Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

  1. #1

    saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    hej, har kollat runt lite på chiptrim hos bl.a. speedparts, maptun osv. men fastnade på speedparts då det är nära där jag bor.

    har från början en saab 9-5 2.3t -00a men har bytt lite saker på den som t.ex. :

    mitsubishi TD04 15t turbo (aero turbon)
    3" halvsats från JT
    Maptun sportfilter

    jag undrar då om det är möjligt att trycka in steg 1 chip som är till för 9-5 aero ?
    är jag helt ute och cyklar eller saknas det kanske nån enstaka del för att det ska fungera?
    motorerna i sig bör väl vara rätt lika men kan ha fel, inte så djupt insatt i det än.

    Alla vettiga svar är välkomna

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    I och med du har en -00 har du antagligen de röda luftomspolade spridarna och det minsta inloppsröret till turbon samt downpipe med en katalysator och lambdasond.

    Pga. ovanstående, behövs justeringar i mjukvaran.

    Om du inte har planer på att byta till en 240mm aerokoppling, bör du dessutom anpassa mjukvaran till din originalkoppling för att undvika kopplingsslir mellan 2000-3500rpm.

    Ps. Skippa sportluftfiltret (Finns många trådar som redan avhandlat ämnet)

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Hej!

    Är det en MY/00 så har bilen två lambdasonder och tegelbruna ...023 spridare, saxofon inlopp, samt "std avgasventiler"
    Avgasventilerna + Aero st. 1 är INTE är bra.

    Aeromaskinerna har ett cylinderhuvud där avgasventilerna är tillverkade av Nimonic 80A, "the good stuff".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    så alternativen jag egentligen har är då de "vanliga" 2.3t steg 1 ?
    eller finns det nåt företag som kan fixa någon sorts "boost" genom att justera mjukvaran ?

    är som sagt inte så high på denna biten så jag tar åt mej all info kring det jag kan få
    kört med denna setup säkert 2000 mil och det har funkat klockrent, dock så vill jag ha mer vridmoment. Tips på nåt annat som ger mer kräm utan att kosta skjortan ? har ej budget till det nu (köp av bostad).

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Lägg pengarna på en kungskobra, nytt/nedsvarvat kompressorhus.
    Bättre IC är ju inte heller fel.
    Sedan ett aero org. 260 hk program på det så får du en trevlig bil.
    Räkna med att kopplingen säger upp sig...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 737

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Jag skulle byta koppling/utrampningslager först eftersom jag tycker att man ska kolla på svagaste länken samt att dessa ändå kan vara dags att byta.

  7. #7

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Man tackar för all snabb respons
    behåller bilen som den är för tillfället och tittar vidare på de senare mot sommaren, det är ju bara en vanlig bruksbil som jag pendlar 8 mil om dagen med. blir att snygga till den istället.

    tack för att ni tog er tid

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Är det en MY/00 så har bilen två lambdasonder och tegelbruna ...023 spridare, saxofon inlopp, samt "std avgasventiler"
    Avgasventilerna + Aero st. 1 är INTE är bra.

    Aeromaskinerna har ett cylinderhuvud där avgasventilerna är tillverkade av Nimonic 80A, "the good stuff".
    Har alltid haft för mig att 170hk varianten (med bla. luftomspolade spridare) tillverkades 1997 till 2001-09.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Är det en MY/00 så har bilen två lambdasonder och tegelbruna ...023 spridare, saxofon inlopp, samt "std avgasventiler"
    Avgasventilerna + Aero st. 1 är INTE är bra.

    Aeromaskinerna har ett cylinderhuvud där avgasventilerna är tillverkade av Nimonic 80A, "the good stuff".
    Har alltid haft för mig att 170hk varianten (med bla. luftomspolade spridare) tillverkades 1997 till 2001-09.
    Hej!

    Jag har alltid "haft för mig" att B235E fick ...023 tegelbruna MY/2000, inkl dubbla katalystorer osv.
    B205E fick ...023 MY/2001
    (Vi snackar 9-5 nu)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Ja, du har rätt ang. spridarna och de dubbla katalysatorerna.
    Tror inte någon annan vet bättre än du.

    "I stand corrected"

    Men har jag fel i att B235E MY98-00 hade 170Hk och att B235E 184Hk varianten kom MY-01?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Sitter faktist på nästan samma setup som ts. Min bil har iaf de tegelbruna spridarna och är en -00.
    Så vad rekomenderar ni för mjukvara? Har ett steg 1 biopower nu som är anpassat efter gt17. Ser ovanastående, men skulle gärna slippa ytterligare modifikationer på ett tag

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    702

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Ja 185hk modellen kom 01 någon gång.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    35

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Hej.

    Om jag hade varit i din situation så hade jag nog åkt in till MapTun och fått bilen mappad efter dina behov, önskemål och förutsättningar, med tanke på att du inte har en "riktig" Aero maskin utan en egenkonstruerad liknelse så skulle jag tro att ett Aero steg 1 program blir lite gå halva vägen, löp hela linan ut och mappa efter vad din maskin klarar av att prestera med bibehållen hållbarhet.

    Lycka till.
    Saab 9-5 2,3t BioPower SportCombi, steg 5
    http://www.garaget.org/?car=208450
    Saab 9-3 AERO Cab -01, BioPower steg 4
    http://www.garaget.org/?car=227556

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Ja 185hk modellen kom 01 någon gång.
    Nej, inte "någon gång", B235E (185 hk /280 Nm) infördes MY/2001, från första början alltså.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av Mickemannen
    Hej.

    Om jag hade varit i din situation så hade jag nog åkt in till MapTun och fått bilen mappad efter dina behov, önskemål och förutsättningar, med tanke på att du inte har en "riktig" Aero maskin utan en egenkonstruerad liknelse så skulle jag tro att ett Aero steg 1 program blir lite gå halva vägen, löp hela linan ut och mappa efter vad din maskin klarar av att prestera med bibehållen hållbarhet.

    Lycka till.
    Hej!

    Det stora jävla abret är att han har kvar B235E cylinderhuvudet, begrepp som "prestera med bibehållen hållbarhet" finns tyvärr inte med i resonemanget.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Så vad händer med icke-nimonicventilerna, "brinner" dom upp?
    Jag har ju kört med såna tillsammans med både gt17 och steg1 samt td04-15t och aeroprog, vilket är värst?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    35

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Citat Ursprungligen postat av Mickemannen
    Hej.

    Om jag hade varit i din situation så hade jag nog åkt in till MapTun och fått bilen mappad efter dina behov, önskemål och förutsättningar, med tanke på att du inte har en "riktig" Aero maskin utan en egenkonstruerad liknelse så skulle jag tro att ett Aero steg 1 program blir lite gå halva vägen, löp hela linan ut och mappa efter vad din maskin klarar av att prestera med bibehållen hållbarhet.

    Lycka till.
    Hej!

    Det stora jävla abret är att han har kvar B235E cylinderhuvudet, begrepp som "prestera med bibehållen hållbarhet" finns tyvärr inte med i resonemanget.
    Okey !! Sorry..
    Är tyvärr inte så insatt i problemen med vissa cylinderhuvuden, om det är sådan stora problem med B235E Cylinderhuvudet så bör han kanske enbart köra orginal och ej trimma,, min tanke med att mappa motorn istället för ett steg 1 AERO program vara att han får då en programvara som passar hans motor bättre än en programvara som är tänkt för en annan motor med ett förmodligen bättre cylinderhuvud.

    Bara en tanke..
    Saab 9-5 2,3t BioPower SportCombi, steg 5
    http://www.garaget.org/?car=208450
    Saab 9-3 AERO Cab -01, BioPower steg 4
    http://www.garaget.org/?car=227556

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Så vad händer med icke-nimonicventilerna, "brinner" dom upp?
    Jag har ju kört med såna tillsammans med både gt17 och steg1 samt td04-15t och aeroprog, vilket är värst?
    Hej!

    I bästa fall så blir de otäta, andra scenario är glödskal på stjälken så att de kärvar o får en smäll av kolven eller att hattarna trillar ned i cylindern...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    Citat Ursprungligen postat av Mickemannen
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    Hej!

    Det stora jävla abret är att han har kvar B235E cylinderhuvudet, begrepp som "prestera med bibehållen hållbarhet" finns tyvärr inte med i resonemanget.
    Okey !! Sorry..
    Är tyvärr inte så insatt i problemen med vissa cylinderhuvuden, om det är sådan stora problem med B235E Cylinderhuvudet så bör han kanske enbart köra orginal och ej trimma,, min tanke med att mappa motorn istället för ett steg 1 AERO program vara att han får då en programvara som passar hans motor bättre än en programvara som är tänkt för en annan motor med ett förmodligen bättre cylinderhuvud.

    Bara en tanke..
    Hej!

    Jo, jag förstår hur du tänker. Rätt tänkt, men utrymmet för effektökning innan man träder in i riskzonen är inte stort.
    Men, i ärlighetens namn, kostnaden för en "mappning" är hög i förhållande till slutresultatet OM man vänder sig en helt o fullt kompetent mappare.
    Då är det billigare att byta cylinderhuvud o köpa ett "vanligt Aero trim", eller åka std Aero, det är ju inte fy skam det heller?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: saab 9-5 2.3t -00 , mitsu 15t turbo , aero steg 1 chip ?

    En bild säger mer än 1000 ord...
    För att illustrera vad som händer när "hattarna trillar" ner.

Liknande ämnen

  1. Steg 1 chip saab 9-3 154 hk t5
    Av Fande i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-05-22, 18:50
  2. HJÄLP - Check engine saab 9-5 aero+sp steg 1 chip
    Av sLix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •