99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 21:35
  5. Trimmning saab 900 aero t16
    Av DeLlE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •