Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Det är närmast pinsamt, men jag kan nästan ingenting om mobiltelefoner. Har en gammal antik Nokiatelefon som man kan tala i, och jag har varit nöjd med det.

    I min nyinköpta 9-5 Vector 2007 sitter det monterat en handsfree-utrustning, som jag misstänker är helt och hållet eftermonterat. Ett par bilder:

    http://www.geting.se/viewimage/image...bil_bild_1.JPG
    http://www.geting.se/viewimage/image...bil_bild_2.JPG

    Som ni förstår befinner jag mej på en extremt låg nivå hur detta fungerar:
    - Vilken typ av Ericssontelefoner passar i denna utrustning?
    - Hur svårt är det att byta så det passar till någon annan telefon?
    - Är det bara att köpa en telefon som passar och börja använda utrustningen?

    tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Den där passar nog i princip alla sonyericsson-telefoner från 2004 och framåt, utom möjligen de allra senaste, krav antennuttag på baksidan. En gammal P1i skulle sitta som en smäck tror jag.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Tackar!

    Det är ändå dags att poppa upp mitt mobiltelefonägande, och då kan det vara läge att skaffa en telefon med surf och GPS. Är det en OK GPS i en P1i?

    Andra förslag på bra Sonyericssontelefoner som passar i min bil tas också emot!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    P1i har inte gps, men såldes ofta med en extern gps, en liten puck man lägger längst fram på instrumentpanelen så den får bra mottagning.

    Den går ju inte att jämföra med de senaste androidlurarna från SE i navigationshänseende, men jag är inte så säker på att de senaste lurarna passar i din docka. Nån annan kanske vet?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    6

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Rätt så säker på att nyare SE (med android) endast har micro-usb kontakt och då passar ej den gamla SE laddaren...

    Jag har ingen koll på telefoner utanför android familjen men det går säkert att hitta en telefon som är hyffsat modern osv. som passar däri. Leta själv eller gå till en affär och fråga efter en mobil som uppfyller dina krav och har SE gamla laddare

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Utan att ha kollat upp supernoga verkar den hippaste telefon med den gamla kontakten vara SonyEricsson Satio, den har navigator och internet med facebook och 12-megapixelkamera, men inte android.
    Tyvärr lite dyr. Jag skulle satsa på en beggad P1i, den får man för några hundralappar. Det var top of the line för ett par år sedan, innan android.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Alternativt är ju att man tar ur de delar som hör till den hållare som du har fram till det som kopplas in till sterion. Skaffar en med Blåtandkoppling och du kan i princip använda vilken telefon du vill som har blåtand.
    Så funkar det i nyare bilar och har det i min 9-3X som iofs är orgmonterat men funkar klockrent.

    Som hållare så finns det ju billiga universalhållare eller så köper man ngt via www.ebay.com där man utan bekymmer hittar en telefonspecifik hållar inkl frakt till svedala för under 50 spänn .. o då inkl sugpropp till rutan o flexarm mellan eller andra alternativ om man så vill..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Alternativt är ju att man tar ur de delar som hör till den hållare som du har fram till det som kopplas in till sterion. Skaffar en med Blåtandkoppling och du kan i princip använda vilken telefon du vill som har blåtand.
    Så funkar det i nyare bilar och har det i min 9-3X som iofs är orgmonterat men funkar klockrent.

    Som hållare så finns det ju billiga universalhållare eller så köper man ngt via http://www.ebay.com där man utan bekymmer hittar en telefonspecifik hållar inkl frakt till svedala för under 50 spänn .. o då inkl sugpropp till rutan o flexarm mellan eller andra alternativ om man så vill..
    Det låter som att man i princip måste göra en ny installation av alla sladdar (vilket jag säkerligen inte klarar av själv). Laddningsdelen är modellspecifik, så man kan väl ändå inte köra vilken telefon man vill?

    GPS kan nog kvitta, det är väldigt sällan jag kör till okända ställen. Bra surf känns väl som ett krav i dagens läge, hade man dessutom kunnat koppla Spotify från mobilen till stereon på något bra sätt hade det varit kanon (går det?)!

    Det är alltid en fråga om pengar och intresse. Ekonomin är lite pressad nu efter köp av bil och nya sommardäck. En begagnad P1i är nog rätt ambitionsnivå just nu.

    tackar för alla tips!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Det låter som att man i princip måste göra en ny installation av alla sladdar (vilket jag säkerligen inte klarar av själv). Laddningsdelen är modellspecifik, så man kan väl ändå inte köra vilken telefon man vill?
    Inget hopplöst... Kan man hantera en skruvmejsel så kan man i princip koppla till en enhelt för blåtand isället för alla dom kablar o hållare som finns där idag. E ganska så plug and play ..

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Bra surf känns väl som ett krav i dagens läge, hade man dessutom kunnat koppla Spotify från mobilen till stereon på något bra sätt hade det varit kanon (går det?)!
    Kräver ju en Telefon som klarar det till att börja med och då är inte P1 ett alternativ. Android eller iPhone med frisurf abb .. sedan kopplar du bara in tfn via den AUX in som finns ner till höger på din huvudenhet så kan du köra Spotify eller annan media som du då kan lagra på din tfn.

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Det är alltid en fråga om pengar och intresse. Ekonomin är lite pressad nu efter köp av bil och nya sommardäck. En begagnad P1i är nog rätt ambitionsnivå just nu.
    Hade nog isf letat efter en beg Androidtfn av senare modell eller en beg iPhone 3GS eller senare just för att kunna nyttja saker som spotify. Blir ju några spänn dyrare än gammal P1 iofs men lite roligare säkert o "köper" man med ett abb så slänger dom ju oftra med telefon
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Tack för förslagen!

    Några frågor:

    - Om man måste koppla telefonen via AUX för att få Spotify behöver man ingen Bluetooth? Jag trodde telefonen kunde kommunicera trådlöst med stereon?

    - Går det verkligen inte att köra Spotify på en SE telefon med den gamla laddaren?

    Jag fiskar såklart efter att få allt jag vill ha utan att ta fram skruvmejseln

    Steg 2: Tips på en bra firma som sysslar med sånt här i Malmötrakten.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    BRC i Malmö är ett förslag.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Re: Hur använder jag min mobiltelefonutrustning (bilder)

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Tack för förslagen!

    Några frågor:

    - Om man måste koppla telefonen via AUX för att få Spotify behöver man ingen Bluetooth? Jag trodde telefonen kunde kommunicera trådlöst med stereon?

    - Går det verkligen inte att köra Spotify på en SE telefon med den gamla laddaren?

    Jag fiskar såklart efter att få allt jag vill ha utan att ta fram skruvmejseln

    Steg 2: Tips på en bra firma som sysslar med sånt här i Malmötrakten.
    Hej!
    Om du använder AUX så behöver du inte blåtand, utan endast en kabel.
    Det finns tyvärr inga SE som har spotify, 99% säker på det. Utan då är det i stort sett android/iphone som gäller.
    Det som syns på bilderna av din utrustning så är den begränsad till just dem äldre SE.
    Rekomenderar dig att åka förbi en butik som pysslar med bilstereo eller liknande och fråga, att fråga är gratis och det är alltid lättast att se på plats vad det finns för möjligheter.
    Mvh

Liknande ämnen

  1. Vad använder ni för bilbatterier?
    Av blinksan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 109
    Senaste inlägg: 2024-02-03, 22:38
  2. 98-95 oktan - vad använder ni?
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 08:47
  3. Nån som använder Nordic PPC?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 21:38
  4. Ni som använder AP-22
    Av Gamedawg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •