Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 110

Ämne: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

  1. #41
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av sumpan
    Han som startade tråden sa att resan skulle ske i juni, nu är det juli. Detta var en rolig tråd att läsa och det vore spännande att höra hur det gick....?
    Kanske står kvar efter någon vägkant nånstans fortfarande....

    MVH

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Sorry att jag inte följde upp tråden men fick inga aviseringar och glömde bort den. Väcker den till liv igen då jag tror många kan ha nytta av de goda råden här ovan.

    Hur gick det? Resan det året blev inställd. Istället hade vi bestämt att åka i år samma dag som barnens skola slutade den 11 juni. Några veckor innan rasade kopplingshydrualiken på den Saab tråden handlade om från början. Kände att det var slut nu och när dessutom ac:n var trasigt sålde jag iväg den.

    Vad göra? Jo en kompis föräldrar skulle sälja sin 9000CDE -97 (25.5' mil). Visste att den var välservad och ägd länge av dem. Nybytt bensinpump och tändkassett. Fullt fungerande acc. Slog till. Det enda jag gjorde var byta olje, luftfilter och nya stift samt ny multirem och hjul ( spännaren var ok). Och sedan iväg. Vad hände? Svar; ingenting. På 400 mil behövde jag varken fylla på vatten, olja eller luft i däcken. Ok en sak hände som det finns en tråd om. Ena tankbandet gick av i Berlin. Orsaken var helt säkert de delvis exremt dåliga vägarna på Rügen. Fram till hotellet hade vi tex en "skakbana" bestående av vassa stenar som pekade uppåt på ca 200 m som skulle kunna göra tjänst hos vilken bilutvecklare som helst. Här körde vi 3-4X per dag i varje riktning. På bra vägar hade tankbandet säkert hållit flera år. Tack vare väldigt fin hjälp på forumet blev det en ganska enkel och snabb reparation,

    Något Grönt kort hade vi inte då mitt försäkrinsbolag sa att det inte behövdes. Fick ändå hjärtat i halsgropen hos Saab i Berlin. Utan det skulle de i princip inte inte kunna sälja en ventilmutter till min Saab sa de. Men efter ett tag när de sett mina andra handlingar gick det bra. De fick tom upp mitt lägenshetsnummer på serviceorden.

    Andra synpunkter är att en GPS är ovärderlig när man skall till en specifik adress. H U R skulle jag hittat till Saab i Zehlendorf vågar jag inte ens tänka på. Nu körde jag direkt. MEN en GPS kan förvilla på långfärd. Ofta bättre att följa skyltningen med ögonen tyckte jag. Man behöver också en Europakarta för överblicken.

    Det blev fyra dagar på Rügen. Nästan en vecka i Berlin ( var så förbaskat trevligt och inte tänkt att stanna så länge), sedan Leipzig och genom Erzgebirge ner till Karlsbad. Därifrån en maratonkörning till Lübeck. Bilen totalsnittade 0.75. Körde ganska lugnt. Som medel-Fritz och han kör inte så fort som folk tror

    Lite otäckt att vissa Autobahn nästan helt saknar vägren. Tänker på olyckan uppe i Hudik men här är vägrenen bitvis ännu mindre. Ett stopp skulle nästan ofelbart leda till masskrock. Men bilen rullade fint. När vi kom hem fortsatte vi upp till Junsele Tor. Blev väl ca 550 mil totalt. I princip bekymmersfritt och i god komfort. En dag körde vi 10 h och ingen beklagade sig.

    En miss gjorde jag. Både Berlin och Leipzig kräver "Miljödekal" för att köra där. Hade vi blivit upptäckta böter och bärgning ur zonen men det gick bra.

    Sammanfattning: en väldigt kul resa. Men trots allt blir det flyg ner till Europa nästa gång. För lång transportsträcka. En kompis var nyss i Tyskland. Kostade 240 Euro för en Opel Astra och en veckas hyra. Tror att det är ett bättre alternativ. Händer något är man dessutom garderad.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Angående stopp på autobahn så slår man på varningsblinkers och förflyttar familjen till bakom avbärarräcket. Sen ringer man accistance.
    Fredrik J

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Angående stopp på autobahn så slår man på varningsblinkers och förflyttar familjen till bakom avbärarräcket. Sen ringer man accistance.
    Självklart. Skulle göra exakt samma sak i Sverige. Men tanken är väldigt otäck. Tät trafik. Hög fart. Skulle bilen lägga av har vi genast en väldigt farlig trafiksitutation. Det trycker på bakifrån. Ingen plats att köra av- noll plats. Risken är att du blir påkörd bakifrån innan familjen är ute. Gällde inte alla motorvägar men en del. Blev också många Staus". Satt 2 h som längst.
    Ett känsligt trafiksystem. Två varningar om sk "Geisterfahrer" hörde vi. En 24 åring i en Golf omkom (trafiradion berättade om biltypen).

    Annars kör tysken bra och oftast flyter det ändå bra

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Roligt att läsa att er semestertripp blev både trevlig och lyckad

    2 användare gillar detta inlägg


    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Rugen verkar vara en riktig mördare för äldre bilar. Min gamla 9-5 klonkar nu i höger bak efter de kullerstenslagda landsvägarna....
    Kul läsning förövrigt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Utan Saab

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Europaresa med 20 år gammal 9000. Vad tänka på?

    Jo blev överraskad att kullersten fanns kvar här och var. Är förmodlingen ett fd DDR fenomen.

    Sedan var det kul att köra en sträcka av gamla tävlingsbanan AVUS. Kontrolltorn och övergiven läktare finns kvar. Närmare racing än så lär jag aldrig komma

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #48
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Trådlyft

    En tur till södra Frankrike med 17 år gammal 9-3 påbörjad idag.
    Nedresan är ungefär lika lång som det jag pendlar en vanlig månad. Visst lyssnar jag efter ljud och annat. Tk. Vattenpump o lite smått i bakluckan.
    F.ö fanns kullerstenen på Rugen /Sellin upp till hotellet vi bodde på där för två år sedan också.

    2 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevligt

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #50
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Trådlyft

    En tur till södra Frankrike med 17 år gammal 9-3 påbörjad idag.
    Nedresan är ungefär lika lång som det jag pendlar en vanlig månad. Visst lyssnar jag efter ljud och annat. Tk. Vattenpump o lite smått i bakluckan.
    F.ö fanns kullerstenen på Rugen /Sellin upp till hotellet vi bodde på där för två år sedan också.
    Jag har alltid med extra LMM, BTR, stift, TK, vulktejp, bogserlina och de mest nödvändiga verktygen i bakluckan. (Tror fasiken det ligger med en vattenpump och aggregatrem också förresten).

    Då reser jag till grannkommunen

    Så är det med B205 och B235-generationen. Sen finns det andra som inte bytt något på 20000 mil.

    Edit: just ja...bränsletrycksmätaren ligger där också. Tech2:an är inte alltid med men dock en blåtandad OBD2 mot app i telefön.
    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lufto den 2016-07-19 klockan 07:24.

  11. #51
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag servar och sköter mina bilar förebyggande i garaget i stället

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag servar och sköter mina bilar förebyggande i garaget i stället
    Berätta hur man servar och sköter en tändkassett, bränsletrycksregulator eller en kärring som misshandlar bilen på en åktur när man ligger på hotellet och är bakfull?

    /Lufto

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Efter en kort natt på färja gbg fredrikshamn slaggade jag en stund precis efter dansk/tyska gränsen. Sen tog GPSen mig på en tur runt Hamburg för att undvika milslånga köer, 70 mil från fredrikshamn slaggar jag snart på ett motell i Hannover. 9-3an har gått bra, trots att delar av a7 verkar vara byggda av samma gäng som la kullersten på Rugen.

    Den tvekar lite på låga varv, skulle kanske bytt platinastiften då jag servade den för 600 mil sedan. Det är nästan 30 grader varmt men inga problem med motortemp eller ac. Däremot var det ett par köer, tyskarna är duktiga med varningsblinkers och det är än så länge inte många vrålåk i 200+ i vänsterfilen. Få se i morgon då kassell backarna ska passeras, de pratade på radion om köer som var många km där. Vägarbete.. Värsta vägarbetet var 3 km från motellet, efter 30+ minuter och 300 meter bad jag GPSen om en alternativ rutt. Framme på ett par minuter

    70 mil planerade i morgon, sen har jag lite oplanerade dagar i centralmassivet innan jag ska checka in

    Tack för uppmuntrande tillrop!

    3 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  14. #54
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Jag brukade ta far och mor ner till Lloret de Mar (ligger en bit öster om Barcelona), en resa som vi gjort
    i 25 år innan far nu blivit dement. Från begynnelsen i slutet på 80-talet utan mobiltelefon eller navigator
    till 2012 sista gången med navi, mobil och internet. Vilken skillnad. Största delen av dessa resor gjordes
    med SAAB. Första gången med en 900i 8V, sista SAAB'en en 9-5 3.0t, men även många gånger i 9-5 Aero.
    Det enda jag brukade ha med mig var en tändkasett i reserv... En gång rasade urtrampningslagret (9000T16)
    i Orange (Frankrike) men det gick att köra ända hem. En gång skevade bromsskivorna vilka fick bytas i Gerona.
    (9-5 3.0t) En gång dök en lambdasond (efter katten så det kunde åtgärdas i sverige).

    Annars såg det ut så här:

    Start i Kungsbacka 07:00. Helsingborg/Helsingör - Rödby/Puttgarden - Hamburg/Hannover
    och ett trevligt Gasthaus i byn Lippholdhausen (Avtagsväg precis i backen ner mot Kasselbackarna
    över floden Werra.

    Därefter rakt söderut förbi Frankfurt och söderut mot Basel men avtag höger vid Mülhouse.

    Man kan försöka köra RN (Route Normal) i Frakrike men det är trångt och långsamt. Så det är
    bara att pytsa upp 5kr/milen och njuta av Europas kanske bästa motorvägar. Dessutom
    är dom hastighetsbegränsade till 130 km/h så man slipper den tyska Autobahnstressen.

    Nu var ju kosan ställd till Massif Central, men om man vill söderut, exvis till Spanien
    så ...

    Vid 15-tiden stannar man till utanför Burg-en-Bresse och bokar ett rum vid något hotel
    vid "Le Tourette" strax utanför Montelimar (avfart Nord). Men man äter inte vid hotellet
    utan promenerar upp till den lilla restaurangen "La Mas de Berianne" och äter exvis
    Anka med potatisgratäng, en flaska rött och nybakta bröd.

    Trevlig resa !

    4 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  15. #55
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Tackar!
    Låter som en behaglig resa, ankan lockar...

    Via Mulhouse är vägen jag planerat. Skönt att höra att fler tänkt lika. Sedan snedda genom centralmassivet och kanske en underjordisk flod runt Dordogne. Rocamadour. Padirac, Perigueux.

    Målet är bad o surf-orten Mimizan mitt mellan Bordeaux o Biarritz

    Vägen genom Tyskland jmf med över Paris o Belgien är bara 18 mil längre.

    Det verkar på din beskrivning att det går fort från kassel ner till Mulhouse. Får se i morgon vilka köer som dyker upp.

    2 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  16. #56
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Jag har alltid med extra LMM, BTR, stift, TK, vulktejp, bogserlina och de mest nödvändiga verktygen i bakluckan. (Tror fasiken det ligger med en vattenpump och aggregatrem också förresten).

    Då reser jag till grannkommunen

    Så är det med B205 och B235-generationen. Sen finns det andra som inte bytt något på 20000 mil.

    Edit: just ja...bränsletrycksmätaren ligger där också. Tech2:an är inte alltid med men dock en blåtandad OBD2 mot app i telefön.
    /Lufto
    Med de senaste bilarna har jag slutat fylla bakluckan med reservdelar, universal-lösningar o verktyg. Kanske för att jag inte längre måste lösa allt själv. Jag har fått ett acrör och en servoslang bytt på 9-3an. Skönt men dyrt att lämna bort. Koppling o hydraulik bytte jag själv förra sommaren.


    9-3an som är rostfri har inget stort ekonomiskt värde. Det är bruksvärdet o underhållningsvärdet som är värdet. En möjlighet i kalkylen är skrotning utan intyg, bara plåtarna som följer med hem. Men jag tror det går bra. Jag tror ju att bilen håller mer än en månad. Den är i mycket fint bruksskick. Den blå 9-5an, som speglas i lacken på bilden nedan klapprar i subframen till o från så den fick vara kvar hemma. 100mila turen i början på förra veckan gick iofs utan problem med den

    Men 9-3an drar märkbart mindre än en 2,3 biopower, 0,71 sen jag lämnade Göteborg och allt är dansk eller tysk motorväg i 100-130. Original 154 mk1 konverterad till b204r US så när som på avgasventiler och intercoolern (som säljaren här på forumet bestämde sig för att behålla )



    Killen som anställde mig förra sommaren brukade förr då de bara anlitade mig för olika projekt undra vems bil med en stor verktygslåda där bak (v40 t4an) som alltid stod på deras parkering.

    2 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  17. #57
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Kan dela med mej av mina erfarenheter när vi körde ner till holland i vår dåvarande nyinköpta 9-5 2.3t SC´01 för tre år sedan.

    Det enda jag gjorde med bilen innan förutom att kolla vätskor/lampor och byta olja+filter och fylla luft i däcken var att jag bytte bromsskivorna fram då dom var rostiga, bilen var väldigt välservad men hade inte gått så mycket då tidigare ägare hade tagit över den av sin far, och haft den i innerstan mest hela tiden. Jag tog förstås även med båda delarna av regbeviset.

    Hade helförsäkring och SAAB assistance (vilket ju typ är Falcks europaförsäkring, för lägre pris än den vanliga sverigeförsäkringen)

    Resan ner gick bra förutom att GPS'en plötsligt fick en knäpp och började dirigera oss av autobahn ut på tyska landsbygden, först trodde vi det var rätt, men när vi kom till nån liten byhåla så insåg vi ju att "det här är nog INTE rätt väg sthlm-amsterdam", så vi stannade (lätt när man är "på landet") och zoomade ut på GPS'en, och noterade att den på nåt magiskt sätt bytt ut vårat mål till nån liten pyttehåla mitt i västra tyskland ?? ..det var alltså dit vi var på väg nu.. jag raderade rutten och matade än en gång in rätt adress, varvid den sa "vänd bilen", den extrarundan tror jag tog nästan tre timmar extra :/

    Sen kom vi ner utan några problem, bilen gick ju som en dröm på autobahn, vi satt bekvämt och gled fram hur lätt som helst i 150-170 där bilen trivdes bäst.

    Sedan gled vi omkring lite i holland, men mest stod den parkerad på hotellets parkering.

    För övrigt ganska kul hur annorlunda dom såg på vår bil, i sverige så är ju en 11 år gammal 9-5 kombi extremt ointressant för dom flesta "en gammal saab bara", där nere i holland tyckte folk den var ovanlig, väldigt stor och motorstark, den hade ju 2.3 lättrycksturbon på 185 hk, och det var ju "woow, must be very expensive!", i sverige är det ju näst klenaste motorn som ingen höjer ett ögonbryn för (även om jag tycker det är en extremt trevlig motor, MYCKET roligare än 2.0t på 150hk), men just 9-5 kombi verkar oerhört ovanlig där, och de flesta bilarna är ju små pluttbilar - pga skatter osv. Vi såg över huvud taget ganska få saabar, och jag tror SAMTLIGA hollandsreggade saabar vi såg var 9-3 cab ? märkligt.. vi såg iofs en franskreggad 9-5 sedan och en danskreggad 9-3 också

    Hemresan gick sämre, vi undvek att tanka i holland då dom har europas näst högsta bensinpriser, så vi skulle tanka så fort vi kommit över tyska gränsen, tyvärr missade min sambo som körde då den första macken (lätt gjort, skyltningen var sådär), så vi körde vidare, och DTE tickade ner och man blev ju orolig, när den stod på 19km så börjar motorlampan blinka, jag kopplar inte ihop det med bensinbrist först, men plötsligt stannar bilen, på autobahn otroligt nog så är det en liten, men trots allt vägren just där, alla som kört autobahn vet ju att ryktet om europas bästa vägar är STARKT överdrivet, vägren saknas på stora delar och på och avfarter skulle få en svensk motorvägskonstruktör att skämmas ögonen ur sig.

    Så där var vi ståendes på vägrenen på autobahn, i gassande sol, med ett spädbarn i bilstol, INTE bästa situationen..

    Nåväl, för att göra en lång historia kort så ringer vi först falck, dom får inte hjälpa oss på autobahn utan hänvisar till de orange telefonera (Öh tyskland, 80talet ringde just och ville ha tillbaka sina telefoner..) men just då kommer polizei och
    upplyser om att det är farligt att stå på autobahn DUH.. och undrar om vi försökt starta motorn DUH.. han frågar om det är soppatosrk, jag säger att det bord einte vara det och pekar på DTE, han frågar om vi vill ha hjälp med att ringa bärgare, jag tackar tacksamt ja, dessutom har dom ju parkerat polisbilen bakom med nån stor skylt på som varnar för oss.

    En kul sak var att han aldrig bad om att få se körkort, han ville bara se regpappret på bilen, jäkla tur att det var med.. (han skrek inte ens PAPIREN BITTE!, trist.. )

    Nåväl, den korta versionen.. dte kommer en bärgningsbil med en tjock tysk enbart (såvitt man kunde se) iklädd oljiga hängselbyxor, han frågar lite och sen börjar han koppla wire i bilen, jag tittar inte just då tyvärr efterssom jag vinkar av poliserna, men plötsligt hör jag ett krasande ljud som plast som går sönder, och går runt bilen, och hittar fritz..eh..tysken i färd med att snabbt koppla loss wiren.. konstaterar att hela fronten på bilen är knäckt.. han kopplar om wiren, drar upp bilen, vi sätter oss i bärgningsbilen och han drar den till närmaste bensinmack, det är 600m.. väl där tankar vi (med bilen fortfarande på flaket) i 20l soppa, och då startar den..

    Felkalibrerad mätare, kul, men visst, 19km DTE handlar ju om kanske två liter så..

    Jag frågar tysken om hur vi gör med skadorna han orsakat, han rycker bara på axlarna och säger "autobahn is very stressful" eller nåt sånt, sen kan han plötsligt i princip ingen engelska förutom "I want 400 euro" och vägrar släppa ner bilen från flaket innan han dels fått 400 euro och jag skrivit på ett papper helt på tyska som jag inte har en aning om vad det står i.. Jag har ju inte så mycket val annat än att betala, och då visar det sej att han inte tar plastkort, sa jag att tyskland är ett OERHÖRT efterblivet land på många sätt ? ..det var samma sak på många mackar, man fick kolla först att dom verkligen tog visa/MC suck.. av en ren slump hade vi precis innan vi lämnade holland fått ett kuvert med just 400 euro i från sambons pappa (det var ju honnom vi hälsade på), vilket var fördelsedag+doppresent till dottern, det var vi ganska glada för just då för vi kunde lösa ut bilen.

    Av nån anledning så tar jag då upp kameran ur skötväskan (som vi tog med oss i hytten) och bränner av fem foton på vår bil på flaket, och på skadan som han orsakade, det visade sej senare vara ett mycket bra drag.

    den oljiga tysken som inte kan engelska längre tar nu ner bilen och försvinner som en oljad blixt, vi kör vidare och inser snabbt att fronten "flappar" i vinden, så vi stannar på nästa mack (nu låg dom tätt minsan..) och köper nåt i stil med gaffatejp (fast svart) och tejpar ihop fronten så gott det gick, jag tejpar även ihop röret till luftburken som också är krossat, och sen tankar vi fullt och kör upp till sverige. ..vi har ju missat vår bokade färja, men det gör mindre eftersom biljetten gäller hela dagen (fast utan förtur som man får på "rätt" färja)

    Iaf, det var det enda som strulade på hela vägen, och det var väl inte riktigt bilens fel.

    Skulle jag åka igen så skulle jag TVEKLÖST ha med mej en 5l reservdunk.. och gaffatejp ..jag hade ju med mej lite verktyg, men dom behövde jag aldrig använda, jag hade också med mej flera liter motorolja och en liter glykol, behövdes inte heller.

    Falckförsäkringen var bra, även om den inte hjälpte oss just här, eller jo det gjorde den, dom ersatte snällt bärgningen (minus polisavgiften), men just där och då var det ju inte så mycket hjälp, det var dock inte deras fel utan tyska konstiga regler.

    9-5 är ju rent allmänt en väldigt trevlig bil att göra långresor i, jag vet få bilar jag åker så bekvämt i, den enda jag vet att jag sitter bättre i är väl 9000 då.. kompisar som kör diverse tyska premiumbilar kan slänga sej i väggen vad det gäller komfort.

    ..Sen väl hemma så började annat strul, fick slåss med försäkringsbolaget i över ett år osv, men det är en annan story.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #58
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    För 24 år sen åkte jag och en kompis saab 95 hgv 600 mil tor till Holland och saabvänner där, den rullade på i 90 knyck hela vägen.
    kan ha berott på att den gick på tre cylindrar hela vägen, vilket den fortsatt med sen dess
    vi hade med lite reservdelar, ngk a-7 stift, brytare, extra olja mm
    det var en minnesvärd resa
    har kvar pärlan som fått utbytt växellådan vars nållager skrek värre än den halalslaktade grisen och nya yttre drivknutar samt bakdämpare
    den är startklar för en Hollandstur igen, fast ägaren tar hellre flyget
    martin

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #59
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226
    Fyllt lite luft i höger (nä, vänster) fram. Ställt upp tempen i kupén till 24 gr från 18. 38+ ute under dagen. Men med ac'n ställd lite varmare tvekar inte bilen längre på låga varv.

    Det här går bra.

    93 mil genom bergen, 100 via Medelhavet.

    Alltid dessa beslut

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-07-21 klockan 17:31.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  20. #60
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Rolig tråd! På tisdag kör jag till Berlin men det är ju en baggis från Malmö, ändå är jag nojig som vanligt. Har haft min 9000 -96 i 14 år (27000 mil) men de senaste 4 har den stått avställd. Bytt olja-filter-stift, mer hinner/ids jag inte. Mycket har jag bytt och skruvat med tidigare genom åren men aldrig något med kylning/generator, och tändkassetten är mig veterligen original med över 20 år på nacken.

    2009 däremot körde jag samma bil till Altea i södra Spanien, hela familjen två vuxna och tre tonåringar och FULLT bagage. Jag var den ende med körkort och det var utlandspremiär för mig. Det var både våldsamma åskoväder och 42 grader varmt långa sträckor men bilen gick som en klocka och gör så fortfarande.

    Jag hade den gången fått intrycket av att Autobahn var så fantastiskt men som så många andra blev jag mycket besviken. Ren fröjd att vid Mulhouse glida in på de franska och sedan spanska betalvägarna. På de fina och jämna vägarna körde alla i 130, trots tät trafik i Spanien och trots alla konstiga minisläpvagnar och halvdant hopknutna packhögar på taken - allt i 130. Mycket behagligt. Dock var det skrämmande kort påfartssträcka från vissa små rastplatser, man fick gasa som en idiot och hoppas på det bästa.

    Om själva Autobahn kan vara både slitet, påfrestande och stressigt upplever jag däremot mentaliteten hos trafikanterna i (hela?) Tyskland som desto bättre. Normalt cyklar jag mest i Berlin och det allmänna intrycket är att alla har full koll på vad de gör - oavsett fordon. Det finns också en hög grad av hänsyn och hjälpsamhet mot turister och nytillkomna som råkar göra fel, men om man gör misstag pga nonchalans eller ouppmärksamhet får man höra det direkt. När jag efter några veckor kommer tillbaka till Malmö och ska cykla ner till affären brukar jag vara på vippen att bli påkörd varje gång - ingen jävel ser sig för, och det tar ett tag att acklimatisera sig till det.

    En sån här tråd gör att jag känner mig lugnare inför nästa vecka. Man ska inte va så nojig, får väl ta repris på den där Spanientrippen nästa år.

    2 användare gillar detta inlägg


    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Etanolkonvertera gammal 9000
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-31, 00:07
  2. Passar 9000 kortmotor i en gammal 9000 -88
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 09:10
  3. Montera larm i gammal 9000?
    Av larsan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 02:06
  4. Hur styla en gammal 9000?
    Av MicEE i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •