Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Hejsan alla glada.

    Mitt problem är som sådant att jag nu under vintern upptäckte att vindrutetorkarna har en tendens att fortsätta gå (jag kör en 9-3ss 1.8t -03), trots att jag har dragit spaken till läge 0. Detta fortsätter i X antal sekunder innan de stannar mitt på rutan. Efter detta så får jag inte ut någon spolarvätska (hör inte ens att pumpen jobbar), jag kan inte ha torkarbladen på intervall-läge utan då går de för fullt. Så det är allt eller inget, typ. Ska tillägga att detta problem till en början bara inträffade enstaka gånger, men nu händer det allt oftare oavsett temperaturen ute.

    Jag är helt ny på detta forum och har under eftermiddagen spenderat en hel del tid och letat bland gamla trådar efter en lösning på mitt problem. Jag har konstaterat att jag inte är ensam och att det finns lösningar på det hela, men det finns några frågetecken för mig att reda ut och jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med det.

    Ett tips var att man skulle byta torkarmotorn för att lösa problemet med torkarbladen, alternativt ta loss denna och öppna upp den och rengöra "stiften" (något fint namn hade de som jag har glömt just nu). En bra guide för att plocka bort motorn och rengöra den hittade jag i denna tråd: Ämne: FAQ: 9-5 torkarmotor reparationsguide nu UTAN bilder

    Där beskriver dessutom Jonny99 mitt problem, men jag kunde inte se om byte av torkarmotorn löste problemen för honom. Endast att det var svårt att öppna upp motorn för rengöring.

    Min fråga är väldigt enkel, räcker det med ett byte av torkarmotorn för att lösa problemet med torkarbladen OCH spolarvätskan? Har Jonny99 rätt, kan man inte öppna upp torkarmotorn för rengöring? Säkringar och relän verkar vara hela (vad jag kan se och bedömma). Tack på förhand.
    /Kristopher

    9-3ss 1.8t -03

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Re: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Då är det spolarpumpen
    Sitter ytterst av de tre på spolarbehållaren .Lossa innerskärmen framför hjulet sen är det bara att rycka ut den från tanken.
    Den sitter framför v-framhjul.





    [
    Saab 9-3 SS 2.0t vector 2003

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Re: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Okej, spolarpumpen kan det ju också vara. Kan man ha sådan otur att både torkarmotorn OCH spolarpumpen krånglar samtidigt? Att man kanske måste byta båda. Ska vid tillfälle försöka plocka ur dem bägge och försöka felsöka dem.
    /Kristopher

    9-3ss 1.8t -03

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Det är nog torkarmotorn,den brukar kunna spöka och jag har bytt flera på jobbet.
    Den brukar ge såna problem som att pumpen inte går och torkarna lever eget liv.
    Tror den kostar runt en tusing på SAAB.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Re: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Okej, jag är tacksam för alla svar från er med lite mer erfarenhet av SAAB än mig själv. Lönen har precis kommit in på kontot, så första inköpet får bli en ny torkarmotor. Jag återkommer med resultatet när den nya sitter i .
    /Kristopher

    9-3ss 1.8t -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Du får med allt, stag och motor.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Re: Problem med vindrutetorkaren & spolarvätskan på 9-3ss

    Problemet är löst . Fick ge 600 kr på en demonteringsfirma i GBG för en torkarmotor. Åkte till verkstaden på jobbet och meka nån timma och sen var det klart. Tack alla som har gett förslag på lösningen!
    /Kristopher

    9-3ss 1.8t -03

Liknande ämnen

  1. Backventil till spolarvätskan
    Av sebastianzawadzki i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 14:41
  2. Dåligt sprut på spolarvätskan 9-5
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 00:13
  3. Vindrutetorkaren krånglar
    Av *NymanThn* i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •