Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: saab 9 5 seg och vita tändstift

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    saab 9 5 seg och vita tändstift

    då provar vi en gång till att lösa mitt problem med bilen..bilen är en 9-5 2.3t -99a med aero turbo,insug,spridare o 06:ans kobra o nordic programvara..hittade lite info om bilen på garaget och enligt dom så ska de vara nordic extreme programvara o lämna 307hk/440nm(inte ens i näheten av dessa siffror idag). så till mitt bekymmer då, den laddar mellan 0.7 - 0.9 alldrig över de. sen kolla ja tändstiften på bilen som suttit i max 150 mil o dom var helt vita villket tyder på soppan antar jag,men sen när man varvar ut den så går den rent till ca 4800 rpm sen kommer de ett svart moln bakom bilen o den tappar kraft i samband med detta samt att den rycker till o även baktöänder ibland..har tidigare haft bekymmer med lysande abs lampa men de e löst nu.o även om den lös så gick den inte in i safemode..sen är de även bekymmer med tomgången på bilen..när den är varm o man kommer till en korsning so dimper tomgången ner typ 300rpm i ca 20 sek sör att sedan återgå till de normala 800 rpm.sen när den e varm kan den även vara en aning trögstartad,om man vrider nycklen till startläget så kan man hålla den den där i 10 - 12 sek innan den tänder..men den har alltid startat..kan allt detta ha med vartannat o göra? har testat :rycka R slangen,annan DI, testa rycka kablen till lmm o de blev ingen skillnad alls inte på tomgången heller,alla vacum slangar är bytta. tacksam för svar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    Ta kontakt med Nordic och hör om de har något vettigt att säga.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    Ta en tur med Tech2 och kolla begärd luftmassa kontra levererad.
    Mät även bränsletryck.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    Tyder inte vita stift att bilen går snålt?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    Hej!

    Tändstiften är väldigt ofta "kritvita", i vart fall om de inte suttit i länge.
    I vart fall på mina Saabar, B235R samt B234R.
    Sedan så är det ju så att det är jäkligt lurigt att bedöma bränslet genom att kika på stiften, antag att "du" är ute o kör som ett svin för att kolla läget, sedan kör du hem i mer "normalt" tempo. Det man då kommer att se på tändstiften har ju påverkats av den senaste tidens körning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    tack för svaren..jag har försökt o maila nordic men utan resultat..tycker ju att dom borde kunna kolla upp vad som e gjort med just min bil om ja ger dom nr på boxen som dom märkt eller bara reg nr..men ja får väll ta o ringa dom o höra..men nu med min massmätare, ja har ju alltid trott att om man kopplar bort den när bilen står på tomgång så ska den ju sjunka i varvtal o blöddra på tomgången eller e ja helt fel på de??här blev ju liksom ingen skillnad när den var avkopplad..sen var ja ute en sväng i morse o lukta lite under huven precis när ja startat bilen o då lukta där lite avgaser så ja antar att min grenrörs packning har gått eller den mellan turbo o grenrör,de hörs absolut inget under huven som tyder på de men de luktar som sagt..om så e fallet kan detta då vara boven i dramat?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    har nu testat med en annan LMM men utan förbättringar..men som sagt nu har kopplingen börjat slira mer o mer på högre växlar..kunde de vara så att den stryper laddtrycket när den slirar på kopplingen??fast tomgången är fortfarande låg/svajjig vid korsningar/rödljus..men startar man bilen o bara låter den stå på tomgång så går den kanon på tomgång..mycket märkligt.sen är det ett vinande ljud när turbon laddar när den är kall(mellan 1500 - 2000 rpm).får väll slänga i en annan soppapump imorron o se om de hjälper. tacksam för all hjälp man kan få här

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    När du kopplar ur LMM så går bilen över till mätning via mapsensorerna, därav att den inte går mycket sämre
    Du skulle kunna koppla ur LMM och köra försiktigt en sväng, ofta har inte trimfirmorna lagt in värden över 1bars laddtryck! Fungerar tomgången bättre då och du redan testat en ny LMM så låter det som luftläckage.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    41

    Re: saab 9 5 seg och vita tändstift

    aha..japp jag får testa detta i em..hör av mig igen när ja testat..har ett litet läckage på grenrörspackningen men kan de lilla ställa till de så mkt? den ska åxå byta i da btw så ja hör av mig igen ikv när de e testat tack tack

Liknande ämnen

  1. Vita bakljus saab 9-5 2007
    Av saittam i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 12:33
  2. Vita Blinkersglas Saab 99/90!
    Av Johan-99T16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 18:49
  3. vita tändstift
    Av Milkyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 18:18
  4. Vita blinkersglas Saab 99/90.
    Av Johan-99T16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •