Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Fönster på förardörren som inte vill gå upp.

  1. #1

    Fönster på förardörren som inte vill gå upp.

    Hej

    Nu har min Saab 9-5 -00 spelat mig ett nytt spratt...
    Imorse när jag körde ner rutan för att komma ur parkeringsgaraget så vägrade den att komma upp.
    Igår tyckte jag att jag fick trycka någon extra gång på knappen för att få den att komma upp på morgonen, men sen körde jag ner och upp rutan några gånger utan problem under dagen. Det sista jag gjorde igår var att spola av bilen, körde två km till garaget, hissade ner och upp rutan för att komma in och sedan parkerade i varmgargaget.

    Min väldigt snabba felsökning har gett följande:
    * "Manöverdosan" vid handbromsspaken fungerar, jag har haft ut den och mätt upp med multimeter så att den ger rätt signaler.
    * Försöker jag köra ner rutan så hörs det ett knäpp från dörren, jag antar att det är en mikrobrytare som slår till.
    * Försöker jag köra upp rutan händer ingenting och inget ljud hörs.

    Det verkar nästan som att dörren inte får ström när man fösöker köra upp rutan. Jag har sökt lite snabbt på forumet om någon som har liknande problem, det jag hittar är mest trådar om den "gröna" rullen men där verkar det snarare som att rutan hamnar helt ur läge. I mitt fall så gick rutan ner rakt och fint.

    Är det någon som har ett tips på vad som kan vara fel?

    Tanken nu är att efter jobbet plocka loss dörrsidan och ta en titt, hittar jag inget uppenbart så testar jag att koppla två kablar till polerna på fönsterhissmotorn och hoppas på att den åker upp då (antar att den bara är polvänd för att åka upp/ner). Det var kallt att åka till jobbet med rutan nere... :-(

  2. #2

    Re: Fönster på förardörren som inte vill gå upp.

    Jag kan ju berätta vad som hände också... ;-)
    Felet låg i knappen som hade blivit dålig, knappen på passagerarsidan fram höll också på att ge sig. Det var inget man såg utanpå utan man var tvungen att ta isär hela knappsatsen. Man kunde dock märka att "knäppet" i knappen var sämre än de andra knapparna.

    Efter att ha bytt plats på kontaktbleck, knapp mm på en av bakdörrarna så fungerade förardörren igen. Den permanenta lösningen var att köpa en knappsats på skroten för 400:- och byta.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 07:28
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 19:21
  3. Förardörren går inte att låsa med dosan...
    Av Jocke.T i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 20:47
  4. låser passagerardörren men inte förardörren..
    Av puttep i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •