Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: tcs problem

  1. #1

    tcs problem

    hej!

    Har ett problem med min saab 9000. och det är att tcs lampan lyser! bilen blir trögstartad mm. funderar på att byta spjällhus då det nog ska kanske hjälpa, ev, att bygga bort hela systemet men det har jag hört är mycket jobb!

    Skulle vilja ha lite mer berättat om någon som är kunnig om systemet och har lust att hjälpa till!

    det är en 2,3T Års modell 92,

    mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    386

    Re: tcs problem

    om du ska felsöka TCS så är byte av spjällhuset den sista åtgärden. Nu var det ett par år sedan jag höll på med detta men de tips jag har är.

    1. Byt alla vacumslangar som har med TCS att göra. Har du någon spricka eller lekage i någon slang så kan lampan börja lysa.

    2. kontrollera givarna till TCS. sitter 2st i motorutrymmet. 1 vid torpedväggen o 1 vid höger skärm.

    3. Byt spjällhus, detta kräver att man går in med saabs diagnosverktyg och nollar systemet efter bytet o först då slutar TCS lampan att lysa, sedan skall det nya spjällhuset kalibreras för att fungar som det ska. Detta skulle jag göra på Saab verkstad, men dom klarade inte av det.. Fick låna verktyget över helgen o fixa det själv.

    TCS är inte så krångligt som alla vill få det till, mitt tips är att läsa om systemet på nätet o sedan börja felsöka. Jag hittade ett beg spjällhus + bägge givarna på tradera för ca 600kr + att jag fick köpa en påse bullar för lånet av Isat verktyget.

    Ligger felet i någon slang eller givare så ska lampan slockna av sig själv o allt ska fungera som innan..
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •