Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 110

Ämne: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Hej

    vet att det funnits liknande trådar tidigare men det skiljer ju alltid lite på skick och mil man avser att köra.

    Funderar på att ta bilen på en Europatrip på försommaren. Resan skall gå till Tyskand o Frankrike. Kan bli en 300-400 mil totalt. Bilen har gått 27.000 mil. Det som är nytt/bytt är detta:

    + Multirem/spännare och hjul
    + Ny bränslepump och bränslefilter
    + Kylare och värmepaket
    + Vattenpump
    + Tändkasset plus att en extra följer med
    + Huvudcylinder koppling
    + Bromsar

    Det som är original är: koppling, växellåda, styrservopump, generator o kamkedja

    Bilen går ju bra här hemma och borde väl hålla även på Europaresa? Samtidigt om den skulle gå sönder är det ju inte hela världen. Det ekonomiska värdet är lågt eller ringa. Är det något man bör tänka på? Reservdelar att ta med? Gå upp till halvförsäkring?

    Vore kul med några kommentarer. Kanske av någon som gjort samma sak. Bilen är ingen skrothög och i princip rostfri. Tycker inte man behöver skämmas för den även om man tar in på lite bättre hotell någon gång
    Mvh H-M

    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Jag förutsätter att även slavcylindern byttes/renoverades i samband med kopplingsbytet Om inte - ta med en p-sats till slaven.

    Generatorn skulle nog jag vara lite orolig över om den aldrig är åtgärdad. Om du inte vill renovera/byta i förebyggande syfte kanske en laddningsregulator kan vara bra att ha med.
    Startmotorn är en annan komponent som kan vara på upphällningen vid dom milen.

    Vevaxelgivare är en annan komponent som kan göra att du blir stående och den tar inte mycket plats att ha med extra.

    AC´n bör du serva om det inte är gjort nyligen. Tänk på att den får jobba hårdare i varmt klimat.
    I händelse av kompressorhaveri är det gött att ha med den kortare remmen till bilar utan AC - även den tar liten plats.

    Minst halvförsäkring skulle nog jag teckna men även kolla vad en helförsäkring kostar. Inte säkert det skiljer så många kronor.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Mycket kloka tips. Tack! Kommenterar lite:

    Generatorn har jag också tänkt på. Startmotorn tänkte jag inte alls på - bra påpekande.

    Hoppas jag skrev rätt men bara den cylindern som inte krävde att motorn lyftes ut byttes = "huvudcylindern"? Själva kopplingen är inte bytt men känns fräsch

    Vevaxelgivare byttes i höstas. Dock till en begagnad då Saab inte längre säljer dessa nya till långmotorn

    Ac:n är tyvärr redan trasig men jag har sollucka och i juni brukar det inte bli så extremt varmt. Man får undvika köra mitt på dagen som pappa gjorde way back

    Börjar man tänka efter är det en hel del som kan gå fel. Då är ändå ganska mkt bytt på bilen redan. I värsta fall får man lämna den vid vägkanten och ta tåget hem fast saken är att familjen ska med så det känns inte optimalt

    Mvh H-M

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Hoppas jag skrev rätt men bara den cylindern som inte krävde att motorn lyftes ut byttes = "huvudcylindern"? Själva kopplingen är inte bytt men känns fräsch
    Ok, då har du alltså inte åtgärdat "akilleshälen" slavcylinder.
    Den är ju både lömsk och besvärlig att fixa eftersom lådan måste bort så det är inget man bara gör i förebyggande syfte.
    Har du en p-sats, alt kpl cyl kan vilken bonnverkstad som helst hjälpa dig att byta om det skulle hända, det är ju trots allt bara en massa skruvning

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Vevaxelgivare byttes i höstas. Dock till en begagnad då Saab inte längre säljer dessa nya till långmotorn
    Du vet väl att du även kan plocka givaren från valfri bil med EZK (med vevaxelgivare) eftersom det bara är kablaget som skiljer
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Assistansförsäkring...
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    [quote=SaabAero]
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Hoppas jag skrev rätt men bara den cylindern som inte krävde att motorn lyftes ut byttes = "huvudcylindern"? Själva kopplingen är inte bytt men känns fräsch
    Ok, då har du alltså inte åtgärdat "akilleshälen" slavcylinder.
    Den är ju både lömsk och besvärlig att fixa eftersom lådan måste bort så det är inget man bara gör i förebyggande syfte.
    Har du en p-sats, alt kpl cyl kan vilken bonnverkstad som helst hjälpa dig att byta om det skulle hända, det är ju trots allt bara en massa skruvning

    Citat Ursprungligen postat av "H-M":21wih1dm
    Vevaxelgivare byttes i höstas. Dock till en begagnad då Saab inte längre säljer dessa nya till långmotorn
    Du vet väl att du även kan plocka givaren från valfri bil med EZK (med vevaxelgivare) eftersom det bara är kablaget som skiljer [/quote:21wih1dm]

    Förstod inte riktigt hur du menade. Tror jag hade en tråd ute i höstas om vevaxelgivaren och det blev en annan variant -94. Ingen tipsade om detta och Saab sålde inte nya till min 92:a så det blev en begagnad. Synd. Hade varit skönt att ha en helt ny givare i bilen.

    Assistansförsäkring låter intressant! Måste kolla upp det. Undrar om man kan teckna på så gamla bilar? Vi får se. Det må låta besvärlig att resa med gammal 9000. Men skulle jag köpa en Saab 9-5 från ca 2002 skulle det vara nästan samma situation beroende på mil förstås. Finns en del saker som kan gå sönder där med

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Hyra bil?
    Slipper ta med sig en hel verkstad
    Bara ringa om något händer och det kommer en ny bil.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av viggenmicke
    Hyra bil?
    Slipper ta med sig en hel verkstad
    Bara ringa om något händer och det kommer en ny bil.

    Ligger nog ganska mycket i den kommentaren. Mest fördelar faktiskt. Men samtidigt skönt med egen bil. Inte behöva lämna åter viss dag mm. Som det känns nu tror jag att jag ser över generatorn och sedan chansar. Bilens värde är mindre än vad en hyrbil skulle kosta 10 dagar ( förmodligen långt under). Jag lämnar den vid vägkanten om det blir något större fel typ att kamkedjan går av
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Jo det är helt klart smidigare med egen bil, men kan lätt bli bökigt när den har några år på nacken.
    och då kan det vara värt mycket att bara behöva ringa å låta någon annan ta bekymret.
    Men klart det blir ju inte samma äventyr
    Viktigast är nog ändå att man känner sig säker på bilen och kan lita på den.
    å att man ger den en varm hand innan avresa
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Förstod inte riktigt hur du menade. Tror jag hade en tråd ute i höstas om vevaxelgivaren och det blev en annan variant -94. Ingen tipsade om detta och Saab sålde inte nya till min 92:a så det blev en begagnad. Synd. Hade varit skönt att ha en helt ny givare i bilen.
    Det finns antagligen inte nya till EZK heller men utbudet av beggade givare är klart större och som sagt dom tar liten plats att ha med sig.

    En genomtänkt uppsättning verktyg ska du såklart ha med och gärna någon extra kabelstump, några kabelskor (glöm inte tången), buntband, några slangklammer, eltejp och silvertejp.

    Hyrbil är ingen dum tanke!
    Har fler kollegor som resonerar just så att man kan åka i en gammal skrutt med minimal värdeminskning och hyra bil de gånger man ska åka längre alt behöver en större bil.
    Men det är precis som Viggenmicke skriver, det blir inte samma äventyr med en hyrbil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Förstod inte riktigt hur du menade. Tror jag hade en tråd ute i höstas om vevaxelgivaren och det blev en annan variant -94. Ingen tipsade om detta och Saab sålde inte nya till min 92:a så det blev en begagnad. Synd. Hade varit skönt att ha en helt ny givare i bilen.
    Det finns antagligen inte nya till EZK heller men utbudet av beggade givare är klart större och som sagt dom tar liten plats att ha med sig.

    En genomtänkt uppsättning verktyg ska du såklart ha med och gärna någon extra kabelstump, några kabelskor (glöm inte tången), buntband, några slangklammer, eltejp och silvertejp.

    Hyrbil är ingen dum tanke!
    Har fler kollegor som resonerar just så att man kan åka i en gammal skrutt med minimal värdeminskning och hyra bil de gånger man ska åka längre alt behöver en större bil.
    Men det är precis som Viggenmicke skriver, det blir inte samma äventyr med en hyrbil
    Puh. Börjar få kalla fötter när jag läser trådsvaren. Är ingen meckare. Bytt bränslepump som mest (en mejsel i Hayes. Dvs lättast).
    Skillnad om jag åkt med kompisar. Då kan man ta problem. Inte lika kul med familjen.
    Men om jag utvidgar tråden något:
    Ponera att jag köper en 9 5 från ca 2002 med ca 15' mil på mätaren. Normalservad och med få eller inga slitdelar bytta. Något säger mig att risken för trubbel är minst lika stor som att åka med min 9000 som ändå har en del bytt. Men svaret är förstås "assistansförsäkring".

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Haninge nyss inflyttad hos vacker dam
    Inlägg
    27

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero

    Det finns antagligen inte nya till EZK heller men utbudet av beggade givare är klart större och som sagt dom tar liten plats att ha med sig.

    En genomtänkt uppsättning verktyg ska du såklart ha med och gärna någon extra kabelstump, några kabelskor (glöm inte tången), buntband, några slangklammer, eltejp och silvertejp.

    Hyrbil är ingen dum tanke!
    Har fler kollegor som resonerar just så att man kan åka i en gammal skrutt med minimal värdeminskning och hyra bil de gånger man ska åka längre alt behöver en större bil.
    Men det är precis som Viggenmicke skriver, det blir inte samma äventyr med en hyrbil
    Puh. Börjar få kalla fötter när jag läser trådsvaren. Är ingen meckare. Bytt bränslepump som mest (en mejsel i Hayes. Dvs lättast).
    Skillnad om jag åkt med kompisar. Då kan man ta problem. Inte lika kul med familjen.
    Men om jag utvidgar tråden något:
    Ponera att jag köper en 9 5 från ca 2002 med ca 15' mil på mätaren. Normalservad och med få eller inga slitdelar bytta. Något säger mig att risken för trubbel är minst lika stor som att åka med min 9000 som ändå har en del bytt. Men svaret är förstås "assistansförsäkring".

    Tror det låter som dommedagen när alla skriver. Man kan undra om de har varit ute i europa över huvudtaget.

    1. En assistansförsäkring är alltid bra att ha, Motormännen har en som är bra. Falcks som Saab brukar erbjuda så skall problemet vara löst på 4 dagar.

    2. Är bilen servad och du inte kommer köra som en galning på autobahn och Kasselbackarna så kommer det sannolikt fungera hur bra som helst.

    När man är ute i Europa så kommer man upptäcka att Tyskarna har inte bara nya bilar, utan att allt från 80 tals lik till dagens rullar där, och att det kommer dyka upp gamal Volvosar och Saabar med svenska nummer plåtar som rullat på.

    Ta du en sväng i Europa och kör förståndigt så kommer det gå hur bra som helst. Och skulle något hända ha en assistans och få bort bilen från vägen, ta sedan en Taxi till närmaste tågstation och åk hem.


    Lars

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Ponera att jag köper en 9 5 från ca 2002 med ca 15' mil på mätaren. Normalservad och med få eller inga slitdelar bytta. Något säger mig att risken för trubbel är minst lika stor som att åka med min 9000 som ändå har en del bytt.
    Precis så är det!
    Däremot är 9-5 en vanligare bil på kontinenten så det är troligen enklare att hitta delar om det skulle behövas.

    Ev fel på 9000 är oftast enklare att fixa pga enklare teknik men det förutsätter att delarna finns tillgängliga. Har du de mest vitala delarna med dig är risken att bli stående betydligt lägre
    Det troliga är ändå att resan går helt smärtfritt och du inte behöver göra annat än att kolla olja och vatten när du tankar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Även om det lätt blir lite svartmålning med riskerna är jag ändå tacksam för råden vad som K a n inträffa.

    Sen skall jag inte bila till Ulan Bator utan hålla mig i västvärlden och Saab finns trots allt ännu som bilmärke med viss service osv.

    Teknikens värld köpte ju in några riktiga rishögar för några är sedan. De hade knappast full servicebok om man säger så. Gick resan till någon racerbana? Har för mig att alla vraken faktiskt höll på Europatripen.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  15. #15
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Varför tro att det värsta ska hända?
    Se till att du har assistansförsäkring, att du har ett grönt kort från ditt försäkringsbolag.
    Sedan är det bara att åka. Många svenskar vill ju testa toppfarten på autobahn med ras som följd, låter man bli det bara så är det säkert inga problem
    Om du tror att bilen ska gå sönder så kan du lika gärna vara hemma.
    Det är ju inte värt att ens åka till närmaste stad isåfall

    Mvh. Sven.
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Sven. Lite hårddraget. Men visst har du en poäng här. Kör relativt ofta Ådalen tur och retur och det funkar ju. Skillnaden är att om det händer något är man i Sverige. Därför är en sån här tråd ovärderlig. Klart att vissa saker rimligen jobbar på sista versen. Att inte vara förberedd på trubbel är dumdristigt.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Av egen erfarenhet så tog vi min 9000 -93a 2.0t med 42.000 mil på mätare till Tyskland/Holland. Enda som gjordes var att byta diodbryggan i generatorn, sen bar det av .. Hade halvförsäkring och assistansförsäkring tecknat under resan. Den gick galant trots att jag inte visste något om bilen.

    Men en procedur som kan va gött att ha gjort förövrigt från det som skrivits kan vara ett oljebyte om det inte gjorts nyligen

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Åkte ner till Frankrike i en 17 år gammal Volvo för ett par år sen. Året efter flög vi ner och hyrde bil.
    Jag kan säga att jag är helt inne på din linje: det var sjukt mycket roligare att åka gammal bil. Vi var också beredda att lämna bilen om den skulle haverera och hade ingen färjebiljett bokad hem. Allt gick dock som en dans, inte minsta mankemang. Men det är denna resa man minns, inte flygresan med hyrbil...

    Kör hårt, säger jag!
    Utan Saab

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Jag tog min gamla og900 från 92 med mig när jag bodde i England ett halvår. Den hade lite problem med kylningen och efter någon vecka på plats så brann rotorn av. Det var inte helt lätt att hitta till en 2,1a eftersom de aldrig sålts i UK Men det gick, fanns en firma som sålde massor av saab-delar i Sheffield och de hade till den, behövde inte ens beställa.
    Den fick slita hårt i backarna i Sheffield med en växellåda som åkt i något så bilen läckte olja hela tiden. Men den höll, hela vägen, både fram och tillbaka. Med koppling som sett bättre dagar, dålig vattenpump, läckande kylare och växellåda osv

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Jag har svårt att förstå de som oroar sig "i onödan".
    Litar du på att din bil skulle ta dig till och från jobbet i 500mil till utan service? Om ja, kör! Om nej, ja då behöver du komma på vad du behöver göra för att uppnå den tryggheten med din bil.

    Jag har kört hela vintern med läckande slavcylinder på min 9000i -89, eftersom jag inte haft vettiga möjligheter att byta den under vintern. Fyllt på behållaren två gånger och luftat kopplingen. Detta med en bil som snittar 75mil i veckan.

    Med ny soppapump och en tändkassett, ja då skulle det väl bara vara generatorn som kan sätta käppar i hjulet
    Men generatorer kan de byta i andra länder med. Kör o njut, och bli inte gråhårig av oro.

    Tilläggas bör att den 9000 jag färdas i haft driftstopp två gånger sedan 1990. Båda gångerna i Frankrike. Det går att få bilarna lagade där med, även om det tar lite längre tid, och är lite omständigare när man inte kan ett ord franska.

    //
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Etanolkonvertera gammal 9000
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 00:07
  2. Passar 9000 kortmotor i en gammal 9000 -88
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 09:10
  3. Montera larm i gammal 9000?
    Av larsan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 02:06
  4. Hur styla en gammal 9000?
    Av MicEE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •