Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Det blev inget med 900an, sa jag startar en ny trad for ett annat objekt. Vad tycks om denna?

    http://www.leboncoin.fr/voitures/184910853.htm?ca=18_s

    Enligt agaren sa ar den i klockrent skick fbortsett fran de latta krockskadorna. Han ger den till mig for 2500 €. Jag tycker det verkar juste. Skarm fram ar enkelt och billigt. Dorren maste man nog leta efter, och kanske sas kostar den lite men det ar ju inte sa farligt med tanke pa att bilen bara kostar 2500? Eller ar det inte sa billigt som jag inbillar mig.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Personligen hade jag hoppat den bilen, ingen säljer en og9-3 cabbe för det priset om det är så enkelt som skärm och dörrbyte.

    Normalpris på en sånn bil bör väl vara någonstans 50-65 000kr, alltså sådär 3 gånger det priset du har fått.
    Om det bara är att byta skärmen och dörren så hade nog säljaren gjort det och fått mer pengar för bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Personligen hade jag hoppat den bilen, ingen säljer en og9-3 cabbe för det priset om det är så enkelt som skärm och dörrbyte.

    Normalpris på en sånn bil bör väl vara någonstans 50-65 000kr, alltså sådär 3 gånger det priset du har fått.
    Om det bara är att byta skärmen och dörren så hade nog säljaren gjort det och fått mer pengar för bilen.
    Vet inte Pumba, alla är ju inte mekare. Och dessutom så kollade jag bilpriser.se och enligt den sidan är biljäveln inte värd en krona mer än 30 lakan, om vi talar om den med 150 kusar.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Om du hittar en og9-3 cabbe för 30papp i vettigt skick så säg till mig... jag har inte sett nått sånt, kanske med lite tur att man hittar en risig ng900 med 2,0i motor för 30k.
    Den billigaste 9-3 cab jag hittar på blocket kostar 53...

    få dörren och skärmen bytt på verkstad skulle inte kosta mycket, vi snackar ju om någon timmes jobb + ev lackeringskostnad.

    Jag skulle ju iaf gissa på att han som säljer har fått en prisuppgift och därmed försöker bli av med bilen jäkla snabbt för att slippa, varför skulle man annars pruta ner en jäkla massa 1000lappar direkt innan du ens tittat på bilen på plats.
    Nja jag blir alltid skeptisk till krockade bilar, om det är så himla lätt att fixa, varför har inte säljaren gjort det.
    ungefär som folk som säljer obesiktigade bilar som ska "gå igenom utan problem" då ställer ju iaf jag alltid mig frågan om varför det inte är gjort.

    Om du nu anser dig vara så duktig att du kan fixa krockskadan så är det väl bara att köpa?
    Jag tror dock inte det är bara att byta dörren och skärmen...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Om du hittar en og9-3 cabbe för 30papp i vettigt skick så säg till mig... jag har inte sett nått sånt, kanske med lite tur att man hittar en risig ng900 med 2,0i motor för 30k.
    Den billigaste 9-3 cab jag hittar på blocket kostar 53...

    få dörren och skärmen bytt på verkstad skulle inte kosta mycket, vi snackar ju om någon timmes jobb + ev lackeringskostnad.

    Jag skulle ju iaf gissa på att han som säljer har fått en prisuppgift och därmed försöker bli av med bilen jäkla snabbt för att slippa, varför skulle man annars pruta ner en jäkla massa 1000lappar direkt innan du ens tittat på bilen på plats.
    Nja jag blir alltid skeptisk till krockade bilar, om det är så himla lätt att fixa, varför har inte säljaren gjort det.
    ungefär som folk som säljer obesiktigade bilar som ska "gå igenom utan problem" då ställer ju iaf jag alltid mig frågan om varför det inte är gjort.

    Om du nu anser dig vara så duktig att du kan fixa krockskadan så är det väl bara att köpa?
    Jag tror dock inte det är bara att byta dörren och skärmen...
    Den har gått igenom besiktning utan problem, men han kan ju ha fått krockskadan efter det förstås, kanske några dagar sedan bara. Men det ser ju inte allvarligt nog att ha kunnat påverka något väsentligt vad gäller skrov eller ens något i framvagnen. Fast här skall påpekas att mina kunskaper och erfarenheter börjar bli riktigt tunna, tror du att smällen kan ha skadat något väsentligt?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Den har gått igenom besiktning utan problem, men han kan ju ha fått krockskadan efter det förstås, kanske några dagar sedan bara. Men det ser ju inte allvarligt nog att ha kunnat påverka något väsentligt vad gäller skrov eller ens något i framvagnen. Fast här skall påpekas att mina kunskaper och erfarenheter börjar bli riktigt tunna, tror du att smällen kan ha skadat något väsentligt?
    Ja det är det jag tror, därför den är så billig, risken är ju att det blivit mer intryckt än bara lite bucklor på skärm och dörr och därmed risk att du får rikta detta först innan.
    Grundar iaf mitt tänk på att det låter för bara för att vara sant, en og9-3 cabbe för 20k får man nästan räkna med att det är mer skador än dörr och skärm med tanke på att bilen i vettigt skick är värt närmre det 3 dubbla.

    Du har ju tex balken som dörren fäster i som kan tagit stryk.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    3 gånger så mycket skulle väl ingen betala även om bilen är i nyskick?

    Jag ska åka och kolla på den. Jag har dock aldrig haft automat. Man kan ju inte "känna" på växlarna på samma sätt som på en manuell. Vad skall jag ha ögonen på?

    Övriga ideer som jag skall ha ögonen på?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Jo, man kan kolla växlarna. Man kan lägga i 1-2-3 manuellt och bilen skall driva och motorbromsa på alla. Lock-upen skall hoppa i runt 80, växlarna skall gå i mjukt.

    Vad gäller skadorna så ser det inte farligt ut, men som de andra säger kan ju balken tagit skada och då blir det dyrare. Dörren är dessutom annorlunda än på 3-dörrars (såklart) så du måste ha en dörr från en cab.
    Många bilar på kontinenten har mer oil-dludge-skit har jag märkt. Många T7-bilar har bytt turbo flera gånger och kedjan rasslar som verktyg i en plåthink.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jo, man kan kolla växlarna. Man kan lägga i 1-2-3 manuellt och bilen skall driva och motorbromsa på alla. Lock-upen skall hoppa i runt 80, växlarna skall gå i mjukt.

    Vad gäller skadorna så ser det inte farligt ut, men som de andra säger kan ju balken tagit skada och då blir det dyrare. Dörren är dessutom annorlunda än på 3-dörrars (såklart) så du måste ha en dörr från en cab.
    Många bilar på kontinenten har mer oil-dludge-skit har jag märkt. Många T7-bilar har bytt turbo flera gånger och kedjan rasslar som verktyg i en plåthink.
    Ålrajt, Bollman to the rescue. Då vet jag hur jag kollar låden lite. Dörren är jag medveten om.

    Nu, hur kollar jag om bilen har oilsludgeproblem? Kedjan bör jag då höra att den rasslar om jag ställer mig till vänster om motorn och lyssnar?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    3 gånger så mycket skulle väl ingen betala även om bilen är i nyskick?
    En og9-3 cabbe här hemma börjar på ungefär 60 000kr för det skabbigaste du hittar sen går det uppåt.
    En vettig Og9-3 cabbe ligger väl iaf på runt 70-85k om man kollar blocket här hemma.

    Att du får köpa en sådan bil för 20K låter iaf i mina öron som att det vore värre problem med den än vad du ser på bilden.

    men det är väl bara att åka och kolla på den istället för att dividera på forumet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Pumba, jag SKA aka och titta pa den, och jag dividerar inte istallet utan kollar med forumet for att battre vara forberedd. Bra va?

    Tex; hur vet jag om bilen har oilsludgeproblem? Majonas pa stickan och locket eller?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Tack gubbar, jag åkte dit med tåg och tänkte att; "i värsta fall tar jag in på hotell, tar till flaskan och åker hem igen med tåg imorgon". Men grejen var att bilen var finare än vad jag hade kunnat hoppas på för detta pris.

    Och Bollman; inget kedjerassel eller majonäs. Fina vätskor och oljor, fin växellåda (så gott jag kan bedömma), bra däck och fina fäljar, ok läder med endast en sprucken sömn på ett ställe som borde kunna kirras, fungerande Ac, inga elektriska problem med vare sig fönsterhissar eller tak (har ännu inte verifiaerat vätskan till hydraliken men det funkar i alla fall), acceptabel fjädring, inget vajsing med styrning eller annat dumt. Lite röst på avgassystemet men inget som besiktningen gjort annat än noterat. Taktyget är i fint skick. Den har ju rullat mycket förstås, 23 tusen mil, men å andra sidan så är serviceboken fylld med stämplar. Han hade bara en nyckel, det är trist. En lös och trasig gummislang bakom motorn dock, märkligt - bilen går jättefint, visar bild sedan.

    Fasen jag är grymt nöjd, trots att den är snål på tillval och finesser (ingen ACC, ingen farthållare!!!!????). 2440 euro fick han men jag har förstås ingen aning om vad jag kommer behöva pynta för dörr och skärm plus eventuell (förmodad) målning.

    Som sagt, vänsterdörr och skärm är på listan. Men vad gör jag med högerdörren? Det är endast klarlacken som släppt efter utsatt mot värme och sol, lacken under är ok men det spelar kanske ingen roll?

    Frågor: Hur kan det inte sitta farthållare, eller ännu märkligare - ingen ACC och dessutom är det SID1 och inte SID2!?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Typiskt snålbilar på kontinenten.
    Farthållare är lätt att fixa dock. Det där är ju en t7-bil så allt du behöver göra är att byta blinkersspaken till en med farthållarknapparna. Jag har en om du vill ha
    Du vet att du kan kolla hur många nycklar somo finns till bilen va?
    Slå på tändningen och tryck på "öppna bakluckan-knappen" på fjärten så visar sid hur många nycklar som finns inprogrammerade.
    Om det är mer än 1 då så skall du genast uppsöka Saab och programmera bort de som inte finns.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Ok Bollen, sa det ar fordraget? Juste, vad vill du ha for den med porto till Stockholm (hem till mina paron)?

    Jag testade ditt tips och skall ha 2 nycklar. jag kanner pa mig att detta blir dyrt?

    Nu, varfor har jag en SID1 tror du?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Ang nyckeln!
    Fick beställa en nyckel till
    Min förra Og i höstas, fick ge 1500 kr för en helt ny komplett ingift och klar! Var en T7 som den var till om det var otydligt!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Koprad 9-3 2.0 cab, -01

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Ang nyckeln!
    Fick beställa en nyckel till
    Min förra Og i höstas, fick ge 1500 kr för en helt ny komplett ingift och klar! Var en T7 som den var till om det var otydligt!
    Ålrajt Ekan, det är det nog värt asså!
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Köpråd ng 9-5
    Av JSN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-08, 01:13
  2. Köpråd 9-5sc
    Av mazurka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 13:32
  3. Köpråd 9-5, 9-3, 900
    Av Tobias_Saab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •