Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: stänga ner alla miniräknare på en gång?

  1. #1
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Jo jag undrar..
    Kalkylatorn är utan motsvarighet det windowsprogram jag öppnar flest gånger på en arbetsdag. Då jag har en snabbknapp på tangentbordet så öppnar jag en ny varje gång jag skall räkna något, och sedan klickar jag bredvid den så den göms bakom andra fönster när jag är klar, går snabbt och smidigt. Detta slutar alltid med att jag har 20 kalkylatorer öppna samtidigt som måste stängas ner manuellt på kryssen några gånger per dag. Jobbigt..

    Finns det något sätt att stänga ner alla på en gång?

    Har testat dessa metoderna, men gillar dem inte:
    - Gruppera knapparna i aktivitetsfältet
    - ändra beteende, stänga ner miniräknarna när jag använt dem'
    - alt+f4

    Hjälp!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Jo jag undrar..
    Kalkylatorn är utan motsvarighet det windowsprogram jag öppnar flest gånger på en arbetsdag. Då jag har en snabbknapp på tangentbordet så öppnar jag en ny varje gång jag skall räkna något, och sedan klickar jag bredvid den så den göms bakom andra fönster när jag är klar, går snabbt och smidigt. Detta slutar alltid med att jag har 20 kalkylatorer öppna samtidigt som måste stängas ner manuellt på kryssen några gånger per dag. Jobbigt..

    Finns det något sätt att stänga ner alla på en gång?

    Har testat dessa metoderna, men gillar dem inte:
    - Gruppera knapparna i aktivitetsfältet
    - ändra beteende, stänga ner miniräknarna när jag använt dem'
    - alt+f4

    Hjälp!
    Jag hade liknande tics tidigare, men sedan Win7 kan man fästa alla program i listen bredvid startmenyn, så att ikonen alltid finns där, när du sedan öppnar 411st calcs behöver du bara högerklicka på ikonen och ta "stäng fönster". Annars vet jag ej.

    Edit: Den öppnar inte fler än ett calc, alltså slipper du helt och hållet i det problemet. Calc ligger där och idlar hela tiden tills du vill ta fram det igen. Programmet har en historikfunktion, vilket gör att flera fönster är onödigt.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Testade det nu, men det funkar inte tyvärr. Min snabbknapp öppnar alltid en ny kalkylator, och tyvärr hamnar dom inte i samlad trupp trots att jag låst kalkylatorn vid aktivitetsfältet.

    Om man väljer att gruppera knapparna så fungerar det att stänga ner alla 411 som du säger, det uppenbara effekten av det är att allt blir grupperat, och det gillar jag inte
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Testade det nu, men det funkar inte tyvärr. Min snabbknapp öppnar alltid en ny kalkylator, och tyvärr hamnar dom inte i samlad trupp trots att jag låst kalkylatorn vid aktivitetsfältet.

    Om man väljer att gruppera knapparna så fungerar det att stänga ner alla 411 som du säger, det uppenbara effekten av det är att allt blir grupperat, och det gillar jag inte
    Antar att du inte har windows 7 isåfall? Jag har försökt bråka fram och tillbaks med kalkylatorn nu och det fungerar endast att få upp en enda med programmet låst vid aktivitetsfältet och att därefter stänga det.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Det går även i Win7 att få igång flera miniräknare om man startar dem från startmenyn (eller via snabbknapp på tangentbordet).

    Om du inte vill gruppera programmen så borde det gå att stänga alla på en gång via aktivitetshanteraren. Tryck ctrl-shift-esc, byt till flik Applications om den inte redan är där, sortera på Task om det inte redan är gjort, markera alla miniräknare och tryck på End Task.

    Mvh Niklas

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Använd Alt+Tab i stället för "snabbknappen"?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    > killall kcalc

    Eller vad är det här "windows" du pratar om för något?

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Testade det nu, men det funkar inte tyvärr. Min snabbknapp öppnar alltid en ny kalkylator, och tyvärr hamnar dom inte i samlad trupp trots att jag låst kalkylatorn vid aktivitetsfältet.

    Om man väljer att gruppera knapparna så fungerar det att stänga ner alla 411 som du säger, det uppenbara effekten av det är att allt blir grupperat, och det gillar jag inte
    Antar att du inte har windows 7 isåfall? Jag har försökt bråka fram och tillbaks med kalkylatorn nu och det fungerar endast att få upp en enda med programmet låst vid aktivitetsfältet och att därefter stänga det.
    Tack så mycket för att du tog dig tid, ja win 7. Högerklickar du på det låsta programmet och klickar på kalkylatorn så öppnas en ny, så det är den funktionen min snabbknapp är kopplad till gissar jag.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Att stänga via aktivitetshanteraren var ju bäst hittils, ger mig lite mer själslig ro än detta frenetiska klickande, men ändå halvkrångligt.

    alt+tab kräver en beteendeändring, och sådana är jag inte bra på

    Jag gissar att > killall kcalc är på riktigt i något annat operativ? Ja en sådan funktion kopplad till en genväg på skrivbordet, kopplad till en snabbtangent på mitt tangentbord hade varit super!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Tänk att man är så van att använda grafiska gränssnitt att man glömmer att tänka på andra lösningar.

    KillAll är väl för Unix/Linux, men i Windows finns Taskkill. Så en batch fil (.bat) med raden taskkill /IM calc.exe borde göra susen.

    Mvh Niklas

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Är det helt fel med en hederig bordsräknare ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas_CCAero
    Tänk att man är så van att använda grafiska gränssnitt att man glömmer att tänka på andra lösningar.

    KillAll är väl för Unix/Linux, men i Windows finns Taskkill. Så en batch fil (.bat) med raden taskkill /IM calc.exe borde göra susen.

    Mvh Niklas

    YEEEHAAA !!!
    Fungerar perfekt, många tack.

    Bordsräknare har två stora begränsningar, dels är det en fysisk pryl. Jag har mycket svårt för att veta var saker är. Laptopen, telefonen och mina barn är precis vad jag klarar av att ha koll på. Dels så använder jag ofta flera kalkylatorer parallellt, och det skulle ju göre det hela än med besvärligt om jag behövde ha koll på än fler prylar.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Bordsräknare har två stora begränsningar, dels är det en fysisk pryl. Jag har mycket svårt för att veta var saker är.
    Jag menar såklart en stor rackare med sladd och pappersremsa, den försvinner inte
    En fördel med dessa är att man har historiken lagrad på pappersremsan så man snabbt kan gå tillbaka och kika på det man räknade nyss.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Ah, en med sladd hade fungerat I alla fall på kontoret på dagtid. Dock så ersätter denna .BAT fil helt detta behovet, så jag gissar att miniräknarbranchen bli knäsvaga när denna tråden når ut till den stora massan.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  15. #15
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas_CCAero
    Tänk att man är så van att använda grafiska gränssnitt att man glömmer att tänka på andra lösningar.

    KillAll är väl för Unix/Linux, men i Windows finns Taskkill. Så en batch fil (.bat) med raden taskkill /IM calc.exe borde göra susen.

    Mvh Niklas
    Haha här skulle jag vara små-dryg och så bidrar man istället till lösningen!

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Uppar den här lite så den inte försvinner..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Varför inte bara att högerklicka på ikonen nere i aktivitetslisten och välj "Stäng alla fönster"? Varför krångla till det?
    9-3 1.8t SC -06 (såld)
    Mercedes-Benz C 180 CGI Kombi -11

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Alla fönster får en egen flik, så det funkar tyvärr inte.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Om du har inställningen "Gruppera alltid" för ikonerna i aktivitetsfältet, så blir det en ikon och då kan du välja att "Stäng alla fönster" genom att högerklicka.
    9-3 1.8t SC -06 (såld)
    Mercedes-Benz C 180 CGI Kombi -11

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: stänga ner alla miniräknare på en gång?

    Citat Ursprungligen postat av BigL
    Om du har inställningen "Gruppera alltid" för ikonerna i aktivitetsfältet, så blir det en ikon och då kan du välja att "Stäng alla fönster" genom att högerklicka.
    Läs tråden, nej det funkar inte i detta fall.

Liknande ämnen

  1. Turbo - En gång för alla
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 16:16
  2. B202 toppar, en gång för alla..!
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 17:23
  3. Chassieförbättringar 900NG/9-3OG, en gång för alla!
    Av Weggen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •