Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

  1. #1

    9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Hej Saab-entusiaster!

    Jag tror minsann att jag har gått och blivit såld på Trollhättans stolthet - Aeron.

    Har funderingar på en 06-07 som har rullat kanske 8-10.000 mil. En kombi ska det vara eftersom vi har barn. Har kikat på 9-5-köprådstråden men vill gärna ha lite mer info från er som äger ett dylikt åk.

    Har läst de tekniska specarna men är ändå osäker - kräver Aeron 98 oktan? Såg att BSR har ett etanolkonverteringskit, är det vettigt - måst eman inte byta en massa bränsleledningar eftersom etanolen är starkt frätande?

    Funderar på automat eller manuell. Har läst att Aeron egentligen passar bäst med automat men att lådan är rätt långsam - stämmer det? Enligt accsiffrorna är den manuella 1,5 s snabbare till 100. Det låter mycket.

    Vad snittar ni i förbrukning på den här kärran?

    Är det något särskilt jag ska se upp med på den här modellen och är det något i utrustningsväg som är ett "måste"?

    Många frågor, men så blir det när man är ny på ett märke.

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Välkomment till forumet.

    Vi har samma bilsmak ser jag... Skulle oxå vilja ha en SC Aero från slutet av 00.

    Du behöver inte tanka 98 oktan.
    Dock from 2011-05-01 kommer 95 oktan att ersättas med E10 (Bensin med 10% etanol).
    E10 går också bra att tanka. (Alla SAABár inkl BioPower from 1979 kan köras på E10).

    Om man trimmar bilen så "brukar" programvaran optimeras för 98 oktan men det går att tanka 95 (E10).

    Jag har läst (här på forumet) att Aero och Automat är en bra kombination men jag känner inte till om den skulle vara
    betydligt långsammare i vissa fatregister.

    Här kan man läsa om bränsleförbrukningen för div modeller, kolla om någon redovisat den för Aero: viewtopic.php?f=18&t=271156
    Tror de flesta ligger omkring 0,9 lit/mil.

    Tror att de flesta här föredrar Hirsch eller Maptun (program) om något ska utföras vad det gäller våra älskade SAABár.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Mina föräldrar har en manuell SC Aero 07 som jag kört en del.

    Aeron vill ha 98 oktan! I alla fall om man följer vad som står i tanklocket. Gammalt råd från Dr Boost, om jag inte minns fel, är 95 på vinterdäck och 98 på sommardäck. Bilen går att köra på 95 året om men kommer troligtvis inte ge full effekt när det är varmt ute samt dra mer bränsle. I synnerhet när 95 oktan blir E10.

    Lite OT men jag läste i DN att de hade kommit fram till att en Toyota Prius blev billigare att köra på 98 oktan än 95 just p.g.a. lägre förbrukning. Nu stämmer det inte alltid för alla bilar men vad jag försöker få fram är att jag inte tycker att man ska stirra sig blind på priset vid pumpen för ett visst bränsle..

    Etanolkonvertering har jag ingen större koll på, men jag har för mig att jag läst här tidigare att det skiljer en hel del grejer mellan biopower- och bensinbilarna.. Jag hade i alla fall låtit bli!

    Vad det gäller växellåda är den manuella inget under av exakthet men den funkar och gör sitt jobb. Automatlådan saknar "overboost" som den manuella har vilket ger 20 Nm extra vridmoment under 20 sekunder vid t.ex. en omkörning. Jag tror dock att prestandaskillnaderna är små i verkligheten.

    När jag körde föräldrarnas bil för några veckor sedan stod färddatorn på 1.1L/100km. Då har den i huvudsak körts i stockholmsområdet med kallstarter under hela vintern (jag har köpt en kabel till motorvärmaren åt dem men den är tydligen jobbig att sätta i..). Det tycker i alla fal jag är riktigt bra om det stämmer. Med automat får man nog räkna med högre förbrukning vad jag läst. I alla fall i stadstrafik där den ska vara rätt törstig.

    Vad det gäller utrustning brukar aerobilarna ha det mesta. Personligen hade jag gärna skippat navigatorn då en ny handhållen för en tusenlapp eller två gör jobbet minst lika bra. Kartor lär dessutom inte vara helt billigt till den integrerade..
    Största stereon som benämns AS3 kan vara värd att titta efter. Känns igen på subwoofer som är monterad direkt till höger i bagageutrymmet. Motorvärmare är säkert bra att ha också..

  4. #4

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Tack för tips.

    Visst är 98 oktan lite dyrare men det kan det kanske vara värt - 95 på vintern och 98 på sommaren var ju smart!

    Nä, jag blev också paff när man kunde etanolkonvertera Aeron på BSR för 7.900 kr. Trodde som sagt att bränslerör och slangar måste bytas men de gör bara spridarna och mappningen så som jag har förstått det hela.

    Automat är oftast törstigare men den manuella är inte jättesnabbjobbad och dessutom blir det en hel del torquesteer med all den kraften till framhjulen som kanske mildras av automat?

    Har förstått att Aeron har en hel del prylar standard men en fet stereo vore trefvligt. Är det stor skillnad mellan originalet på 150w och HK-diton?

    @GM: Har dina föräldrar haft några problem med sitt ex?

    Har sett mest svarta Aeros, men jag är mer inne på titan eller åt grafithållet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Nä, jag blev också paff när man kunde etanolkonvertera Aeron på BSR för 7.900 kr. Trodde som sagt att bränslerör och slangar måste bytas men de gör bara spridarna och mappningen så som jag har förstått det hela.
    Saabs "hustrimmare" Hirsch håller dessutom inte på med etanolkonvertering vad jag sett och jag håller dem ett "par snäpp" högre än BSR och de andra trimfirmorna..

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Automat är oftast törstigare men den manuella är inte jättesnabbjobbad och dessutom blir det en hel del torquesteer med all den kraften till framhjulen som kanske mildras av automat?
    Jag upplever inte tourquesteer med manuell som något större problem. Snarare att det är lite kul med det lilla som finns.. .

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Har förstått att Aeron har en hel del prylar standard men en fet stereo vore trefvligt. Är det stor skillnad mellan originalet på 150w och HK-diton?
    Det finns (eller fanns?) även AS1 (på 70W?) och den är riktigt rutten. Skillnaden på AS1 och AS2 är som natt och dag. AS2 låter helt ok och jag upplever inte skillnaden som jättestor mot AS3. Jag har dock inte gjort någon direkt jämförelse och jag är heller ingen audiofil.

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    @GM: Har dina föräldrar haft några problem med sitt ex?
    En nivåsensor till xenonljuset pajade förra vintern vilket tydligen ska vara rätt vanligt på 9-5 (kostade typ 2-3k). Den här vintern pajade en anslutning till vevhusventilationen (kostnad 400 om jag minns rätt). Även det ska vara rätt vanligt enligt verkstaden då plasten utsätts för stora temperaturvariationer under vintern.

    Kom på två saker till i utrustningsväg. Rails på taket blev tillval på senare årsmodeller vilket jag tycker kan vara praktiskt att ha. Hirsch-vinge på bagageluckan är aldrig fel heller!

  6. #6

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Funderar på automat eller manuell. Har läst att Aeron egentligen passar bäst med automat men att lådan är rätt långsam - stämmer det? Enligt accsiffrorna är den manuella 1,5 s snabbare till 100. Det låter mycket.
    Jag har en 2007 års 9-5 Aero kombi Automat. Drygt 7.000 mil på mätaren. Den är fullutrustad så när som på att den inte har stolsvärme bak eller ventilerade stolar fram.

    Före denna bilen körde jag under några år manuell 9-5 sedan 2.3t från -99. Har aldrig haft automat före denna bilen men tycker det är kanon! "Sport" läget på automaten är ju dock intryckt på min ganska ofta och då tycker jag den går underbart och ute i verkligheten tror jag inte att manualerna drar ifrån mig direkt.

    Man har ju växlingspaddlar på ratten om man kör i manuellt läge på automaten men de tycker jag tyvärr funkar riktigt dåligt så jag använder de knappt alls. De sitter dessutom lite märkligt placerade och känns små och plastiga.

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Vad snittar ni i förbrukning på den här kärran?
    Har i princip legat konstant på 1.1 l/m sedan inköp. Dock kör jag inte landsväg utan mest centralt inne i Stockholms innerstad. Och så gillar jag ju att gasa :

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Är det något särskilt jag ska se upp med på den här modellen och är det något i utrustningsväg som är ett "måste"?
    Problem som jag har haft som varit irriterande är "strobe-effekt" på vänster Xenon-halvljus (läs mer bla. här: viewtopic.php?f=6&t=293686 ) och att de elinfällbara speglarna fastnar rätt ofta (läs mer bla. här: viewtopic.php?f=6&t=267439 ).

    RadarBoy

  7. #7

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Citat Ursprungligen postat av RadarBoy
    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Funderar på automat eller manuell. Har läst att Aeron egentligen passar bäst med automat men att lådan är rätt långsam - stämmer det? Enligt accsiffrorna är den manuella 1,5 s snabbare till 100. Det låter mycket.
    Jag har en 2007 års 9-5 Aero kombi Automat. Drygt 7.000 mil på mätaren. Den är fullutrustad så när som på att den inte har stolsvärme bak eller ventilerade stolar fram.

    Före denna bilen körde jag under några år manuell 9-5 sedan 2.3t från -99. Har aldrig haft automat före denna bilen men tycker det är kanon! "Sport" läget på automaten är ju dock intryckt på min ganska ofta och då tycker jag den går underbart och ute i verkligheten tror jag inte att manualerna drar ifrån mig direkt.

    Man har ju växlingspaddlar på ratten om man kör i manuellt läge på automaten men de tycker jag tyvärr funkar riktigt dåligt så jag använder de knappt alls. De sitter dessutom lite märkligt placerade och känns små och plastiga.

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Vad snittar ni i förbrukning på den här kärran?
    Har i princip legat konstant på 1.1 l/m sedan inköp. Dock kör jag inte landsväg utan mest centralt inne i Stockholms innerstad. Och så gillar jag ju att gasa :

    Citat Ursprungligen postat av yamahafj
    Är det något särskilt jag ska se upp med på den här modellen och är det något i utrustningsväg som är ett "måste"?
    Problem som jag har haft som varit irriterande är "strobe-effekt" på vänster Xenon-halvljus (läs mer bla. här: viewtopic.php?f=6&t=293686 ) och att de elinfällbara speglarna fastnar rätt ofta (läs mer bla. här: viewtopic.php?f=6&t=267439 ).

    RadarBoy
    Tack för bra info.

    Det där med Xenonljusen verkar rätt vanligt. Löste det sig med lampbyte eller krävdes ballastbyte?

    Man kan väl stänga av infällningsfunktionen? Jag har inget behov av att speglarna åker fram och tillbaka varje gång jag parkerar bilen.

    Paddlarna verkar kass, men har men en automat ska man ju inte pyssla med växlarna själv...

    :-)

    Du upplever inte att lådan är "seg" och växlar slött?

  8. #8

    Re: 9-5 Aero 2006-2009, växellåda mm

    Hej,

    Jag har ännu inte gjort något åt min "strobe-lampa". För tillfället fungerar den...

    Infällningsfunktionen är en knapp. Man behöver inte fälla in speglarna men jag brukar vilja göra det vid parkering samt då jag kör in i mitt garage. Också detta problem är väldigt sporadiskt...

    Jag upplever inte växellådan som seg alls när man kör på automat, bara när man paddelväxlar

    RadarBoy

Liknande ämnen

  1. Lackerad front 9-5 2006-2009
    Av Conny2857 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 23:15
  2. Broschyr, 9-5 2006-2009
    Av yamahafj i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 15:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •