Jag ser inga problem med att göra en europaresa i din bil. Om bilen går bra här hemma och om du tror att bilen kommer att hålla 300-400 mil i Sverige så lär den ju göra det utomlands också. Det som egentligen skiljer mellan Sverige och utlandet är böket som uppstår om och när bilen pajar.

Har man bara planerat och förberett sig lite för ett eventuellt haveri så brukar det inte vara några problem med att det sker utomlands mer än att man försenas någon dag eller två. Oavsett om jag hade ny eller gammal bil så skulle jag göra följande:

- Skaffa en assistansförsäkring som gäller i hela Europa, t.ex. Falck assistans, kostar ca 500 per helår. Då får du bärgning och hotellnätter medan bilen är på verkstad.
- Även om du inte meckar själv kan man eventuellt ta med lite 9000-specifika reservdelar eftersom Saab är ett litet märke på kontinenten och verkstäderna antagligen inte har delarna inne utan måste beställa dem från Sverige (vilket kan ta några dagar och bli dyrt). Flera förslag på reservdelar har ju redan diskuterat...

Tidigare i tråden nämndes startmotor som "bra-att-ha-reservdel", det är ju inget supermåste eftersom det går att rulla igång bilen om man bara är några stycken som puttar...