Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

  1. #1

    Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Vad är tänkbart begärt pris (privat/ handlare) för bilen ifråga om den är i minutiöst skick och har endast rullat 6000mil.

    Ägt bilen sedan den var fabriksny, fullservad hos auktoriserad Saab verkstad, ej vinterkörd något nämnvärt etc.

    http://www.garaget.org/?car=8439

    Tror den är ganska ensam om dess skick totalt sett
    / Skåne Jonta

  2. #2

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Begärt pris är nästan alltid högre än slutpris. 75-80K?

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Känns väldigt svårt att värdera den. Tyvärr kan det väl vara så att man inte får så mycket som den egentligen skulle vara värd med avseende på skicket och miltalet, pga. att köpare kan hitta billigare alternativ med lite fler mil på mätaren. Bilen är ju inte så pass gammal att det är en "veteranare", där folk aktivt letar efter orörda pärlor och kan betala därefter. Biltypen är väl mer eftertraktad av folk som trimmar och modifierar och prioriterar annorlunda, än så länge.

    Blir ju snudd på en entusiastbil när den är i ditt utförande, med så få mil på mätaren och aldrig vinterkörd och tyvärr så krymper väl då även skaran med potentiella köpare.

    Ska du inte behålla den och bevara den i skicket den är istället?
    Är det en Salomon edition med?

  4. #4

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Håller med föregående talare till fullo.

    I detta fallet när det handlar om en entusiast bil så är det än viktigare att hitta rätt ägare som inser vilket guldklimp det rör sig om. Det kan vara en inbiten Saab entusiast som vill bevara bilen i det nybilsskick den är idag och det finns de (yngre?) köparna som vill ha en bil att "bygga vidare på", då den är helt orörd maskinellt och chassiemässigt och bättre utgångsobjekt finns väl knappast.
    ...för egen del skulle jag nog föredra första men det är en annan femma

    Bilen är uttagen i januari och vill minnas att det var först i febuari Saab körde ut Salomon-bilarna för att kräma ut allt ur denna modell serie.
    Sista 9-3OG Aero modellen byggdes runt Kristi Himmelfärdshelgen 2002 (då den inte flyttades över till Valmets produktionslina i Finland) och är Saabs (än så länge) sistbyggda CombiCoupe modell med Aero-beteckning!

    Bara som en parantes - vid en snabb sökning på nätet så det närmaste man kommer är en bil som rullat det dubbla där begärt pris är 80k och skicket enl vad bilderna visar inte ens i närheten.
    / Skåne Jonta

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Fast, om man skall vara riktigt gnällig så får du ta och plocka bort precis allt som inte satt där från fabrik om du skall kunna kamma hem riktigt bra med pengar. Alla modifieringar som är gjorda på en bil som man förväntar sig kunna få lite "samlarvärde" på sänker dess värde.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Fast, om man skall vara riktigt gnällig så får du ta och plocka bort precis allt som inte satt där från fabrik om du skall kunna kamma hem riktigt bra med pengar. Alla modifieringar som är gjorda på en bil som man förväntar sig kunna få lite "samlarvärde" på sänker dess värde.

    Håller med, om bilen är i så bra skick så att det vore entusiaster som skulle vara målgruppen så önskar sig nog dessa inte massa ledlampor, kina xenon osv på bilen

    Sen får man ju hoppas då att TS inte gjort allt för stor skada vid montering av dyl prylar så det går att återställa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Fast, om man skall vara riktigt gnällig så får du ta och plocka bort precis allt som inte satt där från fabrik om du skall kunna kamma hem riktigt bra med pengar. Alla modifieringar som är gjorda på en bil som man förväntar sig kunna få lite "samlarvärde" på sänker dess värde.
    Precis vad jag tänkte.
    Jag fick ett relativt sjukt sug efter bilen när jag såg skicket och färgen Men efter att ha sett alla skumma modifikationer tappade jag intresset snabbt. Hade bilen varit helt original är jag övertygad om att du hade kunnat fått ut 100 papp till rätt köpare.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  8. #8

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    För att stilla skeptikernas oro så är dessa "skumma modifieringar" icke permanenta eller bestående utan bilen kan i princip återställas till fabrikspecen om så önskas, vilket förövrigt var en självklarhet då vi alla har olika åsikter hur saker och ting ska se ut.

    Till den person som "tappat suget" önskar jag klart all lycka att hitta en liknande bil i samma skick som faller honom/ henne bättre i smaken...bilder mottages mer än gärna

    Var förövrigt en artikel för en tid sedan i Auto Motor Sport där det handlade om just vad en märkesentusiast är villig att betala för en viss bilmodell - vill minnas att Porsche och Mercedes hade ett par modeller som var rätt åtråvärda.
    / Skåne Jonta

  9. #9

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    9-3 Aeros 01-02 är ofta rätt goa överpriser på i annonser, är ju inte direkt någon ovanlig bil.
    Det som talar för denna är ju det låga miltalet.
    För att få en 75-80k så får man nog verkligen ha tur med att hitta "rätt" köpare

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    om man vill ha fin originalare med lågt miltal så kan man ju även snegla på denna
    http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_9_ ... ?ca=17&w=1

    kan man få en 9-3 aero cabbe med 1500mil på mätaren för 150 så är ju frågan vad man får för en med tak på?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Men hur kan man ha kört så lite som 150 mil/år egentligen? Då måste det ju vara typ originaldäcken på och allt. Känns märkligt det med även om jag vet att det hänt innan.

  12. #12
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    För att stilla skeptikernas oro så är dessa "skumma modifieringar" icke permanenta eller bestående utan bilen kan i princip återställas till fabrikspecen om så önskas, vilket förövrigt var en självklarhet då vi alla har olika åsikter hur saker och ting ska se ut.

    Till den person som "tappat suget" önskar jag klart all lycka att hitta en liknande bil i samma skick som faller honom/ henne bättre i smaken...bilder mottages mer än gärna

    Var förövrigt en artikel för en tid sedan i Auto Motor Sport där det handlade om just vad en märkesentusiast är villig att betala för en viss bilmodell - vill minnas att Porsche och Mercedes hade ett par modeller som var rätt åtråvärda.
    I min värld så är det så här:
    - Skall en bil ha ett extra värde skall den vara helt orginal och OSKRUVAD.
    - Är en jäkla skillnad mot att vara helt orginal och ÅTERSTÄLLD.

    Sorry, men visst är den hel och ren, men det kan man åstadkomma med en rekond om man hittar oskruvd men inte riktigt lika välskött bil. Eller varför inte, renovera en bil.

    Du kall ha cred för putsen, men tror som många andra ovan att intresset svalnar i och med bilderna på dina mods.
    Ta det nu inte personligt att vi inte håller med dig i din värdering.

    Och en OG 9-3 är inte så unik att den skapar ett intresse efter knappt tio år.
    Sedan, de är ju inte skitenkla att sälja heller då utbudet av tillräckligt bra bilar är stort.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Håller med ovanstående, alla modifieringar skulle göra bilen ointressant för mig trotts skick. Jag skulle nästan gå så långt som att säga att "extra utrustningen" påverkar det totala skicket negativt då jag personligen vill ha en bil som är så oskruvad som möjligt, inget illa menat dock smaken är ju olika. Men jag skulle gissa att eventuella spekulanter på en bil i det skicket och miltalet tycker likadant.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Men hur kan man ha kört så lite som 150 mil/år egentligen? Då måste det ju vara typ originaldäcken på och allt. Känns märkligt det med även om jag vet att det hänt innan.
    Ja det låter väldigt lite, men det kan ju finnas förklaringar, känns ju dock som det skulle varit ganska dyra mil med tanke på hur mycket den tappat i värde under de åren.

    TS har ju inte kört specielt mycket med sin bil heller, säger jag som kör 3500mil/år...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    För att stilla skeptikernas oro så är dessa "skumma modifieringar" icke permanenta eller bestående utan bilen kan i princip återställas till fabrikspecen om så önskas, vilket förövrigt var en självklarhet då vi alla har olika åsikter hur saker och ting ska se ut.

    Till den person som "tappat suget" önskar jag klart all lycka att hitta en liknande bil i samma skick som faller honom/ henne bättre i smaken...bilder mottages mer än gärna

    Var förövrigt en artikel för en tid sedan i Auto Motor Sport där det handlade om just vad en märkesentusiast är villig att betala för en viss bilmodell - vill minnas att Porsche och Mercedes hade ett par modeller som var rätt åtråvärda.
    När jag letade efter min bil stod jag som spekulant på drygt 60 bilar i sverige och 10-15st utomlands. När jag läste infon och såg bilderna från förra ägaren var dealen i hamn innan jag ens satt min fot i bilen. Jag betalade i snitt drygt 30k mer för min bil än för en "likadan" med endast snäppet högre mil. När man ser en bil som är 100% som motsvarar det man är ute efter spelar inte priset någon roll. Med andra ord, om jag nu skulle vara spekulant på en og93 aero i originalutförande i toppskick skulle din bil falla bort direkt då den inte är original.

    Inget ont mot vad du har gjort med bilen, alla gör sin grej så är det bara, men bilen kan inte säljas i originalskick. Perr här ovan har inte originalfjädrar eller fälgar från fabrik, jag har ett helt annat avgas än original, därför kan ingen av oss sälja bilen som "originalskick" utan att göra en rewind på modifikationerna, men då blir bilarna skruvade istället.

    Som sagt, hade den varit 100% hade jag helt ärligt varit en spekulant på din bil OM den nu skulle säljas.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  16. #16

    Re: Värdering 9-3 Aero M02 i extremt fint skick

    Citat Ursprungligen postat av perr
    I min värld så är det så här:
    - Skall en bil ha ett extra värde skall den vara helt orginal och OSKRUVAD.
    - Är en jäkla skillnad mot att vara helt orginal och ÅTERSTÄLLD.

    Sorry, men visst är den hel och ren, men det kan man åstadkomma med en rekond om man hittar oskruvd men inte riktigt lika välskött bil. Eller varför inte, renovera en bil.

    Du kall ha cred för putsen, men tror som många andra ovan att intresset svalnar i och med bilderna på dina mods.
    Ta det nu inte personligt att vi inte håller med dig i din värdering.

    Och en OG 9-3 är inte så unik att den skapar ett intresse efter knappt tio år.
    Sedan, de är ju inte skitenkla att sälja heller då utbudet av tillräckligt bra bilar är stort.
    Är ren och skär nonens att Du kan skapa underverkt endast med en rekond. Jobbar själv inom branchen sedan många år tillbaka och ser dagligen "lik" i ordets rätta bemärkelse. Visst en sliten oxiderad lack kan Du få ordning på men ta en titt på inredningen, underredet, hjulhusen och motorrummet så ska Du banne mig skilja angnarna från vetet. En gång emellan dyker där upp guldkorn som har saker gemensamt - inte/ sparsamt körda på vintern, låga milantal och en ägare som tar hand om sin bil, vad det nu må vara.

    Vidhåller fortfarande att om kravet är lågmilare, 100% ORGINAL , inte SKRUVAD överhuvudtaget så må utbudet vara starkt begränsat om Du tar i beaktning att flertalet av dessa bilar såldes som tjänstebilar, massa mil tillagda som sedan säljes i andra hand som sedan säljes i tredjehand där den hamnar hos gasglada ungdomar som inte gör annat än skruvar (menar nu inte att de byter en halogenlampa mot en LED dito eller ersätter innerbackspegeln mot Saabs modell nyare ) utan betydligt "grövre modifieringar".

    Sökning på BytBil, Blocket eller Garaget.org kan jag tyvärr inte finna alltför många bilar av denna modell som skulle passa in på dina kriterier vad gäller "entusiastbil", så ditt resonomang att utbudet skulle vara generöst haltar en aning...
    / Skåne Jonta

Liknande ämnen

  1. 9-5 i mycket fint skick ???
    Av ric i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 22:04
  2. Prisbild på og 900T8 -88i mkt fint skick
    Av NisseB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-09-18, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •