Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ACC, problem med imma. Frustrerad. Hjälp!

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003

ACC, problem med imma. Frustrerad. Hjälp!

Tjena. Jag vet att minst ett liknande ämne har tagits upp tidigare men vill gärna ha fräsch hjälp.
    I min 9K CD -92 har jag följande problem:
    Värmen funkar. Att få kallt funkar. Men på lägsta värme, innan "LO"-läget slår till med full kallluft/fläkt, känns det i 9 fall av 10 som att det blir för varmt. Följden blir (om det nu beror på bara det) att jag konstant har tjockt med imma i bilen. Oerhört frustrerande, speciellt som det känns som man borde komma underfund med felet bara man visst vad det var!
    Har hört att fler haft improblem i 9K:n. Kända fel? Tips?
    Förra vintern använde jag antistat/immedel och visst, det funkar i ett par månader, men jag kapar ju bara toppen av problemet, inte löser det vid roten.
    Hjälp emottages tacksamt!
    Mvh Thomas, Gbg.

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Det enda jag kan tänka mig är att om du inte bytt kupéfilter, så är det väldans slut = kompakt och torkar inte upp under normal drift.
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Kolla recirkulationsspjället. De hänger sig lätt och då kan du göra vad du vill, det immar ändå.

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    En annan sak som kom att tänka på är :
    Kupévärmare alt bensindito vilket gör att rutan har en varmare yta än omkringliggande luft. Är allt OK så försvinner imman efter ca 20-40 sek.
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Okej... om jag inte minns fel är kupéfiltret bytt för inte sådär jättelänge sedan (ett par år ca tror jag). Å andra sidan låter det ju som om det skulle kunna vara det. Att värmen kommer, men att det inte torkas upp. Ett fuktigt filter släpper ju tillbaka fukten antar jag.
    Recirkulationsspjället låter också intressant. Bilen har ju några år på nacken. Kommer man åt det själv eller smidigare att lämna in och kolla på?
    ("Kupévärmarfelet" osv är inte aktuellt.)
    Tack för tipsen. Keep 'em coming..!
    /T.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    På en 9-3 kan man komma åt spjället rätt lätt. Du kan ju testa, för det brukar höras när man slår om recirkulationen. slå på tändningen och lyssna. Slå på och av recirkulationen med fläkten på minimum, då bör du höra servomotorn jobba och sjället öppna/stänga.
    På en 9-3 så sitter spjället åtkomligt från passagerarsidan. Ut med handsfacket och plastsköldarna mot mittkonsolen så syns det. Var det sitter på en 9k? Ingen aning, men troligen i närheten

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Står en del matnyttigt om recirkulationsspjällmotorn (häftigt ord va?) i denna tråd:http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=32354
    Annars får du gärna fråga mig mer, jag plockade isär spjällmotorn ganska rejält för ett år sedan när jag gjorde rent den. Hade samma symptom som du med imma.

Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Äh, skit. Tröttsamt när det komer så mycket skräpmail att man missar de intressanta. Såg inte att detta anlänt.
    Tackar för fortsatta tips, gossar.

LM: du hade liknande problem och plockade isär... blev det bättre då? Rentav helt bra?

bollman: okej... handsfacket är ju faktiskt inte sååå bökigt att ta loss. Har inte tänkt på att lyssna när man växlar cirkulationsläge. Skall kika på det.

Mvh Thomas.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Citat Ursprungligen postat av ronin
    LM: du hade liknande problem och plockade isär... blev det bättre då? Rentav helt bra?
    Mvh Thomas.
    Det har nu gått ett år & det funkar fortfarande helt perfekt.
    Har tidigare skrivit i en annan tråd att ett kärvande spjäll/spjällmotor ej uppmärksammas som ett fel av ACC-panelen. Jag tror att detta beror på att panelen/styrdonet kör spjällmotor åt ena eller andra hållet tills motorströmmen ökar. Då antas det att spjället nått sitt mekaniska stopp 6 utstyrningen till motorn upphör.

Hittar tyvärr bara bilderna över isärtagen spjällmotor i pappersformat just nu, får se om jag kommer ihåg var tusan var hittade dessa.
    Här får du länk till felsökningshjälp så länge:http://www.thesaabsite.com/9000/9000ACC2.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Hej igen. Okej. Nästa projekt blir att få upp rec.spjället. Antingen the hard way som alla talade om i den andra tråden, eller så lämna in skiten. Verkar mycket sannolikt att det hängt sig, särskilt som det verkar vara ett standardfel med imma på 9K:n.
    Kupéfiltret är inte särskilt gammalt iaf - iofsig vet jag inte bytesfrekvensen men jag tror inte ens det är två år gammalt.

/T.

Ps: ngt bättre sätt att öppna spjället än genom gallret i främre delen av motorrummet..? Ds.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Om du läser den här tråden:http://forum.saabturboclub.com/phpbb...ic.php?t=64708 så kan du bland annat läsa detta:
    Citat Ursprungligen postat av Mr Z
    Med allra största säkerhet så är det spjället för återcirkulationen som fastnat i stängt läge.
    Mest troligt så är motorn pajj, ganska vanligt fel.
    Ny motor kostar ca 1600kr
    Vill man inte lägga pengar på en ny motor och kan leva med funktionen bortkopplad så koppla ur sladden på motorn.
    Tvinga försiktigt spjället till öppet läge.
    Du kan göra detta ganska enkelt själv, ta bort "akvarieplasten" och (i färdrikningen sett) bakom förångaren (kylarpaketet till ac:n) ser du spjället under ett "rutnät".
    Ta en lång mejsel o tryck försiktigt ner spjället.
    Tryck inte fort, utan långsamt, så att motor o kugghjul hinner med.
    9000 2.3t A50 -97

Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ok. Vid tillfälle skall jag börja med att kika på spjället.
    Tack igen.
    /T.

Liknande ämnen

1. problem med fukt/imma
    Av morin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 20:49
  2. Problem med imma på rutorna!
    Av cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 00:06
  3. Problem med imma i 9000 -97