Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Får man fråga vad det är för uppdrag du åker på, där det funkar med privatbil?
    Kundbesök, och så har jag fått ett nytt uppdrag helt plötsligt som innebar att jag ska åka runt bland alla våra underleverantörer för att se så de sköter sig.
    och det var väl just där som jag började knorra lite då det skulle innebära 2-4 resor i veckan...
    På min frus förra jobb (mindre säljföretag i Stockholm) så fick de anställda milersättning för att besöka kunder, men eftersom en av säljarna vägrade byta sin 20 år gamla och rostiga ford sierra så slutade det med att de ändrade sin policy och gav tjänstebilar till dem som behövde just för att inte ge ett oseriöst intryck för kunderna...

    I ditt fall så måste du räkna specifikt för dig själv vad din bil kommer att kosta per mil (hur många tjänstemil per år, vad kostar försäkring för just dig där just du bor, ...) och se om de 26kr du får i handen räcker för din 9-5a. Jag tycker att din nödlögn om att frugan har bilen är bra, för då kan du motiver att du måste få ersättning som täcker kostnaderna med att ha en till bil. Dina alternativ är (som du givetvis ska presentera för chefen):
    1. Köpa en billig skitbil för tjänsteresorna
    2. Begär högre milersättning eftersom den du får inte räcker för att betala en ren, hel och modern bil. Givetvis ska du presentera en kalkyl realistisk kalkyl på hur mycket din bil kostar per mil och begära denna summa (att hämta en summa ur luften brukar vara ett löst argument)
    3. Begär en tjänstebil
    4. Åk taxi till kundbesöken och skicka kvittona till firman

    Du säger till chefen att du kan tänka dig vilken som helst av dessa lösningar, sedan är det upp till honom att välja vilken. Påtala även att det inte sades något om att du ska stå med bil när du anställdes.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Har leasat några nya 9-5:or och restvärdet på dessa har hamnat på ca 40% av nybilpriset. Då har bilarna gått ca 10000mil på 3år.

    Den låga milersättningen och kravet på resor skulle inte jag acceptera rakt av, men det finns ju några lösningar på problemet.

    1. Höjd milersättning
    2. Kräv att företaget tillhandahåller en bil. (kanske firman kan leasa en bil som fler kan använda vid kundbesök?)
    3. Låna chefens tjänstebil
    4. Hyr bil när det är aktuellt
    5. Köp en billig bil och kör in lite pengar.

    Jag skulle nog valt alt 5 men det förutsätter att det funkar rent praktiskt att köpa en bil till och att man är beredd på att skruva själv på lediga stunder..


    edit: ser ut som jellybear och jag tänker ganska lika
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    I ditt fall så måste du räkna specifikt för dig själv vad din bil kommer att kosta per mil (hur många tjänstemil per år, vad kostar försäkring för just dig där just du bor, ...) och se om de 26kr du får i handen räcker för din 9-5a. Jag tycker att din nödlögn om att frugan har bilen är bra, för då kan du motiver att du måste få ersättning som täcker kostnaderna med att ha en till bil. Dina alternativ är (som du givetvis ska presentera för chefen):
    1. Köpa en billig skitbil för tjänsteresorna
    2. Begär högre milersättning eftersom den du får inte räcker för att betala en ren, hel och modern bil. Givetvis ska du presentera en kalkyl realistisk kalkyl på hur mycket din bil kostar per mil och begära denna summa (att hämta en summa ur luften brukar vara ett löst argument)
    3. Begär en tjänstebil
    4. Åk taxi till kundbesöken och skicka kvittona till firman

    Du säger till chefen att du kan tänka dig vilken som helst av dessa lösningar, sedan är det upp till honom att välja vilken. Påtala även att det inte sades något om att du ska stå med bil när du anställdes.
    Precis hit jag ville komma, ha ett gäng med olika allternativ att presentera som förslag på lösning, att bara komma och klaga leder ju ingen vart om man inte har nåt att föreslå.

    Därför vill jag ju veta exakt vad min bil kostar per mil och inte en kalkyl där jag själv står för vissa kostnader för att på så vis sänka kalkylen.

    Det som jag skulle vilja ha igenom är ju att det blir en fast kostnad per resa som då ska täcka att jag i flera fall får köra och tvätta bilen när jag varit ute och rest eftersom varken jag eller familjen uppskattar en skitig bil, lika så vill jag ha en rimlig ersättning som rimmar på vad milkostnaden är.

    Säg 200kr grund per resa och 40kr milen.

    Chefen var sjuk idag så har inte hört nått mer hur det ska bli med mina resor.

    Rengjorde även min cykel igår som jag hade tänkt att bruka när vädret tillåter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #24
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    437

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    5. Köp en billig bil och kör in lite pengar.
    Det här är det sista alternativet jag skulle välja. Att köra bil i tjänsten är att arbeta. När man arbetar kommer arbetsmiljöaspekter in. Jobbar jag vill jag ha maximalt säker arbetsmiljö dvs maximalt säker bil och då kan man inte köra omkring i ett vrak.

    Utöver detta kommer miljöhänsyn in. Många företag (bla där jag arbetar) har miljöpolicies, ISO14000 certifikat etc och då duger bara miljöbilar. Ett gammalt vrak faller bort ytterligare pga detta.

    Saken borde vara enkel: Arbetsgivaren ska tillhandahålla en ny miljöbil om behov av tjänsteresor finns.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    5. Köp en billig bil och kör in lite pengar.
    Det här är det sista alternativet jag skulle välja. Att köra bil i tjänsten är att arbeta. När man arbetar kommer arbetsmiljöaspekter in. Jobbar jag vill jag ha maximalt säker arbetsmiljö dvs maximalt säker bil och då kan man inte köra omkring i ett vrak.
    En billig bil behöver inte vara en 80-tals Micra.
    Det är ganska liten skillnad i säkerhetsnivå, arbetsmiljö och utsläpp om man jämför en 9-5 för 20-25k med en 9-5 för 120k.
    Även jag vill ha maximal säkerhet när jag kör i tjänsten men samtidigt blir det lite dubbelmoral om man som i mitt fall gärna kör en trimmad og900 på fritiden. Helt plötsligt var inte miljö och säkerhet lika viktig

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    Utöver detta kommer miljöhänsyn in. Många företag (bla där jag arbetar) har miljöpolicies, ISO14000 certifikat etc och då duger bara miljöbilar. Ett gammalt vrak faller bort ytterligare pga detta.
    Även min arbetsgivare har en miljöpolicy men den gäller bara vid köp av nya bilar och när man hyr bil. Dock brukar det inte vara så jättenoga när det visar sig att miljöbilen är lite dyrare att hyra...
    Nu tror jag knappast trådskaparens arbetrsgivare har någon sådan policy att följa då resonemanget från chefen inte riktigt tyder på det
    Väljer man alternativet att köra egen bil kan nog inte arbetsgivaren göra något mer än att erbjuda ett alternativ som är mer "politskt korrekt" gentemot kunder och policys etc.

    [quote="Herr Thomas)Saken borde vara enkel: Arbetsgivaren ska tillhandahålla en ny miljöbil om behov av tjänsteresor finns.
    [/quote]

    Precis!
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Jag håller med om att din arbetsgivare borde stå för bilen (tjänstebil) men för att vara en duktig arbetare kan du ju lugnt säga det men samtidigt erbjuda dig att gå med på 2 andra alternativ och då tycker jag jellybears alternativ 2 eller 4 är vettiga (alternativ 1 känns som att då är det dags att byta jobb)

    vid alternativ 2 kan(jag är inget proffs) du säga att detta är något du ogärna gör men kan tänkas acceptera om du får en ordentlig och absolut ej undermålig ersättning! förklara helt enkelt hur du hade tänkt när du köpte din bil och vad den var ämnad för. påpeka att du vill hålla bilen ren (tvättersättning) och jag undrar hur blir det med försäkringen? värt att kolla upp och ta upp med chefen

    hoppas det löser sig för dig, chefer är jobbiga varelser som gud skapade för att få fruar att verka snällare, ungefär som när jag parkerar bredvid skitiga bilar för att min saab ska se extra snygg ut!

  7. #27

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Perr> kalkylen tar inte hänsyn till kapitalkostnad

    40 SEK/mil räcker inte

    Attraktivare ersättningsmodell bör finnas - se exemplet purrep ovan. Arbetsgivaren borde även ha incitament till att inte behöva köpa in en företagsbil. Räkna på vad det skulle kosta dem och du har ett förhandlingsutrymme.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Perr> kalkylen tar inte hänsyn till kapitalkostnad.
    Kan ju hända att den göms i värdeminskningen i kalkylen. Värdeminskning är ju en negativ utveckling av insatt kapital.
    Fredrik J

  9. #29

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Jo, men du har en utebliven positiv ränta på kapital att också ta hänsyn till, dvs köp finansieras till faktisk kostnad plus utebliven ränteintäkt (riskfri rta).

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Det är det jag menar. Kan hända att det är inkluderat i värdeminskningen då det ju är en kostnad. Sen gäller det att räkna med en 100% säker avkastning vilket ju i de flesta fall innebär bankkonto. Man kan ju inte kalkylera med en grov aktieavkastning.
    Fredrik J

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är det jag menar. Kan hända att det är inkluderat i värdeminskningen då det ju är en kostnad. Sen gäller det att räkna med en 100% säker avkastning vilket ju i de flesta fall innebär bankkonto. Man kan ju inte kalkylera med en grov aktieavkastning.

    När det gäller värdeminskning så brukar ju normala tjänstebilar ha ett inlösenpris när de är 3 år gamla som är någonstans 40-50% av nybilspriset om den inte körts ohyggligt långt under de tre åren. För en 9-5a à 300 000kr så är de en värdeminskning på 165000 eller 4500:- i månaden.

    För övrigt brukar leasingkostnaden för en normal tjänstebil ligga på runt 6000:- i månaden, vilket stämmer bra överrens med de 4500:- i värdeminskning jag fick i min överslagsberäkning samt 1500:- för försäkring, skatt & service.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Och i leasingkostnaden ingår ju, förutom värdeminskningen, också finansbolagets kapitalkostnad för bilen.
    Fredrik J

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Näsum
    Inlägg
    74

    Re: Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av rejser99
    Din chef verkar inte ha alla pannor på taket. Det är ju lite knäppt att du ska behöva ljuga om bilen för att slippa köra den i tjänsten. Hade jag varit du hade jag börjat titta efter andra jobb....
    Precis, du har ingen skyldighet att köra i tjänsten med egen bil såvida ni inte kommit överens om det och det står inskrivet i ditt anställningsavtal/kontrakt.

    Borde helt klart finnas bilar på firman ifall behovet är så stort som du säger, alternativet är tjänstebil.

    Tänk även på om du behöver använda försäkringen i fall av olycka eller haveri så täcker arbetsgivaren den genom milersättningen, alltså du åker på att betala självrisken själv då du anses ha fått ersättning i milersättningen. Allt enl. reglerna
    9-5 Turbo4 Aero 2011
    9-3 SC Vector Active 2,0t Biopower 2009

Liknande ämnen

  1. Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?
    Av sportsedan i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •