Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

  1. #1

    Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Ska montera lite extraljus på min 9-5 och har funderat lite på vilken storlek som passar, om nu extraljus kan passa rent estetiskt... Men det väntar många och långa skogsresor framöver så nog vill man lite extra lumen.
    Har funderat på att sätta dit 3 st 225-ljus (typ hella 3003, bosch 225 bignick) men efter att ha måttat lite spontant med tumstock så känns det som att det blir tight med denna uppsättning kopplat till de vanliga lyktorna.

    Så vad säger ni, går det (får det plats) att montera 3 st 225 lyktor? Någon som har en bild av detta?

    Någon som kör med denna konfiguration som upplevt problem med kylningen med tankte på att man faktiskt täcker rätt så mycket av grillen...
    Robert Schöllin
    Motto: "Det man inte kan göra själv är inte värt att kunna"
    9-5 Aero -03 SC - Cosmic Blue

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    30

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Har sett 9-5or ute på vägarna med SIM extraljus som är en kopia på Hella 3000 eller 3003, har själv tre såna på min vinterbil och jag tror de är 220mm istället för 225 som många andra är. I vilket fall så har de varit monterade på vanlig extraljushållare som fästs enkelt bakom nummerskylten. Ska du ha tre i bredd så kommer de säkerligen inkräkta något på originalstrålkastarens helljus längst in men vad gör det när du har 3*9" helljus?

    Edit: Ifall du är ute lite mer estetiskt tilltalande extraljus så finns det något mindre modeller med xenon. NBB och Lightforce tillverkar snuskigt bra extraljus. Då klarar du dig med två.

    Mvh Christian

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    På förra bilen, och även nuvarande, hade jag 3 st Hella Luminator som passade utan problem och trots att dom tog lite plats i fronten märkte jag aldrig av några problem med kylningen, inte ens när det var som varmast.

    Finns några bilder om du går in på min garaget-sida.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Jag har 3 bosch big knick på nummerplåtsfäste på min 9-5a har inte upplevt nån temphöjning eller så.

    Ska fixa bild lite senare


  5. #5

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Tackar för svaren!
    Fortsatte att söka lite mer och hittade några intressanta trådar som även de bekräftade att det går att genomföra en sån montering samt att kylningen inte påverkas.

    Vi får se vad det blir som lyser upp de mörka skogsvägarna...man får ju lite vad man betalar för.
    Robert Schöllin
    Motto: "Det man inte kan göra själv är inte värt att kunna"
    9-5 Aero -03 SC - Cosmic Blue

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Hej,

    3 st Big knick går bra att installera, kylning har jag ingen negativt att dela med mig.
    http://www.garaget.org/?car=71&image=307539

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Citat Ursprungligen postat av Robert 75
    Tackar för svaren!
    Fortsatte att söka lite mer och hittade några intressanta trådar som även de bekräftade att det går att genomföra en sån montering samt att kylningen inte påverkas.

    Vi får se vad det blir som lyser upp de mörka skogsvägarna...man får ju lite vad man betalar för.
    Jag skulle...nöja mig med 2st och lägga nr3 pengarna på en xenonsats 55w. Då har du ljus i massor. http://www.vvme.com/hid-conversion-kits ... 44_45.html
    Kört så själv hela vintern och mörkerkörning har aldrig varit trivsammare
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Jag har haft 3 st Hella 3000 monterade framför grillen på min 9-5, inga problem med vare sig utrymme eller kylning.
    Numera sitter det 2 st Hella 320FF xenon där i stället. Lyser mångdubbelt bättre och sticker inte upp framför huven lika mkt. Jag gillar inte nummerplåtsfästen, tycker x-ljusen hamnar för långt fram (risk för parkeringsskador) så jag använder Saabs x-ljusfästen som sticker ut i nederkant av grillen.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    59

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Tjenare!

    Jag hade 3st hella 3000 på vår 9-5:a utan några problem.
    http://www.garaget.org/?car=18320&image=840766
    Mathias "Svenne" Svensson
    Saab 9-5 2.3t SC Vector Biopower Anniversary edition 2007
    http://www.garaget.org/?car=90385

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Storlek på extraljus, 3x225 går det?

    Jag har tre stycken Bosch Navigator på min 9-5:a på vinterhalvåret, min farsa kör med tre big knickar på son kombi också året runt helt utan problem. Vi kör båda med nummerplåtshållare, jag har gjort en löstagbar lösning.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •