Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Sjukintyg från dag 1.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Sjukintyg från dag 1.

    Har varit sjuk några ggr för mycket så jag vart inkallad på rehabmöte.

    Vaknade iaf i fredags morse när jag va ledig och hade sjuk ont i ryggen, tänkte att det går säkert över under dagen, men det gjorde det inte. Så jag tänkte att det går väl över efter helgen när jag fått vila lite, men det gjorde det inte heller. Så på måndagen åkte jag iaf till jobbet med ryggont och skulle försöka jobba, men det gick inge vidare så jag ringde till min vårdcentral och skulle boka tid. Så jag gick till min chef och sa att jag hade ringt VC för att jag hade riktigt ont i ryggen och skulle smita tidigare till VC när jag fått tid. Fick då till svars att jag inte fick gå till VC och att dom inte skulle godta om VC sjukskrev mig i 10 dagar som dom gjorde sist jag va där med min rygg (dom litar tydligen inte på VCs läkare för dom sjukskriver hursomhelst och för vadsomhelst). Utan jag va tvungen att gå till företagets läkare.

    Jaha tänkte jag, det kostar ju inget för mig att gå dit, och det ligger ju nära jobbet. Så min chef bokade tid åt mig och första lediga tiden va på måndag om en vecka, och eftersom jag har semester då och befinner mig på annan ort så passade det inte för mig, fick då en tid på tisdagen efter istället. Pratade med läkaren och sa att jag tyckte det va lite illa att få en tid en vecka senare, jag har nu ont i ryggen nu och vill ha hjälp nu, då sa dom att dom inte kunde hjälpa mig med ryggen utan jag skulle dit på en vanlig hälsokontroll.

    Tänkte nu va fasen håller dom på med??
    Kan dom verkligen neka mig ett sjukintyg/sjukskrivning från alla läkare utom företagsläkaren??
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Svaret på din fråga är kort och gott: Nej!
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Hur ser ert kollektivavtal ut? Om ni inte avtalat nåt annat där så är du fri att gå till vem du vill och skaffa ditt intyg. Arbetsgivaren å sin sida är fri att kräva att intyget innehåller tillräckligt mycket information för att styrka att du inte kan arbeta och vilka arbetsuppgifter det gäller.

    http://www.forsakringskassan.se/arbetsg ... lakarintyg
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    det första jag reflekterar över är att du skriver att du varit sjuk lite för mycket och detta orsakade deras behov av intyg från dag ett?
    Vad är du sjuk ofta på för vis då? Är det enkom ryggen som besvärar dig så undrar man vad du har gjort för att själv må bättre? Sjukgymnastik eller nåt?

    På dig låter det mer att det är enklare att vara hemma och vila och på det viset må bättre och sen låta det vara så och som arbetsgivare skulle jag också reagera.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Sjukintyg från dag ett var nytt för mig eller är det tillåtet att som arbetsgivare hitta på egna regler.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Det är tillåtet att kräva från dag1. Dock så krävs det vanligen att man varit borta mycket innan arbetsgivaren börjar kräva det.

    http://www.nyhetskanalen.se/1.205802/ny ... s_vid_nyar
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Sjukintyg från dag ett var nytt för mig eller är det tillåtet att som arbetsgivare hitta på egna regler.
    Inget nytt, läs avtalet.
    (Teknikavtalet IF Metall 2010, 2011 §8 Sjuk- och föräldralön Mom1)

    Men det måste finnas en anledning för att arbetsgivaren ska kräva detta och upprepad frånvaro är ju en bra anledning för detta.
    Arbetsgivaren kan även föreskriva en speciell läkare som man ska gå till dock ska arbetsgivaren betala för detta besök.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Eftersom arbetsgivaren är skyldig att utge sjuklön så känns det väl ganska rättvist att de kan få kräva in någon form av bevis på att man faktiskt är sjuk om en misstanke om annat föreligger. Det framgår, som flera påpekat, i respektive kollektivavtal(det finns några hundra olika) om det finns ett sådant på arbetsplatsen.

    Vid upprepad korttidsfrånvaro åligger det på arbetsgivaren att undersöka om rehabilitering är nödvändig. Upprepad korttidsfrånvaro = fler än sex olika sjuktillfällen inom den senaste 12 månadersperioden.

    Vid ryggproblem ska du uppsöka en sjukgymnast. Allmänläkare kan inte göra annat än skriva ut anti-inflamatoriska läkemedel(typ diclofenac) och smärtstillande. En sjukgymnast bryter lite i dig och lägger upp ett träningsprogram för att förebygga ryggproblem. Det löser problemen på sikt.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Sjukintyg från dag ett var nytt för mig eller är det tillåtet att som arbetsgivare hitta på egna regler.
    Inget nytt, läs avtalet.
    (Teknikavtalet IF Metall 2010, 2011 §8 Sjuk- och föräldralön Mom1)

    Men det måste finnas en anledning för att arbetsgivaren ska kräva detta och upprepad frånvaro är ju en bra anledning för detta.
    Arbetsgivaren kan även föreskriva en speciell läkare som man ska gå till dock ska arbetsgivaren betala för detta besök.
    Man lär sig alltid nått nytt.

    Till TS om du ofta har ont i ryggen tycker jag att din boss kan betala så att du kan besöka en naprapat.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Det är ju inget onormalt med att man vill ha ett sjukintyg om man är sjuk ofta, att de säger att VCs intyg inte räcker förstår jag med, sist jag var där så tyckte dem 2 veckors sjukskrivning tillsammans med alvedon för att man stukat till handen lite, så det är väl rätt självklart för deras del att bara sjukskriva och sen inte bry sig.

    Hade jag själv haft ont i ryggen så ofta och mycket att det påverkat min arbetsförmåga så hade jag nog med vlja dra detta vidare till någon form av expert på området för att få den hjälp som behövs för att bli bättre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Sjukintyg från dag 1.

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Vid ryggproblem ska du uppsöka en sjukgymnast. Allmänläkare kan inte göra annat än skriva ut anti-inflamatoriska läkemedel(typ diclofenac) och smärtstillande. En sjukgymnast bryter lite i dig och lägger upp ett träningsprogram för att förebygga ryggproblem. Det löser problemen på sikt.
    Ont i ryggen kan bero på många saker förutom sånt som kan botas med träning eller massage. Exempelvis njursten eller cancer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 12:04
  2. Downpipen är ju bara ca 10cm från slangen från IC. Hett !
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 00:36
  3. [LÖST] Passar og900 vxl-låda från -90 på motor från -89
    Av razmataz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •