Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab's egna motoruppgradering, är den bra? OG9-5 2,0t

  1. #1

    Saab's egna motoruppgradering, är den bra? OG9-5 2,0t

    Hej!
    Är saabs motoruppgradering Något att ha?
    Jag tänker på erbjudandet i reklambladet man fick i lådan.
    Har en 9-5 vector sc 150hk.04
    Skulle ge 185 med uppgraderingen.
    Någon som vet?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    19

    Re: Motoruppgradering?

    Är intresserad av samma sak p g a att jag kör med husvagn på sommaren. Ger det någon nytta där det behövs, elller är det bara vid höga varv det märks?

    /Anders
    Saab 9-5 kombi 2,0T 2002
    Saab 9-5 2,0T 2000

  3. #3

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Har en kompis som har en 03a 2.0t vector med fabriktrim och den går ruskigt mycket bättre an vad min 150hk gjorde, kändes som man hadde dubbla vridet i den Men han sa att han fick 200hk med 98 i tanken,vet inte om det stämmer dock

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    I reklambladet står det att det finns mer info på www.saabsverige.com. Jag hittar inget där?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Det borde väl knappast finnas någon bättre leverantör av mjukvara än Saab själva? Eller ja kanske förstod frågan fel? Gäller det ökningen prestandamässigt så brukar det dock göra susen..

    Mvh j
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    storuman
    Inlägg
    119

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Det står bara om motoruppgradering till 2,0t inte nått om 2,3t, känner mig lite diskriminerad
    Kör Saab 9-5 sportkombi 2,3t vector och Saab 9000 a50 2,0t steg 1

  7. #7
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Jag har också fått det där reklambladet i brevlådan. 4K kostar ju motoruppgraderingen från 150hk till 192hk. Men sedan tillkommer "kostnad för montering". Någon som vet hur mycket slutsumman landar på? Skulle ju onekligen vara häftigt o nästan få 50hk extra.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Citat Ursprungligen postat av *ölänningen*
    Jag har också fått det där reklambladet i brevlådan. 4K kostar ju motoruppgraderingen från 150hk till 192hk. Men sedan tillkommer "kostnad för montering". Någon som vet hur mycket slutsumman landar på? Skulle ju onekligen vara häftigt o nästan få 50hk extra.
    Nu vet jag inte om dom lägger in det via ODB uttaget (rätt förkortning?) och monteringskostnaden borde ligga någonstans mellan 500-1000 i sånna fall skulle jag tro.

    Vet gör jag däremot inte
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  9. #9
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Citat Ursprungligen postat av d_beerg
    Det står bara om motoruppgradering till 2,0t inte nått om 2,3t, känner mig lite diskriminerad
    Saab har ingen egen motoruppgradering till 2,3t. Det får bli Hirsch i ditt fall, kan köpas hos din Saab-å.f. Dock något dyrare.
    All makt åt Thengil!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    [quote=timpa.]
    Citat Ursprungligen postat av "*ölänningen*":21587hhx
    Jag har också fått det där reklambladet i brevlådan. 4K kostar ju motoruppgraderingen från 150hk till 192hk. Men sedan tillkommer "kostnad för montering". Någon som vet hur mycket slutsumman landar på? Skulle ju onekligen vara häftigt o nästan få 50hk extra.
    Nu vet jag inte om dom lägger in det via ODB uttaget (rätt förkortning?) och monteringskostnaden borde ligga någonstans mellan 500-1000 i sånna fall skulle jag tro.

    Vet gör jag däremot inte [/quote:21587hhx]

    Ringde nyss svenska bil angående detta utskick. De behövde kolla upp och ringa tillbaka, vilket dom gjorde precis i lunchen. De tycker själva att det var ett mycket bra pris, men jag glömde så klart att fråga om monteringskostnaden. Arbetet skulle inkludera boxen och spridarna enligt verkstadskillen. Men då kanske det är mer än 500-1000.

    Ska ringa dem imorgon igen.

    //Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    De senaste reklamutskicken jag har fått har bara haft sänkta tillbehör till 9-5 och nu i senaste också till 9-3 cab. Jag känner mig diskriminerad som har 9-3 SC...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Vad var det förtillbehör till 9-3 cab (nya eller gamla)? Något kul?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    167
    Medlem#
    8613

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Vad var det förtillbehör till 9-3 cab (nya eller gamla)? Något kul?

    /Jonas
    Har tyvärr redan slängt reklamen då det inte fanns något i den som tilltalade mig

  14. #14
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    [quote=timpa.]
    Citat Ursprungligen postat av "*ölänningen*":38mqq6cc
    Jag har också fått det där reklambladet i brevlådan. 4K kostar ju motoruppgraderingen från 150hk till 192hk. Men sedan tillkommer "kostnad för montering". Någon som vet hur mycket slutsumman landar på? Skulle ju onekligen vara häftigt o nästan få 50hk extra.
    Nu vet jag inte om dom lägger in det via ODB uttaget (rätt förkortning?) och monteringskostnaden borde ligga någonstans mellan 500-1000 i sånna fall skulle jag tro.

    Vet gör jag däremot inte [/quote:38mqq6cc]
    Citat Ursprungligen postat av vidovic
    Citat Ursprungligen postat av timpa.

    Nu vet jag inte om dom lägger in det via ODB uttaget (rätt förkortning?) och monteringskostnaden borde ligga någonstans mellan 500-1000 i sånna fall skulle jag tro.

    Vet gör jag däremot inte
    Ringde nyss svenska bil angående detta utskick. De behövde kolla upp och ringa tillbaka, vilket dom gjorde precis i lunchen. De tycker själva att det var ett mycket bra pris, men jag glömde så klart att fråga om monteringskostnaden. Arbetet skulle inkludera boxen och spridarna enligt verkstadskillen. Men då kanske det är mer än 500-1000.

    Ska ringa dem imorgon igen.

    //Sebastian
    I brist på annat tidsfördriv i natt så mailade jag slumpmässigt några av de serviceverkstäder som finns angivna på
    http://www.saabsverige.com/se/sv/sta...b/find-dealer/
    o fråga dom hur mycket...

    monteringskostnaden av motoruppgradering från 150hk till 192hk för en Saab 9-5 2.0t av årsmodell 1999 kostar...

    o har hitintills fått följande svar.

    Stellan Karlsson, Verkstadschef, Bil-Brodd AB i Skänninge
    Arbetskostnad för montering av motortrimsatsen till Saab 9-5 årsmodell 1999 är 1250:- så totalkostnaden uppgår till 5250:- för motoruppgraderingen.

    Bengt Jönsson, Servicerådgivare, Holmgrens Bil AB, Jönköping
    Tack för din förfrågan. Monteringskostnaden är 2550.- Har du fler frågor eller vill boka en tid så kontakta mig.

    Kenneth Magnusson, BIVA AB, Norrköping
    Arb+delar kostnad 6966.- mvh kenneth biva norrk



    Så, vad kan man dra för slutsats av detta. Jo, priserna är rejält skiftande. Har mailat fler serviceverkstäder som finns på SAAB SVERIGES hemsida (enl länk ovan) men just nu låter onekligen Skänninges pris mest lockande.
    btw, Skänninge är mest känd för sin marknad - ligger mellan Linköping o Vättern.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  15. #15
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Att Holmgrens skulle ta rejält betalt för en halvtimmes trixande med Tech II:an är knappast förvånande. Mina egna erfarenheter av Holmgrens i Jönköping är nog för att aldrig någonsin anlita dem för något som helst arbete, service eller annat.
    All makt åt Thengil!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Ringde idag igen och bokade en årlig service på Svenska bil. Tänkte att man då kunde motoruppgradera samtidigt, men en snubbe i bakgrunden ropade då att uppgraderingen inte gäller BioPower. Fick inget säkert om detta var sant eller ej, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer.

    2.0 Biopower levererar ju redan över 180 hk vid både etanol och 98 oktan (vad jag läst i alla fall). Vad tror ni?

    //Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Jag skulle kolla här:> http://extranet.hirsch-performance.ch/data/
    Hirsch har 30% rabatt på sina uppgraderingar till "gamla" Saab'ar. M/02 -> M/07

    Sedan skulle jag oxo lyssna om ett st1 från Maptun.
    http://www.maptun.se

    Rätt safe att handla ett st1 från dem.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Citat Ursprungligen postat av vidovic
    Ringde idag igen och bokade en årlig service på Svenska bil. Tänkte att man då kunde motoruppgradera samtidigt, men en snubbe i bakgrunden ropade då att uppgraderingen inte gäller BioPower. Fick inget säkert om detta var sant eller ej, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer.

    2.0 Biopower levererar ju redan över 180 hk vid både etanol och 98 oktan (vad jag läst i alla fall). Vad tror ni?

    //Sebastian
    Jag tror det är korrekt, att det inte fungerar på BioPower. Däremot så har du inte 180 hk med 98 oktan utan bara med etanolen.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 003

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Att Holmgrens skulle ta rejält betalt för en halvtimmes trixande med Tech II:an är knappast förvånande. Mina egna erfarenheter av Holmgrens i Jönköping är nog för att aldrig någonsin anlita dem för något som helst arbete, service eller annat.
    Hej

    Bengt här, pris enl Saabs rekommendation, inte bara lite "lall" med Techen, antar att det ingår byte av styrdon, stift och spridare. Var ju länge sedan vi monterade de här uppgraderingarna men nog ingick det spridare också.

    Ha en trevlig helg.

    /Bengt

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Re: Saab's egna motoruppgradering, är den bra?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Jag tror det är korrekt, att det inte fungerar på BioPower. Däremot så har du inte 180 hk med 98 oktan utan bara med etanolen.
    Ja, det står så i manualen. Därför blev jag förvånad när jag läste det här i tekniken värld:
    "UTAN TVEKAN ger 9-5 2,3t Biopower mycket kräm för pengarna. Men är det värt 15 000 kronor jämför med 2,0t Biopower? Tveksamt, tycker vi. Speciellt som tvålitermodellen också är stark. Vi har testat samma pressbil två gånger på vår testbänk. Båda gångerna har vi konstaterat att det som Saab påstår - 180 hästkrater - långt ifrån är glädjesiffror. I själva verket ger den knapp 200 hästkrafter. Precis som 2,3-litersmotorn ger den samma höga effekt både med 98 oktan och E85".


    KÄLLA (sid 35):
    http://www.teknikensvarld.se/files/TV0623_miljotest.pdf

    Men den kanske är ett syftningsfel i texten. Kanske man åsyftar 2.3t?

    //Sebastian
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

Liknande ämnen

  1. Saab's egna 5w-40
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 13:47
  2. Motoruppgradering 9-3 1.8t
    Av djanas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 17:24
  3. Regbesiktiga med Hirsch motoruppgradering!
    Av Bilköparen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 18:37
  4. Hjälp med motoruppgradering 9-5:a
    Av JO68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 01:32
  5. Min Alldeles egna Saab!
    Av Fawedde i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •