Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ang Orginal box till Steg 3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    85

    Ang Orginal box till Steg 3

    Har sökt men inte funnit men om det redan finns en tråd om detta så hänvisa mig gärna.

    Nu är det så att jag har bytt hårdvara så att jag kan gå direkt till steg 3 , men är ganska novis inom området.

    För det första kan man köpa bara boxen någonstans? har kollat bsr o maptune oftast är det hela paketen.
    Dock har jag hittat ett för 2500 på blocket , men där har ja ju inte en aning om , om det är steg 3 eller inte , kan lika gärna vara steg 1.

    För den som inte kan så mycket om det är det rätt svårt.

    Så nästa fråga läste lite om VSS elelr ja startspärr att man inte kan byta box bara sådär utan att man måste koppla ur VSS ?

    Hur ska jag gå tillväga?

    Saab 900 2.0T -95
    Saab 900 2.0T -95

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Ang Orginal box till Steg 3

    Hej!

    AKTA DIG för att köpa begagnade burkar med trim i, såvida det inte går att säkerställa vad det är för innehåll och att det är skapligt nytt. Du skall veta att många trim är "nå't in i helvete" dåliga/farliga för motorn.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Ang Orginal box till Steg 3

    Ett tips är att ringa till de olika leverantörerna för att se om de säljer mjukvaran löst, för det kan vara så att de gör det, men att det inte står med på hemsidan av en eller annan anledning. På MapTun så kan man köpa mjukvaran löst, steg 3 till din bil kostar
    4 495 kr. Även Nordic säljer mjukvaran löst.
    Mitt andra tips är att köpa från någon av de större firmorna och inte från någon på Blocket. De större firmorna är väl beprövade, medans du kan få lite vad som helst av någon på Blocket som kan ta sönder din kära motor.

    Angående VSS. Har du VSS på din bil? Jag vet inte vilket år det kom, men jag har för mig att det kom 1996, även om jag självklart kan ha fel.
    Om det är så att du har det så kan du absolut sätta i en annan styrbox i din bil, men bara om 1. VSS-koden som är programmerad i din nuvarande styrbox skrivs in i den nya eller 2. VSS tas bort helt i den nya styrboxen.
    Det vettigaste alternativet är ju självklart att ha kvar VSS, vilket firman du köper mjukvaran av hjälper dig med om du åker dit. Är det så att du har väldigt långt till någon firma så är det enklast att beställa hem ett steg 3 utan VSS.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    77

    Re: Ang Orginal box till Steg 3

    Jag köpte en trimmad box begagnat och kopplade in den. Bilen startade utan problem och så men jag fick felkod på avgasreningen. Boxen ville ha 2 lamda-sensorer men eftersom jag bara har 1 så blev det fel. Tänk på det också, vilken miljöklass och så din bil har gentemot den begagnade boxen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    85

    Re: Ang Orginal box till Steg 3

    Tackar för svaren! Eftersom man är novis inom detta så blir det lätt att man bara tror att det är o sätta i o köra.
    Men som sagt tack!

    Hoppar det steget då , frågan är har hört rätt mkt om att man helst ska byta spridare stämmer detta?

    Jag kollade speedparts dom sålde dock boxen för 3500 tror jag det va om man skicka sin egna i inbyte.

    VSS vet ja dock inte om jag har väldigt dålig på sånt , dock har jag ju fjärrlarm o c lås etc om det kan vara något sånt?
    Saab 900 2.0T -95

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 498
    Medlem#
    7567

    Re: Ang Orginal box till Steg 3

    Vad du ska ha för spridare beror helt på hur mjukvaran är gjord. De flesta (alla?) steg 3 som finns till salu till ng900 är baserade på originalspridare, så ge dig inte på ett byte av dessa utan att veta vad mjukvaran är gjord för.

    VSS är startspärr och inget annat, även om det jobbar tillsammans med larmet.
    VSS fungerar som så att om någon bryter sig in i bilen och försöker starta den så stängs tändningen av så fort motorn har gått igång, så denne kommer ingenvart.
    Samma sak händer om man har haft motorn igång, men sedan tar ur nyckeln, efter någon minut så aktiveras VSS och ingen kan starta bilen utan att larma på och av. Detta, antar jag, är till för om man t.ex. går in i affären och glömmer larma på, så ska ingen kunna hoppa in och kunna starta med skruvmejsel.
    Nu när jag skrev detta så kom jag ju på att du kan testa om du har VSS genom att larma av bilen och vänta till dioden börjar blinka två gånger. Går det inte att starta bilen då så har du VSS, startar den så har du antingen inte VSS eller så har någon tidigare ägare bytt ut styrboxen mot en som inte har VSS inprogrammerat.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Orginal laddtryck med Steg 3!?
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-04, 09:47
  2. Använda orginal kat till steg 3 trim
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •