Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

  1. #1

    saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    ägde bilen i 1 dag innan den verkat ge upp nu.. gasade upp i hastighet sen när jag nästa gång började gasa så började det skaka om bilen eller motorn.. låter ej illa från motor. men går fruktansvärt ojämnt.den liksom skakar när man varvar så blir den lite jämnare men lite orkeslös känns den ändå..särskiljt ojämnt på tomgång..


    åkte till mekonomen köppte nya stift 650kr bytte dessa.. ej någon skillnad förutom att den vart ännu mer skakig.. dum som jag kanske var så köppte jag även en helt ny tändkasett 2650kr , bytte den men ej någon skillnad..

    ett av tänstiften var en loppa på och väldigt kleggig resten vita med mycket som pulver typ... har kört ca 1,5 mil sedan den börja rycka..


    någon som kan komma med en klok ide vad som kan vara felet..


    skulle gissa på toppackningen men är osäker.. och vill inte köpa fler grejjer...

    vore tacksam för någon som kan mkt om just saab bilen är årsmodell -00

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    Kan vara en slang som hoppat av. Om den får fel mängd luft så kommer den gå väldigt illa. Ut och kolla varenda slang du kan hitta!

  3. #3

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    ok.. menar du tryckslangarna eller även vacum slangarna.? tack för tippsen

  4. #4

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    kollat alla tryckslangar och vacum kan ej hitta något fel... den går sämst på tomgång när man varvar upp så känns det som den går jämnare, men ej riktigt bra.... Lmm kan den påverka tomgång så mkt med tanke på att den går så ojämnt som den gör...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    Hade problemet på en av mina gamla bilar, och det var så enkelt som kondens i tanken efter temperaturskiftningar eller bilen hade stått stilla länge. Så efter en halv flaska k-sprit så gick den som bara den igen, och fortsatte så allt eftersom den kördes flitigare och tankades oftare. Mitt förslag är att testa det, om bilen blir orklös när du gasar på så känns det som att den inte får tillräckligt med bränsle -> ett av problemen kan vara vatten/kondens i tanken. Billigt alternativ att testa i alla fall.

    Alternativt kan man ju test byta bränslefilter om det kanske är lite/mycket igensatt. De billiga alternativen lönar sig alltid att testa.

    /T
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  6. #6

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    Hej igen.. Tog bort tändstiften på bilen och ett av stiften var kleggit med olja så jag åkte och köppte en komp testare och det visade sig att det var 0 i komp på 3ans cylinder den tredje från vänster om man står framifrån..dom andra hade runt 9.. Känns som topplockspackningen gett sig men den drar inge vatten men drar olja.. Halvliter i månaden kanske innan den börjat gå dåligt..kan det vara en olje kanal vid packningen som gått? Tack för alla snabba svar uppskattar verkligen det! Tack

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    Tror snarare en kolv har gått för dig tyvärr.

  8. #8

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    vad är det som brukar pajja på kolvarna? men om en kolv gått pajj borde det vara tryck i vevhusventilation eller komma ut genom oljepåfyllning av något slag..om en ventil skulle ge sig så förstår jag ej hur det kan bli olja på stiftet. får nog börja riva isär så ser man nog ganska snart vad felet är.

  9. #9

    Re: saab 93 2,0t 185 hk problem med skakig och ryckig motor!

    Citat Ursprungligen postat av munga_saab
    men om en kolv gått pajj borde det vara tryck i vevhusventilation eller komma ut genom oljepåfyllning av något slag.
    Du har ingen kompression eller förbränning, antagligen p.g.a. hål i kolven, så vad är det för tryck menar du?
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Ryckig motor vid motorbroms
    Av kapten65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 22:52
  2. skakig motor
    Av radioten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 21:52
  3. motor problem motor helt död saab 900 t 2.0t steg 2
    Av lenus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 03:19
  4. Skakig ratt!
    Av JohnM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 00:02
  5. [LÖST] Problem med tomgång och ryckig gång. 9000 2,0i -94
    Av exploded i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •