Hej,
Hade bilen på verkstad i slutet på förra veckan då de bytte kupefilter, olja och filter och vevaxelgivare.
Nu luktar det bränt i kupen efter man kört och sen stannar, vad kan ha hänt?
Mvh
Matte
Hej,
Hade bilen på verkstad i slutet på förra veckan då de bytte kupefilter, olja och filter och vevaxelgivare.
Nu luktar det bränt i kupen efter man kört och sen stannar, vad kan ha hänt?
Mvh
Matte
Det kan väl vara så enkelt att det har runnit olja ner på varma delar som grenrör tex.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Tack för svar!
Så då ska man bara vänta ut problemet och se om den spillda oljan snart är förbränd så det slutar lukta?
Ursprungligen postat av MattA
svar ja om du inte är en jobbig jävel som åker tillbaks och gnäller (skämt åsido) hehe...
men kolla så den inte droppar olja på marken/motorn så dom lyckas med något mindre bra vid servicen...
Försök att lokalisera varifrån oljan kommer så att det inte är någon oförsiktig person som haft sönder nått.
Vänta och se är ju kanske inte så smart när det gäller sånna här grejer.
Det finns dessvärre en hel del så kallade mekaniker som egentligen inte borde hålla på med bilar.
Saab 9-5 2,0t SS -08
Saab 9-5 2,0t SS -06
GIVETVIS MÅSTE orsaken till lukten lokaliseras, det kan ju vara nå't mycket elakt. Plus det faktum att någon varit en slavpelle vid service...
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Tack för svaren och stödet, gav mig ork att vara den gnälliga jobbige kunden!
Vevaxelgivaren de bytt i förra veckan höll inte tätt så det rann olja ner på motorblocket. De skulle reklamera till leverantören så skulle jag få en ny ditsatt i morgon.
Bara hoppas de torkar bort oljan så gott det går nu och sen tar jag gärna emot tips på hur jag får bort oljan från markstenen i carporten?
Mvh
Matte
Lättaste och bästa sättet att få bort olja är med hjälp av ånga vilket kanske kan vara lite svårt att framkalla på ett bra sätt av en privat person. en hetvatten högtryckstvätt går dock att hyra och fungerar nästan lika bra
annars går det alltid att göra rent med lite olika rengörings medel alt bensin men som sagt risken för att missfärga stenarna finns!
Hej!
Har du varit på "icke Saabverkstad"?
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hej,
Nä det är auktoriserad Saabverkstad. Tog ca 1800 för byte av vevaxelgivare.
Mvh
Mattias
Hej!
Att misslyckas med bytet kräver verkligen sin man, jag tycker det luktar slarv lång väg.
Kräv dem på kostnad för sanering av oljeläckage.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hej,
Kan det vara så att den gamla lossnat lite så de bara dragit den
Den meken borde ha smisk!Ursprungligen postat av MattA
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
Hehe, nä nu ska man inte vara sådan att man misstror men man har ju ingen aning. Det kan ju ha varit så och har jag begärt byte av vevaxelgivare och den sitter löst så de bara kan dra åt den, så är det juh väldigt frestande att göra det och sen ändå ta betalt för en ny
Men har bra erfarenhet av verkstaden sen tidigare så hoppas de är ärliga, men tycker det är konstigt om packningen inte skulle hålla tätt på en ny, jag såg på en beskrivning att man bara stoppar in den och dra fast med en utanpåliggande torx.
Problemet för mig var att jag inte visste det förrän nu och att det verkar tight att komma till utan lyft!
Alltså, en SAAB åf som gör så vore sådan skandal att jag tvivlar starkt på att det kan ha hänt. Att bara dra åt den är väl en sak (med kundsmedgivande) men att inte knysta och fakturera fullt vore så jäkla illa allttså.Ursprungligen postat av MattA
SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001
Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384
Var det inte så att det finns möjlighet att glömma den gamla tätningen i hålet när den nya vevaxelvinkelgivaren monteras och detta orsakar ett oljeläckage?
Har för mig att jag läst detta någonstans.
Uffe has passed best date but has not figurit out yet
9-5 2,0 mapp -99
Hej,
Efter att de bytt givare igen så tycker jag det kommer lukt då och då. Lyser jag med fick lampan ner där det läckte innan så ser det lite fuktigt ut likt en enkronas storlek, så lite.
Kommer detta täta sig självt med tiden(verkar inte som det droppar under bilen eller ska man orka åka och klaga igen?
Mvh
Matte
Tvätta rent med lite bromsrengöring köra någon/några dagar och kolla igen om det kommit någon ny olja.
Kan ju vara så att det bara blivit "lite kladd" när de bytte den.
Men läcker det så åk bara dit och klaga!
Gör om och gör rätt!
/hedlunde