Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Akut bilköp av saab.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Akut bilköp av saab.

    Hej det är så att jag nu har en polo och ska få tillökning i familjen behöver en kombi har hittat en saab 9-5 2.0T -04 9100mil som jag ska åka och provköra och antagligen köpa i morgon så pumpa mig på information vad jag ska kolla på på just den modellen, har bara haft saab 9-5 aero -00 innan och den va det ju bara kamkedjan man behövde oroasig för.

    tackar för svar!
    MVH/ john
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    4156

    Re: Akut bilköp av saab.

    Brukar ju inte vara så mycket tok.

    Några jag kommer på men flertalet vet du säkert redan om när du haft annan 9-5 innan.

    * "Lillturbon" på 9-5orna (2.0t, 2.0T och 2,3t), trots att vevhusventilationsproblemet (med alla följdfel det kan innebära) på -04 och framåt verkar vara åtgärdat så är ändå turbon på de motorsvagare bensinmodellerna en ganska skör historia som kan vara en grej du kommer att få byta i framtiden. 9100mil är ju ingenting så det är antagligen många mil kvar i den men det kan ju vara bra att vara uppmärksam på det.

    * Nötskador på lacken på nederdelen bakluckan (om du öppnar bakluckan och tittar på luckans gångjärn och sedan tittar ute i hörnen på bakluckan). Om det har nötts utan att åtgärdats så kan det bli rost där.

    * Som nästan alla bilmodeller, kolla skicket på "hundbenet" (lilla plåtytan mellan bakdörren och bakskärmen i nederdelen på karossen). Utsatt för stensprut etc och risk för rost när lacken försvinner om man inte åtgärdar i tid. Knappast någon större risk på en bil som har så pass få mil på mätaren men ändå...

    * Ärgade sidospegelsfästen (Alltså inte rostade, men lacksläpp och "skrovlig" yta)(inte viktigt men kosmetiskt kanske inte så roligt)

    * Pixelfel på färddator och ACC-panel.

    * Funkar ACC,n som den ska? Exempel på fel kan vara luftblandspjälll (kör kalibrering och kolla att felkoder inte finns genom att trycka "Auto" och "Off" samtidigt med bilen igång). Finns reparationssatser för det men köper du av bilfirma så är det ju antingen en rejäl prutmån eller tillfälle att låta de laga. Övrig funktion på ACC (kyler den som den ska?)

    * Om backsensorer, funkar dom som de ska? (felmeddelande i SID?) oftast någon sensor som gått sönder, och lätt fixat, men lite kostsamt. Be de isf fixa innan köp.

    * Om Xenon, funkar höjdregleringen som den ska? (orange varningslampa i instrumentpanelen?). Oftast en av sensorerna som gått sönder, och lätt fixat, men lite kostsamt. Be de isf fixa innan köp.

    * Om larm på bilen, varnar SID för "stöldlarm ur funktion"? Isf högst troligt larmsirenen som har dåligt backup-batteri. Lätt fixat men kostsamt. Be de isf fixa innan köp.

    De jag kommer på rakt upp och ner...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Akut bilköp av saab.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Brukar ju inte vara så mycket tok.

    Några jag kommer på men flertalet vet du säkert redan om när du haft annan 9-5 innan.

    * "Lillturbon" på 9-5orna (2.0t, 2.0T och 2,3t), trots att vevhusventilationsproblemet (med alla följdfel det kan innebära) på -04 och framåt verkar vara åtgärdat så är ändå turbon på de motorsvagare bensinmodellerna en ganska skör historia som kan vara en grej du kommer att få byta i framtiden. 9100mil är ju ingenting så det är antagligen många mil kvar i den men det kan ju vara bra att vara uppmärksam på det.

    * Nötskador på lacken på nederdelen bakluckan (om du öppnar bakluckan och tittar på luckans gångjärn och sedan tittar ute i hörnen på bakluckan). Om det har nötts utan att åtgärdats så kan det bli rost där.

    * Som nästan alla bilmodeller, kolla skicket på "hundbenet" (lilla plåtytan mellan bakdörren och bakskärmen i nederdelen på karossen). Utsatt för stensprut etc och risk för rost när lacken försvinner om man inte åtgärdar i tid. Knappast någon större risk på en bil som har så pass få mil på mätaren men ändå...

    * Ärgade sidospegelsfästen (Alltså inte rostade, men lacksläpp och "skrovlig" yta)(inte viktigt men kosmetiskt kanske inte så roligt)

    * Pixelfel på färddator och ACC-panel.

    * Funkar ACC,n som den ska? Exempel på fel kan vara luftblandspjälll (kör kalibrering och kolla att felkoder inte finns genom att trycka "Auto" och "Off" samtidigt med bilen igång). Finns reparationssatser för det men köper du av bilfirma så är det ju antingen en rejäl prutmån eller tillfälle att låta de laga. Övrig funktion på ACC (kyler den som den ska?)

    * Om backsensorer, funkar dom som de ska? (felmeddelande i SID?) oftast någon sensor som gått sönder, och lätt fixat, men lite kostsamt. Be de isf fixa innan köp.

    * Om Xenon, funkar höjdregleringen som den ska? (orange varningslampa i instrumentpanelen?). Oftast en av sensorerna som gått sönder, och lätt fixat, men lite kostsamt. Be de isf fixa innan köp.

    * Om larm på bilen, varnar SID för "stöldlarm ur funktion"? Isf högst troligt larmsirenen som har dåligt backup-batteri. Lätt fixat men kostsamt. Be de isf fixa innan köp.

    De jag kommer på rakt upp och ner...

    Okej tack för dom svaren . har inte hittat några av dom felen du nämde förutom lite rost under på bakluckan men det ska jag fixa direkt så det inte blir något mer annars va det vanliga skavanker som lite stenskott mm som saab värkar vara drabbade av. annars värkar den gå bra så jag hoppas på ett bra köp nu. men man ska ju aldrig säga aldrig men den va fin och gick bra.7

    hur långt ska temp mätaren gå upp har för mig att det finns 2st olika termostater?
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4

    Re: Akut bilköp av saab.

    Sommaren 06 köpte jag en 2.0t -04 (2700mil) och har kört den 11000 mil nu och den har gått helt klockrent! Det enda som jag har behövt fixa förutom service är ett avrostat fäste för handbromsvajern förutom bromsbelägg fram då men det är ju normal slit grej.

    Bästa bil jag har haft hittills!

    Hoppas att min "nya" är lika bra

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Akut bilköp av saab.

    Citat Ursprungligen postat av SAABninefive
    Sommaren 06 köpte jag en 2.0t -04 (2700mil) och har kört den 11000 mil nu och den har gått helt klockrent! Det enda som jag har behövt fixa förutom service är ett avrostat fäste för handbromsvajern förutom bromsbelägg fram då men det är ju normal slit grej.

    Bästa bil jag har haft hittills!

    Hoppas att min "nya" är lika bra


    vad skönt att någon skriver något bra om bilen! annars brukar man bara höra allt dåligt som finns om bilarna
    Saab 9-5 2.0t -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: Akut bilköp av saab.

    http://www.garaget.org/?car=241494 där finns bilen för er som vill veta.
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Behöver råd angående bilköp (annat än Saab)
    Av Chavezzito i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 18:14
  2. Bilköp - ''Saab 9-3'' Hjälp uppskattas!
    Av Glutt0 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 16:39
  3. Bilköp? Saab 9-3
    Av fader i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 17:04
  4. Bilköp Saab 9000
    Av The Rob i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-18, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •