Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 159

Ämne: maptun vs bsr

  1. #1

    maptun vs bsr

    hei,

    takk for ett fantastisk flott forum!!
    jeg skal hente meg en en 9-3 sport combi 2.0t 2006 neste uke.
    jeg har lest masse om forskjellige chip og ecu. siden jeg bor i norge, så utgår bruken av nordic da jeg ikke orker reisen til dem fra oslo. hirsch syns jeg blir for dyrt. så da gjennstår det bare to alternativer.
    ville du gått for maptun eller bsr stage 1??
    hvorfor eller hvorfor ikke?!

    jeg et at det er mange poster om begge leverandører her på forumet, men jeg syntes ikke at jeg har fått helt klarhet i hva som er + og - med de to forskjellige. BSR og maptun er begge nærme oslo, så det er ett stort pluss.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: maptun vs bsr

    Varför krångla?
    Dessa kan ju ordna en MapTuner till dig.
    http://www.maptun.se/retailers.php?area=3&country=NO
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3

    Re: maptun vs bsr

    ja, jeg vet jo det. derfor jeg vil vite hvorfor velge maptun framfor bsr?!

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    ja, jeg vet jo det. derfor jeg vil vite hvorfor velge maptun framfor bsr?!
    Dagens trimning är komplicerat,det gäller att lägga den tid verkligen behövs för att få en bra produkt i samband med hög kompetens om hur allt fungerar.

    Jag tror ingen av Svenska tuners lägger den tid behövs för att få en produkt till 100 procent bra.
    För mycket rototest mm och alldeles för lite verkligheten innan kunden får en klart utvecklat program,trots allt vill vi få en bil att fungera ute och inte i rototesten och en program som är utprövad i alla olika förhållande.

    Men eftersom MapTun jobbar med endast Saab så tror jag och är säker på att den tiden dom lägger är säkerligen högre än Bsr lägger då dom utvecklar chip till alla möjliga bilar.

    Kan ha fel men det är min åsikt.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5

    Re: maptun vs bsr

    er helt enig i det du sier, men bsr har jo mulighet for å sette bilen tilbake til standard igjen. det er jo ett stort pluss.

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    er helt enig i det du sier, men jeg bsr har jo mulighet for å sette bilen tilbake til standard igjen. det er jo ett stort pluss.
    Hej !

    Du kan göra det med MapTuner oxå ..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    er helt enig i det du sier, men jeg bsr har jo mulighet for å sette bilen tilbake til standard igjen. det er jo ett stort pluss.
    Jag har kört alla aktörers trim därute förutom nordic, och jag rekommenderar maptun!

    Från en landsman till en annan.
    Rjukan i mitt <3
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  8. #8

    Re: maptun vs bsr

    så man kan sette bilen tilbake til orginal med maptun også? trodde man byttet ecu med en som var mappet jeg?! eller er det samme måte som bsr? med en obd2 plug?

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    så man kan sette bilen tilbake til orginal med maptun også? trodde man byttet ecu med en som var mappet jeg?! eller er det samme måte som bsr? med en obd2 plug?
    Japp exakt detsamma.
    Du kan tanka in flera olika program mm

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    er helt enig i det du sier, men jeg bsr har jo mulighet for å sette bilen tilbake til standard igjen. det er jo ett stort pluss.
    Jag har kört alla aktörers trim därute förutom nordic, och jag rekommenderar maptun!
    Hej grabben
    När du rekomenderar ett företag så kan du väl skriva vad är det som gör att du rekomenderar dom ?

    Hur länge har du provkört olika program ?

    Vad är det du har testat med olika program ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av Phed

    Jag har kört alla aktörers trim därute förutom nordic, och jag rekommenderar maptun!
    Hej grabben
    När du rekomenderar ett företag så kan du väl skriva vad är det som gör att du rekomenderar dom ?

    Hur länge har du provkört olika program ?

    Vad är det du har testat med olika program ?

    Mvh
    Eftersom Hirsch programvara kändes omotiverat dyr skippar jag att ta upp den, men enligt mig är den mycket stabilare och bilen känns mer "original" och går följsamt över hela registret.

    Med BSR fick jag en vidrig bensinförbrukning, många "dippar" där överladdningsskyddet slog igång, ett turbotryck som matades på alldeles för tidigt och för sent. Boost kom i princip direkt från 0 rpm och sedan dött mellan 4000 och 5500 rpm.

    Maptun, har ett jämnare tryck över hela registret, lägre bensinförbrukning och kändes faktiskt som att turbon inte blev chockad varenda gång man tryckte på gasen.

    Eftersom att jag har en del ny hårdvara i bilen och testat allt i olika perioder ligger allt från endast steg 1 mjukvara till steg 3 hårdvara + mjukvara. Men bsr känns faktiskt som att utvecklarna missar många parametrar som är viktiga för att bilen ska hålla längre än 5k mil med trim. Fullt ös i snurran och från spridarna, no mercy!

    ;D
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  12. #12

    Re: maptun vs bsr

    se der ja.

    det er samme konklusjon som jeg har lest meg fram til. at maptuner virker bedre gjennom hele registeret. mens bsr har kortere register.

    så med maptuner så er det bare å kjøpe den boksen og "chippe" den selv. med en obd2 plugg?

    men hva med det som står her da: tatt fra maptun.com

    Kan jag utföra uppgraderingen själv?
    Ja, vi kan skicka en uppgraderad styrenhet per post. Original styrenhet skickas tillbaka. Är man det minsta osäker på tillvägagångssättet rekommenderar vi att man kontaktar oss eller någon av våra återförsäljare för installation.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: maptun vs bsr

    FYI så har Hirsch 30% rabatt på MY07 o äldre - gör en del skillnad i pris vilket iallafall fick mig sluta tveka på val av mjukvara.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: maptun vs bsr

    Nu är jag visserligen partisk, då jag endast kört med Maptun och deras Maptuner på min förra 9-3 ss aero -05.
    Men jag resonerade likadant som Aero++ när det var dags för steg1. Känns helt klart som om en renodlad märkestrimmare är det bättre valet. Och således följer ju givetvis Hirsch med i denna kategori.
    Men det som avgjorde enormt för min personliga del är bemötande, kunnande och proffisionalitet(hur det nu stavas) när man väl lägger bilen i deras händer.
    Valde till och med att pendla dom nästan 20 milen till Örebro när det var dags för service, reparationer eller bara sticka in huvudet och diskutera motorgodis.
    Nu får jag min "nya" 9-3 ss vector -08 på onsdag(plågsamt jobbig väntan) och väljer jag att uppgradera något kommer jag även den här gången att satsa på ett säkert kort.
    Ta mig med en nypa salt nu, iom att jag aldrig använt mig av varken BSR, hempulad mjukvara eller annan leverantör.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  15. #15

    Re: maptun vs bsr

    javisst, så det nå. at de har 30% rabatt. da koster jo hirsch 7900 kr. det er jo det samme som de andre. men hirsch gir mindre hk?!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    javisst, så det nå. at de har 30% rabatt. da koster jo hirsch 7900 kr. det er jo det samme som de andre. men hirsch gir mindre hk?!
    Stirra dig inte blind på antalet hk. Har kört 4 repor i bänk och både BSR och maptun kan diffa en hel del från papperet mot verkligheten.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  17. #17

    Re: maptun vs bsr

    neida, det er klart at man ikke skal satse alt på fine tall!!
    men det burde jo være en forskjell på hirsch som oppgir 195 hk vs bsr som oppgir 215 hk?!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    neida, det er klart at man ikke skal satse alt på fine tall!!
    men det burde jo være en forskjell på hirsch som oppgir 195 hk vs bsr som oppgir 215 hk?!
    Anledningen är att laddtrycket förmodligen ökas mkt mer med bsr's program än med hirsch. Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men skillnaden mellan hirsch och bsr på min v6:a var tillräckligt stora för att jag skulle höja på ögonbrynet. Anledningen till att jag inte kör bsr, som förövrigt var mer morsomt i lägre hastigheter är just att jag inte vill byta turboagg redan om 3000 mil.

    Om du nu får ett hirsch-trim för samma slant som bsr ska du veta att du får mindre problem vid en eventuell försäljning senare då "saab-folk" har relativt bra koll på just hirsch.

    Jag hade inte tvekat när avdraget är så högt som 30%.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  19. #19
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    neida, det er klart at man ikke skal satse alt på fine tall!!
    men det burde jo være en forskjell på hirsch som oppgir 195 hk vs bsr som oppgir 215 hk?!
    Hej !
    Man kan ju bluffa med mätmetoder i bromsbänken.
    Det är rätt stor skillnad att köra 0.5 1.0 eller 3 sekunder.
    Sedan finns det dynamiskt och statisk mättning.

    Sedan får det tilläggas att dom bilarna jag testat med racelogic som haft Bsr programvara så har effekten aldrig stämmt,men vridmoment har det varit gott om.
    Har även sett 9-3 Aero ss steg 1 köra typ jämna steg mot Audi A4 2.0TFSI helt orginala.
    Så styra dig inte blind på en siffra på pappret utan tänk på verkligheten.
    Dom Hirsch 195 hk kommer säkert att prestera som 195 hk ute på motorvägen,om Bsr kommer att göra låter jag vara osagt men efter allt jag testat mm så skulle jag inte tro det.

    Det är kanske därför Bsr anger på deras hemsida intervaller som är inom den register där momentet är hög ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: maptun vs bsr

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av slasherkill
    javisst, så det nå. at de har 30% rabatt. da koster jo hirsch 7900 kr. det er jo det samme som de andre. men hirsch gir mindre hk?!
    Stirra dig inte blind på antalet hk. Har kört 4 repor i bänk och både BSR och maptun kan diffa en hel del från papperet mot verkligheten.
    Jag anser att verkligheten är att bilen presterar ute det angivna effekt på pappret som anges, och jag kan säga att under mina 1000+ bilar med olika trim testade med racelogic mm jag testat är det många som inte gör det.
    Men många presterar angivna moment

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. BSR VS MAPTUN
    Av baskowilma i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 23:20
  2. Maptun can 95
    Av fiddex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 20:21
  3. Maptun 9-3 1.8t sc
    Av mg3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 15:05
  4. SP ic vs maptun ic
    Av elin_rrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 12:43
  5. Maptun??????
    Av saab..jk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 100
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 11:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •