Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

  1. #1

    Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Har kikat lite på Bilpriser.se, mest på Saab 9-5 Aero Sportcombi. Men de verkar stämma dåligt med priserna på Blocket både privat och hos handlare - alla sätter betydligt högre priser än vad sajten anger.

    Till exempel ska en -06:a som har gått 10.000 mil gå lös på ungefär 110 papp privat och 130 hos handlare. I annonserna brukar de privat ligga runt 140 pappa och hos handlare ca 160.

    Vad anser ni om Bilpriser.se, är de helt ute och cyklar eller begär folk på tok för mycket för sina kärror?

    Jag är ute efter en Aero från -06-08 med max 10.000 mil på mätaren och vill veta vad som är rimligt att slanta för en sådan.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Sanningen ligger nog däremellan någonstans...

    Bilpriser.se säger sig räkna ut sina priser baserat på vad KVD får för bilarna på sina auktioner, så detta är i någon mån faktiska priser. KVD säljer uteslutande bilar åt företag, nästan enbart leasingföretag, som vill bli av med sina bilar snabbot och lätt.Samtidigt verkar de flesta bilar som säljs av KVD ha en del (små)skavanker som drar ner priset litegrann. Min uppfattning är även att en del av köparna köper på sig ett antal fordon som de sedan tänker sig sälja vidare med förtjänst.

    Vad gäller blocket resp bilfirmor så har dessa priser fortfarande en prutmån inbyggd i sig. Vidare bör du titta på hur länge annonsen har legat ute på blocket - är bilen inte såld inom någon eller ett par veckor så har bilen fel pris. Men ett antal privatföräljare och relativt många bilhandlare är beredda att få en fördröjd föräljning i förhoppningen att få ett bättre pris.

    Och här ligger även bollen hos dig - hur snabbt behöver du ha en ny bil resp hur länge kan du vänta på att rätt bil till rätt pris skall dyka upp? Är du beredd att köpa en bil genom KVD så kan du ev hitta en något billigare bil och som jag förstår det så är KVD relativt duktiga på att beskriva skicket på bilen i sina beskrivningar.

    /Johan

  3. #3

    Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Fick ett inbytespris på Saab på min 9-5 för ett tag sen. Blev lite ställd när ja skulle få ca 15000 mer än vad bilpriser uppgav. Var ju positivt och frågade varför och då uppgav han att kvd gör så att prisbilden inte riktigt stämmer med verkligheten tyvärr. Även att 9-5 inte ramlat ner så mycket som man trott. Jag gav 105 000 gör min 06a 2009. Blev erbjuden 100 000 vid byte mot en 08a som jag tittade på nu i vintras.

  4. #4

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Okej. Nu är jag med. Priserna baseras på KVD, vilka generellt ligger lite lägre pga lätt misshandlade firmabilar.

    Vad är då rimligt att hosta upp för en 2006-2007 års Aero-kombi med en sisådär 8-10.000 mil på mätaren?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Vad en bil är värd är svårt att säga rätt upp och ner då det är flera faktorer som spelar in och hur mycket en köpare värderar dessa.

    Bland annat så spelar skicket i helhet roll, hur mycket är du beredd att betala??
    Ska du bara ha bilen för att ta dig från A till B med kanske det inte spelar nån roll att det finns några dörruppslag. Men har du ett annat syfte kanske det är värt att betala en slant mer för en bil i bättre skick.

    Även utrustningen gör sitt till. Är det värt att köpa en dyrare bil för att det är premium lether med ventilerade stolar och massa annan utrustning eller vill du betala mindre och få lite mindre utrustning?? En dragkrok kanske är intressant för dig och du kan gladeligen betala för att få det men nån annan kanske ser det som en nackdel och tycker det drar ner värdet på bilen.

    Jag har annons på min bil och den är i övre prisklassen men å andra sidan riktar jag mig till en köpare som värdesätter skicket och utrustningen. Vill man som tidigare nämnt ha bilen i ett annat syfte eller inte är så kräsen har jag full förståelse för dom som tycker det är för dyrt.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  6. #6

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Nyare bilar köpta 2009 var extremt lågt prissatta. Ännu idag handlas vissa högre. Så det är snarare så att priserna jmf med låga ingångsvärden.

  7. #7

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Jo, det är så klart svårt att sätta ett pris enbart utifrån årsmodell och mil.

    Jag tänker helt enkelt hålla koll på KVD och Blocket framöver för att bilda mig en prisuppfattning.

    Tack för input.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Tänkte skriva nått klokt men JSN har redan skrivit det jag tänkte skriva

    Bestämma priset utifrån Blocketpriser kan vara lite lurigt (oavsett vad det gäller) eftersom det oftast är de osålda prylarna man hittar.

    Ett extremfall av förvirrande prissättning råkade jag ut för när finanskrisen var som djupast och en leasad 9-5SC BioPower skulle avyttras.

    Bilpriser => 125k
    Utpris hos lokala handlaren => 130-140k
    Inbytespris hos lokala handlaren => 66k
    Blocket => 110-150k
    KVD => förväntat pris ca 80k

    Körde bilen 6mån ytterligare och såldes via KVD för 92k

    När jag avyttrat bilar via KVD har det hänt att det varit "uppköpare" som köpt bilarna som sedan fått ny ägare inom 1mån.
    Skillnaden mellan KVD och bilhandlare ar att KVD redovisar alla fel för köpare och säljare medan bilhandlarna bara redovisar bristerna för säljaren .
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Hmm, verkar ju som att man kan göra "klipp" på KvD då...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Hmm, verkar ju som att man kan göra "klipp" på KvD då...
    Det går, även om det inte är lika lätt som för några år sen.
    Farsan köpte en bil genom KVD för några månader sen. Den skulle tydligen vara lite smårepig, men det har vi inte sett ännu. Bilarna på KVD är oftast bättre än vad man kan tro när man läser beskrivningen. En bil som låter lite halvsunkig där kan vara bättre än en bil som en annan handlare säger vara i toppskick...

  11. #11

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Ja, de är väl väldigt petiga i sina beskrivningar så det låter kanske sämre än det är...

    Vad köpte din farsa för bil då?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Det finns nog rätt många som försörjer sig på att köpa bilar på KVD och kränga iväg via Blocket och andra kanaler med ett högre pris. Dessa personer lär antagligen inrikta sig på säkra kort som V70 och 9-5 etc så på dessa bilar är nog chansen till riktiga klipp minimal.

    Chansen till bra klipp finns bland mer udda fordon som inte är säkra kort för en bilhandlare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Det är en bilfirma här i stan som bara köper in företags/leasing bilar från tex. KVD.
    Han säljer mest Saabar men även andra märken, och det verkar gå riktigt bra.
    Vissa bilar försvinner direkt när han har fått in dom...
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Är Bilpriser.se ute och cyklar?

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Ja, de är väl väldigt petiga i sina beskrivningar så det låter kanske sämre än det är...

    Vad köpte din farsa för bil då?
    han var först inne på en Volvo V70, men efter lite samtal med mig slutade det med en Saab 9-5 sc 2.3t biopower.

Liknande ämnen

  1. Något är ruttet på bilpriser?
    Av bollman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 20:03
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 09:15
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 15:30
  4. AC i og9-3 cyklar
    Av yellow 900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 22:07
  5. Vad är din bil värd - bilpriser.se
    Av rikkman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •