Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fläkt problem og-93

  1. #1

    Fläkt problem og-93

    Ännu en fläkt tråd men jag hittade inget när jag sökte.
    Har en og93 där man bara kan få luft antingen på fötterna eller på rutan men inget rakt på. Inga problem med värme och kyla utan bara var den ska komma. Har kalibrerat ett flertal gånger utan resultat och naturligtvis är accdisplayen sönder så jag kan inte läsa av eventuella felkoder.
    Någon som har erfarenhet eller ideer?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    48

    Re: Fläkt problem og-93

    Jag ställde samma fråga i "Allmänt" delen för nån dag sen... Jag får luft i ansiktet ibland. Alltid på rutan och på fötterna. När jag växlar om från defrosterläget till ansiktsblås, så tar det mellan 5-10 sekunder innan det växlar om, om det växlar om överhuvud taget...
    Är oxå sugen på en lösning...
    SAAB 900 GL 3d -81 (uppeldad av ungdommsligister)
    SAAB 900 GL 5d -82 (stulen, aldrig återfunnen)
    SAAB 9-3 SE 2,2 TiD -99 Steg 1 (TMC) (såld)
    SAAB 9-5 SE 2,3t -00

  3. #3

    Re: Fläkt problem og-93

    Citat Ursprungligen postat av olspar
    ... naturligtvis är accdisplayen sönder så jag kan inte läsa av eventuella felkoder. ...
    Hva med å starte med å sette inn et ACC-panel uten pixel-fel, så du kan se feikoden(e)?
    Da kanskje du ser direkte hva som er fel ...

  4. #4

    Re: Fläkt problem og-93

    Jag har samma problem på min 9-3 -99:a.
    Varmt och kallt fungerar som det ska, men kan inte styra luften så den blåser ut "i ansiktet" ur instrumentpanelen.

    Har precis köpt bilen (privat), och samma dag bytte dom fläktmotstånd på Saab-verkstad. Kan det ha hänt något i samband med det?

    Det är ingen ACC, utan manuell AC (manuellt vred till luftflödet).
    Några tips?

    Stort tack på förhand!
    - - -
    Saab 9-3 2,0i -99. Cosmic Blue

  5. #5

    Re: Fläkt problem og-93

    Plast-stangen mellom vrider-knappen og aircon-boksen er brukket eller falt ut!
    Ta av sidepanelet for å se ordentlig.
    Du må ta ut panelet for å få den akselen på plass igjen.
    Dette er et jæv*** pill å sette på plass!

  6. #6

    Re: Fläkt problem og-93

    Problemet är löst, det var så enkelt som att stegmotorn satt löst och hoppade över kuggar.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: Fläkt problem og-93

    Citat Ursprungligen postat av Swedeflyer
    Jag ställde samma fråga i "Allmänt" delen för nån dag sen... Jag får luft i ansiktet ibland. Alltid på rutan och på fötterna. När jag växlar om från defrosterläget till ansiktsblås, så tar det mellan 5-10 sekunder innan det växlar om, om det växlar om överhuvud taget...
    Är oxå sugen på en lösning...
    Citat Ursprungligen postat av Skoghallskille
    Jag har samma problem på min 9-3 -99:a.
    Varmt och kallt fungerar som det ska, men kan inte styra luften så den blåser ut "i ansiktet" ur instrumentpanelen.

    Har precis köpt bilen (privat), och samma dag bytte dom fläktmotstånd på Saab-verkstad. Kan det ha hänt något i samband med det?

    Det är ingen ACC, utan manuell AC (manuellt vred till luftflödet).
    Några tips?

    Stort tack på förhand!
    Löste sig era problem? Jag har också strul med detta och skulle gärna vilja ta del av eventuella lösningar. Stegmotorn på min bil (med ACC) sitter i alla fall fast ordentligt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23

    Re: Fläkt problem og-93

    Även jag (ACC) har samma problem.

    Låter/lät det något från era bilar när ni tagit ut nyckeln?
    Min bil håller på och klickar i några minuter "tick tick tick" och det låter som det kommer bakom mittkonsolen? Kan det ha något med saken att göra?

    Har inget blås på vare sig golvet eller mittpanelen. Enbabart uppe vid rutan.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: Fläkt problem og-93

    Citat Ursprungligen postat av Etnica
    Även jag (ACC) har samma problem.

    Låter/lät det något från era bilar när ni tagit ut nyckeln?
    Min bil håller på och klickar i några minuter "tick tick tick" och det låter som det kommer bakom mittkonsolen? Kan det ha något med saken att göra?

    Har inget blås på vare sig golvet eller mittpanelen. Enbabart uppe vid rutan.
    Jag har läst en del andra trådar där jag vill minnas att tickandet var relaterat till tempgivaren för kupén som sitter i mittkonsolen. Ofta har den visst kunnat becka igen av damm mm. Prova att söka på kupé, tempgivare etc och kolla om du hittar något.

    Jag är dock mycket tveksam till om detta har något att göra med att inte luften kommer ut på rätt ställe. Om du manuellt ställer in att du vill ha luften på golvet eller från panelen bör den ju komma dit oavsett vilken kupétemperatur det är. Jag tror det enklaste och första man kan göra är att ta bort ACC-panelen och kolla att elmotorn bakom sitter rätt monterad och sitter fast ordentligt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23

    Re: Fläkt problem og-93

    Tack för tipset.

    Ska kolla detta imorgon då jag ändå ska försöka fixa ACC Siden.
    Grymt störande när man inte får nåt flås i fejset ibland.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: Fläkt problem og-93

    Jag har lyckats lösa mina "fläktproblem" bl.a genom att ersätta den gamla elmotorn med artikelnr 4365474 med en ersättningsmotor med artikelnr 5333919. Se mer om det i tråden http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=18&t=309628 samt min projekttråd på Garaget http://www.garaget.org/forum/viewtop...80023#p2880023

Liknande ämnen

  1. Fläkt/ac problem!!!
    Av håckepåcke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 13:54
  2. Fläkt/ACC-problem på 9-3SS?
    Av Nocz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 19:40
  3. Fläkt problem.
    Av Wester i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 19:06
  4. fläkt problem
    Av bananiboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •